Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 350
  • Visningar Visningar 16 012

Bukefalos 30 år!

Men som jag skrivit, det är asbest i golvet. Annars hade givetvis tagit bort det och gjort en annan lösning.
Även om golvläggaren inte har lust att riva bort mattan så finns det hantverkare som kan göra jobbet, så får golvläggaren komma dit och lägga nytt sedan.

Även om golvläggaren inte har lust att riva bort mattan så finns det hantverkare som kan göra jobbet, så får golvläggaren komma dit och lägga nytt sedan.
Jag har ärligt talat inte lust att betala för asbestsanering när det går att lägga golv ovanpå. Köket ska totalrenoveras inom tio år

Men som jag skrivit, det är asbest i golvet. Annars hade givetvis tagit bort det och gjort en annan lösning.
Ja, och som jag skrivit... Jag skulle ha rivit bort det på de förutsättningar som du angett.

Och då menar jag alltså gjort det själv. Inte det kuligaste pysslet, men är det något arbete man ska göra själv i ett hus framför annat, så länge man har minsta möjlighet att klara av det, är det ju att plocka ut asbest.

Ja, och som jag skrivit... Jag skulle ha rivit bort det på de förutsättningar som du angett.

Och då menar jag alltså gjort det själv. Inte det kuligaste pysslet, men är det något arbete man ska göra själv i ett hus framför annat, så länge man har minsta möjlighet att klara av det, är det ju att plocka ut asbest.
Vi har noll koll på hur det ska hanteras. Känns inte lämpligt att göra själv

Vi har noll koll på hur det ska hanteras. Känns inte lämpligt att göra själv
Hyfsat andningsskydd, separata arbetskläder, avgränsa utrymmet du jobbar i (typ tejpa byggplast i dörrkarmarna), våttorka bort dammet efteråt, plasta in och märk det som ska lämnas på tippen.

Enstaka exponeringar om man inte är rökare är ingen stor grej. Det som gör det komplicerat och dyrt är att arbetsmiljöreglerna är så strikta och inte tar hänsyn till exponering och risknivåer, utan ska hålla samma skydd som om man var i de gamla industrimiljöernas dammiga luft på heltid.

Edit: Det är därför det är så väl lönt att göra själv, för den stora saneringsapparaten inte är proportionerlig mot det verkliga behovet vid småfix i privatbostäder. Industrimiljöer kan vara en annan sak, och om det är någon större del av en persons arbetsuppgifter över tid.

Senast ändrad:
Hyfsat andningsskydd, separata arbetskläder, avgränsa utrymmet du jobbar i (typ tejpa byggplast i dörrkarmarna), våttorka bort dammet efteråt, plasta in och märk det som ska lämnas på tippen.

Enstaka exponeringar om man inte är rökare är ingen stor grej. Det som gör det komplicerat och dyrt är att arbetsmiljöreglerna är så strikta och inte tar hänsyn till exponering och risknivåer, utan ska hålla samma skydd som om man var i de gamla industrimiljöernas dammiga luft på heltid.

Edit: Det är därför det är så väl lönt att göra själv, för den stora saneringsapparaten inte är proportionerlig mot det verkliga behovet vid småfix i privatbostäder. Industrimiljöer kan vara en annan sak, och om det är någon större del av en persons arbetsuppgifter över tid.
Är det så enkelt är det värt det. Var gör man av avfallet? Brännbart?

Instämmer och det finns ju billiga Tyvek-overaller att köpa just för sådana här jobb.

Klart en ska ha respekt för asbest men ett mindre jobb som det här hade jag inte tvekat att göra själv, med engångsoverall och en bra skyddsmask samt de åtgärder du beskrev.

Är det så enkelt är det värt det. Var gör man av avfallet? Brännbart?
Nej, ABSOLUT inte. Det måste lämnas till återvinningsstationen väl förpackat. Och om det är så enkelt, vet jag inte. Googla och läs på, är mitt råd.

Här finns tips:

Tips för privatpersoner, om du funderar på att asbestsanera själv​

Om du som privatperson vill riva asbest i ditt hem i Stockholm, finns det några viktiga saker att tänka på. För att undvika sjukdomar och skador som kan uppstå vid asbesthantering, bör du följa Arbetsmiljöverkets rekommendationer.

Det viktigaste är att undvika damm. Asbestfibrer frigörs när materialet dammar, vilket kan leda till olika sjukdomar. Om du till exempel vill ta ner eternitskivor, se till att spruta vatten på dem och ta ner dem hela så mycket som möjligt utan att skada dem.

• Skyddsutrustning:
    • Använd andningsskydd med P3-filter.
    • Använd skyddskläder som kan slängas efter användning.
    • Handskar och skyddsglasögon.
  • Förberedelse:
    • Fukta materialet för att minimera dammspridning.
    • Försök att inte bryta eller borra i materialet.
  • Bortforsling:
    • Asbestavfall måste förpackas noggrant i täta plastpåsar.
    • Lämna avfallet på en godkänd avfallsanläggning.
https://wasanering.se/kan-man-sanera-asbest-sjalv/

Nu känner jag att det var väldigt motstridiga bud om huruvida det är enkelt eller ej. Köpa massa specialutrustning är vi inte jättesugna på. Men visst, det är väl görbart.

"Mindre mängd" asbest får man lämna in. Vad som är en mindre mängd är ju lite öppet för tolkning..

Nu känner jag att det var väldigt motstridiga bud om huruvida det är enkelt eller ej. Köpa massa specialutrustning är vi inte jättesugna på. Men visst, det är väl görbart.

"Mindre mängd" asbest får man lämna in. Vad som är en mindre mängd är ju lite öppet för tolkning..

En engångsoverall kostar under hundringen och en P3-mask på Amazon i 10-pack för ca 350kr.

En matta är inget problem som privatperson, firmor får ju betala för att deponera.

Liknande trådar

• Riva tak - vågar man??
  • Limrester på vägg
  • T
    Tapetsera o renovera..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat