Bukefalos 28 år!

Reklamation av vara på avbetalning

AbCdE

Trådstartare
Hej, om man ska reklamera en dyrare vara som man har betalat med insats samt lån, och betalat lånet säg 5 månader till kreditföretag. Hur går det till? Får man tillbaka allt från återförsäljaren?
 
Det beror helt på vilken vara det är och varför du reklamerar. Det är inte självklart att du har rätt att häva köpet alls. Återförsäljaren han ha rätt att laga, ersätta m.m.
 
Hej, om man ska reklamera en dyrare vara som man har betalat med insats samt lån, och betalat lånet säg 5 månader till kreditföretag. Hur går det till? Får man tillbaka allt från återförsäljaren?
Om du får tillbaka något från återförsäljaren så kommer du att få pengarna och själv välja vad du gör med dem. Så länge det inte är en bil/mc/annan maskin med registreringsnummer så är lånet inte direkt kopplat till vad du köpt.

Om du får något alls för din reklamation beror på om återförsäljaren godtar den.
 
Hej, om man ska reklamera en dyrare vara som man har betalat med insats samt lån, och betalat lånet säg 5 månader till kreditföretag. Hur går det till? Får man tillbaka allt från återförsäljaren?

Vad menar du med allt? Om reklamationen accepteras så får du "bara" tillbaka köpeskillingen, dina kreditkostnader är en annan affär (ofta med annan motpart). Däremot kan krediten påverkas på olika sätt, vilket kan krångla till det, om varan är en del av säkerheten för lånet.
 
Det är ett hästsläp, återförsäljaren har godkänt reklamationen.

Hur menar du "godkänt reklamationen"?
Enligt lag har säljaren rätt att reparera varan innan det kan bli fråga om att du får köpeskillingen tillbaka.
Oavsett om du får pengar tillbaka kan du ju bli tvungen att betala räntekostnader då ditt avtal med kreditföretaget inte har något att göra med själva köpet att göra.
 
Hur menar du "godkänt reklamationen"?
Enligt lag har säljaren rätt att reparera varan innan det kan bli fråga om att du får köpeskillingen tillbaka.
Oavsett om du får pengar tillbaka kan du ju bli tvungen att betala räntekostnader då ditt avtal med kreditföretaget inte har något att göra med själva köpet att göra.
Jag menar att återförsäljaren har accepterat reklamationen. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det tydligare.
 
Jag menar att återförsäljaren har accepterat reklamationen. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det tydligare.

Jag undrade mer om hen tänkt laga eller valt att betala tillbaka pengarna? Bägge sätten är att acceptera en reklamation. Om reklamationen inte blir accepterad händer inget av ovanstående.
 
Det är ett hästsläp, återförsäljaren har godkänt reklamationen.
Får du pengarna tillbaka från återförsäljaren så beror det på hur du tagit lånet.

Är det en kredit med släpet som säkerhet så kommer återförsäljaren antagligen få en slutlösrn av kreditbolaget och du får återbetalt den summa som inte går till att täcka lånets restskuld inklusive ränta tills den dag lånet löses.

Är det ett lån utan säkerhet så får du alla pengarna från återförsäljaren och får själv välja om du löser lånet eller lägger pengarna på annat.
 
Jag undrade mer om hen tänkt laga eller valt att betala tillbaka pengarna? Bägge sätten är att acceptera en reklamation. Om reklamationen inte blir accepterad händer inget av ovanstående.
Ah, nej, inte laga. Vi har dock diskuterat byte. Nu har jag funderat kring vad som kan hända om jag drar mig ur helt.
 
Ah, nej, inte laga. Vi har dock diskuterat byte. Nu har jag funderat kring vad som kan hända om jag drar mig ur helt.

Säljaren har rätt att erbjuda ett byte innan hen ger pengar tillbaka. Men det bästa är ju om ni kommer överens om ett alternativ som passar er bägge!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 463
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
655
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 109
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp