Renovering av transport

Positionsljusen och baklyktorna ska ALLTID lysa ja, såfort du slår på tändningen på bilen.

Man måste även ha nummerplåtsbelysning ja, det är en tvåa på besiktningen om de inte fungerar. Och mitt Trane från -73 har positionsljus så det är inte 'nya släp' bara som har.

Min matta på lämmen sitter om jag inte minns fel under den metallist som går runt lämmen. Jag har inte släpet här utan det står uppallat hos pappa utan hjulaxel så jag kan inte kolla men är 99% säker på att det är så. Men det är då orginalmattan.

Jag skulle om du ska sätta dir ny matta sätta en list över kanten. Nålfiltsmattorna kan bli ganska lätt fransiga i kanten efter några år om kanten ligger 'öppet' och kan slitas på.

Jag kör utan mellanvägg, så jag ville ha mattan fast skruvad med. Den är iofs tung som sten så det ska mycket till för att den ska flytta på sig MEN vis av erfarenheten av lösa mattor så vet jag att efter ett par år så släpper den i bakkant och det knölas in skit mellan mattan och golvet i bakkant och det är lättare att den dras uppåt och bli 'fladdrig' i bak. Så jag valde som sagt skruvar för att förhindra det.

När det gäller golvet så kostar ett Tranegolv i orginal (21 mm plywood) ca 2500 kr... Det finns således pengar att spara. Jag la ju in ett 30 mm (dvs nästan en centimeter tjockare än orginal) i mitt för 900 kr. Om man måste såga i en golvbit bta så var NOGA med att impregnera det träs om blir i kanterna när du sågar sönder ytbeläggningen. Jag använde cuprinol *vissel vissel*

När det gäller silikon så leta rätt på riktigt våtrumssilikon av dyrare sorten, annars torkar det lätt efter några år och då släpper det i kanterna och skyddar inte mot fukt. Jag har lagt silikon på UTSIDAN av väggarna med mellan ramen och vägger längst ner där den vilar.

Mina väggar (vet inte om det är samma på din modell) är popnitade i orginal, och jag popnitade när jag satte fast nya med. Dock krävs det en hel del kraft för att klämma dit så kraftiga popnitar som det blir, så att kalla in en pappa/brorsa/pojkvän kan vara smart :devil:

Strömbrytare inne i släpet trodde jag det var i orginal? Satt iaf på min orginallampa. Den slet jag dock bort vid renoveringen. Satte dit batterilampa istället. Dock, det spelar väl eg inte så stor roll om det lyser i släpet fast det är tomt?

Sen vad renoveringen kostade.. Min blev ju billig tack vare kontakter etc, men såhär ungefär:

Nya stötdämpare 1000 kr (plus moms men den tog pappa hand om)

Ny el 200 kr för material (två flashiga kopplingsdosor i rostfritt stål, plaströr att lägga kabel i och lite kablar. Jobbet gjorde pappa)

30 mm Wisa Trans golv. 900 kr. Sågade till den gjorde pappa.

Skruvar till golv, gummimatta etc samt popnitar och popnitstång - ca 200 kr.

Gummimatta, räfflad. 2200 kr (+ moms, men momsen tog pappa hand om. Bra med pappa med företag).

Rostskyddsprimer och hammarlack till chassit/ramen - Cirka 1000 kr (ett lager primer, 2 lager hammarlack). Då räckte färgen att måla bommarna invändigt med.

Nya sidoväggar, Trane Orginal. Jag gav 2000 kr för båda två, men de kostar egentligen betydligt mer, men det var via kontakter.

Våtrumssilikonet vet jag inte alls vad det kostade, när pappa såg vad jag köpt för silikon så kom han med två gigantiska tuber våtrumssilikon och tyckte 'Använd de här istället!' :angel:

Jag tror det var det faktiskt, men d hade jag ju MASSOR med tur och sprang på kontakter och fynd mest hela tiden, och pappa hjälpte till att få ner kostnaden iom att han t ex köpte gummimattan och drog av momsen på sitt företag).

Men det gick väl allt som allt på 7 - 8 000 kr. Lite svårt att minnas alla småkostnader.

Och två år senare firade släpet med att för första gången på 30 år inte gå igenom besiktningen. Axellagringarna var glapp. Så jag måste köpa ny axel. Summa ca 10 000 kr :crazy:

Så det kan ju vara en ganska bra ide att INNAN du börjar renovera kolla statusen på axeln.. :angel:
 
En annan sak btw, ramen blir VANSINNIGT ostabil när du plockar bort väggarna, så det kan vara ide att byta en vägg i taget. Jag strippade släpet helt (dvs bort med golvet och de två sidoväggarna) och det blev grymt rangligt

inte min inte ;)
vi var ute och åkte med den i bara skelettet, och bakrampen, ( det finns ett kort på min sida där man kan se!)
fast det är inte att rekomendera eftersom vindfånget inte är det bästa, drog mycket soppa :eek:
vi åkte så bara för att kunna lasta på nya väggar.
fast vi hade störtbåge i taket! den för bakdelen...
 
Moms på pappas företag har jag redan tänkt på :angel:

Pappa har lite kontakter här och var så jag ska se om det är något man kan använda sig av, vi känner en kille som brukar bygga delar till våra maskiner som är enormt duktig på släp, han får se över bromsar och axeln och andra väsentliga delar så jag inte upprepar din besiktning ;)
Det är ju typiskt att man har gjort ALLT utom en sån grej och givetvis anmärker de på det..

Till det du skrev om elen så förstår jag inte riktigt, du skriver att jag måste ha nr skylts belysning och att det är en tvåa om den ej funderar - det finns inte på mitt släp och det gick igenom förra året :confused:
Positionsljus finns det på mitt släp också men bara det ena funkar för tillfället..

Ang mattan i transporten så har min precis som du säger vikt sig lite uppåt så där samlas en massa smuts, är nog bättre att skruva fast den i alla fall åtminstone i baken så att säga.

Ang, golvet så funderar jag på att fråga på sågverket där jag alltid handlar spån om inte de har karosseri plywood, runt 2,5cm tjock då borde jag ju kunna komma ner ganska mycket i pris eftersom den inte är orginal men ändå är i bra kvalité, måste dit nästa vecka så ska försöka komma ihåg att prova.

Ang. lampa i släpet så finns det ingen i min, eller ja det sitter nåt som ser ut att ha varit en lampa fast någon har försökt ta dän den men inte lyckats. Har köpt en riktigt snygg lampa på jula som har tunna stålbågar över kåpan för att undvika att kåpan går sönder, finns ingen strömbrytare på den därav att jag funderar på en strömbrytare, men som ddu säger så spelar det ju faktisk ingen roll om lampan lyser eller ej när släpet är tomt.

Hur mina nuvarande vägg är fastsatta har jag ingen aning om, men jag ska komma ihåg att ska jag popnita så ska jag lura nån karl till det :p

Jag har räknat lite kallt med ca 10000:- i renovering.
Fast då är ev. nya stötdämpare/bromsar etc inte med räknade utan väggar/golv/färg/div små grejer typ skruv, el, etc etc...
Nu behöver jag inte köpa någon gummimattan att ha inuti för det finns så där sparar jag ju in en del.
Fast nu har jag ju bara gjort överslag och räknat på första bästa pris jag hittat så det varierar säkert både uppåt och neråt beroende på kvalité osv.
 
inte min inte
vi var ute och åkte med den i bara skelettet, och bakrampen, ( det finns ett kort på min sida där man kan se!)
fast det är inte att rekomendera eftersom vindfånget inte är det bästa, drog mycket soppa
vi åkte så bara för att kunna lasta på nya väggar.
fast vi hade störtbåge i taket! den för bakdelen...

Störtbågen gör hela skillnaden. Som jag skrev så har du inte störtbågar så är det bara taket som håller ihop det om du strippar golv och väggar. jag strippade ju min med så att bara bakluckan och de främre väggarna (den vid skötardörren och motstående samt biten i 'nosen' ) var kvar och det gick att bara genom att med fingret trycka på ramen att vingla den hit och dit. Det var då jag insåg EXAKT hur mycket kaffeved det skulle bli av transporten om den välte i diket. Och det var efter att ha sett 'ranglet' som papp mumlade om att han ju måste svetsa dit en störtbåge ;)
 
Aha, då har du en så gammal att det antagligen är dispens på numemrplåtsbelysning. Då kan du strunta i den. Sitter det ingen nu och den gick igenom transporten så behöver du ingen. Så strunta i det du =)

Soms agt, kolla axeln INNAN är mitt tips, annars kan du åka på 10 000 kr tillf ör axeln, och då är du i min situation. Endera lägga ner 10 000 kr TILL på ett släp som eg inte är 'värt' att kosta på totalt 20 000 kr. Eller skicka släpet till himlen och 'förlora' de 10 000 kr du la ner för helrenoveringen. Roligare kan man ha =/

(Jag valde efter fudnerande att byta axeln. Just för jag hade helrenoverat det, min lilla loppbil får dra det och det lastar nåt så fruktansvärt..just pga avsaknaden av störbågar etc. Men hade jag INTE helreoverat det bara ett år innan hade jags krotat det och köpt ett nytt. Det känns hur man än vrider det 'surt' att lagt ner 20 000 kr på ett släp från 1973, som man köpt för 10 000 kr för fyra år sen..)
 
Men ditt är ju från -74 och du måste ha det men inte jaG?? mitt är ju från -77 :confused:

Fast jag kan ju ringa besiktningen och kolla det är ju det säkraste.

Som sagt jag ska definitivt kolla axel o.dyl för att se om det behöver repareras/bytas och vad det kan kosta, för jag vill inte hamna i din sits, som du säger känns det fruktansvärt onödigt att lägga ner ytterligare 10000:- på släpet är det eg. inte är värt mer än runt 15000:- när det är helt iordning, då kan man ju lika gärna köpa ett annat släp att renovera med en HEL axel :)

Det blir nog helgens projekt att kolla axlen :smirk:

Jag lider verkligen med dig ialla fall men å andra sida har du ju lärt dig något och du kommer ju faktiskt ha ett jättefint släp i toppskick när du bytt axlen.
 
det kan inte vara så att ditt lyse sitter i samma som positionslyset?
så har vi, en med allt, broms, nummerskylt, possition och blinkers. Titta ifall det inte finns len lite vit del som sitter precis vid nummerplåten.
Annars är det inte så svårt att byta.
 
Ditt släp känner jag allt igen i sin förra färg! :D Mina förra grannar hade det och målade det i den vackra färgen! :cool:
 
-73 är mitt från. och ja då stämde ju inte det heller? jag vet att jag MÅSTE ha eftersom det jävla positionsljuset slocknade när jag körde in i besiktningshallen ett år. besiktningsgubben som stängde porten sa det att "du, du har nog glapp för nu slocknade positionsljsuet". Så jag kastade mig ur bilen och skruvade isär det och petade igång det igen :devil: Och det var då killen sa att "Där var vi snälla, du får en två om det inte lyser vet du"

Jag har dock ett sådant som sitter precis ovanför nummerskylten, men som någon sa, det finns positionsljus som lyser från SIDAN av baklyktorna. Dvs på den 'inre' sidan av baklyktorna är glaset vitt och då lyser det från sidan på nummerskylten. Du kanske har en sån belysning och det är därför du inte 'ser' någon nummerskyltsbelysning?

Pappa har ett personbilssläp från -81, och jag har kollat hans och han har också numemrplåtsbelysning, men han har just den typen som är 'inbyggd' i baklyktorna?
 
haha, vad häftigt!!! :D

för den jag köpte av hade inte gjort något åt släpet. hon hade haft det i två år.
var det dom som hade satt namnen där oxå???
själv ska jag sätta dit en distanshäst på varje sida.
 
Vad fina era släp blev!!! Det kanske lönar sig ändå att köpa ett äldre släp. Jag är nästan inne på ett nytt, men ska fundera lite till...
 
Köpa matta?

Tittade på mitt släp idag, ett Ume från 95. Inser att jag måste byta mattan på rampen. Det är en slags ribbad väv och all skit fastnar samt att den är hal. obroddat på sommaren är inget kul. Visste att jag skulle få byta mattan när jag köpte släpet men nu har limmet under lossnat så jag får ta mig i kragen och fixa innan tävlingssäsongen... :smirk:

Vart har du ( Antti) köpt mattan? Den kanske fanns med från början, inte vet jag. Någon annan kanske vet???

Tacksam för svar.
 
Re: Köpa matta?

I varje större stad finns nog ett företag som säljer gummi mattor mm. Kanske att lantmännen kan också ha.
Gummi är dyrt och tungt men det lönar sig att lägga ut på kvalietet där.
 
Vad kul att se hur du renoverat din transport den blev ju hur fin som helst!!!! Jag undrar vad du målade taket med gör nått??
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Utrustning Har en boj -01 som skulle behövas piffas upp invändigt,bla så tänkte jag slipa mellanväggen,spackla och ha på ny färg,för den är rejält...
Svar
1
· Visningar
913
Utrustning jag har tillbringat senaste timmen med att läsa igenom gamla renoveringstrådar men hittar inte svar på mina frågor. jag har ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 417
  • Låst
Utrustning Nu ska jag göra slag i saken och renovera släpet INNAN det blir absolut nödvändigt! Alla "vitala" delar som broms, ljus, stomme, däck är...
2
Svar
20
· Visningar
6 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp