Rep, ståltråd eller?

Sv: Rep, ståltråd eller?

ang aluminiumtråden har jag tänkt på den, det står en rulle här som förre ägaren lämnade, böjer du den fram och tillbaka på samma ställe går den av LÄTT, frågan är bara hur hålllbar den är "på plats"...*funderar vidare*

Senast ändrad:

Ta kontakt med en takläggare. Dom brukar ju ha sånna där stora tjärbehållare när dom tjärar platta tak. Då behöver du ju bara doppa ner dom där :idea: :)

Tack för tipst :bow:

Man måste ju försöka göra det så enkelt som möjligt för sig :)

Föredrar också helt klart platta 4cm elband, dock har vi faktiskt upptäckt att de billigaste (finns på Eko) faktiskt är bäst, dessa är inte lika tjocka som de dyrare utan glesare i vävnaden vilket gör att det blåser igenom dem. Sedan har vi gjort en modifiering vad gäller isolatorerna och vi har den varianten som har en hatt som man knäpper fast, till varje isolator har vi klippt till en bit byggplast som alltså viks om bandet och sticker ut ca 1 cm på var sida och vips så gnager inte isolatorn på bandet längre. (Finns att köpa liknande variant med gummiklädning runt kanterna där bandet löper in och ur isolatorn men dessa är dyra när man som vi har hundratals stolpar och 3 isolatorer på var. Dessa tunna band är även klenare när det gäller att hästarna fastnar i dem, då går de av ganska enkelt, vilket jag personligen fördrar.

Det är väl så att det finns för- och nackdelar med alla typer av staket. Personligen hyser jag agg mot elrep, vår shettiskorsning rullade sig bredvid staketet, råkade sno repet runt kronrand/karled och det gick inte av trots såna "skarvklumpar". Hur länge han kämpade för sitt liv vet jag inte, men han stressades till döds!:(

Man vill ju faktiskt ha ett staket som ger efter om något händer.

När det här talas om ståltråd, är det då järntråd som menas eller är det olika saker? Sitter nämligen själv i beslutstankar om vad jag ska sätta runt hagarna och jag har också mer och mer börjat fundera på just järntråd (den som BMS säljer). Detta mest för att det blir ett billigare alternativ samt att det har så pass hög livslängd och bra ledningsförmåga.

Nå, jag får väl följa denna tråd också och se vilka beslut man får ta :)

/Totte

Absolut inte ståltråd:eek: Det ser inte hästarna och om de blir rädda kan de springa rakt in i tråden som då skår rakt in genom hud och kött:(
Vi har 8 mm tjocka elrep i vår skogshage och det har funkat toppen:) Tycker däremot bäst om H*rse Guards elband(de är både säkra och såå snygga:love: Ska själv sätta upp sånna på ängen här hemma i vår.

Lycka till med hagbyggandet:banana: :banana:

Gammeln: ekstolparna har jag 100x100 4-kantsstolpar, 150 st de ska "bara" behandlas innan de sätts upp!
Kanske någon som har bra tips på hur man enklast tjärar 150 stolpar utan att behöva "måla" i veckor???

Varför ska du tjära stolparna? För att få dem mörka? Vi har ekstolp i sommarhagen och de tryckte vi bara ner i jorden med traktorgrävaren. Har stått där i 15 år utan att börja bli förstörda. Och då är det i både vattensjuk mark och skogsmark. I dessa skruvade vi "grisknorrar". Tyvärr måste man förborra ekstolpen för annars går skruven av. I isolatorn satte vi 8 mm elrep. I o m att isolatorn är så snäv sitter repet fast och börjar inte hänga mellan stolparna. I rasthagarna har vi 3 40 mm band och vi har isolatorer som fixerar bandet helt så det finns inte en chans att de kan röra sig och blåsa sönder.

japp just för att få dem mörka, står några uppe som varit där några år nu och de har blivit helt gröna, bara på ytan såklart, men därför väljer vi att tjära dessa direkt :)

Ståltråd - Nej
Elband - Nej, går sönder!
Elrep - Ja

Många delade meningar här .

Har haft en häst som skar av sig bägge baksenorna efter att jag haft ett elrep tillverkat i Norrköping vilket inte gick sönder och detta rep var *BARA 6 mm *

Sätter aldrig mer rep på mina hästar och man säger ett ordentlig upp SPÄNT Ståltråd går av lättare än rep ..

Använder för tillfället 12 mm eland tills jag vet vad jag vill ha men efter den här tråden ska jag forska i Aliminumtråden

Mia

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: __sofia__
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
11 014
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och... 2
Svar
39
· Visningar
4 267
Senast: Garbo
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 806
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka