Reklamerar ni billiga saker?

Aldrig reklamerat små saker, känns så omständligt att åkta tillbaka och lämna tillbaka för ett par kr, kostar både bensinpengar och tar tid så inte värt det.
Men när jag var ung och nyss flyttat hemifrån köpte jag ett paket med vetegroddar, och när jag öppnade paketet var det fullt med "spindelnät" i paket, så kastade paketet och kontaktade tillverkaren för att informera om problemet, och fick flera rabatt kuponger så jag kunde köpa nya paket + förklaring att "spindelnätet" berodde på någon insekt som kunde komma med veten från fälten.
Så skulle jag kontakta någon skulle jag kontakta tillverkaren och inte affären när det gäller små saker.
 
Hittade det här, en del krigar mer med butiken än jag:

Jag och Leo älskar mango och idag hade de extrapris på mogen mango på ICA. Men som en ren händelse blev det ju fel i kassan!

Efter jag betalt och stoppat min varor i kassen kollar jag kvittot och ser att mangon är inslagen på 18 kr. Jag påpekar givetvis detta och får till svar:
– Ja, men det gäller bara ICA-kort!
– Eh, jag betalade med ICA-kortet säger jag och plockar fram mitt rosa kort igen ur plånboken.

Då börjar kassörskan bläddra i ICA-reklambladet och hon upptäcker själv att står det med stora röda bokstäver att mangon kostar 10 kr även där.

– Hehe, då får jag lov att be om 25 kr också för att ICA gjort fel, säger jag skadeglatt. (en snäll ICA-kassörska har upplyst mig att det här med 25 kr varje gång ICA gjort fel, gäller fortfarande men kunden måste själv be om det!)

– Nope, svarar kassörskan med nöjd min. Det gäller endast om kunden lämnar butiken och det har du inte gjort!
– Nähä, men jag har betalt och står på andra sidan kassan. Så du menar att jag måste gå ut genom den dörren och sen gå in igen? frågar jag skeptiskt.
– Yep, säger hon kort.

Så det blev inga 25 kr för mig idag. Men jag lovar att jag nästa gång ska gå ut genom dörren och in igen och självmant be om mina 25 kr!
Fast om du hade snattat hade det ju gällt 🤔 tänker på att du gått förbi kassan !
 
Köpte en läsk igår som smakade och luktade illa. Den kostade 18 kr inkl pant. Idag var jag och lämnade igen den och fick pengarna tillbaka. Tänkte att det är så lite så funderade först på att bara hälla ut den men nånstans gnager det att det man köpt ska ju vara felfritt.

Så, hur dyr måste en produkt vara för att ni ska reklamera?

Reklamerar ni t.ex frukt som är fula inuti och smakar dåligt men är fina på utsidan?

Jag har råkat ut för enstaka dåliga äpplen några gånger och de gick jag inte tillbaks med, började köpa en annan sort i stället (svenska, som transporteras kortare väg och nog tål kylan bättre).
Nej aldrig är för lat.
 
Alltid. sist var det curly Fries som inte var kryddade. Hade jag velat ha vanliga pommes så hade jag köpt det liksom. Varit med om att det varit fel på falukorven jag stekte. Antar att det var för mycket fett i den då allt föll ihop till en grynig massa i stekpannan 🤮 och färsk pasta som möglade i sin oöppnad förpackning någon månad innan bäst före datumet. Aldrig varit några problem, har dock alltid varit EMV-varor som jag reklamerat. Min farmor hade fått någon plastbit i någon matförpackning för många herrans år sen. Tillverkaren (ett ganska litet företag) blev så glada att hon ringde in och skickade en hel låda med produkter till henne.
 
Jag har reklamerat matvaror för mindre pengar ett par gånger. Då ofta direkt till tillverkaren, inte stället jag köpt på. Man kan reklamera direkt på nätet, även till butik. Det gjorde jag när Willys hade sålt för gammal mat utan att sätta ner priset på den. Då gnällde jag lite och fick några tior att handla för.
 
jag skänker pengar till välgörenhet också, och säljer inget begagnat utan skänker till Emmaus eller till en vän som jobbar med barn som lever i fattiga familjer.
Jag är väl för lat för att orka reklamera antar jag. Man måste hålla reda på kvittot, man måste ha varan med sig i bilen och komma ihåg att stanna i affären mm.
Jag reklamerar "ofta" utan kvitto. Det går jämt skulle jag vilja påstå. Men då handlar det om dyrare grejer. En dammsugare som jag inte hittade något kvitto på för åtminstone över 1000 kr för någon månad sen till exempel.
 
Reklamerar oftast direkt till producenten på nätet om jag fått en dålig matvara. Har aldrig varit några problem och fått pengarna tillbaka genom tillgodocheckar som jag löst in nästa gång jag handlat. Får oftast mer än vad varan är värd och är det något jag brukar köpa ofta så är det hu förmodligen bara något fel på just den batchen så jag känner mig trygg med att likadan vara igen.
 
Jag reklamerar det mesta, som redan nämnts så tänker jag att det kan vara bra för tillverkaren att veta om det blivit något fel på deras varor. Just matvaror är oftast enklare att reklamera direkt till tillverkaren än att gå tillbaka till butiken. Billigaste jag reklamerat är två dåliga ägg. Fick värdekuponger för 80 kr som kompensation, så det blev många nya ägg inköpta.

Försöker kolla kvittot direkt när jag handlat om något blivit fel inslaget. Brukar säga till om det mesta om jag är kvar i butiken, men sällan om jag upptäcker felet hemma. Det rör sig sällan om mer än småpengar så det är inte lönt att köra tillbaka för det.
 
Jag reklamerar "ofta" utan kvitto. Det går jämt skulle jag vilja påstå. Men då handlar det om dyrare grejer. En dammsugare som jag inte hittade något kvitto på för åtminstone över 1000 kr för någon månad sen till exempel.
Ja på mitt jobb tar vi emot reklamationer utan kvitto för det mesta, för att göra kunderna glada. En besviken kund som tagit sig tillbaka till affären och inte fått rätt kanske väljer att gå till en annan affär = enorm förlust för oss.

Senast jag skulle reklamera var en sport-bh med alla lappar kvar men då hade jag inget kvitto. Jag ville bara byta till en större storlek men det gick inte för han kunde ju inte veta om jag handlat den online nånstans, sa han. Jag har inte gått tillbaka till den affären sen dess 🙃
 
Ja på mitt jobb tar vi emot reklamationer utan kvitto för det mesta, för att göra kunderna glada. En besviken kund som tagit sig tillbaka till affären och inte fått rätt kanske väljer att gå till en annan affär = enorm förlust för oss.

Senast jag skulle reklamera var en sport-bh med alla lappar kvar men då hade jag inget kvitto. Jag ville bara byta till en större storlek men det gick inte för han kunde ju inte veta om jag handlat den online nånstans, sa han. Jag har inte gått tillbaka till den affären sen dess 🙃
Skulle du reklamera eller bara byta den?
 
Senast jag skulle reklamera var en sport-bh med alla lappar kvar men då hade jag inget kvitto. Jag ville bara byta till en större storlek men det gick inte för han kunde ju inte veta om jag handlat den online nånstans, sa han. Jag har inte gått tillbaka till den affären sen dess 🙃

Jag förstår ju dock affären fullt ut. Blir ju helt orimligt om jag köper en sport-BH från Nike och sen går till närmaste butik med just den modellen och vill byta. Att behöva visa kvitto är väl helt rimligt.
 
Nej, jag är både för lat, glömsk och har för långt till ställena där jag handlar/hämtar ut paket för att orka/känna att det är värt.
 
Jag mejlade "mitt" ICA Maxi och de svarade:
När det går in ett högre pris i kassan jämfört med prisinformationen vid varan, ska kassörskan i informationen betala ut 25;- Beklagar om detta inte fungerat, vi har prisgaranti.
 
Jag förstår ju dock affären fullt ut. Blir ju helt orimligt om jag köper en sport-BH från Nike och sen går till närmaste butik med just den modellen och vill byta. Att behöva visa kvitto är väl helt rimligt.
Å andra sidan förlorar de ingenting, de får en bh av en annan storlek. Nu förlorade de en kund istället.

Av de andra inläggen i tråden att döma så kommer folk ihåg länge efteråt hur de blev behandlade när de skulle reklamera något, så jag tror det är jätteviktigt för affärernas skull att ta emot reklamationer även om kunden inte har rätt.

På en av mina ICA utbildningar fick vi diskutera hur vi skulle göra om någon kom till till butiken med ett paket dåliga druvor från en annan kedja. Skulle man välja att skicka kunden till en annan affär? Eller ta emot druvorna och förklara att de visserligen inte var köpta hos oss men att vi gärna byter dem mot ett paket av våra egna drivor
 
Å andra sidan förlorar de ingenting, de får en bh av en annan storlek. Nu förlorade de en kund istället.

Av de andra inläggen i tråden att döma så kommer folk ihåg länge efteråt hur de blev behandlade när de skulle reklamera något, så jag tror det är jätteviktigt för affärernas skull att ta emot reklamationer även om kunden inte har rätt.

På en av mina ICA utbildningar fick vi diskutera hur vi skulle göra om någon kom till till butiken med ett paket dåliga druvor från en annan kedja. Skulle man välja att skicka kunden till en annan affär? Eller ta emot druvorna och förklara att de visserligen inte var köpta hos oss men att vi gärna byter dem mot ett paket av våra egna drivor

Själv är jag mer övertygad av åsikten att kunden helt enkelt inte alltid har rätt och inte alltid behöver få rätt efter alla mina år inom serviceyrket.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp