C

Crazy Deluxe

Har du ridit med repgrimma? Har ett 4 m grimskaft och undrar hur jag fäster det som tyglar.

Vad är viktigt att tänka på när man rider med repgrimma och vad har det för för/nackdelar?

Visa gärna bild på någon som rider med det..

Berätta om dina erfarenheter!
 
Sv: Repgrimma

Jag rider på repgrimma i skogen. Har repet (tyglarna) hängandes lösa när jag inte vill något speciellt, så som en avsaktning eller ngt. Mestadels så rider jag med säte, skänkel och vikthjälper, men har repgrimman som extra säkerhet.
Repet har jag satt fast genom... hum, hur ska jag förklara... Nä, jag tar ett foto istället tror jag, du får se ikväll, men det funkar prima att knyta fast i grimman (nertill där repet sitter när man leder).
 
Sv: Repgrimma

Vad snällt om du tar ett foto :) :bump:

Och tack för ditt svar, jag ska testa att ha den i skogen och öva mer på mina andra hjälper. Det ska nog gå bra för hon e så känslig.
 
Sv: Repgrimma

Crazy Deluxe skrev:
Har du ridit med repgrimma? Har ett 4 m grimskaft och undrar hur jag fäster det som tyglar.

Vad är viktigt att tänka på när man rider med repgrimma och vad har det för för/nackdelar?

Visa gärna bild på någon som rider med det..

Berätta om dina erfarenheter!

Rider ganska ofta i det, främst vid uteritter! Använder ett 4m rep som är ca 1½cm tjock, har fäst mittdelen av repet i grimman så att jag får ett par delade tyglar.

http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?

Fördelarna är att hästen slipper bett, och man måste använda sig mer av säte.
Dom enda nackdelarna jag har upptäckt är att, om hästen har en rejäl nacke och ett okänsligt huvud kan den försöka testa grimman/dig (har bara hänt en gång).
Eller om hästen är för pigg, får man ta i ganska bra för att dom skall lyssna!

Men annars är den super att rida i!:banana:
 
Sv: Repgrimma

Så du har linan löpande igenom grimman eller hur jag ska säga?
 
Sv: Repgrimma

Vad har du för sadel? Har själv häst av det grövreslaget (läs klotrund över ryggen;) )
 
Sv: Repgrimma

Du knyter bara fast andra repändan i samma ögla som det redan sitter i. Blir ungefär som att rida med bosal.
 
Sv: Repgrimma

Det är något westernryttarna brukar använda. Det är som en ring i läder som sitter ungefär där en engelsk nosgrimma sitter. Den har en ring där man fäster tyglarna. Ringen sitter alltså under ganaschen. Jag är inte så insatt i de här westernprylarna men om du lägger ut din fråga på westernforumet får du nog svar av kunnigare personer än mig.
 
Sv: Repgrimma

Ok, tror jag förstår men har nog aldrig sett en sån.
 
Sv: Repgrimma

*Puttar upp*

Fler som har erfarenheter av att rida med repgrimma?
 
Sv: Repgrimma

Crazy Deluxe skrev:
Vad är bosal? *Okunnig*

Detta är en bosal:

Labor%20Day%2005%20First%20Bosal%20Ride2.jpg
 
Sv: Repgrimma

repet är draget igenom öglan och när den är drage till mitten har jag gjort en sån knut som man gör när man sätter på repgrimman, den uppe vid ganaschen.;)
 
Sv: Repgrimma

Hon har en premier reining sadel, måtten vet jag inte. och ibland en hector sadel.:) Dom små kraft paketen är inte lätta att hitta sadlar till..
 
Sv: Repgrimma

golden_tinka skrev:
Hon har en premier reining sadel, måtten vet jag inte. och ibland en hector sadel.:) Dom små kraft paketen är inte lätta att hitta sadlar till..
Skriver under på det;)
 
Sv: Repgrimma

Måste du ha westernsadel? Annars har jag ett tips för hästar utan manke och bred rygg :)

Edit; Liten manke inte utan manke ;)
 
Sv: Repgrimma

jag tar ett långt tunnt grimskaft (hemmagjort), och fäster som på ett sidepull ungefär (alltså på sidorna av repgrimman). Rider dressyr så, barbacka, ibland (fast i ridhus.. :angel:).
 
Sv: Repgrimma

Hm jag gissade det.

Ok, försöker igen.
Sätter fast repet i grimman (repöglan nedanför) genom att vika repet dubbelt i ena änden och stoppa in den vikta delen genom öglan. Trär resten av repet genom den ögla som bildas av repet. Då sitter den fast. Typ halv knop eller vad det heter... Sedan gör jag nästan en likadan till med andra änden. Stoppar igenom den vikta änden, och trät igenom "änd-snutten" och drar åt... Ska ta med kameran idag tror jag :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: mily
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp