Reklamera häst?

Har du stor erfarenhet av irländska ryttare?

För mig låter det lite osannolikt att detta är brukligt, men jag kanske har fel?

Vad är din erfarenhet @Ramona ?
Unga ryttare hoppar upp och svingar över benet. Äldre ryttare blir ofta uppkastade. Det är lite pensionärsvarning för irländarna att använda pall. Når du inte stigbygeln hoppar de upp. Jag fattar inte hur de kan, för jag har aldrig kunnat. Men min ex-svärfar hoppade upp på även +175 cm utan problem när han var över 70 år gammal.
 
När han reste sig i söndags så menar min vän som har gården där han bor att det var ett logiskt val av honom. För på ena sidan stod det en pall, vägg på andra sidan och min vän framför. Så därför var det logiskt att resa sig. Jag håller inte riktigt med. Gör ni det?
Om hästen blir trängd och man har stängt alla vägar för den så kommer den ta den vägen som är fri. I det fallet uppåt.
Det är logiskt.

Sen vad som utlöste den reaktionen måste man ju ta reda på.


Hästar är flyktdjur, hamnar de i en situation de känner att de måste fly ifrån så gör de det.
Därför behöver man läsa av den och förstå varför, så man kan jobba mot en trevligare kommunikation.

Stänger man alla vägar för flykt kan de börja fäktas istället - fäktas för att KUNNA fly.
Eller för att det nu är deras enda utväg för att 'skydda sej'när människan inte hör vad de försöker säga.
där vill man verkligen inte hamna.
 
När han reste sig i söndags så menar min vän som har gården där han bor att det var ett logiskt val av honom. För på ena sidan stod det en pall, vägg på andra sidan och min vän framför. Så därför var det logiskt att resa sig. Jag håller inte riktigt med. Gör ni det?
Det är logiskt och normalt beteende för ett flyktdjur. Han tar vägen han kan helt enkelt. Dock en eloge till honom att han inte sprang över vännen ändå. Visar ju att han är en hänsynsfull och snäll individ som trots allt fått en bra grundhantering i livet.

Dock så låter det som att han inte är riktigt som han ska i kroppen kanske? Det är en stark reaktion att ta till.
 
Jag undrar spontant hur mycket tålamod som ges vid de här uppsittningarna, att artificiellt få det att gå snabbare genom att använda flera personer och försöka stänga in hästen bredvid pallen låter enormt stressigt för hästen. Som andra säger det är svårt att bedöma situationen och ge råd utan att ha sett exakt vad som sker. Men utifrån att ha haft en häst som kom helt otränad vid pall så var tålamod min bästa vän. Det fick ta en lugn kvart eller mer, ibland såg någon på stallet oss hålla på och ville hjälpa och hålla i honom osv men jag sa alltid nej för målet var ju att han skulle välja själv att stå still, inte bli tvingad till det under stress, använda vägg som fålla på ena sidan började jag inte med innan jag var säker på att han inte skulle känna sig trängd och eskalera. Och då var ändå framåt och bakåt fortfarande öppna utvägar och inte trångt mellan pallen och väggen. Tålamod och konsekvent beteende var a och o (tex tänk på ditt vardagsspråk med hästen när den ska flytta sig undan ifrån dig när du gör iordning honom eller i annan hantering, om han vanligtvis ska flytta på sig när du vänder dig mot honom och/eller tittar på hans bakdel då är det ju inte så konstigt om han flyttar sig undan när ditt kroppsspråk visar samma sak när du försöker sitta upp). Det tog några månader för mig att få en dröm till häst att sitta upp på från pall eller annat upphöjt objekt.
 
I torsdags var hon som ska hjälpa mig till oss första gången. Hon är även osteolog (lite osäker på om det är det det heter, men hon är utbildad i hästens rörelsemönster) och kollade på honom när jag longerade i trav och så sa hon att hon skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Vi har därför bokat tid på kliniken för att kolla upp honom, och ska även kolla munnen samtidigt. Munnen är kollad i oktober 21 men en del säger att han kan ha vargtänder. Vet inte hur troligt det är att han har det?

Säg att de hittar något som gör att han inte håller för ridning. Då skulle det vara "enkelt" att låta köpet gå tillbaka?
 
I torsdags var hon som ska hjälpa mig till oss första gången. Hon är även osteolog (lite osäker på om det är det det heter, men hon är utbildad i hästens rörelsemönster) och kollade på honom när jag longerade i trav och så sa hon att hon skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Vi har därför bokat tid på kliniken för att kolla upp honom, och ska även kolla munnen samtidigt. Munnen är kollad i oktober 21 men en del säger att han kan ha vargtänder. Vet inte hur troligt det är att han har det?

Säg att de hittar något som gör att han inte håller för ridning. Då skulle det vara "enkelt" att låta köpet gå tillbaka?
Det beror på om veterinären bedömmer att det är ett dolt fel eller inte. Som köpare har man en ganska långtgående undersökningsplikt och om det är en defekt som man rimligen borde antas ha upptäckt om man fullgjort sin undersökningsplikt så är det inte säkert att det går ändå. Är det däremot något som troligen inte hade hittats trots att man genomfört en grundlig besiktning så har man bättre chanser.
 
I torsdags var hon som ska hjälpa mig till oss första gången. Hon är även osteolog (lite osäker på om det är det det heter, men hon är utbildad i hästens rörelsemönster) och kollade på honom när jag longerade i trav och så sa hon att hon skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Vi har därför bokat tid på kliniken för att kolla upp honom, och ska även kolla munnen samtidigt. Munnen är kollad i oktober 21 men en del säger att han kan ha vargtänder. Vet inte hur troligt det är att han har det?

Säg att de hittar något som gör att han inte håller för ridning. Då skulle det vara "enkelt" att låta köpet gå tillbaka?

Nej, det betyder inte att det är enkelt.
Gjordes en veterinärbesiktning vid köpet?
 
I torsdags var hon som ska hjälpa mig till oss första gången. Hon är även osteolog (lite osäker på om det är det det heter, men hon är utbildad i hästens rörelsemönster) och kollade på honom när jag longerade i trav och så sa hon att hon skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Vi har därför bokat tid på kliniken för att kolla upp honom, och ska även kolla munnen samtidigt. Munnen är kollad i oktober 21 men en del säger att han kan ha vargtänder. Vet inte hur troligt det är att han har det?

Säg att de hittar något som gör att han inte håller för ridning. Då skulle det vara "enkelt" att låta köpet gå tillbaka?
Menar du kanske en osteopat? 🙂
Man kan alltid ”hitta något” men frågan är om det är något som uppkommit nu eller har funnits innan köpet och det är ibland väldigt svårt att bevisa vilket och det är inte så enkelt alltid att låta köpet gå tillbaka.
Hästen kan helt klart ha vargtänder. Det är inte alla som plockar bort dessa framför allt inte utomlands.
 
I torsdags var hon som ska hjälpa mig till oss första gången. Hon är även osteolog (lite osäker på om det är det det heter, men hon är utbildad i hästens rörelsemönster) och kollade på honom när jag longerade i trav och så sa hon att hon skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Vi har därför bokat tid på kliniken för att kolla upp honom, och ska även kolla munnen samtidigt. Munnen är kollad i oktober 21 men en del säger att han kan ha vargtänder. Vet inte hur troligt det är att han har det?

Säg att de hittar något som gör att han inte håller för ridning. Då skulle det vara "enkelt" att låta köpet gå tillbaka?
Du måste meddela säljaren skriftligt först, har jag för mig. Inga behandlingar kan godkännas i efterhand.

Med andra ord, anlita veterinär först efter det att du begärt att få häva köpet.
 
I torsdags var hon som ska hjälpa mig till oss första gången. Hon är även osteolog (lite osäker på om det är det det heter, men hon är utbildad i hästens rörelsemönster) och kollade på honom när jag longerade i trav och så sa hon att hon skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Vi har därför bokat tid på kliniken för att kolla upp honom, och ska även kolla munnen samtidigt. Munnen är kollad i oktober 21 men en del säger att han kan ha vargtänder. Vet inte hur troligt det är att han har det?

Säg att de hittar något som gör att han inte håller för ridning. Då skulle det vara "enkelt" att låta köpet gå tillbaka?
Om veterinären kan tidsbestämma en eventuell skada till före köpet och det kan räknas som dolt fel så kan det eventuellt hjälpa. Lätt lär det inte bli om inte säljaren väljer att ta tilbaks hästen.

Jag antar att hästen veterinärbesiktigades vid köpet och var ren.
 
Om veterinären kan tidsbestämma en eventuell skada till före köpet och det kan räknas som dolt fel så kan det eventuellt hjälpa. Lätt lär det inte bli om inte säljaren väljer att ta tilbaks hästen.

Jag antar att hästen veterinärbesiktigades vid köpet och var ren.
Jag undrar om man, om det är vargtänder, ändå måste få ta sitt ansvar som köpare?

Man kan låta undersöka munhålan vid en veterinärbesiktning. Men jag spekulerar, jag vet faktiskt inte?
 
Jag köpte en häst i våras som verkligen inte var vad som utlovades. Jag försökte reklamera med en gång men säljaren ville absolut inte ta tillbaka henne. Så jag fick helt enkelt stå mitt kast att jag köpt den lilla pållan. Nu börjar hon faktiskt bli precis det som säljaren utlovade så det finns hopp 🥰.

Det är en ung häst och det blev nog lite mycket med resa, täta stallbyte mm.

Kanske inte hjälper dig i hur du ska göra med din häst, men själv kände jag att det var en enklare uppgift att få ordning på den här lilla tjejen än vad det var att reklamera ett hästköp.
 
Jag köpte en häst i våras som verkligen inte var vad som utlovades. Jag försökte reklamera med en gång men säljaren ville absolut inte ta tillbaka henne. Så jag fick helt enkelt stå mitt kast att jag köpt den lilla pållan. Nu börjar hon faktiskt bli precis det som säljaren utlovade så det finns hopp 🥰.

Det är en ung häst och det blev nog lite mycket med resa, täta stallbyte mm.

Kanske inte hjälper dig i hur du ska göra med din häst, men själv kände jag att det var en enklare uppgift att få ordning på den här lilla tjejen än vad det var att reklamera ett hästköp.
Samma för mig egentligen. Min var mer vaken, tittig, reaktiv eller vad man vill kalla det för. Säljaren ville inte ta tillbaka. Hittade en gammal bettskada på lanerna, men kände att jag nog inte orkade använda det i en reklamation. Säljer vidare med info om det istället.
 
Jag undrar om man, om det är vargtänder, ändå måste få ta sitt ansvar som köpare?

Man kan låta undersöka munhålan vid en veterinärbesiktning. Men jag spekulerar, jag vet faktiskt inte?
Vargtänder är ju heller inget komplicerat att ta bort.
Till trådskaparen: kontakta säljaren och var ärlig med varför du vill lämna tillbaka, hellre än att leta fel på hästen. Du vet ju redan att den är för svår för dig, finns ingen anledning att hitta på något annat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om...
21 22 23
Svar
452
· Visningar
26 576
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 067
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag köpt en häst i mars i år som jag inte har ridit sen början på maj och ska nu reklamera köpet. Pratade nyss med en jurist som inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 340
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp