Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 5 850
Försökte googla lite på det och det verkar vara helt olika hur folk gör. Även de som är proffs så vete sjutton. Skulle väl vara att inte slita på golvet i onödan att man lägger det sist?
Fast jag tänker att det är ett hallgolv, det kommer slitas på i många år. Om det inte tål att snickarna går på det när de bygger badrum vill jag inte ha det.

Jag tänker mer om det blir nåt tjall med tröskeln in till badrummet eller nåt sånt.

Fast jag tänker att det är ett hallgolv, det kommer slitas på i många år. Om det inte tål att snickarna går på det när de bygger badrum vill jag inte ha det.

Jag tänker mer om det blir nåt tjall med tröskeln in till badrummet eller nåt sånt.
Att det blir mer nivåskillnad än innan? Trösklarna löser man väl sist oavsett

Tröskeln mot hallen blir väl fastsatt med skruvar då det blir nytt golv så det borde inte vara något problem
Jag gör mig nog inte tydlig. Jag menar den befintliga tröskeln. Det är liksom bara en hög kant, inte en fastspikad tröskel som går att ta bort. När de bilar upp golvet i badrummet och ska göras en ny kant/tröskel, finns det en risk att hallgolvet blir skadat kanske?

Jag gör mig nog inte tydlig. Jag menar den befintliga tröskeln. Det är liksom bara en hög kant, inte en fastspikad tröskel som går att ta bort. När de bilar upp golvet i badrummet och ska göras en ny kant/tröskel, finns det en risk att hallgolvet blir skadat kanske?
Nej det går att fixa utan o sabba golvet.

Nu är ju badrummet på plats i all sin härlighet. Golvet i hallen är fortfarande skitfult. Vi är lite trötta på renovering för tillfället så det blir nog tidigast till hösten. Om jag inte får ett stolleryck på semestern och river upp alltihop.

Nu funderar jag på taket. När vi köpte huset 2021 sa besiktningsmannen att det var "helt okej med tanke på åldern". Diffust och bra. När vi bytte fönster tittade snickaren på taket och konstaterade att fönstren var mer akut att åtgärda.

Nu börjar jag planera åtgärder för framtiden och funderar på hur långt fram jag ska ha taket. Finns det någon oberoende kunnig kategori av arbetare som kan kolla på taket och göra en lite mer noggrann bedömning än "helt okej"?
Snickare i all ära, men de vill ju trots allt sälja tjänsten. Utgår jag från i varje fall (fast ibland är jag tveksam..).

Nu är ju badrummet på plats i all sin härlighet. Golvet i hallen är fortfarande skitfult. Vi är lite trötta på renovering för tillfället så det blir nog tidigast till hösten. Om jag inte får ett stolleryck på semestern och river upp alltihop.

Nu funderar jag på taket. När vi köpte huset 2021 sa besiktningsmannen att det var "helt okej med tanke på åldern". Diffust och bra. När vi bytte fönster tittade snickaren på taket och konstaterade att fönstren var mer akut att åtgärda.

Nu börjar jag planera åtgärder för framtiden och funderar på hur långt fram jag ska ha taket. Finns det någon oberoende kunnig kategori av arbetare som kan kolla på taket och göra en lite mer noggrann bedömning än "helt okej"?
Snickare i all ära, men de vill ju trots allt sälja tjänsten. Utgår jag från i varje fall (fast ibland är jag tveksam..).
Jag hittade en bra artikel från Villaägarna:
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/utomhus/tak/nar-behover-du-byta-tak/

I den står det bl.a. att det finns certifierade besiktningsmän för tak och när taket är runt 40 år, men ändå ser schysst ut, så är det en bra idé att ta ut en sån att titta på taket.
För många tak håller betydligt längre än man tidigare trott, eller att det behövs bara en mindre åtgärd så håller det många år till :up:

Själv lever jag med ett plåt-tak som närmar sig 40 år, men allt under är prima och taket i sig är helt, så det får hänga med några år till. Men nu får man ha lite mer koll för varje år som går bara.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 560
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 969
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka