Reklamera köp -verkligen rimligt?

M

missan

Var inne på klinik idag med en fyraåring jag köpt för fem veckor sen osedd (puckat jag vet), en kompis hade varit och tittat och provridit dock. När jag fick hem honom fick jag en smärre chock då han har rejäla ringkotor båda bak (något som minst sagt bekräftades idag vid rtg). Han gick på bete några veckor och idag var vi inne på kliniken -typ tregradig hälta hb som släcktes helt av bedövning (nervbedövning kota -hov), samt stora förändringar på röntgen runt och i kronled b.b. Veterinären rekommenderade avlivning snarast.

Veterinären är insatt i situationen och menar att jag utan tvekan har rätt att få tillbaka köpeskillingen. Jag menar dock att eftersom jag inte besiktigat hästen vid köp och dessutom står det "inga garantier lämnas för hästen" på kvittot, är jag ganska rökt och får stå mitt kast. Veterinären säger att det inte spelar någon roll vad det står på kvittot och att man som säljare inte kan inte kan friskriva sig från allt bara sådär. Hästen är köpt av hästhandlare via försäljningsstall och var inte dyr (allt är iofs relativt). Vill inte börja processa i onödan eftersom jag själv anser att det var mitt eget klanteri som orsakat allt detta.

Oavsett så avlivas hästen inom några dagar.

Hästen är försäkrad sen köp men det hjälper inte mycket i detta fall då felet i detta fall funnits långt innan köp.

Nån som vet?

missan
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Felet kan knappast räknas som dolt eftersom du direkt när hästen kom till dig kunde misstänka att det fanns fog för en mer omfattande undersökning.

Felet kan heller inte betraktas som dolt eftersom det upptäcktes av veterinär redan innan röntgen (antar jag?).

Säljaren har upplysningsplikt, och ska upplysa om de förutsättningar som kan komma att ha betydelse för dig som köpare.

En kostnadsfri rådgivning från jurist kan nog ge dig ett bättre svar, men vid processer om mindre summor står alltid vardera part för sina kostnader, frågan är om det är värt det med tanke på inköpssumman? (något bara du kan svara på)
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Du vet själv hur otroligt korkad du varit som köpt en häst osedd och dessutom obesiktigad. Inköp av häst är oftast det billigaste i hästsammanhang det är alla problem man får senare som kostar otroliga summor. Att försäkra sig om att man köper en FRISK häst är det viktigaste, så klart att problem kan komma senare men man kan börja med en frisk häst i alla fall. Hoppas det löser sig och du får pengarna tillbaka men ta det som en läxa.
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Det tycker jag är väl mycket sagt. Vi är många som gjort lyckade hästköp osett, det är ett lotteri och så länge man är medveten om riskerna är det ju inte värre än andra chansningar med pengar.

Läxa hit och läxa dit, livet är en lärdom.
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Javisst.........livslångt lärande......klart att vi alla har gjort misstag och dåliga affärer.

Till TS: Ta kontakt med en jurist för en rådgivande bedömning i alla fall.Kan ju vara skönt att få prata med ngn som kan i alla fall.

Lycka till!
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Var inne på klinik idag med en fyraåring jag köpt för fem veckor sen osedd (puckat jag vet), en kompis hade varit och tittat och provridit dock. När jag fick hem honom fick jag en smärre chock då han har rejäla ringkotor båda bak (något som minst sagt bekräftades idag vid rtg). Han gick på bete några veckor och idag var vi inne på kliniken -typ tregradig hälta hb som släcktes helt av bedövning (nervbedövning kota -hov), samt stora förändringar på röntgen runt och i kronled b.b. Veterinären rekommenderade avlivning snarast.

Veterinären är insatt i situationen och menar att jag utan tvekan har rätt att få tillbaka köpeskillingen. Jag menar dock att eftersom jag inte besiktigat hästen vid köp och dessutom står det "inga garantier lämnas för hästen" på kvittot, är jag ganska rökt och får stå mitt kast. Veterinären säger att det inte spelar någon roll vad det står på kvittot och att man som säljare inte kan inte kan friskriva sig från allt bara sådär. Hästen är köpt av hästhandlare via försäljningsstall och var inte dyr (allt är iofs relativt). Vill inte börja processa i onödan eftersom jag själv anser att det var mitt eget klanteri som orsakat allt detta.

Oavsett så avlivas hästen inom några dagar.

Hästen är försäkrad sen köp men det hjälper inte mycket i detta fall då felet i detta fall funnits långt innan köp.

Nån som vet?

missan

Även om man köper en häst osedd så tar man ju ändå & gör en besiktning, gjordes ingen sån?då kan jag bara beklaga...
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Tycker att det låter konstigt om det är som vet. säger, att du kan reklamera/häva köpet trots att du inte "uppfyllt din undersökningsplikt".
Nu när jag skrev papper för köp av min nya häst (speciella sådana då hästen måste stå kvar hos ägaren i 5 månader innan jag kan hämta -fölsto som ska lämna kvar fölet) hörde jag mig för med en advokat om vad som skulle stå i kontraktet, och där skulle det tex noga stå att JAG har stått för besiktningen och inte ägaren, för annars kan det hävdas att JAG inte uppfyllt min undersökningsplikt som det hette, och då har jag ingen rätt för återköp.

Så det är frågan om det verkligen går..

Hör med säljaren och hör vad de säger, de vill ju troligtvis inte alls ha tillbaka häst.
Beroende på hur dyr den var får du nog ta dig en funderare om det är "värt" att bråka för. JAG har svårt att tro att du kan få ett ruttet korvöre tillbaka, det är inte ett dolt fel och hade du undersökt hästen hade du sett det. Tyvärr tror jag.
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Ta inte advokat i första läget utan kolla först med konsumentrådgivningen i din kommun. Har du köpt hästen som privatperson och säljaren är näringsidkare och sålt den i sitt företag) så gäller konsumentköplagen och den ställer högre krav på säljaren. Är det dock så att ni båda är företagare eller båda är privatpersoner då är det köplagen som gäller och då blir det svårare. men mitt råd är ring konsumentrådgivningen på stört! Advokater är dyra ( i runda slängar 1200 spänn timmen) så testa så först!
Lycka till och så synd på hästen.
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Stackars dig! Som det verkar så vet du hur klantigt gjort det var att inte besiktiga hästen innan. MEN jag tycker också att det är fruktansvärt oseriöst av säljaren att göra detta - både mot dig och hästen!
Du får gärna PMa mig var du köpte hästen så man vet var man inte ska vända sig. I alla fall inte utan att vara hundra på det klara vad man ger sig in i!

Krama hästen från mig! Och en "cyber" kram till dig!

M
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Tusen tack alla för svaren! Jag fick hem intyget från veterinären idag där det sammanfattningsvis står "de beskrivna röntgenförändringarna (kraftiga ringkotor bb) har förelegat mer än tre månader och sannolikt under betydligt längre tid. Prognosen är hopplös och hästen bör snarast avlivas".

Ska kolla upp konsumentköpslagen och annat ni tipsat om, sen får vi se om jag orkar proccessa eller ej, känner mig förstås oerhört korkad som gav mig in i denna affär från början.

missan
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Vi är många som gjort lyckade hästköp osett, det är ett lotteri och så länge man är medveten om riskerna är det ju inte värre än andra chansningar med pengar.

Osedd är en sak men att inte ens låta veterinär besiktiga den innan man betalar verkar väldigt dumt. Tycker jag i alla fall.
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Tänk på att är hästen köpt från en privatperson är det inte konsumentköplagen utan köplagen som gäller.
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Hej,
Jättetråkig historia.
Men jag undrar om du har kontaktat säljaren och förklarat läget?
Måhända denna är väldigt seriös och mån om sitt rykte och kanske kan komma överens med dig om att gå halva vägen var eller så?
//Jezz
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Jag tror du kan ha en viss chans till återgång av köp om säljaren är affärsidkare. Men du måste häva köpet innan du avlivar hästen, annars tappar du nog din chans. HH
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

Som Helana skriver så finns chansen om hästen lever att reklamera. Det handlar inte om dolda fel utan istället om Konsumentköplagen. Men då måste du som köpare ha köpt hästen som privatperson.
Enligt den lagstiftningen så gäller inte heller "inga garantier lämnas för hästen". Det är något som en näringsidkare aldrig kan avtala bort när man säljer till privatpersoner. Det är vad som kallas för en tvingade lagstiftning, vilket betyder att inget som ger köparen sämre vilkor än de som finns lagen gäller. Däemot så gäller saker som är bättre för köparen. Inte heller lägger man i denna lagstiftning så stor vikt vid undersökningsplikt utan det anses som att säljaren ska kunna så mycket mer än köparen att säljaren får stå större risker om det är fel på varan. Om hästen lider och det är akut avlivning så kan Djurskyddslagstiftningen gå in och göra så att hästen kan avlivas men att du ändå kan reklamera köpet. Men då kommer det nog att krävas en hel del intýg från veterinär.
Vänd dig till allmänna reklamationsnämnden precis som om du köpt något annat som var trasigt http://www.arn.se/
 
Sv: Reklamera köp -verkligen rimligt?

För sen.. andra hade redan svarat bättre.

Krama hästen även för mig och en kram till dig också!

PS jag tycker att du verkar vara en schysst, seriös person. Tokiga affärer gör vi alla och du tycks prioritera hästens väl och ve.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 145
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 052
Senast: meadow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp