Rena mineraler - ersättning Forage plus

Fråga ang FP - innehåller inte deras färdiga mineralblandningar något kalcium? Eller är det jag som läser illa?

Edit. Nu hittade jag någon variant som hade med kalcium på listan. Den för unghästar..
Köper man mineraler från länder med annan jordmån får man alltsomoftast mineralbehovet i ursprungslandet tillgodosett.

Vilket ju logiskt sett inte tillgodoser behovet i det land man själv befinner sig med sin häst.

Långa länder som Sverige och stora länder som Frankrike och Tyskland har ju även ganska så stora nationella skillnader.
 
Köper man mineraler från länder med annan jordmån får man alltsomoftast mineralbehovet i ursprungslandet tillgodosett.

Vilket ju logiskt sett inte tillgodoser behovet i det land man själv befinner sig med sin häst.

Långa länder som Sverige och stora länder som Frankrike och Tyskland har ju även ganska så stora nationella skillnader.

Forageplus var dock tillverkat och marknadsfört mot hela den europeiska marknaden (dock en ganska specifik sektion av hästägare) redan från början. Det är inte en "vanlig" mineralblandning. De flesta svenska mineraler matchar dessutom jättedåligt mot de faktiska svenska behoven, framförallt på mikromineralerna. Forageplus passar betydligt bättre, är min erfarenhet (har väl vid det här laget räknat foderstater på runt 100st höanalyser genom åren).

Men ja, man måste analysera sitt hö för att veta vilken mineralblandning som är lämplig. Oavsett vars man bor och oavsett vilket land man köper produkter från.
 
Köper man mineraler från länder med annan jordmån får man alltsomoftast mineralbehovet i ursprungslandet tillgodosett.

Vilket ju logiskt sett inte tillgodoser behovet i det land man själv befinner sig med sin häst.

Långa länder som Sverige och stora länder som Frankrike och Tyskland har ju även ganska så stora nationella skillnader.

Jag fattar inte. Mineraler är ju grundämnen. Om jag behöver koppar så är det ju koppar jag köper. Det är ju ingen skillnad på koppar från Frankrike eller koppar från Sverige. Förutsatt att det är ren koppar.

Menar du mineralblandningar?
 
Jag fattar inte. Mineraler är ju grundämnen. Om jag behöver koppar så är det ju koppar jag köper. Det är ju ingen skillnad på koppar från Frankrike eller koppar från Sverige. Förutsatt att det är ren koppar.

Menar du mineralblandningar?
Har aldrig hört någon använda ordet mineraler åt häst som benämning för en enda mineral
 
Har aldrig hört någon använda ordet mineraler åt häst som benämning för en enda mineral

ok, det är det som är definitionen på just mineraler.
Jag menar rena mineraler. Jag skrev det i första inlägget att det var det jag var ute efter.

Om man menar blandningar så är det ju som du skriver. Men jag tänker att det ju inte finns någon anledning att köpa blandningar utomlands om man inte vet vad det är i dem och kan räkna på det iallafall.
 
Intressant tråd! Men jag blir lite nyfiken på helheten när det gäller era foder och rutiner runt fodring. Speciellt Habina som i en annan tråd angett att hon (tillfälligt?) behöver fodra med ett ganska skevt intervall. Tror ni att det påverkar?

Hur gör ni med ert eget foder? Hur vet ni att ni själva får i er vad som behövs, och inte för mycket av något eller fel balans?
 
Intressant tråd! Men jag blir lite nyfiken på helheten när det gäller era foder och rutiner runt fodring. Speciellt Habina som i en annan tråd angett att hon (tillfälligt?) behöver fodra med ett ganska skevt intervall. Tror ni att det påverkar?

Hur gör ni med ert eget foder? Hur vet ni att ni själva får i er vad som behövs, och inte för mycket av något eller fel balans?

Var vänlig och tagga mig när du nämner mig i en annan tråd.

Som svar på din parantes, så ja, det är tillfälligt eftersom 1) de andra hästarna kommer snart att behöva mer foder och 2) hästen kommer inte vara lakterande så länge till.

Däremot förstår jag inte vad dina frågor i övrigt har för relevans för @Efwa s tråd? Vi människor äter dessutom (oftast) mycket mer varierat än vad hästar gör.
 
Intressant tråd! Men jag blir lite nyfiken på helheten när det gäller era foder och rutiner runt fodring. Speciellt Habina som i en annan tråd angett att hon (tillfälligt?) behöver fodra med ett ganska skevt intervall. Tror ni att det påverkar?

Hur gör ni med ert eget foder? Hur vet ni att ni själva får i er vad som behövs, och inte för mycket av något eller fel balans?

Konstig fråga, lite klassisk debate fallacy ("men du då"), men jag svarar ändå:

Dels så har jag koll på vad min människomat innehåller, men jag äter även tillskott skräddarsydda efter mina behov. Jag behöver lite andra proportioner och är känsligare för vissa grejer än "medelsvensson". Jag går på regelbundna blodprover.

Och så mår man rätt rövigt om man får i sig för mycket/för lite, åtminstone om man är känslig för kroppens signaler.

Jag utfodrar mig själv ungefär utefter hästarnas fodringsrutin faktiskt, 4ggr per dygn. Och så får både jag och hästarna fri tillgång över jul 😛.
 
Intressant tråd! Men jag blir lite nyfiken på helheten när det gäller era foder och rutiner runt fodring. Speciellt Habina som i en annan tråd angett att hon (tillfälligt?) behöver fodra med ett ganska skevt intervall. Tror ni att det påverkar?

Hur gör ni med ert eget foder? Hur vet ni att ni själva får i er vad som behövs, och inte för mycket av något eller fel balans?

Vi som räknar på hästars foder vet ju i vilka intervaller man behöver olika saker. Unghästarna behöver oftast foderkalk här hos mig. De ska alltid ha selen och de ska ha e-vitamin från hösten till våren. Självklart påverkar dessa saker våra hästar positivt; att vi vet vad som behövs när. Det kan vara korta intervaller eller långa beroende på var hästen står i motion, stress, avel och/eller ålder. Unghästen ska ha foderkalk i ca 6 månader till, sedan behöver han inte det längre.
Samma med protein.

Jag har sett ett tv-program (distritkveterinärerna för en herrans massa år sedan) där till och med tam-renarna i Lappland hade selenbrist vilket påverkade dem väldigt negativt. Det var de inhägnade renarna men i stooooooora inhägnader. De "vilda" kan variera sin kost som de vill och har förmåga till.

Självklart äter jag en mer varierad kost än min häst som äter samma varje dag, hela året, utom på sommaren då man inte behöver tänka på mineraler och vitaminer på samma sätt. Det är ju fördelen med att vara allätare. Att tro något annat är ju lite naivt.
 
Jag fick faktiskt upp reklam från en återförsäljare på facebook igår. Till dem skickade man sin grovfoderanalys och vad man tänkte ge för kraft osv så gjorde de ett totalt anpassat mineralfoder till just den foderstaten och hästen. Det var dock inte så billigt. Inte så konstigt eftersom varje sats blir så liten.
Om det är NOD du tänker på har jag köpt av dom och är väldigt nöjd! Kan verkligen rekommendera dom!
 
Intressant tråd! Men jag blir lite nyfiken på helheten när det gäller era foder och rutiner runt fodring. Speciellt Habina som i en annan tråd angett att hon (tillfälligt?) behöver fodra med ett ganska skevt intervall. Tror ni att det påverkar?

Hur gör ni med ert eget foder? Hur vet ni att ni själva får i er vad som behövs, och inte för mycket av något eller fel balans?
Vet mycket väl vad jag behöver.
1, har behövt extra järn sedan strax efter första mensen.
2, äter lite fisk så äter extra tillskott för det.
3, jag tar då och då blodprov för att kolla hur jag ligger till.
4, jag äter mer varierat än hästarna och jag känner av om jag börjar känna mig trött eller något annat och göra något åt det men betydligt svårare för hästarna att säja ifrån i tidigt skede.

Detta är bara några av grejerna som jag ser till att hålla koll på.
 
Gammal tråd, startad av mig. Rena mineraler och grundämnen.

Jag har ännu inte hittat något som motsvarar Forage plus här i sverige om jag inte vill gå in på en skithemsida eller ringa, eller blanda mineralerna hos leverantören.

Ska det vara så svårt att få tag i motsvarande här i Sverige? Jag hoppas ni kan hjälpa än en gång.

Jag skrev förra gången att jag skulle köpa FP men av leverantör här i Sverige men den leverantören varnade någon för.
 
Gammal tråd, startad av mig. Rena mineraler och grundämnen.

Jag har ännu inte hittat något som motsvarar Forage plus här i sverige om jag inte vill gå in på en skithemsida eller ringa, eller blanda mineralerna hos leverantören.

Ska det vara så svårt att få tag i motsvarande här i Sverige? Jag hoppas ni kan hjälpa än en gång.

Jag skrev förra gången att jag skulle köpa FP men av leverantör här i Sverige men den leverantören varnade någon för.
Strömsbergsgård säljer FP, men vet inte om de har de mineralerna du behöver.
 
Då var det beställt därifrån. Tack alla goa hjälpare.

Nu beställde jag bara det jag vet att jag behöver utan att ha analysen framför mig. Vi får se sedan. Det är ju betydligt lättare att bara betala en frakt på 69:- om jag behöver något mer sedan.
 
Då var det beställt därifrån. Tack alla goa hjälpare.

Nu beställde jag bara det jag vet att jag behöver utan att ha analysen framför mig. Vi får se sedan. Det är ju betydligt lättare att bara betala en frakt på 69:- om jag behöver något mer sedan.
*lånar lite*

Fosfor då?
Jag har 'alltid' köpt från FP men finns det något annat märke (förutom Biofarmab) som är bra och prisvärt?
 
*lånar lite*

Fosfor då?
Jag har 'alltid' köpt från FP men finns det något annat märke (förutom Biofarmab) som är bra och prisvärt?

Måste du ha mycket fosfor? Annars kan man ge vetekli. Det går att räkna på.
Vet iofs inte om det blir billigare, vilket beror på mängden men för mig räcker det att ge ca 2 dl klipellets (det enda som säljs numer) så täcker det fosforbehovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
817
Foder & Strö Hej! Jag har beställt rena mineraler från forageplus som äntligen kommer imorgon. Ni som ger rena mineraler, väger ni upp i portioner...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: Hymra
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 028
Senast: Irival
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp