Rehabilitering av kissingspinehäst

Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Ja, precis, det sa veterinären också! Nu har han ju vilat igen efter behandlingen men jag vågar inte heller sätta igång om jag inte vet att jag kommer kunna fortsätta kontinuerligt...

Filmen från träningen är alltså från innan vi upptäckte problemen, så han har ju ont i ryggen där. Den här filmen är från något av de allra första ridpassen efter vilan, innan problemen börjat komma men lite oriden är han såklart.

https://www.youtube.com/watch?v=EfEQOZvGImU
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Longering skrev jag inte om utan long-reining. ;)

Dock vidhåller jag att arbete för hand i träns är överlägset tömkörning. Jag jobbar en hel del med rehab och utbildning av häst, har haft ett par KS-hästar i träning.
Sjukgymnasten, kiropraktorn och vet som jag har håller med.
Förutsatt att man kan arbete för hand då så klart. Jag vet att man inom sjukgymnastföreningen som finns i Sverige funderat på att boka in en viss sån tränare för att sprida kunskap om den här sortens träning. Just för att den har så goda resultat rehabmässigt och hästarna hålls friska och sunda.

Gabby: Inte ovanligt att det kommer symptom efter vila.
Jag förstår vad din tränare menar med rundheten. Du rider trevligt och allt så.
Men i rehabsyfte spec måste rundheten komma till och man få eftergift och underhalsen inaktiveras.
När du ska försöka ställa igenom, runda och sänka måste du i ditt signalsystem vänta på att hästen ska bjussa på vissa saker. Och man måste rida i lite motstånd/ickegenomsläplighet ett tag.
Arbetar man dem för hand kan man lära in signalsystem som gör att man ögonblickligen kan be dem släppa de där spänningarna.
För KS-hästar mer än andra är det viktigt att buken bär. Och för att den ska göra det måste halsen ut manken och underhalsen upp.
Man brukar rek att KS-hästar inte vilar. Men man vet ju tyvärr inte innan det blivit problem för det mesta. :)
Hoppas du får igång din kille!

Det låter jätteintressant, tycker jag, men hur hittar man någon som är duktig på sådant?
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Det är tyvärr få som arbetar hästarna så. Jag snubblade över mina tränare då de kom till stallet jag stod i då. Sen blev de inte av med mig. ;)
Så jag har inte behövt leta. Iom att det inte ingår i SRFs utbildning så finns inget register på certifierade såna tränare tyvärr.
Det är nog bara att lyssna runt kring dina trakter, läsa i tidningarna och se på TV. Ibland har man tur och en sån guru är i ens trakter.

Jag hoppas kunskapen sprider sig dock så småning om. :)
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Jag kan inte ens komma på någon att fråga som skulle kunna veta någon... Och så är det svårt att avgöra när man själv inte kan om det verkligen är någon som är duktig. :crazy: Det poppar ju upp så mycket "alternativa" tränare och metoder att sålla bland! Hur vet man om det är en guru eller inte, liksom? :)
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Det finns också en sjukgymnast till häst som har lite innovativa metoder. Jag kan inte svara för allt som görs. Jag har haft för lite kontakt med hen.
Men jag fick bra tips med kinesiotejpning för att aktivera buken på häst de dagar man bara tänkt ta en prommis eller inte orkar rida aktivt/åka i skogen.
På en rehabhäst som slet sönder korsband och menisk fick vi en kinesiotejp-grej som kunde hjälpa aktivera någon muskel i bakkärran som hjälpte honom vinkla bäckenet och placera sitt trasiga ben rätt de dagar han inte skulle tas för hand utan bara gå prommis eller matte skritta ut.

I arbetet för hand kan man placera dem utan sånt.
Men har man inte möjlighet till sån tränare/rehabmänniska kan man absolut testa ta kontakt med sjukgymnast om inte annat för att lyssna på OM de har tips.
Givetvis i samrådan med vet. :)
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Det är jättesvårt att veta!

Man kan fråga de utbildade och duktiga människor man har kring sig om de vet något om den som arbetar hästarna så. Vet man hästar de tränat kan man kolla om de är friska och sunda, lätthanterliga och nöjda och mjuka och fina i kroppen.
Har de lyckats behålla friska och sunda individer till hög ålder är det för mig ett gott tecken.

Min tränare rekommenderas av tex min vet(som tävlat svårklass och jobbat hos Kyra) och används av många svårklassryttare upp till landslagsryttare.
Det ser jag som ett kvalitetsmärke.

Tyvärr är ju många duktiga hästmänniskor inte lika förtjusta i människor eller publicitet. Då märks de tyvärr inte lika mycket som de som är förtjusta i att synas och höras eller av makt och pengar.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Min kompis har en häst som haft ligamentskador (eller har, det läker tydligen aldrig) i ryggen och den hästen reagerade väldigt positivt på att gå på vattenlöpband. Så mitt tips är att kolla om det finns i närheten, som komplement till annan träning.

Har faktiskt kollat runt lite på det, men närmsta vattenband som finns att man kan gå använda/ träna sin häst på ligger ca 25 mil bort:( lite för långt att åka för mig när jag har 7 andra hästar att ta hand om varje dag.
Funderade lite på att stalla in henne ett tag på ett rehab stall, men tänkte försöka själv först. Är ju i te så billigt precis
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Har en häst som blivit opererad på Strömsholm för KS förra sommaren. Dom rekommenderade Back on Track, tömkörning, longering med typ chambon, promenader och laser/pharma light/biolight unde igångsättningen.

*kl*
Ang op eller inte så verkar många veterinärer nöja sig med att 'många topphästar har ryggar som ser värre ut än denna och presterar bra'. Även om det stämmer så borde dom väl ändå vara intresserade av att kolla upp det vidare?
Vet en som kollade upp sin hopphäst som började stanna på allt (20cm) och dom sa att man såg verkligen hur stressad hästen blev när den fick syn på hindret. Röntgade ryggen och hittade KS men veterinären tipsade ägaren om att skicka iväg hästen till en specifik ryttare för att se om denne kunde få hästen att hoppa, inte ngt snack om att utreda vidare med smärtstillande eller liknande.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av annan avsutten träning än, tömkörning, longering, promenader och löshopning, så känns lite som att i mitt fall så kanske tömkörning är det bästa då jag vet hur man hanterar just detta.

Finns det några filmer när du jobbar din häst från marken? bara för att få en större förståelse för vad du menar?:)
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Åh! jag önskar att jag hade kunnat operera min, men som jag förstod det så var det inte ett alternativ då det var så himla mycket konstigheter och åldern.

Upplever du att din häst är helt återställd?
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Tycker det känns som att min häst har blivit helt bra av op. Har tagit längre tid än normalt för henne att komma igång ordentligt (var lite allmänt knagglig innan hon blivit varm), men är stor skillnad innan op då hon var lätt obehaglig. Härjade på bakbenen (slog över när hon tömkördes), skenade, fick lätt panik över bommar/småhinder vissa dagar och ibland funkade hon.
Förrutom ett bus-spel ute i skogen i vintras (inte så konstigt när vi inte varit där på typ ett halvår - hon laddade och sen flög upp på två ben för att sen bocka runt) så har hon uppfört sig som tur är.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Åh så härligt att höra! önskar det vore ett alternativ även för oss!
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Finns det några filmer när du jobbar din häst från marken? bara för att få en större förståelse för vad du menar?:)

Det hade jag också hemskt gärna velat se! Eller om det finns någon annan på youtube som tuaphua kan rekommendera att se.
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Läser en del här på Buke, men skriver något för första gången :nailbiting:

Min häst konstaterades med KS för ca 3 år sedan(5 år gammal) Pålagringar på 4 tornutskott vid bakvalvet. Han är extremt kort i ryggen. Blev hemskickad med en igångsättningsplan på 6 månader med tömkörning, klättring med chambong (stavning) och cavalettiövningar.
Tömkörningen fungerade inte för att jag inte var tillräckligt skicklig på att rakrikta hästen på töm, utan det slutade med en överansträngning i ett ligament på ena framben istället! Bommar är snubbelpinnar med risk för andra skador som följd, så det fick jag också lägga ned. Efter behandlingen av ligamentet i frambenet bestämde jag mig för att ändra taktik.
Det som har fungerat är att sätta på chambongen och gå rätt ut i skogen över stock och sten (bokstavligt), upp och ned för backar.
I början var det mest klättring på schemat. Jag red 2 gånger i veckan i början och klättrade resterande. Han "vilade" dock varannan dag, med då gick jag med honom i minst 30 min. Upptäckte att hans smärta i ryggen försvann efter han rört på sig i minst 20 min. Bytte så småningom ut klätterdagarna en efter en och idag klättrar vi 1 dag i veckan, resterande står det ridning på schemat. Även idag står han sällan still en hel dag. I samband med att jag ändrade taktik, började jag träna för en tränare som enligt mig är väldigt noggrann med korrektheten i ridningen, vilket jag är övertygad om är A och O.

Förutom att han behandlades mot akut inflammation i ryggen vid upptäckten, så har han fått stötvågor några gånger och sprutats 2 ggr med DMSO i ryggen under det första året efter upptäckten. Fick även vid ett par tillfällen butta som smärtlindring, men vid DMSO och butta behandlingen får man ta det väldigt lugnt och inte träna. Vet egentligen inte vad som hjälpt, men nu är vi här 2 1/2 år senare och ska debutera MSV C i vår :). Det sista 1 1/2 året har han inte haft och jag har inte känt något KS relaterat alls. Men jag vet inte, en vacker dag kanske det tar stopp ändå.
Jag tror att alla typer av smärtlindring är bra under igångsättningen, tills dom byggt sitt grundmuskelpaket. Det blir ju inte en igångsättning i den bemärkelsen, utan en rehabträning där man får vara väldigt observant och känna sig för vad hästen klarar, gå väldigt varsamt fram helt enkelt och inte stressa.
Detta är min erfarenhet av KS så här långt och jag hoppas att du hittar din väg till att få en "frisk" häst.
Lycka till!

Nu har jag förhandsgranskat mitt inlägg så många gånger att jag snart spyr på mig själv.... Nu skiter jag i om det finns några fler fel, vilket det garanterat gör!
 
Sv: Rehabilitering av kissingspinehäst

Åh vad roligt att höra att din häst funkar så bra att ni även kan tävla!:)

Jag försöker komma fram till ett bra "schema" för hur jag ska få igång damen till först och främst ridning, sen får vi se vart det barkar hän efter det!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp