Reklamerar ni billiga saker?

Själv är jag mer övertygad av åsikten att kunden helt enkelt inte alltid har rätt och inte alltid behöver få rätt efter alla mina år inom serviceyrket.
Man får väl överväga sanningshalten i vad folk påstår och rimligheten att byta, är varan i nyskick med prislappar och märkning kvar och det ser ut att komma från butiken är det rimligt att byta och inget man förlorar på. Om någon kommer med en smutsig BH utan märkning eller ett märke man inte säljer så skulle jag inte bytt ut varan. Det måste vara sannolikt att varan inte är använd, att den kommer från butiken och varan måste gå att sälja igen. (om den nu inte var defekt).

För mig har kunden rätt tills det är uppenbart att den inte har det ;).
 
Å andra sidan förlorar de ingenting, de får en bh av en annan storlek. Nu förlorade de en kund istället.

Av de andra inläggen i tråden att döma så kommer folk ihåg länge efteråt hur de blev behandlade när de skulle reklamera något, så jag tror det är jätteviktigt för affärernas skull att ta emot reklamationer även om kunden inte har rätt.

På en av mina ICA utbildningar fick vi diskutera hur vi skulle göra om någon kom till till butiken med ett paket dåliga druvor från en annan kedja. Skulle man välja att skicka kunden till en annan affär? Eller ta emot druvorna och förklara att de visserligen inte var köpta hos oss men att vi gärna byter dem mot ett paket av våra egna drivor
Vi har som regel att ta emot i princip allt en kund vill reklamera...

Kom en kund utan kvitto och vara och sa att han köpt dåliga hallon. I en coop butik (vi är en ica).... Han fick ett nytt paket och gick nöjd in i butiken och handlade lite :)
 
Själv är jag mer övertygad av åsikten att kunden helt enkelt inte alltid har rätt och inte alltid behöver få rätt efter alla mina år inom serviceyrket.
De i serviceyrken som har den åsikten är på fel plats vare sig det är i butik, kundtjänst eller vårdyrken.

KL
Jag reklamerade en vara som var tydligt tilltryckt i sin ask och därför inte gick att ge bort i present, de var väldigt motvilliga att hjälpa till och otrevliga, men när vi väl kom till reklamation skickade dom ut en ny vara som också var förstörd. Där blir det inget mer handlat och den som var otrevlig (kundtjänst) fick det hett om öronen för sånt folk ska inte sitta där och jag går alltid vidare med folk som så uppenbart är på fel plats.
Man kan ha en dålig dag eller bli dåligt bemött, men om man är rent av otrevlig utan anledning då ska man söka annat jobb eller sjukskriva sig.
 
Att människor kan ha fel? Ja, det kanske är en smärtsam åsikt, vem vet. Själv anser jag att fler kanske skulle vara av den mer ödmjuka åsikten än att ständigt hävda sin rätt.
Om man kommer in i en butik med en felaktig/dålig/trasig vara och kvitto och vill reklamera så vet jag inte hur man kan ha fel? Den som sitter på andra sidan disken bör vara ödmjuk om den vill behålla sina kunder, oavsett hur tröttsamt jobbet kan vara. En del är helt enkelt på fel plats för länge.
 
Själv är jag mer övertygad av åsikten att kunden helt enkelt inte alltid har rätt och inte alltid behöver få rätt efter alla mina år inom serviceyrket.
Men spelar det någon roll om de har rätt eller fel? För oss i alla fall som ICA är det viktigaste att kunden är nöjd, återkommer och pratar väl om oss till sina vänner. Där har man många hundra tusen att hämta.
Igår kom en kund som sa att köttet han köpt var dåligt. Jag kollade inte ens, beklagade det som hänt och erbjöd pengar eller nytt kött istället. Glad kund som kommer tillbaka.
(här får man naturligtvis vara uppmärksam för det finns människor som sätter det i system och försöker luras, men vi kommer ofta på dem om det är så)
 
Men spelar det någon roll om de har rätt eller fel? För oss i alla fall som ICA är det viktigaste att kunden är nöjd, återkommer och pratar väl om oss till sina vänner. Där har man många hundra tusen att hämta.
Igår kom en kund som sa att köttet han köpt var dåligt. Jag kollade inte ens, beklagade det som hänt och erbjöd pengar eller nytt kött istället. Glad kund som kommer tillbaka.
(här får man naturligtvis vara uppmärksam för det finns människor som sätter det i system och försöker luras, men vi kommer ofta på dem om det är så)

Jag sätter ingenting emot att erbjuda något för det dåliga köttet. Jag sätter emot att tvunget ta hand om rena felaktigheter med ett leende på läpparna för att "kunden alltid har rätt". Nej, kunderna har inte alltid rätt och nej, inte kan man kräva att butiker och butiksanställda går med på vad som helst.
 
Visst ska kunden ha rätt då varan har något fel. Men det finns folk som har det som något slags hobby att klaga.

Jag jobbade en tid i butik, och det var 3-4 personer som kom mycket regelbundet, ibland flera gånger i veckan, och ville ha pengarna åter för de mest märkliga saker. Byxor köpta för ett par månader sedan som var mycket använda och inte hade något fel, bara inte var riktigt sådana han tänkt sig. Paprika köpt för en dryg vecka sedan som nu börjat bli lite skrynklig. Ost som inte hade gått åt hemma och nu började närma sig sista försäljningsdag.

Vi tog det allra mesta i retur från de allra flesta, men blev tillsagda av chefen att inte gå med på orimliga klagomål. Det ansågs att de här några personernas beteende kostade mer än vad de hämtade som kunder.
 
Om man kommer in i en butik med en felaktig/dålig/trasig vara och kvitto och vill reklamera så vet jag inte hur man kan ha fel? Den som sitter på andra sidan disken bör vara ödmjuk om den vill behålla sina kunder, oavsett hur tröttsamt jobbet kan vara. En del är helt enkelt på fel plats för länge.
Har du jobbat i nån kassa? Som den som ville reklamera sina pommes när jag jobbade "för dom var kalla" tro fan att de var kalla när hon köpt dom på en annan McDonald's i stan och gått omkring med dom i ett påse i minusgrader...

Nä, hon fick inga nya av mig...
 
Har du jobbat i nån kassa? Som den som ville reklamera sina pommes när jag jobbade "för dom var kalla" tro fan att de var kalla när hon köpt dom på en annan McDonald's i stan och gått omkring med dom i ett påse i minusgrader...

Nä, hon fick inga nya av mig...
Jag har bara jobbat i serviceyrken tills nyligen ja.
Självklart ska den kunden inte ha nya pommes, vill hon klaga får hon ju börja med att gå till samma ställe som hon handlade ifrån. Jag påstår inte att kunden ska gå och reklamera varor till fel butiker eller utan kvitto, men sitter man på andra sidan disken måste man tåla det allra mesta, för där representerar man företaget och är man otrevlig blir man utan kunder och tillslut utan jobb.
 
Jag reklamerar, om det inte är alltför krångligt.

Handlar oftast på Stora Coop, och det är aldrig något problem att reklamera. En gång köpte vi färsk fisk men när vi. kom hem luktade det f-n om fisken och vi fick slänga den. Tog tillbaka omslaget med prislappen och fick dubbel ersättning (och många ursäkter). Tydligen är deras policy dubbla beloppet tillbaka.
 
Ett företag har tappat mig som kund, och också som någon som skulle kunna rekommendera dem vidare. De säljer jättemånga fina saker, och jag hade med 98% säkerhet handlat från dem igen, om det inte hade varit för det konstiga bemötandet som jag fick för ett par år sedan. Jag beställde tre stycken av samma vara. Två av dem fungerade som de skulle, men den ena gick sönder vid (varsam) montering. När jag - snällt och vänligt - påpekade detta via mejl fick jag ett hyfsat defensivt mejlsvar. Men ändå med frågan om jag ville få mina pengar tillbaka. Ja, svarade jag, jag vill jättegärna ha pengar tillbaka för den vara som gick sönder. Sedan hörde jag inget mer - alls. Jag tror att varan kostade någonstans mellan 50-100 kr, så det var ingen jätteförlust. Men bemötandet gjorde att jag bestämde att det företaget ska jag ALDRIG handla ifrån någonsin igen. Jag förlorade en pyttesumma, men företaget förlorade garanterat mer.
 
Jag har bara jobbat i serviceyrken tills nyligen ja.
Självklart ska den kunden inte ha nya pommes, vill hon klaga får hon ju börja med att gå till samma ställe som hon handlade ifrån. Jag påstår inte att kunden ska gå och reklamera varor till fel butiker eller utan kvitto, men sitter man på andra sidan disken måste man tåla det allra mesta, för där representerar man företaget och är man otrevlig blir man utan kunder och tillslut utan jobb.

Ingen har påstått att man behöver bli otrevlig.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp