Rengörning av boxgaller

martha

Trådstartare
...Nån som har nåt universalknep??? alltså...jag ska skrapa bort rost och måla om gallrena, och det kan jag säga alla som inte gjort det....det är ingen lek :crazy:

Så alla som gjort detta, HUR har ni gjort?? och då vill jag ha enkla lösningar :rofl: :rofl:
 
Ja detta kanske inte är en så enkel lösning men när vi målade om gallerna i förra stallet så använde vi sandpapper till att ta bort gammal färg, rost och dyl.
 
Stålborste först sen målning med hammarlack så behöver man inte va så petnoga med borstningen. :cool:
 
Stålull i modell kraftig, lägg i hela handen och omslut gallret. Sen drar du handen upp, ner, upp, ner, hoppas att gallret uppskattar din omsorg :o.
Det är ett djävla skit att hålla på med :devil:.

//kristel, som i år behöver fixa till boxgaller och måla stallet :devil:
 
Kompressor + bläster (munskydd och skyddsglasögon)!
Från en som hatar att skrapa varje år och förbannar uppfinningen av saltsten :D!

Det blir dammigt i stallet men jag kör det före "storstädningen" med högtryckstvätten...
 
Går det att blästra när gallrena sitter fast inne?? Ryker inte inredningen då :confused: :rofl:
 
Det ryker, fast bara sanden och rosten (kanske färgresterna som klarade årets gnagtestet).
Blästra inte trädelarna... det blir inte så värst snyggt ;)
Latheten har gjort mig till proffs, ha bra tryck så du får ett finare stråle när du närmar dig väggarna.
Jag har min universalplatta, en plastplatta (tjockare foderstat skylt) som jag använder för att skydda de känsligare sakerna (el-, vattenledningar, koppar och nyfikna pojkvänner).

Vore det inte smidigt att ha snabbfäste på alla galler så man kan ta ut dem för renovering (säger hon som har tre boxar...)
 
Vi målade om våra galler för tre år sen, först så tvättade vi av ordentligt med fett lösande, lått det torka, sen är det bara att måla på, (över rosten också). Vi använde en ny sorts lackfärg för just armeringsmaterial, flera roliga färger finns det också, vi använde röd över det gamla svarta, idag tre år senare ser det fortfarande nytt ut..
så man behöver inte slita ihjäl sig längre ;)
 
Det borde ju vara lättast att gå till järnaffären och köpa en stålborste som hör till borrmaskin. (sån måste väl finnas överallt? :confused:)
Den är det bara att gasa...
 
Jag körde med meterlånga breda starka sandpapperliknande "band" som man har till slipmaskiner. Sen var det bara att dra fram och tillbaks uppifrån och ner från bägge håll på gallren. Gick förvånansvärt lätt och snabbt.

Använde ävan jag hammarlack, så är det inte så kinkigt med rosten.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 081
Senast: Dentaku
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Badger
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 905
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp