Bukefalos 28 år!

Reklamera häst

Jag ser precis samma sak som du när jag kollar bloggen, har inte hittat stället där han kritiserar Agria dock.
Citat från hans sida:
"Agria tillhandahåller ett köpeavtal för häst som är skrivet av hästadvokaterna C-G Leissner och Jonas Gustafsson. Bra att samma avtal kan användas både vid konsumentköp och "vanliga" köp. Avtalet innehåller långtgående friskrivningar för säljaren. Något oväntat att Agria tillhandahållet ett så säljarvänligt avtal. Avtalet är alltså fördelaktigt för säljaren men klart ofördelaktigt för köparen."
 
fast i kontrakten han länkar till som sina egna , kan man ju friskriva sig från allt, färdigt att bara kryssa i det långa och färdigskrivet i korta versionen.
eller är han bara jätteironisk. Jag fattar inte riktigt :confused::angel:
hur kan han då säga att agrias är säljarvänligt när det där är värre,

Återigen. jag tror att jag är skittrög!
Jag känner mig ännu trögare nu, för jag ser inte att hans är värre? Jag kollar på det "långa". Någon får gärna säga vilken del som är dålig för köparen, för jag som (förhoppningsvis) snart ska köpa häst hade typ tänkt använda hans.. Men nu blev man ju osäker..
 
Jag känner mig ännu trögare nu, för jag ser inte att hans är värre? Jag kollar på det "långa". Någon får gärna säga vilken del som är dålig för köparen, för jag som (förhoppningsvis) snart ska köpa häst hade typ tänkt använda hans.. Men nu blev man ju osäker..
Ah, i hans korta version står det såhär:

"
  1. Säljaren har uppmanat köparen att provrida och undersöka hästen genom veterinärbesiktning samt rygg- hals- och exportröntgenundersökning. Köparen bekräftar härmed att tillfälle getts att provrida hästen och i övrigt undersökt hästen.

    □ Hästen överlåts i befintligt skick såvitt avser hästens hälsostatus.

    □ Säljaren friskriver sig från dolda fel i hästen såvitt avser hästens hälsostatus.
"
Det lät inte så köparvänligt nej. Men den långa varianten har inte det där. Konstigt..
 
Det där citatet är från bloggen "Advokat Dan Nordenberg", fast formuleringen finns inte med i det avtal han själv tillhandahåller på bloggen.
Där har han också "kritiserat"/noterat att Agrias avtal är väldigt säljarvänligt.
(blev osäker om man får länka till bloggen, ni kan ju googla)

Det är hämtat rakt ur avtal formuleringen. Ingen blogg. Däremot kan det vara nämnda advokat - minns inte och hinner inte kolla just nu. Men det är ur färdigt avtal.
 
Under en kurs i helgen kom vi att diskutera denna tråd, och vad fanns då? Jo en advokat med inriktning på Häst och kontrakt/avtal, hen kom fram till med ledning av den info som delats i tråden. Att köparen hade till en viss del inte tagit eget ansvar inför köpet, där det fanns flera faktorer som köparen själv borde ha tagit ansvar över som bl a visuell undersökning. OM man som köpare är väldigt oerfaren, bör man ta hjälp av någon mer erfaren person och då behöver det inte handla om en expert. Sneda bakben, anses som att detta borde även en amatör kunna se. Är de försumbart snett, torde en veterinär kunna se detta. Spatt, ja om den kan bevisas härstammar innan köpet. Och här ansåg hen det svårt, det måste vara kristallklart från köparens veterinär. KS anses som sagt inte som en diagnos förrän den ger symptom, ett undantag finns här. Om man redan från början ser sammanväxningar i ryggen eller i efterskott efter som en sammanväxning är en långsam process. Samtidigt handlar det även om egen undersökningsplikt, dvs man måste ha kunskap om rasen innan köp. För hästar som är predisponerad för olika åkommor, bör man iakttaga ett större ansvar som köpare. Allt går inte att lasta säljaren för, om hästen fungerat väl tidigare vilket utgör ett underlag för säljaren att redovisa inför försäljning. Det blir alltså enkelt att förstå hur olika personer med juridisk inriktning resonerar, alla tycker att de har rätt.
 
Under en kurs i helgen kom vi att diskutera denna tråd, och vad fanns då? Jo en advokat med inriktning på Häst och kontrakt/avtal, hen kom fram till med ledning av den info som delats i tråden. Att köparen hade till en viss del inte tagit eget ansvar inför köpet, där det fanns flera faktorer som köparen själv borde ha tagit ansvar över som bl a visuell undersökning. OM man som köpare är väldigt oerfaren, bör man ta hjälp av någon mer erfaren person och då behöver det inte handla om en expert. Sneda bakben, anses som att detta borde även en amatör kunna se. Är de försumbart snett, torde en veterinär kunna se detta. Spatt, ja om den kan bevisas härstammar innan köpet. Och här ansåg hen det svårt, det måste vara kristallklart från köparens veterinär. KS anses som sagt inte som en diagnos förrän den ger symptom, ett undantag finns här. Om man redan från början ser sammanväxningar i ryggen eller i efterskott efter som en sammanväxning är en långsam process. Samtidigt handlar det även om egen undersökningsplikt, dvs man måste ha kunskap om rasen innan köp. För hästar som är predisponerad för olika åkommor, bör man iakttaga ett större ansvar som köpare. Allt går inte att lasta säljaren för, om hästen fungerat väl tidigare vilket utgör ett underlag för säljaren att redovisa inför försäljning. Det blir alltså enkelt att förstå hur olika personer med juridisk inriktning resonerar, alla tycker att de har rätt.
Liksom @Alexandra_W så noterar jag att köparen betalat en veterinärundersökning och veterinären upptäckte inte problemet. Köparen har i mina ögon just tagit hjälp av en kunnig. Ska vi inte kunna lite på veterinärer? Eller var snedheten inte helt lätt att se. Jag har svårt att se det som köparen varit försumlig. Hade denne skippat veterinärundersökning hade jag kunnat förstå åsikten att köparen borde undersökte men denne har undersökt via ombud, ett ombud med legitimation för att styrka kunskaperna.

Här har vi en ung häst, frågan är om den verkligen haft en chans att fungera för ägaren tidigare. Det är lätt att fundera i banorna att hästen inte fungerat som tänkt och det är därför den sålts, varför ska man annars som privat person skaffa sig en ung häst och sedan sälja den vidare? Det kan lätt tolkas som hästen faktiskt inte fungerat som tänkt, inte för att säljaren behöver försöka luras, den kan lika gärna ha bedömt det som hästen är för svår/opassande för ändamålet men med facit i handen kan man gissa att hästen status kan ha påverkat. Ett annat alternativ är att hästen skaffats för att sälja och då ligger konsumentköplagen på lur.

Det kan vara saker som köparen funderar på och kanske kommer upp vid en tvist helt utan att det finns grund för det.

Det mesta har tagits upp här, det är inte ett solklart läge.
 
Hästen såldes av 2 anledningar.
Ett . Den passade inte in optimalt i lilla flocken.
Två. Jag blev mkt oplanerat gravid vid en nätt ålder av 40plus
Valet att minska 4 ridbara hästar till 3 gjordes då. Då extrem trötthet. Smärta i rygg och allmän motivation saknades och vi beslöt att behålla de som redan var i tävling som dottern tränar.
Att jag sen fick sent missfall är en annan femma.
De var som sagt inte orutinerade. Inte som vad de själv berättade om sig själv. Där kan jag inte säga något om det sen stämmer.
De ska ha hållit på med hästar hela livet.
Han fungerade bra att rida här. Känslig . Men fungerade bra. Dottern red honom bla själv i skogen när jag var och jobbade.
Så anledning att tro att han hade ont fanns inte.

I övrigt väntar jag fortfarande på tillgång till samtal med behandlande veterinär.
En vecka sedan juristen skulle be sin huvudman fixa fullmakt så jag kunde prata med denne.
Borde ju vara i hens intresse att skynda på det. Om nu veterinär har något att säga som köparen vill att jag ska höra. .
Eller om det har överdrivits i något.

Även om jag nu inte är intresserad att prata med veterinär något mer.
Börjar bli uttjatat när jag bett om det i 2 månader.
Hade hon haft bevis borde de ju landat hos mig redan då kan man tycka.
 
Hästen såldes av 2 anledningar.
Ett . Den passade inte in optimalt i lilla flocken.
Två. Jag blev mkt oplanerat gravid vid en nätt ålder av 40plus
Valet att minska 4 ridbara hästar till 3 gjordes då. Då extrem trötthet. Smärta i rygg och allmän motivation saknades och vi beslöt att behålla de som redan var i tävling som dottern tränar.
Att jag sen fick sent missfall är en annan femma.
De var som sagt inte orutinerade. Inte som vad de själv berättade om sig själv. Där kan jag inte säga något om det sen stämmer.
De ska ha hållit på med hästar hela livet.
Han fungerade bra att rida här. Känslig . Men fungerade bra. Dottern red honom bla själv i skogen när jag var och jobbade.
Så anledning att tro att han hade ont fanns inte.

I övrigt väntar jag fortfarande på tillgång till samtal med behandlande veterinär.
En vecka sedan juristen skulle be sin huvudman fixa fullmakt så jag kunde prata med denne.
Borde ju vara i hens intresse att skynda på det. Om nu veterinär har något att säga som köparen vill att jag ska höra. .
Eller om det har överdrivits i något.

Även om jag nu inte är intresserad att prata med veterinär något mer.
Börjar bli uttjatat när jag bett om det i 2 månader.
Hade hon haft bevis borde de ju landat hos mig redan då kan man tycka.
Vad jag syftar på är vad man kan dra för slutsatser inte det exakta skälet.

Det du beskriver är inte en häst som fungerat i fullt arbete utan en häst som fungerat som en promenad häst och som aldrig gått särskilt hårt. Har man en häst med problem så kan det behövas press för att problemen ska visa sig.

I övrigt skulle jag bara göra klart att bollen är köparens och inte stött på. Vill de reklamera hästen så ska du inte behöva tjata.
 
Just det att man kan få två bedömningar som tas upp tycker jag är viktigt att vara medveten om. Anlitas någon som ombud för säljaren kommer svaren skilja sig jmf om samma person anlitas som ombud för köparen.

Jag vet ett fall som just nu är i rätten. Konsumentköplagen men i avtalet står att hästen är röntgad och har en defekt i ett ben. Hästen är bes ua med böjprov och arbetsprov. Säljare har ej närvarat vid bes men allt står i både besiktikning och avtal. Pris justerat utefter fyndet. Häst köps. Häst blir halt. Häst tas till klinik och utreds. Röntgas där. Fyndet syns såklart på rtg. Hästen är halt på det benet. Visar sig att köparen inte har förstått det som svart på vitt står i intyg och avtal. Köpare vill reklamera, dock har hästens skick i övrigt försämrats (ej beroende på fynd/hälta) så köparen erbjuder ta tillbaka men med visst avdrag på summan som återbetalas. Säljaren stämmer köparen. Bådas ombud är lika övertygade om att deras klient har rätt.
 
Just det att man kan få två bedömningar som tas upp tycker jag är viktigt att vara medveten om. Anlitas någon som ombud för säljaren kommer svaren skilja sig jmf om samma person anlitas som ombud för köparen.

Jag vet ett fall som just nu är i rätten. Konsumentköplagen men i avtalet står att hästen är röntgad och har en defekt i ett ben. Hästen är bes ua med böjprov och arbetsprov. Säljare har ej närvarat vid bes men allt står i både besiktikning och avtal. Pris justerat utefter fyndet. Häst köps. Häst blir halt. Häst tas till klinik och utreds. Röntgas där. Fyndet syns såklart på rtg. Hästen är halt på det benet. Visar sig att köparen inte har förstått det som svart på vitt står i intyg och avtal. Köpare vill reklamera, dock har hästens skick i övrigt försämrats (ej beroende på fynd/hälta) så köparen erbjuder ta tillbaka men med visst avdrag på summan som återbetalas. Säljaren stämmer köparen. Bådas ombud är lika övertygade om att deras klient har rätt.
Köparen stämmer säljaren, annars blir det väldigt snurrigt?
 
Liksom @Alexandra_W så noterar jag att köparen betalat en veterinärundersökning och veterinären upptäckte inte problemet. Köparen har i mina ögon just tagit hjälp av en kunnig. Ska vi inte kunna lite på veterinärer? Eller var snedheten inte helt lätt att se. Jag har svårt att se det som köparen varit försumlig. Hade denne skippat veterinärundersökning hade jag kunnat förstå åsikten att köparen borde undersökte men denne har undersökt via ombud, ett ombud med legitimation för att styrka kunskaperna.

Här har vi en ung häst, frågan är om den verkligen haft en chans att fungera för ägaren tidigare. Det är lätt att fundera i banorna att hästen inte fungerat som tänkt och det är därför den sålts, varför ska man annars som privat person skaffa sig en ung häst och sedan sälja den vidare? Det kan lätt tolkas som hästen faktiskt inte fungerat som tänkt, inte för att säljaren behöver försöka luras, den kan lika gärna ha bedömt det som hästen är för svår/opassande för ändamålet men med facit i handen kan man gissa att hästen status kan ha påverkat. Ett annat alternativ är att hästen skaffats för att sälja och då ligger konsumentköplagen på lur.

Det kan vara saker som köparen funderar på och kanske kommer upp vid en tvist helt utan att det finns grund för det.

Det mesta har tagits upp här, det är inte ett solklart läge.

Och det var även dit jag ville komma, och därför tycker bägge parter att de har rätt. ;)
 
Vad jag syftar på är vad man kan dra för slutsatser inte det exakta skälet.

Det du beskriver är inte en häst som fungerat i fullt arbete utan en häst som fungerat som en promenad häst och som aldrig gått särskilt hårt. Har man en häst med problem så kan det behövas press för att problemen ska visa sig.

I övrigt skulle jag bara göra klart att bollen är köparens och inte stött på. Vill de reklamera hästen så ska du inte behöva tjata.

såklart.
vi vet ju nu att felen finns där , röntgade och "synliga" och det är extremt olyckligt. Man önskar ju att alla hästar ska få vara friska och glada. Och hästägare lika glada och lyckliga.
Jag visste inget, lurade ingen och hade jag haft klart fel här (eller hästen röntgad inom 6 månader med tidsbestämda åkommor ) så hade denna diskussion aldrig uppkommit.

Det vi tvistar om är ju vem som har rätt och fel i tidsaspekt. För reklamationen gällde ju inte det som han egentligen lider av.
De nämnde aldrig att han skulle ha varit bråkig redan när de ansåg att hans ben var sneda. Så de ville inte reklamera för att han "inte gick att rida" då utan enbart för att de upptäckt att han sneda ben.
Om det var en lögn kan inte jag svara på.

Det var där 8 månader senare som de började undersöka honom för att han var bråkig. och upptäckte kissing spines och spatt.
 
Just det att man kan få två bedömningar som tas upp tycker jag är viktigt att vara medveten om. Anlitas någon som ombud för säljaren kommer svaren skilja sig jmf om samma person anlitas som ombud för köparen.

Jag vet ett fall som just nu är i rätten. Konsumentköplagen men i avtalet står att hästen är röntgad och har en defekt i ett ben. Hästen är bes ua med böjprov och arbetsprov. Säljare har ej närvarat vid bes men allt står i både besiktikning och avtal. Pris justerat utefter fyndet. Häst köps. Häst blir halt. Häst tas till klinik och utreds. Röntgas där. Fyndet syns såklart på rtg. Hästen är halt på det benet. Visar sig att köparen inte har förstått det som svart på vitt står i intyg och avtal. Köpare vill reklamera, dock har hästens skick i övrigt försämrats (ej beroende på fynd/hälta) så köparen erbjuder ta tillbaka men med visst avdrag på summan som återbetalas. Säljaren stämmer köparen. Bådas ombud är lika övertygade om att deras klient har rätt.

Om köparen får rätt kan det ju bli katastrofalt för alla som ska sälja häst. Hur ska man kunna försäkra sig om att köparen verkligen förstår vad denne läser?
 
Hade du sett att benen är sneda @Hannah2002 ? Jag förstår inte om det är skelettben som avses eller benen man ser med blotta ögat? Om du visste om snedheten, påtalade du det till köparen?
 
Om köparen får rätt kan det ju bli katastrofalt för alla som ska sälja häst. Hur ska man kunna försäkra sig om att köparen verkligen förstår vad denne läser?

Det är ju redan katastrofalt etablerat för säljare att sälja häst som du säkerligen är införstådd med du också :(

Men så länge levande hästar faller under samma lagstiftning som övriga varor är det ju samtidigt ett jätteproblem. Detta ser vi ju dagligen dags sen många år i allt mer eskalerande takt .

Det jobbas ju från flera håll på att få till en ändring men är otroligt svårt då det ju samtidigt är väldigt viktigt att det ska bli skäligt från bägge parters sida rättsligt.
 
Om köparen får rätt kan det ju bli katastrofalt för alla som ska sälja häst. Hur ska man kunna försäkra sig om att köparen verkligen förstår vad denne läser?

Tyvärr tas redan hänsyn till det under konsumentköplagen. Men i ett sånt här fall så vad skulle säljaren gjort mer liksom?
 
Hade du sett att benen är sneda @Hannah2002 ? Jag förstår inte om det är skelettben som avses eller benen man ser med blotta ögat? Om du visste om snedheten, påtalade du det till köparen?
Jag ställde frågan tidigare och uppfattade svaret som att det var känt att benen var sneda men att det inte påtalades för köparen eller stod i kontraktet. Det är i mina ögon till nackdel för säljaren då varan - hästen - har en defekt som inte påtalats. Det hade varit mycket tydligare om det stått i kontraktet och i så fall ingen reklamera.
 
Jag ställde frågan tidigare och uppfattade svaret som att det var känt att benen var sneda men att det inte påtalades för köparen eller stod i kontraktet. Det är i mina ögon till nackdel för säljaren då varan - hästen - har en defekt som inte påtalats. Det hade varit mycket tydligare om det stått i kontraktet och i så fall ingen reklamera.
Tack! Måste ha missat det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 961
Senast: WBanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 359
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Vi köpte en häst för ett år sen. Vi besiktigade och exportröntgade. Röntgen var u:a förutom en förändring i handleden. Men vi bestämde...
2
Svar
27
· Visningar
5 324
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp