Snygga till kök

Frågan är hur stor matta som får plats i en maskin? Vi har ju haft tvättstuga innan med stora, tåliga maskiner men inte ens där fick vi tvätta mattor. Nu bor vi ju i lägenhet med en mindre hushållsmaskin och den började hoppa rejält bara jag tvättade dotterns lilla kudde och täcke tillsammans med handdukar…

I huset kommer vi ha en vanlig hushållsmaskin också, vet inte riktigt vilken den är eller skicket på den.
Beror på storlek på maskin. När vi flyttade in i vårat hus var det en mindre typ 5 kg eller så. En ensam gubbe bodde skälv. Mär den maskinen dog byttes den till 6 eller 7 kg. Nu senast för 4 år sedan när maskin 2 dog tog vi den dom fanns inne och hade 5 års garanti den tar 9 kg..


sambons tyngdtäcke väger 10 kg. :devil: :devil: :devil:
 
När jag flyttade ut till huset köpte jag ett visningsexemplar på en mässa som tar 10 kg, den har tjänat mig troget i över 15 år nu. Köp inte en liten.

Det står redan en i huset, så kommer inte köpa ny fören den lägger av. Vet dock inte hur mycket den tar men det har bott barnfamilj där, så hoppas att den inte är allt för vek.

Den vi har just nu tar max 5 kg. Det kommer man ju upp i lite väl snabbt.
 
Det står redan en i huset, så kommer inte köpa ny fören den lägger av. Vet dock inte hur mycket den tar men det har bott barnfamilj där, så hoppas att den inte är allt för vek.

Den vi har just nu tar max 5 kg. Det kommer man ju upp i lite väl snabbt.
Det förstår jag, vi bytte inte heller direkt men när jag fick ett bra pris på mässan slog jag till. Köp högsta varvtalet, spar mycket tid vid tork sen.
 
Finns i byhåla utanför Falun ;)


381774_1_mid.jpg


insta_1-jpg.80942


Edit: Hade jag plats skulle jag inte göra mig av med dem... men huset är bara så stort :arghh:

Sååå fina :love: Maken är inte på riktigt samma spår som mig, även om han också är trött det det avskalade. Jag tror han famlar lite just nu för han vet vad han inte vill ha, men kan inte visualisera vad han vill ha. Han måste se det med egna ögon. Så kör mycket Pinterest just nu, och så får vi nog besöka lite olika restauranger/caféer/hotell med lite mer maxad inredning så kanske han också börjar få en uppfattning snart.
 
Sååå fina :love: Maken är inte på riktigt samma spår som mig, även om han också är trött det det avskalade. Jag tror han famlar lite just nu för han vet vad han inte vill ha, men kan inte visualisera vad han vill ha. Han måste se det med egna ögon. Så kör mycket Pinterest just nu, och så får vi nog besöka lite olika restauranger/caféer/hotell med lite mer maxad inredning så kanske han också börjar få en uppfattning snart.

Jag trodde jag ville ha lite mer avskalat tidigare... innan jag såg ljuset och insåg att sekelskifte är drömmigt ;) :D
 
Tack för alla tips!

Vi hade vitt kök i lägenheten, dock var det ett väldigt litet kök. Några glasluckor och så speglar på luckorna. Gjorde stor skillnad.

Om vi behåller det vitt funderar jag på att bara köpa några glasluckor. Det gör ju stor skillnad. Vi har en drös med fina glas och porslin som kan stå där. Stöket kan få vara i andra skåp och lådor. Särskilt skåpet ovanför micron stör mig, det vore finare i glas, sen det till höger om kyl och frys skulle kunna bli en fin vinhylla.

Köper vi nya beslag vore det ju dröm om man kunde hitta några med samma mått.

Dörröppningen mot hallen är ju vägg, där kommer det att målas. Andra sidan av köket ser ut såhär, dvs mycket vägg och möjlighet till fin gardin.

Visa bifogad fil 109149
Jag skulle satsat på träbrickor till oljan, saltet osv, fler kryddor, färg på löparen, och se till att inte krukor och skålar är vita. Det är också fint med bra krukor och skålar som ger känsla. En liten matta framför spisen kanske? Och lite mer färg på gardinen? Se till att du håller dig till samma färgskala, och jobba ton-i-ton, så det inte blir för rörigt. HM Home och Arket har mkt fint, tycker jag.

Om du skulle byta ngt i originalinredningen så skulle jag satsa på handtagen och i så fall några som har samma mått som de andra.

Jag har målat sandskogsgrönt från Byggfabriken, den är varm men tar inte över. Den mörka pudertonen som du lagt in bild på är också fin, det kan bli kul med lite fina tavlor för att bryta av.
 
Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån ⭐

Visa bifogad fil 109013
Handtag behöver inte bytas de kan piffas upp med lindat läder. Det är en smaksak såklart, men som ett alternativ bortanför slit och släng.

Golvet tycker jag inte alls stör, utan det är det vita, i synnerhet kaklet, som gör det tråkigt. Vad som behövs är lite liv i färger, material och struktur. För djupa och matta färger kan du kolla in farrow and balls modern & emulsion. Många fina färger.

Men mitt främsta tips är att bo in er först innan ni funderar på hur ni vill ha det. Sådant som hur ljuset faller in genom fönstret olika tider på året har betydelsen för upplevelsen. Renoveringar blir ofta bättre om man har hunnit känna husets känsla innan man börjar.
 
Tack för alla tips i tråden! Jag tror vi har en relativt tydlig idé om vilka bitar vi vill förnya så det är snarare ”huret”, än ”vadet” som är den stora frågeställningen för oss just nu. Nu har vi gått från att diskutera om och hur man kan måla skåpsluckor till att belysa alla andra fel och brister köket eventuellt har och det kanske inte var min ursprungliga tanke 😅 Golv och kakel stör mig exempelvis inte. Men är glad för alla superbra tips och råd som dykt upp! Funderar allra mest på väggfärg, beslag, gardin och matta som ett första steg. Skulle vara fantastiskt om vi kunde måla om skåpsluckorna också men tänker att vi tar lite i taget, och är tveksam till om vi har tiden och orken till det under våren ändå. Det här är ju en tråd om enbart köket, vi har ju resten av huset också :angel::p
 
Tack för alla tips i tråden! Jag tror vi har en relativt tydlig idé om vilka bitar vi vill förnya så det är snarare ”huret”, än ”vadet” som är den stora frågeställningen för oss just nu. Nu har vi gått från att diskutera om och hur man kan måla skåpsluckor till att belysa alla andra fel och brister köket eventuellt har och det kanske inte var min ursprungliga tanke 😅 Golv och kakel stör mig exempelvis inte. Men är glad för alla superbra tips och råd som dykt upp! Funderar allra mest på väggfärg, beslag, gardin och matta som ett första steg. Skulle vara fantastiskt om vi kunde måla om skåpsluckorna också men tänker att vi tar lite i taget, och är tveksam till om vi har tiden och orken till det under våren ändå. Det här är ju en tråd om enbart köket, vi har ju resten av huset också :angel::p
Jag tror ni tänker helt rätt!
🙂
 
Tack för alla tips i tråden! Jag tror vi har en relativt tydlig idé om vilka bitar vi vill förnya så det är snarare ”huret”, än ”vadet” som är den stora frågeställningen för oss just nu. Nu har vi gått från att diskutera om och hur man kan måla skåpsluckor till att belysa alla andra fel och brister köket eventuellt har och det kanske inte var min ursprungliga tanke 😅 Golv och kakel stör mig exempelvis inte. Men är glad för alla superbra tips och råd som dykt upp! Funderar allra mest på väggfärg, beslag, gardin och matta som ett första steg. Skulle vara fantastiskt om vi kunde måla om skåpsluckorna också men tänker att vi tar lite i taget, och är tveksam till om vi har tiden och orken till det under våren ändå. Det här är ju en tråd om enbart köket, vi har ju resten av huset också :angel::p
Jag tror det blir bättre när det kommer in saker,tex en kaffebryggare, hushållsmaskinen (min är mintgrön) kanske ett fruktfat mm på bänken o sen möbler mm.
 
Tack för alla tips i tråden! Jag tror vi har en relativt tydlig idé om vilka bitar vi vill förnya så det är snarare ”huret”, än ”vadet” som är den stora frågeställningen för oss just nu. Nu har vi gått från att diskutera om och hur man kan måla skåpsluckor till att belysa alla andra fel och brister köket eventuellt har och det kanske inte var min ursprungliga tanke 😅 Golv och kakel stör mig exempelvis inte. Men är glad för alla superbra tips och råd som dykt upp! Funderar allra mest på väggfärg, beslag, gardin och matta som ett första steg. Skulle vara fantastiskt om vi kunde måla om skåpsluckorna också men tänker att vi tar lite i taget, och är tveksam till om vi har tiden och orken till det under våren ändå. Det här är ju en tråd om enbart köket, vi har ju resten av huset också :angel::p
Tror det är smart att börja så som ni tänker! Jag tycker köket var trevligt, det finns ju stora potential att skapa det som man vill ha det när det är så neutralt från början!
 
Jag funderar över köksrenovering och hittade den här tråden. Tänkte det var onödigt att skapa en till. Och såklart nyfiken på om det hänt något i köket @Voeux ? :)

Jo, min fundering är; här i tråden skriver många om att lackera om luckor och lådor vilket jag tycker låter budgetvänligt och som något som ger stor förändring, vilket jag också sett med egna ögon.

Men - en mer omfattande renovering har jag läst kan kosta 100'+. Men, jag _förstår_ faktiskt inte. Help me please. Vad är det som gör att det kostar så mycket? Beslag av guld?
Jag är inte intresserad av att lägga de summorna och kan inte tro att det ska behövas heller.
Gör man något med de gamla rören till vattnet då eller vad, byter ut dem?
Att de som gör jobbet ska ha lön ifall man tar in hantverkare förstår jag, men om man inte gör det?
Jag tänker inte heller att golv/väggfärg/tapet/vitvaror ingår och kan lätt köpa begagnad köksinredning. Är det ny inredning som kostar så mkt?

Ett badrum kan jag liksom förstå, där är det noga så man inte får vattenskador, därför jag tänker om det har med vattenrör att göra i kök också? Fläkt?
Fast det brukar det inte ha tror jag utan bara kosmetiskt?

Tack på förhand!
 
Men - en mer omfattande renovering har jag läst kan kosta 100'+. Men, jag _förstår_ faktiskt inte. Help me please. Vad är det som gör att det kostar så mycket? Beslag av guld?
Jag är inte intresserad av att lägga de summorna och kan inte tro att det ska behövas heller.
Gör man något med de gamla rören till vattnet då eller vad, byter ut dem?
Att de som gör jobbet ska ha lön ifall man tar in hantverkare förstår jag, men om man inte gör det?
Jag tänker inte heller att golv/väggfärg/tapet/vitvaror ingår och kan lätt köpa begagnad köksinredning. Är det ny inredning som kostar så mkt?
Om du köper allting helt nytt, inkl vitvaror, köksstommar med luckor, handtag och inredning, spis/ugn/micro + fläkt, golv, väggar mm, då hamnar du lätt i den summan.
Det är t.o.m. lågt räknat om du tar ett helt tomt rum och skapar ett kök i ;)

Titta runt på priser och hur mycket man faktiskt behöver så förstår du vad jag menar :up:
 
Om du köper allting helt nytt, inkl vitvaror, köksstommar med luckor, handtag och inredning, spis/ugn/micro + fläkt, golv, väggar mm, då hamnar du lätt i den summan.
Det är t.o.m. lågt räknat om du tar ett helt tomt rum och skapar ett kök i ;)

Titta runt på priser och hur mycket man faktiskt behöver så förstår du vad jag menar :up:

Jo, fast jag skriver ju att jag inte räknar med golv, väggar eller vitvaror. I vitvaror räknade jag även in spis/ugn/mikro, det kunde jag ha förtydligat.
Stommar... när jag flyttade in i min lgh satt det ett stort fult skåp på väggen, det var bara uppskruvat vad jag minns. Förstår att det kan krävas nåt att bygga på om man ska ha många skåp, men man kan uppenbarligen bara sätta upp skåp rätt upp och ner också...
 
Jo, fast jag skriver ju att jag inte räknar med golv, väggar eller vitvaror. I vitvaror räknade jag även in spis/ugn/mikro, det kunde jag ha förtydligat.
Stommar... när jag flyttade in i min lgh satt det ett stort fult skåp på väggen, det var bara uppskruvat vad jag minns. Förstår att det kan krävas nåt att bygga på om man ska ha många skåp, men man kan uppenbarligen bara sätta upp skåp rätt upp och ner också...

Hur långt är ett snöre? Det beror ju helt på vad som behöver göras, och om man "nöjer sig" med ett IKEA-kök man sätter upp själv eller om man måttbeställer ett kök och använder byggfirma.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag är på jakt efter ngt jag tror inte finns, i alla fall inte om jag inte ska behöva betala typ 60 000 för eländet. Vill ha ett ganska...
2
Svar
24
· Visningar
2 042
Senast: AraSlei
·
Hemmet Mitt kök är lite byggt "enklast möjligaste", detta resulterar i att jag har väldigt liten bänkyta... Nu när jag ska byta ut alla...
Svar
10
· Visningar
2 463
Senast: Fibusen
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 127
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp