• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Crazy Deluxe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 760
Sv: Repgrimma

Jag rider inte på repgrimma så mkt längre men har ridit ute en del med det tidigare. Kul, men man måste också tänka på att repgrimmor kan bli väldigt skarpa över nosen.
Jag hade 4 meters grimmskaft så jag bara hade på ena sidan halsen, lite knepigt men man får vara tydlig med sitsen så går det bara bra.

Crazy Deluxe skrev:
Har du ridit med repgrimma? Har ett 4 m grimskaft och undrar hur jag fäster det som tyglar.

Vad är viktigt att tänka på när man rider med repgrimma och vad har det för för/nackdelar?

Visa gärna bild på någon som rider med det..

Berätta om dina erfarenheter!

Passa dej för repgrimma ! Massor av folk här på Buke har hört att man kan bryta både näsbenet och nacken på din häst med en sån, så om du ska använda en repgrimma, se till att montera dubbla nosludd lite här o var på repgrimman !:D

Skulle jag slita så hårt i min häst att ett tunt rep skulle bryta nacken och nosryggen :confused: ???

Låter väldigt konstigt.

Det var ironi på hög nivå... En del påstår att repgrimmor är sååå skarpa, men de sitter glatt och rider på stångbett och funderar inte mer över det...

Polly_Mulle skrev:
Det var ironi på hög nivå... En del påstår att repgrimmor är sååå skarpa:eek: , men de sitter glatt och rider på stångbett och funderar inte mer över det...
:banana: så sant

Jag har inga problem med varken repgrimmor eller stångbett men man bör ha ett hum om hur de är konstruerade, hur de fungerar och varför det blir som det blir...

Jag rider med repgrimma ofta på mina hästar, både på volten och i skogen. Fungerar jätte bra! :D Jag rider mest med vikt och röst, då lyssnar hästarna bra sen. Rider alltid in unghästar med repgrimma.

Repet sitter fast i haken som vanligt i grimman. Repet läggs runt halsen så att det ligger som vanliga tyglar. Änden på repet viker du som ett C och trär in genom haken. Den lösa änden trär du genom C:t så att det låser sig.

Här rider jag med repgrimma på min 3 åriga arab hingst :) Jag vet, jag slarvade med hjälmen...:o

2832604.jpg

2832598.jpg

Senast ändrad av en moderator:

jag rider oxå ofta med repgrimma funkar utmärkt..
hon lyssnar faktiskt bättre än med träns..;)

Dom är ju lite gamla bilderna men jag sätter i allafall grimmskaftet under, som många andra har gjort oxå..

DSC00495buke.jpg

DSC00501.jpg

Rider barbacka med repgrimma å grimskaft .. Grimskaftet är knäppt i repgrimmans hake och hänger bara på ena sidan sen så är han lärd att om jag lägger grimskaftet på halsen på ena sidan svänger han ditåt och sen använder jag min hand på andra sidan :D

Senast ändrad:

Alazan skrev:
Jag rider med repgrimma ofta på mina hästar, både på volten och i skogen. Fungerar jätte bra! :D Jag rider mest med vikt och röst, då lyssnar hästarna bra sen. Rider alltid in unghästar med repgrimma.

Repet sitter fast i haken som vanligt i grimman. Repet läggs runt halsen så att det ligger som vanliga tyglar. Änden på repet viker du som ett C och trär in genom haken. Den lösa änden trär du genom C:t så att det låser sig.

Här rider jag med repgrimma på min 3 åriga arab hingst :) Jag vet, jag slarvade med hjälmen...:o

Smart tips ska nog testa :)

Jag älskar min repgrimma! Och det gör min häst också, hon blir alldeles lycklig när jag tar ut den ur skåpet!
Jag använde repgrimman framförallt i början av hennes utbildning, när hon skulle lära sig att gå på tygeln och i rätt form... För mer repgrimman fann hon ett läge där hon gillade att gå, utan att besväras av sin jättekänsliga mun. För eftersom hon var oskolad, la hon sig gärna lite på bettet och fick mig att hjälpa till extra mycket och bära upp henne lite själv, när vi då hade bettet la det sig ju och tryckte och det gillade hon inte... så för att hon skulle få något positivt utav inlärningn red jag på repgrimma!
Nu går hon i en jättetrevlig form ,både för henne och mig!
Jag rider fortfarande med den ibland, när jag inte vill bråka med henne och verkligen vill komma åt henne. Då rider jag barbacka och med repgrimma. De anra i stallet tyker det är jättelustigt att jag vågar rida omkring så på en 1.70 häst(jag är själv 1.64), men faktum är ju att repgrimman fungerar minst lika bra som ett träns!

Det enda jag tycker är negativt med dom är ju det att båda tyglarna sitter mitt under hästens huvud, detta gör det nästintill omöjligt att svänga för bara tyglarna. Men detta är ju då också något bra eftersom det har lärt mig att använda ytterhjälperna när jag svänger!!

***** Fem stjärnor får repgrimman av mig!

Jag håller med dig! Fick jag välja en sak i min utrustnings kollektion som jag gillar bäst så skulle jag ta repgrimman! :love: Jag tycker att man blir duktigare själv på att rida, man måste anstränga sig mer och tänka på vad man gör, det fungerar inte om man gör som många som rider på bett och sitter och rycker och sliter. Och som du säger, det är perfekt om man har en häst som har känslig mun. :)

Precis!:love:
Fast jag brukar faktiskt rida med tränset över ibland, fast med bara bett,sidostycken och pannband och käkrem, Just för att hon ska fortsätta tycka om bettet:)
Men som sagt så rör jag det inte då utan hon har bara något att suga på när hon börjar jobba!:) jättesmart!:crazy:

Så gör jag med. :) När jag rider in så börjar jag alltid med repgrimma, sen när de är bekväma med att ha någon på ryggen och så, så brukar jag ha träns över utan att använda det, bara för att de ska lära sig. Fungerar jätte bra! :banana: Tycker att det ger ett mycket bättre resultat att börja rida med repgrimma än med bett. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
146
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Fiorano
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 467
Senast: Syrax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka