Renar, Renar, renar renar överallt!

escodobe

Trådstartare
Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren! Det var seriöst renar överallt, speciellt nedanför det allra kalaste av kalfjället i mer skogsterräng Vet inte om jag råkat tajma in någon särskild renvecka? Superkul att få se så mycket ren och med en massa toksöta kalvar.

Kruxet är ju att man ska störa renar så lite som möjligt, särskilt när de har kalvar har jag förstått. Man ska sitta/stå stilla så att de kan flytta på sig. Men varför verkar de så gärna hänga runt vägarna? Jag kan ju förstå om de slickar salt eller så på vintern - men nu på sommaren? Det finns ju mycket mark runt om men de kunde komma en hel flock travandes mitt på vägen och de lämnade inte gärna den åt sidorna. Men de är ju samtidig tillräckligt obekväma med bilar så att de travar iväg?

Utomlands har jag varit med om att får/koflockar omringat bilar så att man får stå stilla eller krypköra - men renarna är såpass skygga att de travar iväg när man kan kommer men att de då liksom inte håller sig undan från vägarna när det är massor av natur på bägge sidor? Blir de matade av turister? Eller finns det nån annan orsak? Man skulle ju tycka att asfalt och grus är mindre naturligt för dom att hänga på än naturen?
 
Troligtvis är det så enkelt som att när väg befinner sig där renarna traditionella vandringsstråk har gått sen "urminnes tider", så traskar de på vägen.

Vandringsdjur traskar ju vanligen samma vägar generation efter generation.
 
Det kostar säkert mindre energi att gå på vägen jämfört med i terrängen så om vägen går åt det hållet de ska är det troligtvis bekvämare att gå på den. Speciellt för de små kalvarna.
 
Men ändå lite konstigt, min erfarenhet är att det gärna är ren nere i fjälldalarna efter den första kalvningperioden, när beter är bättre där än på fjället. Nu under denna tid brukar de söka sig till högfjället för svalka på snöfläckar och mindre flugfän. Visst det kan komma med enstaka flockar på genomresa nedanför trädgränsen, men inte att hela populationen förflyttar sig ned. Sedan är det som redan skrivit att renen gärna går på väg, på samma sätt som vi människor finner det enklare att gå på en Stig än i terrängen.

Renarna förflyttar sig också sommartid mellan olika betesområden så det kan ju ha varit så att ni kom mitt i ” vi är less på donken nu går vi till Max istället”
 
Men ändå lite konstigt, min erfarenhet är att det gärna är ren nere i fjälldalarna efter den första kalvningperioden, när beter är bättre där än på fjället. Nu under denna tid brukar de söka sig till högfjället för svalka på snöfläckar och mindre flugfän. Visst det kan komma med enstaka flockar på genomresa nedanför trädgränsen, men inte att hela populationen förflyttar sig ned. Sedan är det som redan skrivit att renen gärna går på väg, på samma sätt som vi människor finner det enklare att gå på en Stig än i terrängen.

Renarna förflyttar sig också sommartid mellan olika betesområden så det kan ju ha varit så att ni kom mitt i ” vi är less på donken nu går vi till Max istället”
Ja det var ju många fler i vegetationen än på högfjället där jag oftast sett dom tidigare
 
Han kanske förtjänar en bild till och med, när han spanar in mitt försök att laga kladdkaka på gasköket. Tydligt vems hood det är. :cool:

IMG_20210731_084000_291.jpg
 
Vet inte hur relevant det är för där du var. Men jag läste nyligen en artikel om hur mycket det extremt ökande trycket av turister på vandringslederna gör att renarna skyr sina vanliga betesmarker.
Det kan ju vara en bidragande orsak till en ökning av renar på vägarna som du upplever.
 
Det är intressant, jag hoppas att någon forskar på deras rörelsemönster. Vi har varit i Funäsdalen 5 år på raken vid ungefär samma tid och det har varierat kraftigt var och hur mycket ren vi har sett. I år har vi knappt sett en enda, förra året såg vi ren hela tiden. De vi såg i år hängde nere i byn, så de verkar snarare dras till folk än hålla sig borta. ;) Vi har varit i Idre ett par gånger också och även där verkar det vara en flock som trivdes bland folk, låg i lekparken och hängde runt husen.

Första gången trodde jag att det var en uppstoppad ren som stod precis vid ingången till affären 😂 Men sen traskade den vidare.
 
Såg nu att en renskötande same som jag följer skrev på Instagram att det var ovanligt lite mygg i år så därför stod renarna nere vid trädgränsen i stället för uppe på kalfjället nu när de har samlat för kalvmärkning.
 
Otroligt lite insekter var också det jag tänkte när jag var i fjällen nyligen, sedan såg jag idag en ren längs vägen och tänkte på tråden igen. Just den renen var tydligt störd av insekter.

Det har beskrivits lite olika reaktioner på mänskliga störningar. Det finns förstås flera möjliga orsaker till det, några har redan nämnts, men en viktig skillnad som finns i hur renar reagerar på mänskliga störningar är också just i vilken skala man mäter det. Alltså i lokal skala eller regional eller större skala i landskapet. Studier som görs i större skala visar ofta hur renar undviker mänsklig aktivitet och infrastruktur med flera kilometer, medan studier som görs på lokal nivå nära störningarna generellt tenderar att visa mindre mätbar effekt av störningen. Den skillnaden visar också hur viktigt det är att göra studier i rätt skala, så att man fångar in alla de här effekterna. Att det till exempel finns en grupp renar som befinner sig nära och till synes (man mäter ju inte direkt de inre stressnivåerna, väger inte heller den faktiska kostnaden i det gentemot övriga potentiella alternativ, tittar inte på individnivå över tid) klarar av störningen säger väldigt lite om de samlade konsekvenserna och alla de som kanske samtidigt aktivt håller sig långt borta.
 
Det är intressant, jag hoppas att någon forskar på deras rörelsemönster. Vi har varit i Funäsdalen 5 år på raken vid ungefär samma tid och det har varierat kraftigt var och hur mycket ren vi har sett. I år har vi knappt sett en enda, förra året såg vi ren hela tiden. De vi såg i år hängde nere i byn, så de verkar snarare dras till folk än hålla sig borta. ;) Vi har varit i Idre ett par gånger också och även där verkar det vara en flock som trivdes bland folk, låg i lekparken och hängde runt husen.

Första gången trodde jag att det var en uppstoppad ren som stod precis vid ingången till affären 😂 Men sen traskade den vidare.
SLU hade nån forskning förut. När jag läste GIS för några år sen var det en i klassen som på sin VFU hade just nåt sånt projekt att gå igenom.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 051
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Efwa
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 152
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp