Reparera gammal symaskin, eller köpa ny?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 917

Bukefalos 30 år!

fejko

Trådstartare
Jag har ärvt en gammal Huskvarna av min mor, som inte funkar, är det någon idé att reparera den eller är det bättre att köpa en ny? Det går att få en ny för några tusenlappar på net-on-net, men min kollega säger att nya maskiner bara är skit.

Vad har ni för erfarenheter?

Det beror nog på vad som är trasigt.
Jag servar min ärvda maskin då och då. Jag har säkert lagt mer på den än vad en ny kostar men det är en stadig gammal Huskvarna och jag lär inte få något i närheten av lika stabilt om jag köper något nytt i plast.

Jag tycker inte att nya maskiner per automatik är skit. Jag har en Husqvarna sen många år som fortfarande fungerar alldeles utmärkt trots obefintlig service. Men jag hade ringt och kollat med en servicefirma och eventuellt åkt och låtit dem kika. Går den att få igång för mindre eller samma peng som för en ny hade jag gjort det istället. De brukar hålla länge de där maskinerna. :)

Det kan absolut vara lönt att lämna in en gammal Husqvarna för genomgång och service. Jag har en Husqvarna Optima från mitten av 90-talet. Betalade 1200 kr för genomgång och service för 3 år sedan. Det var som att få en ny symaskin. Enligt reparationsfirman så görs inga nya symaskiner med samma kvalite som de gamla Husqvarna och Singermaskinerna.

Köper du en billig symaskin så är de billiga av en anledning. Att säga att det är skit - det beror ju på hur mycket du syr. Jag syr kläder periodvis och vill ha en stabil symaskin. En ny kvalitetshusqvarna kostar sjukt mycket pengar.

Jag skulle börja med att lämna in maskinen för att ta reda på vad som är fel. Den kanske bara behöver en vanlig service. Blir den dyr att laga så skulle jag kolla på begagnad symaskin och då satsa på en Husqvarna där du kan återanvända tillbehören, alltså symaskinsfötter etc. Det sparar man mycket pengar på.

/Lizzie

Att köpa en maskin från net-on-net skulle jag avråda ifrån, även att köpa från andra butiker som inte är renodlade symaskinsbutiker.
Reparera om du vill, eller kolla efter en ny/bättre begagnad.
En service brukar kosta runt 1200 kr, och jag skulle säga att du behöver lägga åtminstone 3-4000 för att få en vettig ny maskin.

Ska man köpa en ny kan det vara värt att kolla med en skola om de ska sälja ut gamla maskiner från slöjden. De är av hög kvalitet och ordentligt servade.

Hittade själv en sån för några år sedan som jag gav femhundra för. Funkar utmärkt.

Det beror väl lite på vad det är för modell och vad som är fel på den men jag har en grön husqvarna automatic från 50-talet och den känns som att den kommer hålla för evigt efter en initial service. Vi har även en annan grön husqvarna med mycket färre funktioner (äldre eller budgetmodell?) och den känns ju inte lika värd att lägga pengar på även om den såklart också kommer hålla.

Obs att dagens Husqvarna symaskiner tillverkas i Kina så det är inte jämförbart med de gamla.

Imho beror det på vad det är för modell och på vad det är för fel. Jag hade lämnat den till en reparatör för kostnadsuppskattning.

Min egen Husqvarna 2000 gav jag en dryg tusenlapp för, lämnade den för genomgång för en tusenlapp till, och jag tror att den kommer att fungera mina barns livstid ut.

Min gamla trogna Bernina brann bokstavligen upp efter många års tjänst. Jag köpte en ny Husqvarna Viking, made in China visserligen - men är faktiskt väldigt nöjd med den. Den är inte "datoriserad" utan ganska enkel och rejäl. Den kostar dock en slant, så jag hade först kollat om den gamla går att fixa

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka