Rehabilitering av kissingspinehäst

saltopeppar

Trådstartare
Hej alla!

har inte varit aktiv här på säker 7-8 år nu, men har hamnat i en situation som jag behöver hjälp, tips och peppning och kom inte på något bättre ställe att vända mig än hit till er på Buke:)
Jag vet att iallafall förr så var folk väldigt engagerade och kom med bra synpunkter och tips.

Det är nämligen så att min tävlingshäst på 13 år fick diagnosen Kissing spine, överilande tornutskott samt broskbildning på själva rygg kotorna (kommer inte ihåg det korrekta namnet för just den här åkomman)
För att inte vara nog så har hon även skador på muskelinfästningarna i korset som hon skaffat sig som unghäst som gör att när hon tappar muskler så blir hon stel och lite orörlig.

Då veterinären tyckte att alla hennes skador med största sannolikhet inte är ärftliga så rekommenderades vi att ta föl på vårt sto innan hon blev för gammal, "för det är ju ändå en mycket fin häst". Sagt och gjort! betäckning blev det och alla var glada och nöjda!
MEN! vid 90 dagars UL så finns där inte längre någon bebis:(

Så nu står jag här med en häst som inte är dräktig och som ska rehabiliteras för att kunna funka som dressyrhäst igen.

Kan lova att frustrationen är stor och inspirationen ligger i botten! och jag letar som en galning efter hjälp med övningar, bra sätt att jobba henne samt liknande historier där det faktiskt har slutat på ett bra sätt och inte med att hästen måste tas bort.

Vi har kommit så pass långt att vi promenerar, joggar lös i ridhuset samt igår tog jag henne på töm i skritt.
Jag vet att vägen är lång tillbaka till ridhäst, men vore så kul och bra med lite annan erfarenhet och synpunkter i hur man ska lägga upp rehabiliteringen för damen.

Har läst lite om olika stretchövningar man ska göra både före och efter "träning". Vad jag fått lära mig är att man inte ska stretcha en kall muskel, så känns lite konstigt i min värld, någon annan som har erfarenhet av detta?
någon annan som har lite tips på vad och hur jag ska komma igång!? behöver inspiration!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Kan du inte göra något uppsuttet? Tänkte att det skulle vara bra för henne att få gå i lite terräng samt klättra. Men det kan du ju iofs också göra när du går bredvid.:)
Sen tror jag att mycket arbete på töm och kavalettibommar är utmärkt. Du kanske ska ha som mål att hon ska kunna göra allt från backen som hon kan uppsutten? Blir lättare med motivationen om man har ett mål tycker jag. Då kommer du ju stärka hela henne utan att belasta ryggen.:)

Himla tråkigt att det inte blev någon bebis.:(
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Som hon är nu vågar jag inte sitta upp tyvärr.
det är ca 7 månader sen hon fick diagnosen och innan dess 5 månader med dålig ridning då vi började utreda henne.

Hon har fruktansvärda "sadeltvång" som det är nu så tror jag håller mig på backen tills det lagt sig lite.... för min egen säkerhet:D Tror det beror på att det inte finns muskler som stabiliserar och därav reaktionen om/när tornutskotten kommer ihop sig.

Min plan var att tömma henne så mycket som möjligt, hon är en ambitiös dam som gärna kör en långsida i passage om hon får möjlighet, bara för att hon vet att så ska man göra, men styrkan sitter ju inte där just nu, så får hämma henne så gott det går:crazy:

Ja, verkligen supertråkigt! såg fram emot en fin bebis undan henne! Denna hästen är helt perfekt i ridningen enligt mig, dock behöver exteriören moderniseras upp lite.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Jag kör alltid arbete vid hand i träns (först kanske tom kapson)med rehabhästar. Det går att formge dem, balansera dem och lossa spänningar på ett helt annat sätt än i tömkörning där man låses i sin inverkan av tömmens låsning i gjorden och är också överlägset longreining i det stadiet.

Jag skulle rekommendera dig att kolla runt i ditt område om du har någon som är BRA på arbete för hand och med erfarenhet inom rehab.

Generellt bör ju KS-hästar jobbas i låg och rund form och hållas musklade och mjuka i kroppen.

Jag hade tagit den i rund och låg form för hand. Hellre ofta och kortare pass än få och långa.
Blir den stark framöver och orkar hålla ihop kan man ev rida dem högre framöver. Men grundfokus är låg och rund.

Jag hade också sett till att hålla den varm.

Lycka till!
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Tillägg:

Jag vet flera KS-hästar som funkar fint. Och andra som inte funkat.

KS kan se så olika ut och de kan reagera så olika.

Men generellt får man kanske tänka sjukgymnastiskt och inte bara TR.
Det kan gå att tävla dem. Men man får nog tänka träning på lite annat sätt för att hjälpa dem.
Mjuka upp, böja, flytta, träna bärighet etc mer än man normalt kanske gör.

Men försök hitta någon nära dig som är expert på området för bäst hjälp. :)
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Jag hoppar in i denna tråden då jag också har en KS-häst jag ska försöka få att fungera!

Min är dock bara 5 år, gick som 3- och 4-åring utan problem sedan vilade han ett halvår och efter igångsättningen kom problemen efterhand.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Har aldrig arbetat på kapson innan, så ska undersöka saken!

longering har jag aldrig riktigt gillat, tycker bara det känns onödigt när det finns andra alternativ till avsuttet arbete:)

Jag har tömmat mycket samt har en tränare för just detta som jag kör med. så hon hjälper mig säkert mer än gärna även med denna dam.
Har alltid tömkört mycket och hade just denna hästen som "läromästare" när jag började för 4-5 årsen.

Hon har ju även ett annan problem med som jag såg att jag glömde ta upp! Mellan tornutskotten i manken ska det visst finnas som ett gummiband som gör så att tonutskotten i manken inte kan dela på sig för mycket, men de finns inte hos min häst, utan för låg form gör att allt delar på sig typ, samt för hög form kolliderar dem.
Innan vi bestämde att betäcka henne fick jag hjälp av en "expert" inom just området som veterinären rekommenderade som red henne och visade hur jag skulle rida henne för att hon varken skulle bli för låg (eller snarare krulla ihop sig bakom lod) utan får fram och ned nacken. Hon funkade toppen på med detta, men som sagt, just nu är det ju inte aktuellt att sitta upp på henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Jag hoppar in i denna tråden då jag också har en KS-häst jag ska försöka få att fungera!
.

välkommen hit! Även fast det är tråkigt att våra kära vänner drabbas av just det här så känns det skönt att man inte är ensam!
För mig har det känts ganska hopplöst emellanåt och jag tyckte det var uppriktigt skönt att betäcka henne för jag hade så dåligt samvete över att hon bara gick där ute, men iom betäckningen intalade jag mig att hon hade ett syfte och det var meningen att hon skulle ta det lugnt iom dräktigheten. Men nu är jag ju som sagt tillbaka till att hon ska börja rehabiliteras tillbaka till ridning så gott det går.

är KSen allvarlig på din häst? tog det lång tid att upptäcka?
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

* tar min egen knapp*

Jag är ju helt övertygad om att min hästs problem har framkommit av andra skador och dålig ridning på det snarare än gener.
bygger min teori på hur otroligt svår hon varit att ha med och göra ridmässigt och arbetsmässigt.
Tog faktiskt ett par år innan jag kunde rida på henne något sådär.

Ni som har KS hästar, bad har ni fått sat av era vet, är era "ridskador" eller ärftligt?
Hur är era hästar att rida? är det svåra på något sätt?
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Jag har dålig koll på vad som anses "allvarligt", har inte sett så många röntgenbilder förutom dem på min... Men veterinären sa att det fanns de som såg betydligt värre ut som fungerade fint iaf.

Han är inte sammanvuxen någonstans, men tät hela vägen även i länden och det syntes "reaktion" på 2-3 ställen. Han hade även känningar i ryggen.

Jag åkte in och kollade honom eftersom jag tänkt sälja, hade någon liten känsla att något inte var som det skulle men trodde mer på något med bakbenen, benbitar eller så. Jag märkte aldrig att han var öm i ryggen men när veterinären tog i och klämde ordentligt for han i taket, och sedan fick man knappt röra honom, så då slog vi plåtar också. Trots flera doser lugnande och brems gick det inte att spruta i ryggen dock, så han har behandlats med butta och stötvågsbehandling. Nu har han inte ont längre men jag har inte haft tid att sätta igång honom igen ännu...

Tror det är medfött att kotorna ligger tätt, sedan kom ju problemen efter en längre vila så blev kanske lite för häftig igångsättning där som triggade reaktionen.

Här är en film från ganska precis innan vi var hos veterinären:
https://www.youtube.com/watch?v=G_p0V2PyCco
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Vet att det är aningen kontroversiellt, men det kan vara värt att rida igång på smärtstillande. Dels för att hästen inte ska förknippa ridningen med smärta och dels för att få upp muskulaturen. Får man till lite muskler på det smärtstillande gör det att hästen bär upp ryttaren bättre när man då fasar ut det och förhoppningsvis inte får ont av ryttare på ryggen.

Jag har haft en KS och det allra allra viktigaste med honom var att alltid hålla honom väldigt varm över ryggen. Minsta lilla han stått och spänt sig fick han ont. BoT ryggvärmare är guld! Sen är det lång och lå och mycket cavaletti som funkar.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Är inte op aktuellt på din? Är ju ingen jättestor grej att göra längre. En vän gjorde det med sin häst och det var inte ens särskilt lång konvalescens. Den hästen funkar rätt bra nu:).
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Veterinären nämnde inte alls operation som alternativ, vad är det man gör egentligen?
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Har skickat PM till dig, jag har inte stenkoll på vad som egentligen görs. Antar att dom kanske sågar lite eller nåt:o.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Tråkigt med sånt besked på fin häst när du vill sälja . De kan ju fungera hur fint som helst men priset verkar sjunka kopiöst ändå.

Jag har haft en häst med KS. Tät i ryggen är ju medfött, sedan när det blir pålagringar är ju det förvärvat men behöver inte betyda problem. Min fick ryggproblem efter vila och det är tydligen vanligt. Sen kanske det fanns innan för det var samma för mig att jag inte märkt något när jag palperat ryggen men det blev jättereaktion av veterinären.
Med behandling, kiropraktik, ny sadel och noggran träning så kunde den vara symptomfri faktiskt ! Tömkörde mkt över upphöjda bommar. Intervall träning i ridningen med stretch paus var femte minut typ och intensivare arbete däremellan. Teorin var att stärka musklerna i buk och rygg utan att få mjölksyra. Jobbigt men ändå roligt att verkligen tänka vad man gör .

Lycka till med era hästar- jag hoppas de kan fungera bra trots diagnos
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Man skär av ligamenten som sitter mellan tornutskotten. Vet inte om man får länka till ett särskilt djursjukhus hemsida men strömsholmskliniken har en del bra information på deras hemsida.

Men om din häst har fungerat bra innan så borde den fungera igen om den sätts igång mycket på töm och sätter muskler utan ryttare på ryggen. Om det inte fungerar så genomförs operationen genom titthålskirurgi på stående häst så ingreppet är relativt lätt och säkert. (slipper riskerna med narkos osv.)
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Ja, det blir ju lite antiklimax, hade ju bestämt mig för att sälja för att jag inte tycker att vi passar ihop riktigt och jag inte tyckte det var så roligt att hålla på med honom längre, och nu blir det ännu mera jobb. Men samtidigt är han ju min bebis och förtjänar att få en chans i alla fall. :( Förhoppningsvis kommer han funka fint igen och man kan hitta någon som vågar "chansa", men några pengar att tala om kan man ju inte vänta sig.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Min kompis har en häst som haft ligamentskador (eller har, det läker tydligen aldrig) i ryggen och den hästen reagerade väldigt positivt på att gå på vattenlöpband. Så mitt tips är att kolla om det finns i närheten, som komplement till annan träning.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Longering skrev jag inte om utan long-reining. ;)

Dock vidhåller jag att arbete för hand i träns är överlägset tömkörning. Jag jobbar en hel del med rehab och utbildning av häst, har haft ett par KS-hästar i träning.
Sjukgymnasten, kiropraktorn och vet som jag har håller med.
Förutsatt att man kan arbete för hand då så klart. Jag vet att man inom sjukgymnastföreningen som finns i Sverige funderat på att boka in en viss sån tränare för att sprida kunskap om den här sortens träning. Just för att den har så goda resultat rehabmässigt och hästarna hålls friska och sunda.

Gabby: Inte ovanligt att det kommer symptom efter vila.
Jag förstår vad din tränare menar med rundheten. Du rider trevligt och allt så.
Men i rehabsyfte spec måste rundheten komma till och man få eftergift och underhalsen inaktiveras.
När du ska försöka ställa igenom, runda och sänka måste du i ditt signalsystem vänta på att hästen ska bjussa på vissa saker. Och man måste rida i lite motstånd/ickegenomsläplighet ett tag.
Arbetar man dem för hand kan man lära in signalsystem som gör att man ögonblickligen kan be dem släppa de där spänningarna.
För KS-hästar mer än andra är det viktigt att buken bär. Och för att den ska göra det måste halsen ut manken och underhalsen upp.
Man brukar rek att KS-hästar inte vilar. Men man vet ju tyvärr inte innan det blivit problem för det mesta. :)
Hoppas du får igång din kille!
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Måste säga att jag nog håller med dig lite om tömkörning. Jag tycker inte det är helt optimalt just eftersom tömmen är i ett statiskt läge och allt man gör blir fördröjt och starkare än man tror.

Jag har dock aldrig ens sett någon jobba en häst vid hand så jag har inget bättre alternativ... Just därför använde jag mig mycket av bommar, det blir lite mer eget naturligt jobb för hästen och då kunde jag få den rund och aktiv.

Är säkert bra om det sättet att jobba blir mer känt istället för att tömkörning ska vara lösningen på allt avsuttet arbete!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp