Regntäcke

Sv: Regntäcke

Hööks TM-täcken passar min breda häst i bogen och bringan perfekt! Inte så dyra och okej kvalitet.

Ja TM täckena är speciellt gjorda för att passa bred bogade hästar med djup bål, som våra typiska halvblods hästar tenderar att vara byggda. Kvaliteten har jag haft bättre måste jag dock säga, särskilt som H***s har ökat på priserna ganska saftigt jämfört med tidigare år...... Flera av deras täcken andas tex inte, och går lätt sönder i sömmar, tyg etc. Själv använder jag mest Källqvists, de passar de flesta hästar kanon, ligger i samma prisklass som TM men jag tycker de är av mycket bättre kvalitet. Bra andasfunktion, ripstop på alla utetäcken, håller tätt extremt länge. Gäller även detaljerna på täckena- Källqvists har alla snabb spännen, elastiska bensnören, resår i gjordarna osv.

Senast ändrad:

B*rjes Himalya (finns i både regn- och vintertäcke) kostar 379 kr resp 435 kr och är enligt mej jättebra till det priset och mkt prisvärda!!! Andas och håller hästen torr. Jag tror dom passar en häst som är bred över bogen. Många jag känner som har detta täcke har fått sytt in sina täcken i bogen, just för att det är stora där.

Jag har en kallblodstravare som är bred om bogen, och nästan alla täcken jag provat passar henne. Enda undantagen har varit täcken med hals, detta eftersom hon har kraftig hals och täckena därmed "hissas upp" framtill.

Täcken att rekommendera är:
Källqvists Light protector (regntäcke med fleecefoder). Mitt är fyra år gammalt nu och fortfarande lika bra, även om jag numera måste impregnera det efter tvättarna.
Börjes Himalaya. Bra regntäcke som verkar hålla tätt. Tyvärr är bomullsfodret lite dåligt och spricker i sömmarna. Går att laga, dock.
Domani -täckena. Mycket bra kvalitet.

Immer

Håller med piggis_83. Har ett Event Basic rain med fleecefoder till min fjording som har riktigt kraftig bog och tjock hals. Han är 125 cm lång i ryggen men för att täcket ska kunna gå att knäppa har jag varit tvungen att ta till 145 cm. Då knäpper jag på yttersta läget på övre bogspännet, men större kan jag inte ha för han är bara 142 cm och det är nästan på gränsen till klänning med detta... Det har rejäla bogveck oxå det här täcket och det gör det rymligare i bogen.

Lycka till!

Men HUR kan du tycka att ett täcke är rymligt i bogen om hästen normalt har 125 cm och du måste ha 145 cm för att kunna knäppa det?!!!!

Immer skrev:
Täcken att rekommendera är:
Källqvists Light protector (regntäcke med fleecefoder).
Kan inte annat än hålla med. Köpte dessutom ett nytt i år och nu har de bogveck och snabbspännen fram :)
Och under 600,- är heeelt ok även det ...

Lillen som skall ha det nya är rejält bred över bogarna, men kan ändå ha rätt storlek. Sitter perfekt.

mackan skrev:
Men HUR kan du tycka att ett täcke är rymligt i bogen om hästen normalt har 125 cm och du måste ha 145 cm för att kunna knäppa det?!!!!

Min häst har inte normalt 125 cm i storlek...det är hans rygg som är 125 cm lång. Det är en väldig skillnad. 125cm passar på mindre ponnyer typ c-ponnyer, inte på en mkt grov fjording.
Och jag KAN knäppa det i strl 125 oxå men då kan han varken röra sig normalt eller böja ner huvet och äta för då spräcker han täcket i bogspännet eller nån annan stans...

Att välja täcke efter ryggmått går nog bara om man har en häst som följer "mallen"!

Senast ändrad:

Mitt från Event är hur som helst rymligt i bogen, o då har hästen samma stl i det täcket som på alla andra täcken.

Det finns stora hästar som har små stl i täcken o tvärtom, så är det bara....

Nu kan väl inte jag påstå att just halvblod är hästar som brukar vara så breda över bogen... Min häst är 155 och haflinger, och kan inte ha ens 155 på dom flesta täcken om det ska passa över bogen. Måste alltid vara med halvhals annars får han megaskavsår... och det vill jag ju inte.

Samma här! Både TM och HP täckena jag köpt passar min häst bättre än många andra täcken! :bow: Både Shires och Treadstone tex blir för små i hals och bog.. :crazy:
Jag har en grov/stor vbl travare..

Senast ändrad:

Jag har ett himalaya från Börjes till min BREDA fredriksborgare, 155 sitter perfekt, lite långt i rumpan men 145 hamnade lite för högt upp på sidorna eftersom hela hästen är bred. 155 sitter bra utan att vara "slimat"

Tål hur mkt regn som helst också verkar det som ....

Kompisens stora och grova halvblod drar 165 i täcken men passade utmärkt i ett svea täcke med halvhals i strl 155. Sitter jätte bra och stramar inte över bogen som tex hans Horseware wug täcke gör.

Jag har ett Shires Stormbreaker o ett Shires Typhoon o dom passar min grova pålla fint. Köpte dom på Eko för 4-500 spänn.. Bra o prisvärda täcken som håller torrt trots MYCKET nederbörd

Shires täcken är jättebra i kvalitet och med bogveck som passar bredare hästar. Visserligen ligger de lite högre i pris för ett regntäcke, men de är de värda!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
214
Senast: Gimlan
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
232
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?