Reklamation

Jag tror tyvärr inte att du kommer att kunna reklamera hästen på de grunderna. Du hade kunnat kolla upp det här innan (att den var riden innan osv bör göra att en varningsklocka ringer) och dessutom provred du och gjorde en godkänd veterinärbesiktning. Det blir väldigt svårt att bevisa att hästen hade besvär redan vid köpet då tror jag.
 
Jag tror tyvärr inte att du kommer att kunna reklamera hästen på de grunderna. Du hade kunnat kolla upp det här innan (att den var riden innan osv bör göra att en varningsklocka ringer) och dessutom provred du och gjorde en godkänd veterinärbesiktning. Det blir väldigt svårt att bevisa att hästen hade besvär redan vid köpet då tror jag.

Det har framkommit att säljaren gjorde en veterinärbesiktning UA. Säljaren kan alltså visa att det inte fanns något fel när köpet gick igenom.

Hästen hade ju bevisligen inga besvär vid köpet. Att hästen är omusklad är inget fel, det är en förutsättning som är uppenbar för alla som ser hästen.
 
Det har framkommit att säljaren gjorde en godkänd veterinärbesiktning. Säljaren kan alltså visa att det inte fanns något fel när köpet gick igenom.

Hästen hade ju bevisligen inga besvär vid köpet. Att hästen är omusklad är inget fel, det är en förutsättning som är uppenbar för alla som ser hästen.

Ja, det var det jag menade :)
 
Jag tror tyvärr inte att du kommer att kunna reklamera hästen på de grunderna. Du hade kunnat kolla upp det här innan (att den var riden innan osv bör göra att en varningsklocka ringer) och dessutom provred du och gjorde en godkänd veterinärbesiktning. Det blir väldigt svårt att bevisa att hästen hade besvär redan vid köpet då tror jag.
Att den var riden innan det har jag sett nu när jag googlat runt. Det va inget jag visste innan ...
 
Det har framkommit att säljaren gjorde en veterinärbesiktning UA. Säljaren kan alltså visa att det inte fanns något fel när köpet gick igenom.

Hästen hade ju bevisligen inga besvär vid köpet. Att hästen är omusklad är inget fel, det är en förutsättning som är uppenbar för alla som ser hästen.
Som sagt, problemet visar sig i ridningen, framförallt när hästen vilat
 
Jag ska kontakta säljaren (företag) imorgon efter dagens vet besök. Veterinären hävdar att ”felet” kommer ta 1-2 år att bli av med, inga garantier finns. Heller ingen medicin, endast muskler och rehab för att stärka upp hästen. Detta är inte vad jag betalat för , att rehaba en häst.
säljarn tveksam till att ta tillbaka häst vid första kontakt. Nu när vi har varit hos vet och ska kontakta säljaren igen så villjag gärna ta det över telefon. Men vad jag förstått är det bättre skriftligt?

hur omfattande är konsumentköplagen?
”””
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.””””
Hu så ledsen jag blir när jag l'äser det här inlägget.

Du borde skaffa en motorcykel istället för en häst.
 
Den var omusklad. Dom sa ingenting om att den inte var igång och det var inget jag upplevde att den inte var heller. Och nej, tävlingshäst i hoppning.

ja precis,han sa rehab tid ca 1 år men finns inga garantier att det försvinner.Jag köpte inte en häst för att rehaba den i ett år. Den ska användas som tävlingshäst men det är inte möjligt
Har du verkligen kompetens till att ta hand om en häst?

Det är stor skillnad på att rida en häst som är vältränad och fullständigt igång, och att ta över en häst som behöver tränas upp för att fungera.
 
Att hästen får hakning kommer inte från en dag till en annan.
Det beror ju på vad hakningen beror på. Dropp i muskelmassa är typiskt en sådan sak som kan orsaka problem med patellan. Är hästen t.ex för mager och felaktigt utfodrad tappar den även muskelmassa. Och absolut att det här kan visa sig från en dag till en annan.

Jag har haft en sådan häst som drabbades av detta när den som fyraåring kom från galoppbanan och några veckor senare hamnade i boxvila efter att ha fått en pinne genom låret.
 
Det beror ju på vad hakningen beror på. Dropp i muskelmassa är typiskt en sådan sak som kan orsaka problem med patellan. Är hästen t.ex för mager och felaktigt utfodrad tappar den även muskelmassa. Och absolut att det här kan visa sig från en dag till en annan.

Jag har haft en sådan häst som drabbades av detta när den som fyraåring kom från galoppbanan och några veckor senare hamnade i boxvila efter att ha fått en pinne genom låret.
Jag med. Mitt fullblod har inga problem när hon rör sig mycket och är musklad men så fort hon blir lite stillastående kan det komma. Inte alltid men nångång. Speciellt om hon stått mycket på box, då kan hon haka de första stegen men sen försvinner det.
 
Du förväntade dig att ta över en häst som är startklar för 110-klasser, i full tävlingskondition men kunde inte se att hästen var omusklad eller undersökte om hästen hade de meriterna eller den kapaciteten? Och trots att du själv missat att göra en bedömning av hästens form är du inte beredd att lägga ett år av rehab (vilket jag i detta fall tolkar som igångsättning och uppbyggnad)? Jag förstår faktiskt ingenting.
 
Hm, men om den visar hakningar när den vilat 2-3 dagar (antar att den går i hage här och ändå rör sig) låter ju som ett problem den haft innan köp, då är det väl ett dolt fel?
Har aldrig varit med om en frisk häst som haft de problemen.

Något som inte syntes på vet.bes iom att hästen då reds oftare.
 
Hm, men om den visar hakningar när den vilat 2-3 dagar (antar att den går i hage här och ändå rör sig) låter ju som ett problem den haft innan köp, då är det väl ett dolt fel?
Har aldrig varit med om en frisk häst som haft de problemen.

Något som inte syntes på vet.bes iom att hästen då reds oftare.

Det behöver inte vara något som funnits innan, det kan komma vid ryttarbyte och underlagsbyte, skifte av träningsstil och uppvärmningsmönster etc.

Det här är väldigt lurigt, särskilt svårt kan det vara att få en veterinär som går med på att ställa sig ända upp i tingsrätten och intyga att detta problem funnits innan försäljningen utan att säljaren vetat om det och att det därmed skulle vara dolt.

Det kan möjligen vara lättare att försöka hitta bevis för att säljaren vetat om felet och undanhållit information av vikt för köparen. Däremot är det ju svårt att veta om det kan få betydelse i rätten, eftersom det bestående problemet måste visa sig och det gör det i så fall först efter att hästen är den muskelmassa och i det skick som rimligtvis måste till för att anse att den är i annat skick än vid köpet (då den var omusklad vilket köparens veterinär anser vara anledningen till upphakningen och därmed rådet om rehab vilket i min värld är liktydigt med igångsättning och arbete för att få upp den i muskelmassa - hakning eller inte). Uppenbarligen var ju hästen inte i tävlingsskick vid köpet.
 
Senast ändrad:
Det behöver inte vara något som funnits innan, det kan komma vid ryttarbyte och underlagsbyte, skifte av träningsstil och uppvärmningsmönster etc.

Det här är väldigt lurigt, särskilt svårt kan det vara att få en veterinär som går med på att ställa sig ända upp i tingsrätten och intyga att detta problem funnits innan försäljningen utan att säljaren vetat om det och att det därmed skulle vara dolt.

Det kan möjligen vara lättare att försöka hitta bevis för att säljaren vetat om felet och undanhållit information av vikt för köparen. Däremot är det ju svårt att veta om det kan få betydelse i rätten, eftersom det bestående problemet måste visa sig och det gör det i så fall först efter att hästen är den muskelmassa och i det skick som rimligtvis måste till för att anse att den är i annat skick än vid köpet (då den var omusklad vilket köparens veterinär anser vara anledningen till upphakningen och därmed rådet om rehab vilket i min värld är liktydigt med igångsättning och arbete för att få upp den i muskelmassa - hakning eller inte). Uppenbarligen var ju hästen inte i tävlingsskick vid köpet.

Ja det håller jag med om:) Det påverkar dem helt klart och jag själv hade lugnat mig lite och gett hästen tiden.

Generellt: Konstig kommentar från veterinär om rehab 1-2 år?
Frågan är även hur lång tid det tog mellan provridning, besiktning och sedan till hästen kom hem till köparen..
 
En parantes i sammanhanget är att jag alltid funderar en extra gång på en omusklad häst, en häst som inte är igång och/eller en ojämnt musklad häst.

Dels vet jag inte hur långt tid det tar att få upp den i rätt muskler för den ridning jag vill åstadkomma sedan vet jag heller aldrig vad som döljer sig bakom den omusklade fasaden. Det kan ju dessutom komma en del problem på vägen när en börjar bygga upp/om en häst.

Det blir helt enkelt ett projekt hur jag än ser det.
 
Hur länge har du haft hästen?
Har den ridits kontinuerligt sedan du köpte den?

Många hästar med lindriga upphakningar fungerar alldeles utmärkt ändå bara de får röra på sig. Det sämsta är väl att låta de stå.


Samt, varför hoppade du enbart "något litet kryss" på provridningen? Var den ej igång?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen) Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Ekonomi & Juridik Hur resonerar ni? Har någon erfarenhet av att faktiskt ha fått reklamera? Hur funkar det med privatperson kontra företag, i praktiken...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp