Renoverar kök

MiaMaria

Trådstartare
Tänker snygga till mitt kök lite. Det blir en budgetvariant, där jag gör jobbet själv. Ska måla luckorna vita, byta diskho och bänkar och byta golv. Nu är frågan vilken färg ska jag ha på bänkar och golv?? Köket är stort med många skåp, men mörkt. Vita skåp som sagt, vita väggar (panel), vitt tak. Ljust golv måste det nog bli. Funderar på svarta bänkar... Nån som har tankar kring detta (svåra) val :D Hur ser era kök ut?
 
Sv: Renoverar kök

Jag har vita skåp och vitt tak. Tapet i vitt med blå stjärnor (sandbergs) och en svart vedspis. Trägolv.
Jag har bänkskivor i träimitation. Det är helt ok (förutom att de är slitna och fula och ska bytas därför!)

Svart är en väldigt kostrasterande färg, så varför i inte tänka grått istället? Det finns mycket snyggt i grått.
Betong inte att förglömma. DET är ursnyggt.
 
Sv: Renoverar kök

Håller med ovan. Svarta bänkar är nog aningen hårt med mkt vitt. Grått är fint.
En vän har ett helvitt kök i lantlig stil. Bänkar, skåp, tak. Men en nästan svart plastmatta som ser ut som ett trägolv. Faktiskt riktigt snyggt. Hon har lagt in ett mjukt tema i gardiner, soffa, bord och stolar i samma färg/stil

Ladda upp nån bild så är det lättare att ge tips och råd :)
 
Sv: Renoverar kök

Helsvart eller svartmelerad? Helsvart kan bli hårt mot det vita... men det behöver inte betyda att det inte är snyggt ;)

Vi skall byta kök om 2v och kommer ha vita släta luckor, vita väggar + en fondvägg med text-tapet. Mörkt svartmelerade bänkskivor, sandstenkakel och golv i samma nyanser som kaklet + rostfria vitvaror.
Haha låter rörigt men kommer bli snyggt :d
 
Sv: Renoverar kök

Tack alla för svar och tips!

Ja, kanske svart blir för hårt, men jag tänker inte helsvart utan typ stenmönstrad men med mycket svart... Ikea har en ny skiva i laminat som är snygg. Har funderat på trä också men har träskivor nu och är jättetrött på dem. Sen, som sagt, får det inte bli för dyrt. Har en mycket begränsad budget...

Vit skiva var jag inne på först, men har hört att den snabbt blir ful, lätt missfärgad och så... Annars är det väldigt snyggt, och skulle få mitt mörka kök ljust och fint tror jag!

Ska försöka ladda upp bild på köket som det ser ut nu.
 
Sv: Renoverar kök

Så... då ska vi se om det fungerar, länge sen jag gjorde detta. Köket ser ganska fint ut på bilden, men är väldigt slitet och behöver fixas.

http://spool2.pixbox.se/preview/33141715.jpg

Minns inte hur man gör för att lägga in bild här så det får bli en länk... ser att bilden är väldigt liten också men hoppas ni kan se ändå... Ska försöka komma på hur man lägger in bild här... eller nån som kan förklara?
 
Senast ändrad:
Sv: Renoverar kök

Lite bättre bild!

33141715.jpg
 
Sv: Renoverar kök

Vår bänkskiva är mörkgrå, lite melerad.
Det melerade mjukar upp lite samtidigt som det gör att det inte syns varenda dammkorn/skräp.
 
Sv: Renoverar kök

kl
Här är en bild på vårt kök under pågående renovering. Nu är våra luckor inte helvita utan har en färg som heter pärlgrön. Vi valde en laminatskiva som ser ut som sten och den är svart med vit/gråa inslag i.


 
Sv: Renoverar kök

Skulle kunna fixa om någon kan lägga ut den åt mig. Eller maila dig den.
 
Sv: Renoverar kök

Jättesnyggt!! Det var en sådan skiva jag funderade på. Passar väldigt bra till det vita :laugh: Vilket golv valde ni?
 
Sv: Renoverar kök

Jag har vita luckor, vitt tak och vita väggar. Golvet är ljusgrått och liknar klinker fast det är någon form av klick golv. Bänkskivorna är mörkt gråa. Nu är mitt kök mycket mindre än ditt eftersom jag bor i lägenhet. Det gör att jag (tyvärr) inte har så mycket bänkyta. Kan fixa bilder imorgon eller på måndag om du skulle vara intresserad av det.
 
Sv: Renoverar kök

Oljat furugolv. Det var där innan så det slipades ner och oljades. Lite känsligt men väldigt behagligt att gå på.

Här är bild på golvet när det är nyoljat. Har mörknat ganska mycket nu. Vi ville inte riva ut det gamla golvet då jag tycker att det är väldigt vackert. Vi har mest sådana golv i hela huset så det hade känts dumt att lägga något annat i köket.
 
Sv: Renoverar kök

Snyggt! Och finns ju ingen anledning att slänga ut ett fullt fungerande trägolv. Jag återvinner också så mycket som bara går. Vi har haft en vattenskada i köket dock, så golvet måste ut hos oss. Trä funkar dåligt hos oss tyvärr, då vi har hundar, men snyggt är det!!
 
Sv: Renoverar kök

Som sagt mycket mindre kök och inte så bra bilder på bänkskivorna kanske. Tog de jag hade på datorn bara. Dessutom nyss inflyttad... :p

399135_3446958087784_234489426_n.jpg


156551_3446957607772_1720600437_n.jpg


Men man ser ju golvet varje fall :)
 
Sv: Renoverar kök

ett tips är att sätta skåplucka för diskmaskinen. Den var det första jag såg eftersom den är så omatchad.
 
Sv: Renoverar kök

jag bor i hyresrätt så får inte klinker men vi valde mörkgrått melerat plastgolv.
Blev riktigt snyggt mot det vita och dessutom syns inte skit direkt. Och det vita ser vitare ut.
 
Sv: Renoverar kök

Jättesnyggt golv! Jag skulle helst velat ha klinker, men eftersom det är en budget-renovering jag gör, och ska göra allt själv så går det bort. Jag kommer att ha något lite ljusare än ditt och förmodligen laminat. Dock är plast eller linoleum nog det mest praktiska i ett kök...

Och snygga bänkar! :laugh:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
296
Hemmet Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
9 994
Senast: Hermelin
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: nyttnick
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 465
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp