Bukefalos 28 år!

Repgrimma-tygel

Sv: Repgrimma-tygel

Alltså det beror ju på hur hästen är skolad.

Jag skolar min häst att bära sig själv utan att jag "ramar in" och "formar till".
Hon är väldigt känslig för sitsen och jag får henne att samla sig med sitsen. Den bästa traven
har vi fått till med repgrimma. Nu var det ju inte pga repgrimman utan snarare trots repgrimman.

Klankar du ner lika mkt på folk som rider med stång ect?
 
Sv: Repgrimma-tygel

*kl*

Varför rida i repgrimma alls?

Om syftet är att det ska vara naturligt och snällt mot hästen...

Varför inte lära sig rida ordentlig? En duktig ryttare med följsam sits och mjuk hand gör inte illa hästen i munnen om den rids med vanligt bett. Det är varken hårt eller djurplågeri att rida med bett.

Repgrimma är inte bra ur säkerhetssynpunkt. Om man rider utomhus kan mycket hända. Bra om man då kan ha någorlunda koll på hästen. Repgrimma är inte så bra för finkommunikation med hästen, så att säga.

Jag kan helt ärligt säga, att de flesta jag uppmärksammat som deltagare i sekten Parelli är de som inte kan rida så bra... Dvs med balanserad sits och mjuk följsam hand.

Norrland

Att rida med hackamore (= repgrimma som är ett naturligt hackamore, eller bosal + mecatetyglar + huvudlag som är ett "förädlat" hackamore) är en gammal tradition från USA, den Californiska modellen, det är också i denna metod som NH har sina rötter.

Läs mer om detta här: http://www.modernvaquero.com/Vaquero_History_K1XJ.html

Om man tränar enligt denna metod använder man tyglarna till kommuniktion och inte kontroll, repgrimman eller "bosalen" används på den unga hästen under utbildningen eftersom man kan vara tydlig utan att göra den illa. Ett bett "gör ont" när du måste vara tydlig oavsett hur "mjuk och följsam" du än är i alla andra situationer och du kan aldrig rida en unghäst som om du rider en "färdig" häst, dvs du måste vara tydlig lite då och då.

Att träna och rida hästar ur perspektiviet "kommunikation" handlar så mycket mer om kunskap om hästens beteende och anatomi än om bett och tyglar. Kontroll får du när du vet hur din häst kommer att reagera i en specifik situation och du i förebyggande syfte har "tränat" din häst att lära sig slappna av i dessa genom att t ex "böja hästen" tills den stannar istället för att "dra" i båda tyglarna.

Behöver man ha bett när man rider ut har man inte lyckats lägga grunden till den kommunikation och det förtroende som behövs i den situationen, då bör man fundera på det istället för att sätta på skarpare och skarpare bett som faktiskt i dessa situationer fungerar med "smärta" som träningsmetod.

Ett tänkvärt citat:
"People and horses with less experience can usually get the job done better with a snaffle bit. The ways of the vaqueros took much more experience and skill. We can start our horses in the halter or hackamore to give our horses a better understanding, and at the same time we can get a better understanding because we cant be as forceful and intimidate the horse the way we can with a bit in their mouth." Martin Black
 
Sv: Repgrimma-tygel

:bow:
Vad mycket bättre du var på att uttrycka dig! Tror jag får kopiera ditt svar till nästa gång frågan kommer upp ;)
 
Sv: Repgrimma-tygel

En vanlig nylon- eller lädergrimma är platt och ganska bred vilket gör att det blir en ganska stor tryckyta mot hästens nosrygg och nacke. Ju större tryckyta desto starkare blir hästen, det minskar också risken för skador, vilket är meningen. En vanlig grimma använder man för att t.ex. binda upp hästen i, om hästen försöker slita sig går grimman lättare sönder och det är mindre risk för skador. Men om du har en häst som är besvärlig att leda gör den stora tryckytan att hästen blir stark, och kan bli svår att hantera. En repgrimma är smal och rund, med en liten tryckyta mot hästens nosrygg och nacke, den har dessutom knutar som ger punkttryck mot delar på hästens huvud, knutarna som hamnar strax under hästens kindben är dom som ger mest effekt, förutsatt att grimman sitter korrekt på hästens huvud.
För att repgrimman ska fylla sin funktion är det viktigt att den sitter korrekt på hästen.

Repgrimman får inte sitta för långt ner på hästens nosrygg, nedre delen av hästens nosrygg är mycket skör och kan lätt gå av om den utsätts för häftigt tryck. Det är dessutom mycket obehagligt för hästen att ha repgrimman sittande där. Det är viktigt att även en ”vanlig” grimma sitter korrekt på hästens huvud. Skaderisken minskar med en grimma som sitter korrekt.

Så ett måste för att använda all slags utrustning är att de sitter rätt, för att få rätt resultat, och inga skador m.m.
//Linda
 
Sv: Repgrimma-tygel

tack för förklaringen och det utförliga svaret :bow:
Alla rider vi olika med olika utrustning men nu förstår jag hur ni tänker som väljer att rida med repgrimma. har själv alltid sett det som ett redskap man använder från marken och inte haft en tanke på att rida med det.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Håller med dig, använder själv repgrimma till hästar som är besvärliga från marken men använder det inte exempel när jag har hästen uppbunden eller så. Jag får den känslan att det är skarpt, det märks på hästen och väljer därför att inte rida med det. Och repgrimman sitter som en vanlig grimma, alltså inte för långt ner. Vet inte om det är många som sätter repgrimman längre ner än en vanlig grimma?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Snurrfian
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 078
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 004
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp