Rekordår för fång

Sv: Rekordår för fång

_Runaway_ skrev:
:bow: Läste det numret av ridsport, skrev en tråd om artikeln här också. Läste det d'är om rajgräs men fick aldrig svar om varför det innehöll så mycket mer fructan än timotej. Så det ska man alltås undvika.
Finns det INGA vallfröbland ingar utan raj?

Det finns en fröfirma där du kan beställa egen blandning till din vall. www.skanefro.se...

De har dessutom färdigblandningar till hästar, kor, får osv....
Men vilken sammansättning de har på sina färdigblandningar vet jag inte.
 
Sv: Rekordår för fång

Fruktaninnehållet varierar beroende på yttre faktorer som t.ex. kyla, tillgång på vatten och liknande betingelser som kan stressa växten. Fruktanproduktionen är ett sätt för växten att skydda sig. Alltså: det är både dyrt och osäkert att göra en analys.
Som vägledning kund man läsa på eng. Hemsidan Horsetalk:
Från kallt (5-10 c) till varmt 11-25 C (g/kg TS)
Timotej 111 => 2
Hundäxing 130 => 8
Rajgräs 210 => 10
Svingel 220 => 0

Fördelen med vissa grässorter är (om man nu vil begränsa sig till "fruktan" tron) att de ökar inte andelen fruktan lika mycket. Nackdelen är att dessa gräs är oftast tropiska och svåra att få övervintra i vår klimat (saknar frostskydd !!)

/N

PS
Jag vill reservera mig för noggrannheten i värden, är personligen lite skeptisk till hur vissa bedriver sk forskning.
DS
 
Sv: Rekordår för fång

axel skrev:
Jag kan tänka mig att hösilaget är en stor bov i dramat.

Det är det enda som vi har bytt ut på alla år.

Fast det stämmer ju inte. Inte som jag tänker iallafall.:o
Förr hade vi hö, havre, betfor ev korn. Nu finns det en miljon varianter av färdigblandade kraftfoder, olika musli osv och ... hösilage.

Hästarna är täckade betydligt mer. Kan det spela in? Hästarna förbränner ju mer när de måste hålla värme.

Sen tror jag de som skriver om olika grässorter har helt rätt. Det kan inte vara rätt att låta hästarna få samma som en högmjölkande ko.
 
Sv: Rekordår för fång

Vi hade inte frost här efter april så det beror väl på var i landet man håller hus. En veterinär jag pratat med sa att man också kunde se ett samband mellan fång och erlichios. Det verkar ju finnas allt fler fästingar ockå så det kanske bidrar till det ökade antalet fånganfal?
 
Sv: Rekordår för fång

Jag känner många vars hästar har fått fång i år och innan har jag aldrig hört om så många hästar som fått fång.
Tycker det är jättekonstigt.
Det är olika sorters hästar också, och ägarna har inte haft problem förut, det är inte matglada ponnyer liksom.
 
Sv: Rekordår för fång

axel skrev:
Brukar verkligen unghästar få fång?
Menar 1-3 år.
Det är andra gången du frågar...jag svarade. Jag har inte stött på någon men med tanke på hur det ökar idag blir jag alltså, inte förvånad om det dyker upp även på unga hästar.

Hittills har det väl mest drabbat de som precis slutat växa då folk inte är beredda på att dom inte behöver allt detta goda som kommer upp i gräshagen;)
 
Sv: Rekordår för fång

Här i mälardalen så tycker jag nog att vi hade mer fång förra och förrförra året. Det är fortfarande så att de flesta hästar som får fång är överviktiga. Det är mycket sällan jag ser en fånghäst som är vältränad och i lagom hull, även om det förekommer. Tråkigt nog så träffar jag på väldigt många överviktiga hästar. Av någon underlig anledning så anses det vara näst intill djurplågeri att ha en tunn häst men helt OK att ha en smällfet häst fast det är den feta som lider och ofta går en för tidig död till mötes.
 
Sv: Rekordår för fång

SO Hovslagare skrev:
Här i mälardalen så tycker jag nog att vi hade mer fång förra och förrförra året. Det är fortfarande så att de flesta hästar som får fång är överviktiga. Det är mycket sällan jag ser en fånghäst som är vältränad och i lagom hull, även om det förekommer. Tråkigt nog så träffar jag på väldigt många överviktiga hästar. Av någon underlig anledning så anses det vara näst intill djurplågeri att ha en tunn häst men helt OK att ha en smällfet häst fast det är den feta som lider och ofta går en för tidig död till mötes.
:bow: Amen! :bow:

Jag märker också (har själv fallit i den fällan!!!) att vad som anses vara en häst i normal hull eg är en häst som är överviktig! Välfärdsfetman är påväg in i hästvärlden!
Min egen häst var överviktig första året jag hade henne just för att jag trodde att revbenen bara skulle anas under hullet över revbenen. Jag gödde upp henne när hon kom från förra ägaren då hon var lite tunn. Idag vet jag att hon var i normal HULL, men muskelfattig! Revbenen ska kännas relativt tydligt under skinnet, inte synas tydligt, men kan anas.

Det finns en lite skrämmande utveckling på forumet. Folk lägger ut bilder på sina hästar och ber andra bedömma hull och muskler! Det GÅR INTE att göra den bedömningen via bilder! Beroende på hur man har tagit bilden kan resultatet bli otroligt varierande. Ljus, vinklar, hur hästen står mm kan vara avgörande och lura ögat rejält. Man måste klämma och känna!!!!

//Alice
 
Sv: Rekordår för fång

Det är klart att den viktigaste faktorn för att få fång är fetma! Fet ponny bete är ju klassiskt. Men alla de andra fallen som blivit vanligare och vanligare de sista åren. Halvblod, fullblod och övriga raser som är i normalhull och motioneras,.
Varför har denna ökning av fångfall kommit? Det är ju det man undrar. Min bekants halvblod som snarare var åt det smalare hållet och rids och tränas varje dag fick fång av bete förra året. En annan fick fång i Januari, inte heller fet.
Många hästar som inte är feta får fång på vintern. Ofta hittar man ingen förklaring till dessa fall.
 
Sv: Rekordår för fång

Tror också att hösilage är en stor bov i sammanhanget. Det verkar inte vara något hästfoder direkt...:mad:
 
Sv: Rekordår för fång

Om det nu är silaget som är boven så borde ju fånganfallen komma jämnt spritt över hela installningsperioden. Nu är det ju en topp under våren och jag har mycket svårt att förstå hur det då kan vara silaget som är boven i dramat :confused:.
/Tankar från Shaggy som har en häst som skulle varit död om det inte fanns silage.
 
Sv: Rekordår för fång

2-åringen i mitt stall fick fång förra sensommaren då hon var bara 1 år. Hbl med mkt fbl i.
Fick ta bort min gamla tant (engelskt fullblod, 23½ år) pga kronisk fång 7 oktober 1996.
 
Sv: Rekordår för fång

Ja jag har också lite svårt att koppla hösilaget till fång nu under vår och försommar. Det kanske är så att det har blivit mer fånganfall under stallperioden också, men det är ju nu alla släpper på bete, så då bör det ju vara mer gräsets fel än silaget.

SOhovslagare: Mycket bra inlägg. Här i stallet har vi en ägare vars ponny är SMÄLLfet nu efter en knapp månads bete (dessutom bara dagtid). Men det skämtas bort lite, och givetvis fortsätter man att ge havre, betfor och fibergi :crazy: Jag lovar, den här hästen känner man inga revben på om man så trycker hela sin vikt mot hästen för att försöka.

Förra året var det många här i närheten som fick fång, det var bla. min d-ponny, som motionerats hela sommaren och var i normalhull, det var en ung islänning och det var en gammal travhäst. På Strömsholm sa de att det hade varit mycket fånghästar senaste tiden 8september 2005).
 
Sv: Rekordår för fång

Varför skulle inte hösilage vara nåhot hästfoder?? Min häst klarar defenitivt inte att gå på något annat än hösilage!! Har man en bronkithäst är valet enkelt!
 
Sv: Rekordår för fång

Jag kan ju säga varför JAG inte vill fodra med hösilage. och det är också enkelt, ridken är för stor. Först är det väldigt svårt att få bra pressade balar. Vi har haft tur att få bra killar som gör det åt oss. Men lik förbannat förlorar vi några balar (och därmed svinmycket pengar) per år. Botulism-risken känns inte alls rolig. Vi har vår häst vaccinerad och råder verkligen de andra att göra likadant men vaccinet skyddar inte fullt. (tror jag hört en siffra på 60-70% säkerhet). Mögelsporer, jord, döda små djur, presskador (och därmed mögel då), jag kan inte ha gott samvete när jag lägger mig på kvällen och har gett hösilage. När vi öppnar en ny bal står vi säkert två stycken en halvtimme och luktar, känner, tittar, luktar lite till, tvekar... Det gäller ju att man har BRA åtgång på balen, att den verkligen tar slut på två tre dagar. Men jag skulle ändå inte vilja fodra med det.
En bekant jobbade en tid i ett stort travstall. När de började fodra med hösilage fick många hästar magproblem i form av lösa magar, magsår osv. De bytte till hö igen och problemen var borta.
För mig är hösilage något onaturligt att ge till hästar.
 
Sv: Rekordår för fång

Har inte märkt så mycket om fång just i år.
Våran lilla minishettis har inte haft nåt täcken på fång hitills och jag måste säga att det var värre förrförra året då vi inte hade munkorg på henne och fick springa och känna på hovarna hela tiden:crazy: .

Nåt jag kan rekommendera till alla som har fånghäst/ponny eller är rädda att få fång på sin häst prova munkorg/betesreducerare!
 
Sv: Rekordår för fång

Jag håller med om ensilaget. Har man dessutom fånghäst så känns det som att utmana ödet att välja hösilage. Om man håller sig till hö från samma skörd och samma vall håller det en mycket jämnare kvalitet än hösilage. Det blir alltså inte en lika stor omställning för en fånghäst.

Hösilage är lite som att ge ett "nytt " foder för varje bal. Då inte alla balar har exakt samma jäsningsprocess. Det är i alla fall vad jag har hört då det gäller alternativ hö eller ensilage till fånghäst.

Det är dessutom mycket lättare att se vad man får då man köper hö. Man kan titta och lukta direkt. Ensilaget är ju dolt av plast och även svårt att se hur det ser ut djupt in i en stor bal.

Enda gången jag skulle välja hösilage är om jag hade en dålig hosthäst. Då skulle jag köpa några av de små balar som finns t ex horsehage, som har en kvalitetsgaranti. Och jag skulle vaccinera!

(Allt för många pressar in dåligt gräs och säljer till hästfolk nuförtiden, hö måste man ju vara noga med då det syns direkt att det är dåligt)
 
Sv: Rekordår för fång

Har själv fodrat med vanligt ensilage till våra hästar i några år.
Hästarna älskade verkligen det men problemet var att det kunde vara mögligt och lukta väldigt fränt.
Så vi bytte till hö och slapp att man måste gå igenom varenda liten tuss för att se så att det inte är mögligt.

/Isa- gillar ensilage då det är fräscht!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 377
Senast: IngelaH
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 800
Senast: LFreddy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp