Reklamera häst

Det var precis så jag tänkte, hur ska man som säljare kunna försäkra sig mot okunnighet? Skriva en bilaga till kontraktet där köparen skriver under att denne är införstådd med skadan och dess effekter?

Ja lär ju krävas nån sorts extrem disclaimer. "Ja jag förstår att jag köper en defekt vara med ett känt fel som idag inte verkar påverka användbarheten men kan komma att göra det i framtiden"?
 
Ja lär ju krävas nån sorts extrem disclaimer. "Ja jag förstår att jag köper en defekt vara med ett känt fel som idag inte verkar påverka användbarheten men kan komma att göra det i framtiden"?
I sådana fall så måste ju köparen spela djävligt dum,'
själv skulle man ju skämmas om man varit så korkad och inte stoltsera ut i rätten med det.

insåg nu att juristen skrev att hon skulle återkomma i morgon angående fullmakt till veterinären.
I morgon, som alltså i för en vecka sedan.
sen har jag inte hört ett ljud.
Känns ju seriöst.
Ska man fråga hur det går eller vad.
Själv ville jurist ha svar inom en vecka från brevet skickades och ankom 6 dagar senare. (så jag skulle ha 1 dag på mig att svara)
men själv får man fördröja utan att meddela något alls.
Jag bara väntar på svar , för jag vill vänta ut och se om jag alls får möjlighet att prata med veterinären eller om det ännu är hemligt.
Och sen ska jag säga att jag inte går med på förlikning.
 
I sådana fall så måste ju köparen spela djävligt dum,'
själv skulle man ju skämmas om man varit så korkad och inte stoltsera ut i rätten med det.

insåg nu att juristen skrev att hon skulle återkomma i morgon angående fullmakt till veterinären.
I morgon, som alltså i för en vecka sedan.
sen har jag inte hört ett ljud.
Känns ju seriöst.
Ska man fråga hur det går eller vad.
Själv ville jurist ha svar inom en vecka från brevet skickades och ankom 6 dagar senare. (så jag skulle ha 1 dag på mig att svara)
men själv får man fördröja utan att meddela något alls.
Jag bara väntar på svar , för jag vill vänta ut och se om jag alls får möjlighet att prata med veterinären eller om det ännu är hemligt.
Och sen ska jag säga att jag inte går med på förlikning.

Jag hade troligen meddelat (skriftligt) att "eftersom jag inte hört från er enligt ert besked nedan (datum de själv satt), förutsätter jag att ni inte är intresserade av att fullfölja reklamationen. Jag bortser därför från tidigare meddelande."

Något i den stilen, för att förmedla att jag inte längre ser det som ett öppet ärende.
 
Alltså, jag blir helt matt. Hur hästen ser ut ska väl ändå inte säljaren berätta? Hade hästen haft problem med de exteriöra "avvikelserna" är det en sak, men det hade den ju inte!
Säljer jag en häst och skrivit i annonsen "brun häst med tecken", köparen kommer och tittar på hästen, så kan den väl knappast reklamera senare för att hästen var mörkbrun?
 
Hade du sett att benen är sneda @Hannah2002 ? Jag förstår inte om det är skelettben som avses eller benen man ser med blotta ögat? Om du visste om snedheten, påtalade du det till köparen?

de ser det med blotta ögat.
Nej jag skrev inte in det i kontrakt och finns inte i skrift.
De var här och provred och tittade på honom.
Visst har jag väl sett, så här i efterhand, att han inte är fullt estetiskt korrekt (men det är inte en av våran andra heller som är ganska mkt innåttåad, på ett ben(och tränas och tävlas hoppning ) men inget som jag har ägnat tanke på mer då han rör sig korrekt och jag har inte sett det som ett problem.
Och man skulle inte känna eller se någon rörelsestörning eller något.
har sett värre hästar i hoppning även i höga klasser.
Men sen såg de det en dag när de var hemma. och letade fel
Visst så här i efterhand även här så skulle jag väl ha sprungit efter och pekat på allt när de stod och undersökte honom själv. Och satt nivån på dem som mindre vetande. Lätt att vara efterklok. Kommer absolut att lära mig tills den dagen det blir aktuellt att sälja nästa urväxta ponny.
 
Hur många fel kan man göra? Har jag uppfattat något fel?
Säljaren var inte medveten om att hästen hade sneda bakben. Köparen accepterade en gårdsbesiktning som säljaren betalade.
 
de ser det med blotta ögat.
Nej jag skrev inte in det i kontrakt och finns inte i skrift.
De var här och provred och tittade på honom.
Visst har jag väl sett, så här i efterhand, att han inte är fullt estetiskt korrekt (men det är inte en av våran andra heller som är ganska mkt innåttåad, på ett ben(och tränas och tävlas hoppning ) men inget som jag har ägnat tanke på mer då han rör sig korrekt och jag har inte sett det som ett problem.
Och man skulle inte känna eller se någon rörelsestörning eller något.
har sett värre hästar i hoppning även i höga klasser.
Men sen såg de det en dag när de var hemma. och letade fel
Visst så här i efterhand även här så skulle jag väl ha sprungit efter och pekat på allt när de stod och undersökte honom själv. Och satt nivån på dem som mindre vetande. Lätt att vara efterklok. Kommer absolut att lära mig tills den dagen det blir aktuellt att sälja nästa urväxta ponny.
Min fundering var mest om du visste om en snedhet i skelettben som du inte påtalade. En snedhet som syns för blotta ögat som hästen står och är verkar mycket märkligt att reklamera för.
Att gå en sväng runt uppställd häst, granska kritiskt och att känna och klämma är väl iallafall det minsta man borde göra som köpare innan man ens veterinärbesiktigar.
 
I sådana fall så måste ju köparen spela djävligt dum,'
själv skulle man ju skämmas om man varit så korkad och inte stoltsera ut i rätten med det.

insåg nu att juristen skrev att hon skulle återkomma i morgon angående fullmakt till veterinären.
I morgon, som alltså i för en vecka sedan.
sen har jag inte hört ett ljud.
Känns ju seriöst.
Ska man fråga hur det går eller vad.
Själv ville jurist ha svar inom en vecka från brevet skickades och ankom 6 dagar senare. (så jag skulle ha 1 dag på mig att svara)
men själv får man fördröja utan att meddela något alls.
Jag bara väntar på svar , för jag vill vänta ut och se om jag alls får möjlighet att prata med veterinären eller om det ännu är hemligt.
Och sen ska jag säga att jag inte går med på förlikning.

Hen har ett ombud som anser hen har chans att vinna i rätten. Varför skulle hen känna sig dum?

(Vad utomstående kan anse att hen är är en annan sak)
 
Min fundering var mest om du visste om en snedhet i skelettben som du inte påtalade. En snedhet som syns för blotta ögat som hästen står och är verkar mycket märkligt att reklamera för.
Att gå en sväng runt uppställd häst, granska kritiskt och att känna och klämma är väl iallafall det minsta man borde göra som köpare innan man ens veterinärbesiktigar.

Det känns allra mest konstigt satt samma snedhet som är synlig för blotta ögat och "därför inte påtalades" missats av besiktigande veterinär. Som väl säljaren valde?
 
Det känns allra mest konstigt satt samma snedhet som är synlig för blotta ögat och "därför inte påtalades" missats av besiktigande veterinär. Som väl säljaren valde?
Säljaren valde inte veterinär MEN korrekt Säljaren ringde till distriktsveterinärerna som har x antal och skickar ut den som jobbar för tillfället . Tror inte man får välja ut en specifik veterinär. Inget jag någonsin frågat efter i alla fall.
Och jag har väldigt lite sjuka hästar så kan inte påstå att jag känner någon av veterinärerna annat än till utseende när de varit och vaccinerat (olika)
Annat är väl om man ringer till någon privatpraktiserande som bara är "en själv" . och som man känner väl.
 
Säljaren valde inte veterinär MEN korrekt Säljaren ringde till distriktsveterinärerna som har x antal och skickar ut den som jobbar för tillfället . Tror inte man får välja ut en specifik veterinär. Inget jag någonsin frågat efter i alla fall.
Och jag har väldigt lite sjuka hästar så kan inte påstå att jag känner någon av veterinärerna annat än till utseende när de varit och vaccinerat (olika)
Annat är väl om man ringer till någon privatpraktiserande som bara är "en själv" . och som man känner väl.

Det beror nog på län litegrann men här iallafall går det utmärkt att boka en distriktsveterinär man särskilt vill ha ut, för icke akuta ärenden och givetvis då på ett datum den veterinären är schemalagd. Vi gör nästan alltid så.
 
Det beror nog på län litegrann men här iallafall går det utmärkt att boka en distriktsveterinär man särskilt vill ha ut, för icke akuta ärenden och givetvis då på ett datum den veterinären är schemalagd. Vi gör nästan alltid så.
Ok.
nå som sagt. Jag känner inte dem , så vet inte vem man ska fråga efter.
Och det skulle de ju kunna styrka på stationen också om det var så.
 
För att det inte är veterinärens sak att exteriörbedöma hästar?

Jo en exteriör avvikelse som kan påverka hållbarheten bör veterinären självklart påtala.

Det känns allra mest konstigt satt samma snedhet som är synlig för blotta ögat och "därför inte påtalades" missats av besiktigande veterinär. Som väl säljaren valde?
Ja jättemärkligt. Jag har aldrig varit med om någon besiktning där inte varje avvikelse påtalas.
 
Fast det verkar det ju inte ha gjort och vad jag förstått av tråden så är det inte heller därför hästen evt blir reklamerad.
Det var därför han blev reklamerad från början. Men som det sägs så är det inget dolt fel/ inget skäl till reklamation och
Inte det "han lider av .

Och det är inte det han slutligen blir undersökt av veterinär för. Och diagnostiseras för. Och Dessa fynd är upptäckta för sent .
 
Det var därför han blev reklamerad från början. Men som det sägs så är det inget dolt fel/ inget skäl till reklamation och
Inte det "han lider av .

Och det är inte det han slutligen blir undersökt av veterinär för. Och diagnostiseras för. Och Dessa fynd är upptäckta för sent .
Vad som helst kan vara skäl till reklamation, om det sedan accepteras är en annan sak.

Om hästen lider av det vet vi inte, det kanske den gör. Det kan vara grundfelet eller totalt irrelevant. Om de andra felen verkligen upptäcktes för sent eller inte är grundfrågan i din frågeställning. Förhoppningsvis så kommer du aldrig att få reda på det utan det hela rinner ut i sanden. Risken är att du får betala dyrt även om du vinner i rätten. Många gånger får de tvistande stå för sina egna rättegångskostnader och det är sällan billigt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 830
Senast: WBanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 215
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Vi köpte en häst för ett år sen. Vi besiktigade och exportröntgade. Röntgen var u:a förutom en förändring i handleden. Men vi bestämde...
2
Svar
27
· Visningar
5 250
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp