Bukefalos 28 år!

Renovera gård för att hyra ut

Hästgården

Trådstartare
Vi äger en gård med renoveringsbehov både på huset och ladugården. Gården står i nuläget obebott. Vi funderar på att renovera huset till en kostnad på ca 1500000 kr och göra om ladugården till ett stall med 3 boxar, spolplats, foderförråd, sadelkammare, torkrum, garage och ett litet hönshus. Vi tror kostnaden för renovering blir ca 1500000. Alltså totalt 3 milj. Är det lönsamt att lägga ner så mycket arbete och pengar för att sedan hyra ut?
 
Det beror på många faktorer.
T ex var ligger gården? Hur mycket mark hör till? Finns det ridmöjligheter på gården/närliggande osv. Vad kostar gården er och vad behöver ni få in varje månad för att gå plus. Hur mycket behöver ni sätta undan för underhåll etc
 
Det beror på många faktorer.
T ex var ligger gården? Hur mycket mark hör till? Finns det ridmöjligheter på gården/närliggande osv. Vad kostar gården er och vad behöver ni få in varje månad för att gå plus. Hur mycket behöver ni sätta undan för underhåll etc
Den ligger i Halland utanför Halmstad. Det kommer att finnas en hage och sedan finns det skogsvägar runt omkring att rida på. Vi behöver förhoppningsvis inte lägga ut mer kostnader på ett bra tag och inga lån. Vet inte vad man kan begära i kallhyra för gården. Stall ca 100 kvm och huset ca 100 kvm, så då är nyrenoverade.
 
Den ligger i Halland utanför Halmstad. Det kommer att finnas en hage och sedan finns det skogsvägar runt omkring att rida på. Vi behöver förhoppningsvis inte lägga ut mer kostnader på ett bra tag och inga lån. Vet inte vad man kan begära i kallhyra för gården. Stall ca 100 kvm och huset ca 100 kvm, så då är nyrenoverade.
Låter ju supermysigt, kallhyran och om folk vill hyra övht tänker jag beror nog mest på hur stora marker det är. Det är nog inte många hästmänniskor som vill hyra om inte hagarna räcker till.
 
Låter ju supermysigt, kallhyran och om folk vill hyra övht tänker jag beror nog mest på hur stora marker det är. Det är nog inte många hästmänniskor som vill hyra om inte hagarna räcker till.
Hagen/hagar kan styckas av efter överenskommelse. Just nu arrenderar vi ut ängarna som betesmark för kor. Totalt är det ca 5 ha betesmark.
 
Det är svårt att få ekonomi i det.
Min gissning är att du kan få 3000:-/mån i kallhyra för stallet och 8000:-/månad för huset.

Eftersom att hus och byggnader inte mår bra av att stå tomma så skulle jag fixa till så att det blir beboeligt och sedan hyra ut. Jag skulle inte renovera för någon miljon inte. Hyresgäster sliter något enormt på hus och stall så tåligt och billigt är bra. Billiga laminatgolv som man sedan byter ut t.ex.

Vad behöver göras för så mycket som 1,5 mille?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 349
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 227
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
423
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp