Reklamerar ni billiga saker?

Det ska till rätt mycket för att jag ska orka/tycka det är värt att reklamera. Skulle ex aldrig åka tillbaka till affären med nån enstaka vara som är kass (ex en dricka som varit ett exempel i tråden), det hade kostat för mycket tid och pengar och onödig miljöpåverkan i form av en extra bilresa.

Värdet på det som skulle reklameras får nog komma upp i minst 150-200 kr innan jag ens skulle fundera på det.
Det är producenten/produktansvarig du ska reklamera till, förutom om det är ett fel som det är tydligt att butiken själv är ansvarig för (typ sålt för gamla varor eller trasig förpackning) :). Det står på förpackningen (om vi pratar livsmedel) vem det är. Jag tror de flesta har en reklamationsmöjlighet på sin hemsida, där du fyller i ett formulär med information om produkten. Men spara gärna varan, för ibland kan det behövas mer information senare i processen :).
 
Vi beställer det mesta online och hämtar färdigpackade kassar i butiken, nu senast var flertal frukt och grönt mögliga. Tog bilder på det och mailade kundtjänst fick svar på mailet efter en timme och dubbelt värde på produkterna tillbaka, de krediterade fakturan bara. Supersmidigt!

Förra året fick vi två ggr (!) levande maskar i riset från Ica, fick knappt en ursäkt. Riktigt dåligt skött.
 
Det är producenten/produktansvarig du ska reklamera till, förutom om det är ett fel som det är tydligt att butiken själv är ansvarig för (typ sålt för gamla varor eller trasig förpackning) :). Det står på förpackningen (om vi pratar livsmedel) vem det är. Jag tror de flesta har en reklamationsmöjlighet på sin hemsida, där du fyller i ett formulär med information om produkten. Men spara gärna varan, för ibland kan det behövas mer information senare i processen :).

Ja som jag skrev, det där är en av de sakerna som gör att jag knappt aldrig skulle reklamera, det kostar alldeles för mycket tid. Jag slänger hellre den defekta varan är att lägga ner den tiden ;).
 
Apropå gluten, jag beställde med take away en hamburgare med glutenfritt bröd från en känd hamburgarkedja.

När vi kom hem så tyckte jag att brödet inte riktigt var sig likt, och det visade sig att det var vanligt bröd.

Jag reklamerade och fick efter ett antal månader och flera påminnelser till slut ersättning för Hamburgaren.
Men jag upplevde att de inte riktigt förstod händelsens allvar, om någon med celiaki ätit brödet hade det kunna slutat illa :(
 
Överlag känns det inte riktigt värt att reklamera, de allra flesta företag verkar behöva ett flertal påminnelser för att ge ersättning.
Till slut fortsätter jag tjata enbart för att jag tycker de skött ärendet så :devil: dåligt.

Men egentligen är den lilla ersättningen jag fått inte värt varken tiden jag lagt på ärendet, eller irritationen som uppstått över hur nonchalant de behandlat reklamationerna .
 
Apropå gluten, jag beställde med take away en hamburgare med glutenfritt bröd från en känd hamburgarkedja.

När vi kom hem så tyckte jag att brödet inte riktigt var sig likt, och det visade sig att det var vanligt bröd.

Jag reklamerade och fick efter ett antal månader och flera påminnelser till slut ersättning för Hamburgaren.
Men jag upplevde att de inte riktigt förstod händelsens allvar, om någon med celiaki ätit brödet hade det kunna slutat illa :(
Lite OT, men om det där med fel till allergiker...

Har hänt vid flera tillfällen att jag beställt en hamburgare utan ost (och varit noga med att påpeka att jag är mjölkproteinallergiker) och ändå fått ost på den. När jag då påpekat detta och sagt att de får göra en ny och inte bara skrapa bort osten (vilket också har hänt), har jag enbart blivit erbjuden kompensation i form att de vill bjuda på en mjukglass. Till tjejen som nyss stått och talat om att hon är allergisk mot mjölkprotein. :up:
 
Jag reklamerar nästan alltid numera, inte för att det blir någon vinst för mig utan av princip. Kan bli både till tillverkaren eller butiker. Kan bli rätt stora summor på ett år.
 
Jag jobbar på Ica och folk kommer tillbaks till oss med saker som är dåliga ibland. Men vi kastar ju dem sen, det kommer ju aldrig tillbaka till tillverkaren att det är kvalitetsfel. Så om man vill att tillverkaren ska veta om det ska man kontakta dem på deras kundservice som står på alla varor.

Själv reklamerar jag aldrig något pga orkar inte med klyddet. Det skulle behöva vara värt över 2000 för att jag skulle bege mig tillbaka till affären.
Inget påhopp men blev riktigt nyfiken. Hur kan man låta ex 1900 kr frysa inne om man har rätt att få ut dem pga något fel?
Särskilt om man jobbar på Ica. Jag hade inte ens gjort det om jag va mångmiljonär. Hade hellre löst ut dem och skänkt till nån fond som ligger mig varmt om hjärtat.
 
Jag är ärligt talat dålig på att reklamera småsaker, trots att jag bor väldigt nära Ica där jag oftast handlar. Det är inte ofta som jag kommer hem med dålig mat, men avokado som härskar dagen efter och mjölk som är tvärsur två dagar efter öppnande (med flera dagar kvar till bäst före. Mjölk som oftast håller sig fräsch i minst en vecka efter bf i min kyl..) är väl det som händer nån gång ibland. Jag svär en lång ramsa och kastar.

Men annat än mat reklamerar jag absolut om det finns fog för det. Om sakerna sköts enligt de råd som ges och inte råkar ut för något, så ska de ju hålla okej också.
 
Jag reklamerar gärna. Dock inte frukt och grönt, då det är så små summor. Men allt från en drink på krogen till en glödlampa som gått sönder på väldigt kort tid osv. Jag är dock mycket noga med att vara trevlig när jag reklamerar. Tyvärr är många arga vid en reklamation, men det är i princip aldrig personalens fel.
 
Jag reklamerade glimtändare en gång. Lampan blixtrade och glimtändarna lyste orange. Vågade inte använda dem.
 
Japps! Inte för min egna skull men ifall jag ändå har vägen förbi igen. I år köpte jag cola på coop till mig och vännen och de var förjävla vidriga. Såg utspädd ut. Skulle ändå till coop dagen efter och kvitto fanns. Sade till så de kunde kolla över ifall det fanns mer dåliga colavaror (liten flaska).
 
Jag klagar i princip alltid. Är såklart alltid trevlig men jag ger mig inte heller om jag vet att jag har rätt.

Jobbar i en butik och i en snabbmatsrestaurang och folk borde klaga mer! 🙄
 
Jag klagar i princip alltid. Är såklart alltid trevlig men jag ger mig inte heller om jag vet att jag har rätt.
Det värsta är om man klagar och är helt säker på att man har rätt men det visar sig i efterhand att man hade fel. Det har hänt mig en gång och det känns fortfarande genant när jag tänker på det. Särskilt eftersom det var en väldigt bra butik med mycket trevlig och kunnig personal.
 
Det värsta är om man klagar och är helt säker på att man har rätt men det visar sig i efterhand att man hade fel. Det har hänt mig en gång och det känns fortfarande genant när jag tänker på det. Särskilt eftersom det var en väldigt bra butik med mycket trevlig och kunnig personal.
Fast om det är framfört på ett trevligt sätt kommer ingen tycka att du är "en idiot" för att du klagar. Klaga på!
 
Fast om det är framfört på ett trevligt sätt kommer ingen tycka att du är "en idiot" för att du klagar. Klaga på!
Jag tycker själv jag var det när jag efteråt insåg hur lite jag själv kunde och även hur mycket han i butiken kunde. Butiken betedde sig exemplariskt och fixade felet och jag var inte otrevlig, men när jag lärde mig lite mer förstod jag att jag hade haft fel från början till slut.

Det var en reservoarpenna jag lämnat in för reparation och som jag trodde blivit felaktigt reparerad. Det tog säkert inte mer än ett par minuter att fixa pennan igen efter min "undersökning" så det var ingen stor sak men jag skäms ändå när jag tänker på det fast det var länge sedan.
 
Jag mailar direkt om det är något fel eller om jag köpt något dåligt. Först till butiken och sedan till tillverkaren.
Skulle det vara någon dyr sak så ringer jag eller åker tillbaks. Oftast är det små summor i mataffärer som är fel eller dåligt.
 
Det värsta är om man klagar och är helt säker på att man har rätt men det visar sig i efterhand att man hade fel. Det har hänt mig en gång och det känns fortfarande genant när jag tänker på det. Särskilt eftersom det var en väldigt bra butik med mycket trevlig och kunnig personal.
Jag och mitt ex försökte reklamera fel mobiltelefon. Inte med flit då.. sjuuukt pinsamt när vi insåg problemet! 🤣
 
Inget påhopp men blev riktigt nyfiken. Hur kan man låta ex 1900 kr frysa inne om man har rätt att få ut dem pga något fel?
Särskilt om man jobbar på Ica. Jag hade inte ens gjort det om jag va mångmiljonär. Hade hellre löst ut dem och skänkt till nån fond som ligger mig varmt om hjärtat.


jag skänker pengar till välgörenhet också, och säljer inget begagnat utan skänker till Emmaus eller till en vän som jobbar med barn som lever i fattiga familjer.
Jag är väl för lat för att orka reklamera antar jag. Man måste hålla reda på kvittot, man måste ha varan med sig i bilen och komma ihåg att stanna i affären mm.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp