• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sjogren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 147
S

Sjogren

Jag vill ha en okej repgrimma och arbetsrep... men har inte koll på vad som är ett normal pris? har sett från 50 och uppåt.. vad är skillnaden på en för 50kr och en för 500?

Sv: Repgrimma

Jag köpte en på tradera för 35 kr. Knutarna flyttade sig ganska snart och den blev "upp-knuten" av normal hantering. Jag kan inte knyta ihop den.

Nu har jag köpt en för ca 300 kr inkl. frakt från ett företag som jag blivit rekommenderad. De heter visst Silver Tip Halters de här repgrimmorna och ska tydligen vara av god kvalitét.

Billiga arbetsrep sitter ofta fast i en jättestor, tung hake att fästa i grimman. Jag klippte bort min och satte dit en lätt karbinhake.
Annars tror jag inte att det är någon stor skillnad på dyra och billiga förutom längden.

Personligen gillar jag inte arbetsrepet då jag tycker att det är för tungt och inte erbjuder någon eftergift...

Rekommenderar starkt Silver Tip repgrimmorna, dom är totalt värt pengarna, håller åratals och töjer sig aldrig (vilket professionals choice gör om en häst drar lite i dom eller man själv håller emot)

Arbetsrep hade jag själv svårt at välja men tog råd från en väldigt kunnig äldre man som säljer och fick ett "horsemans" flätat 6.5m (jag ville ha den längden men dom finns kortare med)
Det repet är underbart verkligen, glider inget och är lagon tyngd, verklgien liv och känsla i det!
Har ett annan som är mer standard, lite skinigare material och det gillar jag inte alls lika mycket så så fort jag kan kommer jag investera i ett kortare horsemans också :)

Att ha knut att fästa med är överlägset, det blir ingen bra känsla i hake och dessutom slår den upp mot hästen hårt om man skakar med den lite, eller av misstag. inte kul.
Det är super lätt att fästa utan hake ändå, och lika lätt att få upp så jag ser ingen poäng med hake faktiskt. Jag har en (det skiniga) som har hake för jag trodde jag ville ha det men ångrar mig nu både över det repet och haken haha.
You live and learn...

Jag kan rekommendera Diamond repgrimmorna men det är en variant med lite styvare rep (den modellen jag har, kan hända det finns mjukare med och i så fall är dom billigare). Men värt alla pengar i alla fall, kostar runt 400kr

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Elo
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
657
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 409
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka