Regler för hundar i era stall?

H

Horsemate

Hej!

Undrar om ni som står uppstallade eller har egen verksamhet har några speciella regler gällande hundar, ex om ni har hundförbud eller om de ska vara kopplade när de vistas i stallet, om de får vara överallt i stallet osv. Berätta om ni har några speciella regler hos er helt enkelt! Stallet där jag står håller på och ska göra nya regler för hundar och jag vet inte om jag kommer gilla utgången av detta. Cad ska det egentligen vara för regler för hundar i stall?:confused:

Sv: Regler för hundar i era stall?

Jag tycker samma regler ska gälla för hundar i stall som för hundrar i alla andra situationer. Dvs ägaren har strikt ansvar och ska ha kontroll på sin hund. En hund som springer in i hagar, jagar katter etc kan inte få vara lös medan en hund som inte gör såna grejer kan vara det. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte alltid har levt upp till detta själv.

Vi har bestämmelser för att hundarna ska vara kopplade, de flesta följer dock ändå inte dessa regler :smirk: , jag tycker dock det är okej såvida man har dom under kontroll hela tiden.

Tycker som ovanstående.

Sen beror det ju lite på hur stort stallet är och hur många hundar som finns i det.
Där min väninna stod var det koppeltvång. Just för att det var ett så stort ställe.

Det senaste stället jag stod i kunde vi alla ha våra hundar lösa då de gick ihop men man fick ha ordentlig koll då de kunde köra med traktorn titt som tätt.

Stallet jag står i nu får hon vara lös det enda "problemet" är att min stallväninna har en hund och hennes och min kommer inte överrens så vi har gjort upp om att man alltid kollar så den andra inte är där innan man släpper ut sin hund. Fungerar kanon.

Tror inte det finns några specifika regler för hndar i stall varierar väldigt olika från stall till stall. Dock gäller ju alltid strikt hundägaransvar

Hoppas det kommer fram en bra lösning för dig.

Alla vi som vistas i stallet just nu har hund, och alla är med i stallet ibland, en av dem dock väldigt sällan och nästan bara kopplad.

Vi har inte bestämt ngn regel för dem, men vi har väl en osagd att alla får ta ansvar för sin egen hund.

Jag har haft med mig min hund mest, och hon är precis bara ett år fyllda och väldigt sprallig, som tur är har mina stallkompisar överseende med det;)
Det som belastar mina stallkompisar är väl att man måste stänga ytterdörrarna efter sig när min Lowa är i stallet då hagen ligger i anslutning till båda dörrarna och min vovva har inte lärt sig att de är förbjudet område än.
Men det tror jag inte är så jobbigt.

Hon är dock väldigt suktig bland hästar i stallet, går ofta och lägger sig och gnager på höstrån när jag ryktar tex, och skulle hon försöka komma för nära är det bara för mig att säga akta, så går hon därifrån;)

Skulle det bli mkt hästar i stallet eller om min hund stressar runt/är för busig binder jag ALLTID upp henne, mest för hennes egen säkerhet men även av hänsyn till de andra såklart!

Hos mig får inga utomstående hundar vara lösa överhuvudtaget. (Vissa undantag ges för gästande hundar med ordentlig lydnad.)
De gästande hundarna får sitta i sin bil, bindas upp på gården eller låna någon av mina hundgårdar. Om dessa alternativ inte passar så får hunden lämnas hemma.

Mina egna hundar får inte vara med, i stallet när hästarna är inne, vara lösa ut när jag jobbar häst på ridbana, eller lösa utan tillsyn vid och runt hagarna.

Det är inte så himla kul som stallägare / eller för den som hyr stalplats att hundar springer lösa hur som helst, skiter på tomten och runt om, pissar på väggar och lite överallt, jaga katterna och äter upp deras mat, springer ut och stör i paddocken när man träna eller ha lektion......Men det kan väl hundägare till lösa hundar ändå förstå tycker jag, eller så är man väldigt egoistisk.:smirk:

Vi HAR en regel om att alla hundar ska vara kopplade, dock är det nästintill ingen som följer den. Tyvärr, fruktansvärt jobbigt med äckliga hundar som springer omkring i stallet, särskilt när min häst ogillar dem skarpt.

Vi har hundförbud i stallet där jag står, men det är enbart för att ägarna till stallet själv har fyra hundar och det blir ett fasligt liv om man själv skulle ta med hundar.
Det är dock ett privat stall där det bara är jag och ägaren som står.
Det är helt ok med hundförbudet tycker jag.

jag förstår överhuvudtaget inte varför alla hästmänniskor alltid! måste dra med sig sina hundar. Jag tycker att det är oerhört irriterande!
Särskilt på tävlingar, där det alltid skall vara en hund med, det är ju faktiskt en säkerhetsrisk.
Jag har själv hund, men den får faktiskt stanna hemma.

Vi har koppeltvång i vårat stall och det tycker jag är bra faktiskt. Fast jag själv har med min egen hund.
Alla hästar gillar inte att ha hundar springande runt benen och det skulle inte vara så kul om nåns häst sparkade ihjäl en hund. Det handlar om säkerhet det här tycker jag, en olycka kan hända på en millisekund när hästar blir rädda. Då spelar det ingen roll hur lydig hund man har om den råkar vara på fel ställe.

Nu har vi ett ganska litet stall med nio boxar så det är inte så många hundar det handlar om men vi har iaf regeln att stallet i första hand är kattens hem och att hänsyn ska tas till honom.
Hundar därför kopplade i stallet och utan tillträde till sadelkammare/fikarum.

jag ska flytta till gård nu finns 4 boxar varav jag ska hyra ut två. jag ska hägna in en del av min gräsmata där hunden kan få vara om hästägarn grejjer med sin häst. den ska ej få gå lös, eller vara i stallet. då jag har en katt som är livrädd för hundar. eller så får de lämna hunden hemma,

*kl*

Jag tycker att man ska kunna ta med hunden till stallet. Speciellt som många är på jobbet hela dagen och sen åker till stallet. Har hunden varit ensam hemma hela dagen då så är det bättre om den får hänga med till stallet en stund än vara ensam igen. Blir inte mycket tid till hunden då och då ska man inte ha hund tycker jag.

Nu har jag ju eget men har inga problem med att andra tar med sina hundar om dom kommer och hälsar på. Jag tycker det är mycket bra träning för hästarna, dom blir mer vana vid liv och rörelse när hundarna springer runt och busar. Tycker det är en dålig ursäkt att komma på tävlingar och säga att min häst blir störd av hundar, det är bara en träningssak. Som att be folk att inte ha paraply fast det regnar när man rider förbi bara för att hästen inte gillar/är rädd för paraplyn. Är hästägarens ansvar att vänja hästen vid saker den kan tänkas träffa på.

På samma sätt ska dock hundarna som är här lösa (hemma hos mej altså) också vara såpass lydiga att dom inte jagar katterna, hönsen eller hästarna (dock gör det inget om dom går in i hagen om dom kan bete sej, mina hästar älskar att busa med hundar!), kan vara med andra hundar utan att bråka och kommer på inkallning.

Tidigare stall jag haft mina hästar i innan har haft samma regler förutom att hundarna där inte fick gå in i hagarna okopplade.

I lantbruksmiljön finns det inte bara andra djur, djur som ibland inte tycker om hundar och kanske tom anfaller hunden.

Det finns också farliga maskiner, giftiga kemikalier, trafik med tunga fordon m.m.

Så för hundens bästa tycker jag att hundar som regel ska vara kopplade när man "besöker" anläggningar, hur man bär sig åt hemma hos sig själv är däremot en annan sak.

I lantbruksmiljön finns det inte bara andra djur, djur som ibland inte tycker om hundar och kanske tom anfaller hunden.

Det finns också farliga maskiner, giftiga kemikalier, trafik med tunga fordon m.m.

Så för hundens bästa tycker jag att hundar som regel ska vara kopplade när man "besöker" anläggningar, hur man bär sig åt hemma hos sig själv är däremot en annan sak.

Ja, självklart beror det ju på hur "miljön" ser ut om det är mycket bilar som kör osv. En del stall ligger ju nära vägar med...

Men annars har väl dom flesta stall där man hyr in sina hästar inte så mycket andra djur än hästar där och inte särskilt mycket trafik m tunga fordon osv heller...
I dom stall jag varit i har iaf dom ända större fordonen som körts där varit traktorn som harvade ridhuset 2ggr/dag+när dom körde ut grovfoder till hästarna på lösdriften...

I det stallet jag står i nu är det bara jag som har med hunden, han går lös som han vill. Det kan han få göra bara för att han är såpass lydig att han inte jagar katten som bor där eller hysterihälsar på folk som kommer dit. Han går även med mig ut när jag rider utan problem.
De som har stallet har en liten hund som min tack och lov kommer bra överrens med, om de inte hade gjort det hade vi fått kolla av vilken hund som var lös ute och bytas om ibland.
Jag tror det viktigaste att göra är att prata igenom saken ordentligt och se till att följa de regler som sätts upp.
Innan min hund blev så lydig som jag ville ha honom fick han vackert sitta i långlina när jag mockade och grejjade och sitta i boxen när jag red, inget mer med det!

Håller med om detta! Sen måste de hundar som vistas på min gård funka ihop med mina hundar annars får de ej vara där då jag vill kunna ha mina lösa utan att något händer, dock har jag aldrig mina inne i stallet.

Senast ändrad:

Här hemma får väluppfostrade och tysta hundar gärna vistas lösa i och runt stallet. Ouppfostrade och ständigt skällande diton sitter kvar i bilen eller lämnas ännu hellre hemma. Jag blir tokig på folk som släpar med olydiga och högljudda hundar till tävlingar och går omkring med dem, eller ännu värre, binder fast vid bilen så de står där och för oväsen istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 209
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 426
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 540
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka