Snygga till kök

Voeux

Trådstartare
Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men de kala vita skåpsluckorna ger mig lite känsla av kommunal lokal. Vi tänkte måla om dem och byta beslag, kanske även sätta någon form av dekorlist på om möjligt. Bänkskivan har vi inte budget att byta ut nu men kan ske i framtiden. Funderar även på att öppna upp en hylla helt och göra vinställ och kanske sätta glasluckor på någon för att få lite effekt.

Någon här som har erfarenheter av en liten budget-renovering? Har ni målat luckor själv eller skickat iväg dem på ommålning?
 
Mamma (inte jag) uppdaterade sitt 60-80tals kök för några år sedan.

Hon valde att skaffa nya luckor via ett företag som kom ut och mätte de existerande stommarna och sedan gjorde luckor på beställning. Funkade fint, kostar iofs lite mer än att måla själv - men inte så dyrt som man kanske skulle kunna tro.

De ändrade också så att en rad med lådor blev ett skåp och uppdaterade hyllorna (så att de blev utdragsbara) i kastrullskåpet.

Sammanlagt en ENORM skillnad trots att varken bänkskiva eller kakel byttes.

(Vi försökte även att måla om en lucka själva men.... det blev inte bra. Iom att luckorna ändå är så stora och plana så syntes minsta lilla imperfektion jättetydligt. Dock är det ju superlätt att byta beslag själv).
 
Mitt kök kommer från en lokal men nationellt erkänd firma.

Jag knatare in och beställde nya luckor. De gamla var smutsgula av nikotin. Behövde också byta till en normalbred spis så ett par skåp behövde bytas.

Det blev helt annorlunda och kostade en bråkdel av vad de skulle kostat att göra om allt.

En vän målade helt enkelt om luckorna. Skickade dem på lackning. Kostade inte speciellt mycket.

Sätta på lister brukar sällan bli helt lyckat. Har inte sett nån lyckad lösning hittills, men kanske har jag fel.
 
Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men de kala vita skåpsluckorna ger mig lite känsla av kommunal lokal. Vi tänkte måla om dem och byta beslag, kanske även sätta någon form av dekorlist på om möjligt. Bänkskivan har vi inte budget att byta ut nu men kan ske i framtiden. Funderar även på att öppna upp en hylla helt och göra vinställ och kanske sätta glasluckor på någon för att få lite effekt.

Någon här som har erfarenheter av en liten budget-renovering? Har ni målat luckor själv eller skickat iväg dem på ommålning?
Jag har skickat iväg på omlackering och det blev jättebra.
 
Jag har också målat själv. Det blir så konstigt då folk ba: skicka iväg, De är så billigt, byt luckor, så billigt.

Men det är ju en enorm skillnad på budjet ändå. Jag har absolut inte råd att skicka iväg eller att byta ut helt. Att slipa och måla själv och byta beslag är mycket billigare. Det har jag råd med.

Sen löns det att kolla marketplace och liknande. Folk säljer luckor och kök rätt billigt ibland. Man kan kanske hitta såna luckor man vill ja (typ såna där glasluckor eller vinställ)
 
Jag har också målat själv. Det blir så konstigt då folk ba: skicka iväg, De är så billigt, byt luckor, så billigt.

Men det är ju en enorm skillnad på budjet ändå. Jag har absolut inte råd att skicka iväg eller att byta ut helt. Att slipa och måla själv och byta beslag är mycket billigare. Det har jag råd med.

Sen löns det att kolla marketplace och liknande. Folk säljer luckor och kök rätt billigt ibland. Man kan kanske hitta såna luckor man vill ja (typ såna där glasluckor eller vinställ)

Har funderat på begagnade luckor men tänker att det kanske är svårt att få ihop till ett större kök? Tror vi har ca 25 luckor/lådor och det gäller ju då att man hittar alla i rätt storlek. Har man tur kanske företaget fortfarande tillverkar den modellen så man kan komplettera med nya om det behövs, visserligen.

Vi skulle kunna sälja våra luckor också, de sattes in 2018 så i fint skick.

Hur är det med mått på luckor? Brukar det vara vissa standardmått hos leverantörerna? Exempelvis, om vi har ett kök från IKEA, Ballingslöv eller dylikt. Kan man då köpa en annan modell på luckor från företaget och det är ofta samma mått?
 
Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men de kala vita skåpsluckorna ger mig lite känsla av kommunal lokal. Vi tänkte måla om dem och byta beslag, kanske även sätta någon form av dekorlist på om möjligt. Bänkskivan har vi inte budget att byta ut nu men kan ske i framtiden. Funderar även på att öppna upp en hylla helt och göra vinställ och kanske sätta glasluckor på någon för att få lite effekt.

Någon här som har erfarenheter av en liten budget-renovering? Har ni målat luckor själv eller skickat iväg dem på ommålning?
Jag skulle rekommendera att skicka iväg luckorna för om lackering. Blir bättre och inte speciellt dyrt. Vi målade om drömmarna själva men lämnade iväg luckorna. Men våra stommar var trästommar från 50-talet.
Glasluckor gör stor skillnad, speciellt med belysning i. Det gjorde vi inte i vårt kök dock i och med att vi har skjutluckor på överskåpen.

Kolla vad ni vill ha för bänkskiva och vad den kostar, samt mått. Är det standardmått, så behöver det inte bli så dyrt. Vi fick specialbeställa vilket drog iväg lite.🙄 Men vi gjorde storrenovering så det hade vi räknat med.
 
Jag har målat om mina luckor och skåp själv och i kombo med nya bänkskivor, ny tapet och nytt golv, så gick köket från dassigt och allmänt unkigt till ljust och fräscht.

Bara att måla om luckor och skåp gör gigantisk skillnad.

Kan tänka mig det! Hela vårt hus är vitt nu. Vita väggar i precis alla rum, vita skåpsluckor, dörrar, tak. Får lite sjukhuskänsla så bara lite färg skulle göra mig glad.
 
Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån ⭐

7AAD3004-57F6-40C7-B190-04155A69E174.jpeg
 
Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån ⭐

Visa bifogad fil 109013

Alltså nu när jag tittar på det igen så är det ju inte så superfult? 😅

Kanske skulle det räcka att tapetsera den vägg som inte är i bild. Men visst, en aningens dovare färg vore ju faktiskt trevlig. Sätta lister tror jag att jag ger upp direkt. Känns krångligt och plottrigt. Men måla om, byta beslag och få i kanske två glasluckor vore ju supertrevligt!
 
Hur är det med mått på luckor? Brukar det vara vissa standardmått hos leverantörerna? Exempelvis, om vi har ett kök från IKEA, Ballingslöv eller dylikt. Kan man då köpa en annan modell på luckor från företaget och det är ofta samma mått?
Fördelen med en väldigt lokal fabrik är att jag helt enkelt kunde berätta storleken och de hade material att göra nya luckor. De sitter inte på stort lager utan för vartefter beställningar kommer in och har inte bytt mått. (jag fotograferade och gick in med fotona i handen :) ).

Kan du lista ut tillverkare så ring dit och fråga!
 
I en gammal hyreslägenhet jag bodde i så var det fult kakel i köket. Så jag köpte kakelplast och satte på kaklet. En kompis som själv har kaklat kök undrade om vi fått nytt kakel. Billigt, snabbt och enkelt sätt att piffa upp ett kök. Om kaklet är av standardstorlek så man slipper skära/klippa ut bitarna.

Köpa nya knoppar/handtag till skåpluckorna.
 
Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men de kala vita skåpsluckorna ger mig lite känsla av kommunal lokal. Vi tänkte måla om dem och byta beslag, kanske även sätta någon form av dekorlist på om möjligt. Bänkskivan har vi inte budget att byta ut nu men kan ske i framtiden. Funderar även på att öppna upp en hylla helt och göra vinställ och kanske sätta glasluckor på någon för att få lite effekt.

Någon här som har erfarenheter av en liten budget-renovering? Har ni målat luckor själv eller skickat iväg dem på ommålning?
Jag målade mitt gamla kök själv i somras, inklusive kaklet. Det blev jättefint :) ! Skåpluckorna var en matt vit färg, och jag målade dem en högblank varmgrå nyans. Kalket är typiskt fyrkantigt blankt vitt kakel som jag målade om med en kakelfärg i matt vitt. Fogarna var mörka och man kan fortfarande se en nyansskillnad mot kaklet, fast inte alls lika "hårt" som förut. Jag är mycket nöjd med min budgetrenovering :) ! Ca 1700 kr.
 
Alltså nu när jag tittar på det igen så är det ju inte så superfult? 😅

Kanske skulle det räcka att tapetsera den vägg som inte är i bild. Men visst, en aningens dovare färg vore ju faktiskt trevlig. Sätta lister tror jag att jag ger upp direkt. Känns krångligt och plottrigt. Men måla om, byta beslag och få i kanske två glasluckor vore ju supertrevligt!
Jag tror att en eller två glasluckor, en öppen hylla med snygga korgar osv eller vinställ gör en stor skillnad. Det är det jag menade med att söka begagnat, du kanske bara behöver en hylla/lucka, och då behöver det inte nödvändigtvis vara samma modell så länge det ser snyggt ut.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 458
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet. Vill ha ett ganska...
2
Svar
24
· Visningar
2 042
Senast: AraSlei
·
Hemmet Mitt kök är lite byggt "enklast möjligaste", detta resulterar i att jag har väldigt liten bänkyta... Nu när jag ska byta ut alla...
Svar
10
· Visningar
2 466
Senast: Fibusen
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 129
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp