Bukefalos 28 år!

Renovera gård

vindvissla

Trådstartare
Om ni hade köpt en gård i stort renoveringsbehov, men bara interiört, hur mycket hade ni velat ha rent pengamässigt för att genomföra renoveringen? Det som går genomförs av ägarna, alltså inga hantverkare till t ex måla mm men badrum och el måste såklart fixas av någon som kan.

I renoveringen ingår

- isolering av innerväggar
- nytt badrum
- nytt kök med alla vitvaror
- slipa alla trägolv och fixa till
- ev byta alla fönster
- måla alla väggar/tapetsera
- köpa basic möbler

Gården är ca 130 kvm stor och det ser ut som om inget har blivit renoverat någonsin. Möjligtvis lite nya tapeter på 60-talet. Taket är ok.

/vindvissla drömmer
 
Sv: Renovera gård

Jag kan direkt säga att jag aldrig hade bytt fönster utan valt att renovera de gamla. Gamla fönsterbågar är oftast av långt bättre kvalité än nya.
Har du Gysinges byggnadsvårdshandbok (kan varmt rekommenderas om man ska renovera ett äldre hus!) kan du läsa om resultaten när de jämfört fönster från olika tider. I en undersökning Luleå tekniska gjorde på renoverade fönster från 1880, 1930 samt treglasfönster från 1980 så hade de 120-åriga gamla fönstrena de lägsta värmeförlusterna!

Vi har själva gamla 2-glasfönster på vår gamla prästgård och de har hittills varit fantastiskt bra.

Badrum kan bli en dyr historia. Jag hade räknat med minst 150', där behövs antagligen viss rörmokarhjälp etc.

Jag förstår inte riktigt varför ni ska isolera från insidan?! Då ska nya innerväggar upp. En regel är att man ska isolera för att stänga ute kylan (isolering utifrån) inte för att hindra värmen att gå ut (isolering inifrån). Vare sig det är in- eller utvändig isolering bör man tänka på vad det gör för fönsterna (hamnar för långt in etc.).
Är det timmerstomme är frågan om det behövs isoleras över huvudtaget?

Kök kan man nästan göra hur dyrt som helt. Sedan är frågan om ni nöjer er med något från Ikea eller vill ha en dyrare tillverkare typ Marbodal eller om ni väljer att anställa en snickare för platsbyggning av ett unikt kök.

Att hyra en golvslip är inte överdrivet dyrt, ring och kolla vad det kostar och hur många golv man kan orka ta på ett dygn.
Jag formligen älskar såpskurade golv på äldre hus men det går ju också att olja. I så fall tillkommer kostnader för såpa resp. olja.

När det gäller målning i äldre hus kan jag varmt rekommendera linolja. Även äggtempera kan fungera men det har vi ännu inte provat. Kolla kostnaden per burk samt ungefärlig målningsyta. Tapeter har ju varierande pris.

Möblering kan ju också göras hur dyrt eller billigt som helst. Vi har valt att bygga vissa möbler som då inte kostat mer än virket och målarfärgen men det tar fruktansvärt lång tid (i alla fall för oss). Kolla gärna in på hemsidan för tips, det finns även ritningar.

Vi har valt att renovera rum för rum men det är ju olika hur man gör. Det är jobbigt att bo i byggdamm men man har god tid på sig att verkligen tänka över vad man vill göra och bo in sig i den befintliga lösningen vilken oftast är väldigt genomtänkt på äldre hus. Sedan behöver man inte lägga ut alla pengar direkt utan kan spara ihop för olika projekt.

Något som du bör kolla över är uppvärmningen (fördel vattenburet). Kanske det är läge att sätta in en jordvärmepump och köpa till kamin/kakelugn om det inte redan finns. Kan lätt sluta på 150'.

Kolla även om elen behövs bytas. Där kan det också försvinna pengar.

Lycka till med husköpet!:)

Om ni hade köpt en gård i stort renoveringsbehov, men bara interiört, hur mycket hade ni velat ha rent pengamässigt för att genomföra renoveringen? Det som går genomförs av ägarna, alltså inga hantverkare till t ex måla mm men badrum och el måste såklart fixas av någon som kan.

I renoveringen ingår

- isolering av innerväggar
- nytt badrum
- nytt kök med alla vitvaror
- slipa alla trägolv och fixa till
- ev byta alla fönster
- måla alla väggar/tapetsera
- köpa basic möbler

Gården är ca 130 kvm stor och det ser ut som om inget har blivit renoverat någonsin. Möjligtvis lite nya tapeter på 60-talet. Taket är ok.

/vindvissla drömmer
 
Sv: Renovera gård

De tunga posterna, som Sar också påpekar, är kök och badrum. Kök skulle jag vilja sätta av i storleksordningen 150' till, och badrum åtminstone 100', om allt skall göras om. Det förutsätter en hel del eget arbete, åtminstone med köket.
Isolering, i den utsträckning det krävs, beror på omfattning och husets storlek - allt mellan 50' och 200'. Slipning och lack av golv är om inte försumbart så iaf marginella kostnader i sammanhanget, du gör nog ett normalt våningsplan själv för under 10'. Målning och tapetsering ungefär samma om man verkligen vill, även om det förstås är möjligt att tapetsera för ungefär hur mycket pengar som helst. :angel: Byta fönster är kanske det enklaste att räkna själv på, sök bland fönstertillverkare via t.ex. Vi i Villa så hittar du priser online. Jag räknade härom månaden på vårt eget hus - ett stort äldre suterränghus med 1+2 våningar - och fönsterpartierna (ca 32 st totalt) landade strax över 100'. Då tillkommer visst virke som nya foder och lister, men det är också marginellt i sammanhanget.

Jag håller också med Sar i kommentaren om uppvärmning - för vår del när vi tittar på gårdar är vattenburen värme ett skall-krav. En gammal panna går alltid att byta ut, gärna till någon variant av värmepump eller kanske en modern pellets- eller vedpanna, men skall man konvertera hela huset från direktel så blir det dyrt och bökigt. Kostnaden på 100'-150' för konvertering till vp förutsätter befintlig vattenburen värme.

El kan bli dyrt om huset är stort, där kan förstås finnas möjligheter att spara pengar genom att göra delar av jobbet själv (främst kanalisering, montering av uttag m.m.) om man har fackkunskap, och ta hjälp av behörig elinstallatör som besiktigar och kopplar in. Jag skulle nog budgetera i storleksordningen 50' om all el behöver göras om i ett hus på 130 m2, och bli glatt överraskad om det klarade sig med mindre. :)
 
Sv: Renovera gård

vi håller ju på at renovera gård, och har gjort/ska göra ungefär det som din lista beskriver.
det jag kan säga är att det blir dyyyrt
och vi gör 95 % själva.

Köket hammnar på runt 170 ', fast det beror på vad för vitvarorst$orlek, om det ens finns vatten indraget osc, likadant i badrummet.
Just förnstrena skulle jag snarare säga är viktigt att byta, antagligen sitter det fönster som skulle vara fina att rusta upp och kva, men det försvinner snormycket värme genom förnstrena.

Golven - är de parkett eller plankgolv? om det är plankor får det inte finnas en enda spik, om maskinen körs sönder får ni betala självrisk på ca 5000 kr, och det kan bli dyrt om det är många spikar..

Vi har med tilläggsisolerat från insidan. Reglade upp, isolerade, (lade samtidigt in innanliggande el) och på med nya gipsskivor/osb. Det var faktiskt inte särskilt fördyrande.
Räkna med att väggarna är allt annat än raka..

Räkna med att det inte finns knappt några kontakter nånstans, det gör det sällan i gamla hus (ialafall här) och ha skarvsladdar och grendosor liggandes är inte jättekul

Men det är ju bra att taket är bra, hur är det med isolering på vinden? där försvinner i särklass mest energi, så det är viktigt att ha bra isolerat uppifrån.
 
Sv: Renovera gård

Har inga svar alls på dina frågor, blev bara förvånad att du drömmer om något sådant, som har ett nybyggt hus och allt!!
 
Sv: Renovera gård

Haha ja man blir väl aldrig nöjd! Största skillnaden är att gården ligger i Sverige, och huset jag bor i ligger på Irland. Jag hade gärna köpt en gammal gård här istället för att bygga nytt men det alternativet funkar inte här då det inte finns några "mellanhus". Det är antingen splajsans nya eller uråldriga stenstugor på 40 kvm med enmeterstjocka väggar och ingen el, vatten eller nånting.

Men om jag har en miljon i fickan för renovering så borde jag komma ganska långt?

Obs att detta egentligen inte är något seriöst, vi har inga planer att flytta hem även om jag inte skulle ha något emot det.

Tack för alla era långa svar, nu ska jag gå och fresta sambon.

Köket här i huset kostade 30 000 kr med alla vitvaror och vi satte ihop det själv. Kaklade själv och är jättenöjd med allt.
 
Sv: Renovera gård

Ahaa, då är jag med =) Hade väl varit härligt att flytta till Sverige klart, men självklart ska man få med mannen :D
 
Sv: Renovera gård

Haha ja honom vill jag helst ha med mig :D Problemet är att han inte är så bra på svenska. Han har spenderat 8 år i Sverige men alla pratar ju engelska med honom. Jag är väl inte mycket bättre själv, jag kunde ju försökt lära honom men det är ju så enkelt att prata engelska. Han kan verkligen ingen svenska alls.

Sar tack för boktipsen och alla andra tipsen, jag ska skriva ner dem för framtida bruk.
 
Sv: Renovera gård

Du får låta karln vara tillsammans med lite yngre barn som ännu inte lärt sig engelska i skolan :idea:

Dottern pladdrade på som bara attan med min lillebrorsas tjej från något tysktalande land. Moa hade tagit på sig rollen som lärare till den stackars tjejen, skulle lära henne vad träd och etc var för något :love:
 
Sv: Renovera gård

Ah det är sant, vilken bra idé! Jag kan ju starta dagis hemma och sen bara lämna honom där med alla ungarna :D
 
Sv: Renovera gård

prata svenska med honom och han får svara på engelska, då där ni i alla fall en start :) ni måste komma hit så vi får träffa er :p
 
Sv: Renovera gård

jadu, räkna 150 för kök och lika mycket för badrum för material, såsom kakel, klinkers, vitvaror etc.. + jobb.. tänk på att du får dra av 50% av arbetskostnaden på skatten så svartjobbare lönar sig inte sålänge du kan ligga ute med pengarna.

i övrigt så skulle jag inte ge mig på detta projekt utan 500 tusen i fickan med möjlighet att låna än mer.

att någon här kan avhysa fönsterbyte tycker jag är roligt då de inte har en aning om hur de ser ut, om de är ruttna eller inte.. går också att byta delar av fönsterkarmar etc för den som vet hur man gör
 
Sv: Renovera gård

Från 1 juli dras Rot-avdraget direkt, så man slipper vänta på pengarna. Däremot blev det väldigt svårt att då tag på en hantverkare upptäckte vi...
 
Sv: Renovera gård

Om gården inte är ansluten till kommunalt avlopp skulle jag även räkna med att behöva byta avloppet. Ett nytt avlopp landar någonstans 50' och uppåt beroende på vad man gör (och vad som går att göra på fastigheten). Värt att räkna med i alla fall, om förra ägarna inte haft kommunen på sig och bytt avlopp på senaste.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 670
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 793
Senast: Luzzan
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 618
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 966
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp