Reklamerar ni billiga saker?

Jag reklamerar i princip aldrig, borde väl bli bättre på det... men det känns sällan värt besväret. Beroende på varans pris såklart. En dålig frukt skulle jag aldrig gå tillbaka med.
 
Jag gör det men inte med tanken att få pengar/presentkort eller liknande utan för att det kanske är trevligt att få feedback på tex en batch som är fel.
De ickesalta lättsaltade chipsen. Men det gör jag direkt till Olw i det fallet.

Eller
Till onlineshoppingen på Ica när tex grönsakerna är jättedåliga för att de ska bli nogare med att faktiskt kolla sånt när de packar. Har hänt ett par gånger och det har varit såpass att varan definitivt varit dålig redan när den lagts i min kasse.
 
Vad är det för regel på ICA? Vart finns det info om det? Jobbat på ICA i 4 år och har aldrig hört talas om den regeln. Men det förvånar mig inte men skulle vara intressant att visa upp för chefen för den har nog inte han koll på al

Det var så en tid när jag var liten men pappa hämtade in kuponger efter varje köp pga fel på kvittot och säkert många fler. De slutade med det efter några månader åtminstone där jag bodde.
 
Försöker göra det då jag blir så irriterad varje gång det händer. Men då är det i regel att någon vara scannats dubbelt (även i avstämningen i självscanning..) eller att någon rabatt uteblivit. Hos ICA får jag däremot aldrig rätt, då finns det någon anledning som inte framgår i annonsen som rättfärdigar att jag inte fick någon rabatt. Just den kedjan är det alltid erbjudanden som inte går in för mig så jag har gett upp den. Dåliga varor kan jag gå tillbaka med, om det är på vägen, även om det är något litet.
 
@Amha aha då var det säkert på just den ICA affären och inte för alla ICA butiker. Frågade färskvaruchefen idag och han hade aldrig hört talas om det.
 
Nej, jag orkar inte engagera mig för småsummor. Ska vara ganska dyra saker för att jag ska lägga tid och energi på att reklamera.
 
Det beror på vara och vilket fel det var på den.

T ex en gång när jag köpte en fryslåda med färdigmat var det fel mat i lådan. Det reklamerade jag eftersom det kunde vara ett problem, t ex att någon allergiker fick i sig sånt som denne blev sjuk av.
Jag har också reklamerat ostbågar en gång. Jag skulle kunna äta ostbågar varje dag, men dessa var helt oätliga och jag var besviken 😞
 
Senast ändrad:
Ica kvantum gäller det där.


ICAs prisgaranti/25-kronan - vad gäller?​

Det är inte längre ett centralt krav från ICA Handlarnas förbund att butiker behöver efterfölja prisgarantin, dvs den så kallade 25-kronan.
Prisgarantin kan fortfarande finnas kvar i olika butiker, men då är det upp till varje enskild butik att själva välja om de vill efterfölja den eller inte.

Kvantum-profilen har tagit beslutet att ha kvar prisgarantin i alla sina butiker
 
Jag reklamerar när jag tycker att värdet är signifikant, vilket varierar med vilken produkt det gäller. Hade aldrig reklamerat en läsk.
 
Ica kvantum gäller det där.


ICAs prisgaranti/25-kronan - vad gäller?​

Det är inte längre ett centralt krav från ICA Handlarnas förbund att butiker behöver efterfölja prisgarantin, dvs den så kallade 25-kronan.
Prisgarantin kan fortfarande finnas kvar i olika butiker, men då är det upp till varje enskild butik att själva välja om de vill efterfölja den eller inte.

Kvantum-profilen har tagit beslutet att ha kvar prisgarantin i alla sina butiker
Ok. Tänkte väl att ica i stort slutat med det. När jag googlade kom det upp många äldre träffar, nyaste var från 2018.
 
Vad är det för regel på ICA? Vart finns det info om det? Jobbat på ICA i 4 år och har aldrig hört talas om den regeln. Men det förvånar mig inte men skulle vara intressant att visa upp för chefen för den har nog inte han koll på all
Jag är inte helt säker men jag tror det gäller i alla butiker, jag har fått 25 kr en gång av fyra-fem ungefär så jag kanske överdrev lite, fast jag har inte sagt något de gånger jag inte fått. Känns lite sniket att kräva 25 extra om jag betalat typ 5 kronor för mycket för en vara, men en regel är en regel och borde följas.

Du kan läsa om det här

https://www.ica.se/kvantum/kundloften/prisgaranti/
 
Jag reklamerar allt som verkar som kvalitetsfel. Inte för att få pengar tillbaka, utan för att reklamationer är ett jätteviktigt verktyg för att kunna hitta t.ex. produktionsfel som leder till att varor ska kallas tillbaka. Jag sitter själv och kallar tillbaka produkter i mitt jobb (jour i dag, håller tummarna för det inte kommer något ;) ) och kanske hälften av gångerna har man funnit problemet eftersom det kommer upprepade reklamationer från kunder eller butiker. Så reklamera mera, säger jag :up: !
 
Jag är inte helt säker men jag tror det gäller i alla butiker, jag har fått 25 kr en gång av fyra-fem ungefär så jag kanske överdrev lite, fast jag har inte sagt något de gånger jag inte fått. Känns lite sniket att kräva 25 extra om jag betalat typ 5 kronor för mycket för en vara, men en regel är en regel och borde följas.

Du kan läsa om det här

https://www.ica.se/kvantum/kundloften/prisgaranti/
Ni hade redan utrett frågan ser jag nu. Här är inte Ica-kvantum så de gånger jag fått 25 kr har det kanske varit någon som missat att det tagits bort. Lite sniket av ICA tycker jag, 25 kronor är inte ett stort belopp precis.
 
Hittade det här, en del krigar mer med butiken än jag:

Jag och Leo älskar mango och idag hade de extrapris på mogen mango på ICA. Men som en ren händelse blev det ju fel i kassan!

Efter jag betalt och stoppat min varor i kassen kollar jag kvittot och ser att mangon är inslagen på 18 kr. Jag påpekar givetvis detta och får till svar:
– Ja, men det gäller bara ICA-kort!
– Eh, jag betalade med ICA-kortet säger jag och plockar fram mitt rosa kort igen ur plånboken.

Då börjar kassörskan bläddra i ICA-reklambladet och hon upptäcker själv att står det med stora röda bokstäver att mangon kostar 10 kr även där.

– Hehe, då får jag lov att be om 25 kr också för att ICA gjort fel, säger jag skadeglatt. (en snäll ICA-kassörska har upplyst mig att det här med 25 kr varje gång ICA gjort fel, gäller fortfarande men kunden måste själv be om det!)

– Nope, svarar kassörskan med nöjd min. Det gäller endast om kunden lämnar butiken och det har du inte gjort!
– Nähä, men jag har betalt och står på andra sidan kassan. Så du menar att jag måste gå ut genom den dörren och sen gå in igen? frågar jag skeptiskt.
– Yep, säger hon kort.

Så det blev inga 25 kr för mig idag. Men jag lovar att jag nästa gång ska gå ut genom dörren och in igen och självmant be om mina 25 kr!
 
Jag brukar inte reklamera. Endast gjort den gången då jag köpte glass som enl förpackningen INTE innehöll gluten (var en glass med kaksmulor) och både jag och pappa som har celiaki blev jättesjuka. Kollade på nätet för att läsa att de visst innehöll gluten.

Visade sig att det hade gått ut en parti glass med fel innehållsförteckning. Fick ett presentkort på 10e till en känd kaffekedja.
 
Jag brukar inte reklamera. Endast gjort den gången då jag köpte glass som enl förpackningen INTE innehöll gluten (var en glass med kaksmulor) och både jag och pappa som har celiaki blev jättesjuka. Kollade på nätet för att läsa att de visst innehöll gluten.

Visade sig att det hade gått ut en parti glass med fel innehållsförteckning. Fick ett presentkort på 10e till en känd kaffekedja.
Det var inte mycket för ett så allvarligt fel, ni borde fått ett riktigt skadestånd :(
 
Det ska till rätt mycket för att jag ska orka/tycka det är värt att reklamera. Skulle ex aldrig åka tillbaka till affären med nån enstaka vara som är kass (ex en dricka som varit ett exempel i tråden), det hade kostat för mycket tid och pengar och onödig miljöpåverkan i form av en extra bilresa.

Värdet på det som skulle reklameras får nog komma upp i minst 150-200 kr innan jag ens skulle fundera på det.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp