Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Sv: Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Visst,.. ofta en lite galen hund som absolut kräver sin förare men som sagt,.. rätt tränad och rätt fostrad,- En helt underbar ras. Och nej,...! Att de är lite "galna" är inget tecken på att aveln går åt fel håll för de som nu kanske tror det. Finns tyvärr de som går åt det motsatta hållet idag som blivit för mjäkiga och det är nog värre kan jag själv tycka.

Missade att svara på detta.

Förutom träning och fostran har även hundar oavsett ras genetiska förut/motsättningar. Du pratar som om TJTn som om du refererar till din egen hund och de trevliga du har träffat? Det är väldigt svårt att bemöta.

Jag kan säga att "schäfrar är underbara bara man fostrar dem rätt" . Det stämmer ju dock inte. Många schäfrar är underbara om de är rätt uppfostrade och har de genetiska förutsättningarna som krävs för att bli "bra", men jag kan inte beskriva rasen som sådan. Det finns, precis som i alla raser olika linjer där det förekommer mentalt mer tveksamma individer än andra...eller menar du att tysken skulle vara ett undantag?

Jag har träffat massor för rasen trevliga schäfrar, tyskar, pudlar etc.
Likväl som jag har träffat individer som inte har i aveln att göra, men som det avlas på ändå. Jag tycker att det är tråkigt. Förstår dock hur du har valt att tolka min text. Du läser det som att jag anser att tyskar i allmänhet är rabiata. Ser du till sammanhanget ser du dock att jag refererar till en viss grupp/linje. Förstår du då?

Senast ändrad:

Kul med en ägare till en tysk!

Som jag upplever det så är det än en gång vår lilla inhemska avel som skapar de - i mina ögon - sämsta tyskarna!
Importerade TJT är iof "skarpa"/tuffa och men en jaktlust som egentligen skulle räcka till flera individer MEN, de har en annan balans en bättre "kontroll" av sina känslor/drifter än många svenskavlade hundar har!

Även jag är fullt medveten om hur och varför olika hundar används vid både olika typer av grisjakt och vid jakt i olika miljöer/terränger!

Jag vet däremot inte en enda jägare som anser att de mest "galna" TJT är de bästa jakthundarna!
Det behövs balans och "självkontroll" hos alla hundar som vi väljer att släppa på vilt!!

En av de trevligaste TJT jag träffat var en tysk-importerad hane som arbetade tillsammans med sin husse och en vorsteh vid eftersök på skadad gris och björn. Husse spårade med vorstehn i lina och tysken ringade runt dem hela tiden - pga både björnars och grisars förmåga att lägga sej och "bevaka" sina egna spår!
En tuff hund med massor av "lustar", men med balans och kontroll!

Så att det FINNS trevliga, jaktligt superba hundar inom rasen tvivlar jag inte på! Jag tycker bara att det är dags att vi i lilla Sverige börjar akta oss för ytterlighets hundarna!

/Swat

*KL*

Jag har fått höra både en och fyrtio fördomar om min ras, väldigt ofta av s.k hundkunniga människor men också av sådana som "bara" läst hundböcker.

*Bl.a att RR inte går att ha med barn, dock har jag vad jag minns inte fått någon vettig förklaring på varför.

*Att de har "lättare för att bli aggressiva" än andra raser. Hur och mot vem/vad har jag inte fått förklarat för mig.

*Att det är en meningslös ras utan existensberättigande.

*Att det är ett vackert skal utan någonting inuti.

*Att alla RR-hanar är hormonmonster.

*Att alla RR med ridge är dödligt sjuka och bara de utan är friska (tack BBC).

Importerade TJT är iof "skarpa"/tuffa och men en jaktlust som egentligen skulle räcka till flera individer MEN, de har en annan balans en bättre "kontroll" av sina känslor/drifter än många svenskavlade hundar har!
Precis vad jag vill få fram!

Jag vet däremot inte en enda jägare som anser att de mest "galna" TJT är de bästa jakthundarna!
Det behövs balans och "självkontroll" hos alla hundar som vi väljer att släppa på vilt!!

Och jag håller med även där.

*Att det är ett vackert skal utan någonting inuti.

Den var det jag som skrev så den får jag väl egentligen klämma in i mitt inlägg om de andra raserna. Fast fördom och fördom, det är min erfaranhet av de indivier jag träffat och min åsikt efter att jag läst spindeldiagrammet.
Förtydligar även för de som inte läst den tråden att detta handlar om rädslor och onyfikenhet och inte om att jag inte tycker att hundarna kan vara snälla och trevliga.

Jag har en Blandras.

Tyskjaktterrier/Jackrusell/Gråhund.
Alltså avlad för att bli en bra jakthund, men det blev han inte.
Jag har honom nu som "familjehund" Han är med mig i stallet och när jag rider. Och jag tränar en hel del lydnad med honom..

Varje gång jag berättar om raserna i honom så säger folk att han borde vara helt galen, men det är han faktiskt inte, visst han gillar att springa efter djur men tröttnar rätt fort.

Japp, det är en fördom - sagt av någon som har schäfer som idealhund (vilket säger det mesta och betyder att ingen närmare förklaring behövs för det är inte det tråden handlar om.)

Fast jag har inte så många fördomar mot ex RR däremot en ganska stor del dåliga upplevelser av rasen! Som ex att det är vackra att se på....men att det är ungefär allt!

En fördom för mej är åsikter som jag har väldigt lite belägg för!

Om du bara träffat mallar som varit uppjagade, kampidioter med bristande tillgänglighet så är det ju INTE en fördom att du tycker att mallar är uppjagade, kampidioter med bristande tillgänglighet! Det är ju en sammanställning av dina erfarenheter.

/Swat

Fast då kan du ju inte kalla i princip någonting för fördomar utan bara "personliga erfarenheter". Då är ju de flestas "fördomar" i denna tråd inte de facto fördomar utan personliga erfarenheter?

Sen kan man ju fråga sig hur stort underlag man måste ha för att få kalla det att "min personliga erfarenhet säger mig att rasen X är si eller så".
Räcker det med en hund, två, tio? För att kunna påstå att man har belägg för något. Förstår du vad jag menar?
Vet en som ogillade riesenschnauzers för att dennes granne hade haft en total idiot-hund som förutom kasst psyke också var fruktansvärt understimulerad. Den terroriserade hela grannskapet. Han gillade inte RS och tyckte på fullt allvar att han hade belägg för att det var en totalt meningslös ras utan existensberättigande trots sitt mycket minimala forskningsunderlag.

Min erfarenhet av de flesta schäfrar t ex är att de bl.a är dramaqueens, gläfsiga, pipiga och allmänt hysteriska hundar som attackerar bilrutan om någon vågar gå närmare än 5 meter den.

Men jag väljer att kalla det för en fördom för jag VET att rasen schäfer inte skall vara så och att det faktiskt finns trevliga individer också (har träffat ett fåtal sådana också). Men bara för att rasen inte passar mig eller mina behov så anser jag mig inte ha rätten att kalla den meningslös, onödig, utan existensberättigande etc. Det räcker att jag väljer bort den från mitt liv.

Senast ändrad:

Ska förklara för dig tillbaka ;)

Jag är terriermänniska ut i fingerspetsarna och vet min beskärda del av hur grythundarna och till viss del grishundarna beter och för sig. Du kanske har missat alla trådar där jag tar upp just hur viktigt jag tycker att det är att de engelska terrierraserna (som jag är mest intresserad av) behåller sina jaktanlag då det är på väg att avlas bort och hur jag engagerar mig i WHWT för att frambringa dessa egenskaper i rasen igen?

Min uppfödare kör gryt med både borders och westies (både konst och praktisk jakt) och jag vet av både hennes och min egen erfarenhet att man börjar se FÖR ivriga tyskar i gryten. Det går inte att neka att det väldigt ofta förekommer skador på dessa hundar eller på viltet eftersom att egenskaper som eftertänksamhet inte existerar i dessa individer.

Hur erfarenhen du än är så går det inte att missa det uppenbara faktum att inga andra terrierraser klarar av att prestera lika bra som TJTs gör. Talar vi bara gryt är det till viss del en smaksak och nej, det är ingen fördel att ha för skarpa hundar där men TJT är en allroundhund och har alltid varit det i rasens hemland och ska inte bara vara en grythund. De ska kunna flytta på grisar med stor auktoriet och det görs inte om de bara skäller gris!

Kul att ni arbetar för att Westisarna ska fungera som jakthundar igen,.. Lycka till. Men när inte ens de raser som har fler personer som arbetar för den biten inom sina raser lyckas få sina raser att bli "mer jakthund" igen annat än enbart till några få fungerande linjer så tror jag inte att ni har så stor chans att lyckas ;)

Likadant har det börjat bli i vissa jack-jaktlinjer, det är "ball" att ha en hund som vill ge sig in i kamp med viltet. Jag har diskuterat detta med tillräckligt många för att förstå att många ser detta som ett problem. En terrier ska ha ett mod utöver det vanliga vad gäller dessa närkamper, men INTE angripa viltet! Nafs är en sak, men det blir annorlunda när hunden tar saken i egna händer och försöker oskadligagöra bytet själv, det är INTE hundens uppgift och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill orsaka viltet denna stress, men även riskera hunden?

För att flytta just hundvana grisar krävs mer pondus av hundarna men samtidigt förstånd att hålla sig från grisarnas framsidor. Smarta hundar klarar sig lättare från skador och min erfarenhet är att ju skarpare de är desto mindre tid ger de grisarna att beräkna hundens eventuella svagheter vilket får grisarna att röra på sig fortare. Det är förvånansvärt vanligt att tveksamma hundar skadas under grisjakt. När det gäller grisjakt är det som sagt så mkt annat som påverkar och en hund som inte klarar av att trycka fram grisarna på jakterna är värdelös i väldigt många typer av marker.

En mildare ställande hund är defentivit helt ok på vissa typer av jakter men som sagt,.. på en del andra krävs bra mkt mer än så.

Nej, terriers kan vara både sprängare och förliggare. Vissa individer gör sig bäst som sprängare, vissa förliggare eller varför inte bägge.

Här syftade jag på hur de ska jobba som GRIShundar ;) Jag vet skillnaderna mellan olika grythundar,.. men jag gav dig svaret på varför TJTs ofta kan bli för skarpa i gryten,.. nämligen att det bla är de bitarna som krävs vid tex större komersiella grisjakter. Det ena ger det andra...

Jag tycker att det är lite fånigt när folk i just såna här "skämt trådar" (den handlar om fördomar) ska in och försvara sin ras för kung och fosterland.
Ingen har sagt att tysken är en dålig jakthund (notera att jag själv skrivit att jag kunnat tänka mig en förut), men dementerar vad de erfarat av rasen och vad det verkar är det inte ovanligt att folk träffat hundar av denna ras som är upptuggade lite här och var. Jag om någon uppskattar en tuff terrier och förstår att en olycka kan hända ibland, problemet är att det inte verkar som att det händer "ibland" längre utan att det på sina håll börjar gå över gränsen. Jag anser att jakt ska bedrivas så riskfritt för hunden som möjligt och så stressfritt för viltet som möjligt. Måhända att detta bedrivs i tveksamma jaktlag, men jag anser att det är ett problem och att det måste åtgärdas.

Mina svar är den feta texten som jag lagt in ovan *pekar uppåt* ...

Jag har inte gått in och försvarat rasen mot fördomarna för jag har inte med ett enda ord sagt något om att de inte kan vara så "galna" som en del beskriver de som här även om jag ofta ser motsatsen. Men jag ville förklara varför de oftare kan gå åt det lite "överkskarpa" hållet och jag ville påpeka lite kring det du skrev om grisjakt eftersom jag inte alls uppfattade det som en fördom utan som rena påståenden från din sida ;)

Och oavsett vad "en del anser" om TJTs i denna tråd så är det minst lika många som anser att TJTs blivit "lättare" inte minst socialt osv och det finns även de som anser att de blivit för mjökiga som jakthundar i vissa linjer. Också en sak jag ville belysa,.. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Missade att svara på detta.

Förutom träning och fostran har även hundar oavsett ras genetiska förut/motsättningar. Du pratar som om TJTn som om du refererar till din egen hund och de trevliga du har träffat? Det är väldigt svårt att bemöta.

Jag kan säga att "schäfrar är underbara bara man fostrar dem rätt" . Det stämmer ju dock inte. Många schäfrar är underbara om de är rätt uppfostrade och har de genetiska förutsättningarna som krävs för att bli "bra", men jag kan inte beskriva rasen som sådan. Det finns, precis som i alla raser olika linjer där det förekommer mentalt mer tveksamma individer än andra...eller menar du att tysken skulle vara ett undantag?

Jag har träffat massor för rasen trevliga schäfrar, tyskar, pudlar etc.
Likväl som jag har träffat individer som inte har i aveln att göra, men som det avlas på ändå. Jag tycker att det är tråkigt. Förstår dock hur du har valt att tolka min text. Du läser det som att jag anser att tyskar i allmänhet är rabiata. Ser du till sammanhanget ser du dock att jag refererar till en viss grupp/linje. Förstår du då?

Jag refererar till samtliga jag träffat. Rabiata eller inte ;)

Självklart finns det individer inom även TJTs som inte är mentalt stabila. Dock säger de flesta uppfödare/ägare som är insatta i denna ras att de blivit bättre och mer lätthanterliga under senare år vilket ju var det jag ville påpeka då du menar att det blivit värre med deras mentalitet under senare år vilket är precis tvärtemot vad majoriteten säger idag och vad gäller deras jaktliga förmåga så finns det ingen annan ras som visar upp en så hög kvalitét som just TJT.

Kul med en ägare till en tysk!

Som jag upplever det så är det än en gång vår lilla inhemska avel som skapar de - i mina ögon - sämsta tyskarna!

Även jag är fullt medveten om hur och varför olika hundar används vid både olika typer av grisjakt och vid jakt i olika miljöer/terränger!

En av de trevligaste TJT jag träffat var en tysk-importerad hane som arbetade tillsammans med sin husse och en vorsteh vid eftersök på skadad gris och björn. Husse spårade med vorstehn i lina och tysken ringade runt dem hela tiden - pga både björnars och grisars förmåga att lägga sej och "bevaka" sina egna spår!
En tuff hund med massor av "lustar", men med balans och kontroll!

Så att det FINNS trevliga, jaktligt superba hundar inom rasen tvivlar jag inte på! Jag tycker bara att det är dags att vi i lilla Sverige börjar akta oss för ytterlighets hundarna!

/Swat

Håller med om balans och kontroll.

Vad gäller "galenheten" så är det ju olika vad man lägger för värdering i den biten. Ja känner till hundar av typen som är rejält galna,.. De skulle lätt kunna bli ohanterliga i många människor händer. Men dessa är defenitivt de bästa jakthundarna, inte enligt bara mig själv utan även enligt många erfarna grisjägare. Trots "galenheten" och stor skärpa de har ändå förnuftet med sig under deras arbete ;)

Jag kan inte uttala mig om "de svenska hundarna" du syftar på. Jag har i stort sett bara träffat hundar med importerat blod i sig och jag kan inte riktigt se vilka linjer som är "svenska" heller för tittar man på stamtavlorna så är det ju importerade tyska hundar i de allra flesta linjer....?

Dessutom,.. några av de hundar jag sett som jag personligen anser är för hårda och skarpa i arbete med gris har varit just importerade hundar,.... så att just importerade tyska hundar generellt skulle vara mer balanserade håller jag inte alls med om.

Sen vill jag personligen skilja på vilken hundtyp jag vill ha för rent praktiskt jakt på vildsvin och eftersöksarbeten på desamma... Åter igen. Beroende på jakttyp och marktyp.

Det många som inte själva jagar gris regelbundet inte riktigt ser är att det är en viss skillnad på mark och jakttyper när det gäller just grisjakt. Detta var en orsak som gjorde att jag svarade i tråden.

Senast ändrad av en moderator:

Fördomar som jag ofta stöter på om afghaner är att de är dumma, obildbara och endast duger till utställningar.
I själva verket är det nog den mest självständiga rasen som finns, de är som regel inte roade av lydnad men kan om belöningen är intressant göra varenda grej du ber dem om och dessutom är de jakthundar, användes vid hetsjakt, så utställningar är knappast det enda användningsområdet.
Sen finns det en del människor som tror att pälsen blir så där snygg som på utställningsbilderna av sig själv...

Som jag ser det så är det en fördom om man dömmer en hel ras efter att ha träffat någon enstaka individ! (Eller ingen alls utan bara läst om/hört om!)

Om man däremot träffat ett större antal hundar - låt säga 20 individer eller fler! - så har man ju en viss grund att bygga sina åsikter på! Tycker du inte?

Om jag hypotetiskt träffat 20 schäfrar:
* 10 av dem gjort fula utfall mot andra hundar på/vid sidan av planen
* 3 av dem har skrikt sej igenom hela träningspasset
* 3 har varit stressiga och kliat sej mer eller mindre konstant så fort de varit i passivitet
* 2 var extremt mjuka och "kuvade" och kröp för sina förare så snart h*n rörde sej hastigt eller höjde rösten det minsta
* 2 av hundarna var slutligen balanserade, trevliga individer som uppförde sej exemplariskt.

Med denna erfarenhet skulle jag inte kalla det en fördom att se schäfern som en ganska "kass" ras?
Skulle du?

Om jag däremot träffat en schäfer som skällt på grannens hund och utifrån det klassade alla schäfrar som skräp... Ja då anser jag att man dömmer för fort alt. är fördomsfull!

/Swat

Det är konstigt hur folk reagerar på rottisar, min är inte direkt stor, han är rätt låg men folk byter ibland sida på trottoaren när jag kommer med honom. Han är väldigt duktig o drar inte í kopplet el så utan går bara o sniffar. Kommer jag däremot med min curly (bara honom) som är svart o helkrullig åh vad folk vill komma o klappa, fast han egentligen är reserverad mot främmande, men DET ser dom inte. Bara att han har härlig päls.

Jag har fått lite fördomar om Huskys att dom är opålitliga o dryga..men det tror jag kommit efter grannens hane bet min valp...:crazy:

Japp, det är en fördom - sagt av någon som har schäfer som idealhund (vilket säger det mesta och betyder att ingen närmare förklaring behövs för det är inte det tråden handlar om.)

Refererar du till mig som schäferfantast så har du nog fått något helt om bakfoten. Nog för att jag har en schäfer och tycker om rasen, men jag trodde att alla visste att jag är westienörd, och nej. Jag vill definitivt inte att rasen ska bli miniatyrschäfer ;)

Ingen hund ska behöva ha extremt dålig avreaktionsförmåga oavsett om det är en RR, en westie, en schäfer, en pudel eller en 14 vägs korsning. DET säger det mesta om min åsikt av de individer jag träffat och studerat MH på.

Varför går du så i försvar?

Hur erfarenhen du än är så går det inte att missa det uppenbara faktum att inga andra terrierraser klarar av att prestera lika bra som TJTs gör. Talar vi bara gryt är det till viss del en smaksak och nej, det är ingen fördel att ha för skarpa hundar där men TJT är en allroundhund och har alltid varit det i rasens hemland och ska inte bara vara en grythund. De ska kunna flytta på grisar med stor auktoriet och det görs inte om de bara skäller gris!

Ja, vi pratar gryt eftersom att jag snackat rovdjurskärpa hela tiden. Grisar kan förvisso göra skada de med, men är ändå tämligen klumpiga i jämförelse med räv och grävling som dessutom blir lättare provocerade av för mycket framfusighet. Jag dementerar dock fortfarande att det börjar komma fram individer och jack och TJT aveln som går för hårt åt, jag har själv träffat dessa jägare som gärna skryter om hur "självmordsbenägna" deras hundar är och hur mycket skador de fått. Tycker du inte att det är lustigt att folk träffat så många tjt's som blivit tuggade på? Att du öht tar upp de individerna som ÄR balanserade trots sin tuffhet förvånar mig, de har inte med diskussionen att göra.

Kul att ni arbetar för att Westisarna ska fungera som jakthundar igen,.. Lycka till. Men när inte ens de raser som har fler personer som arbetar för den biten inom sina raser lyckas få sina raser att bli "mer jakthund" igen annat än enbart till några få fungerande linjer så tror jag inte att ni har så stor chans att lyckas
Naturligtvis kommer det att handla om vissa linjer. Tyvärr är det en del som vill ha westien till en knähund och kommer att fortsätta att verka för det.
Det blir som med alla andra raser då, en med jakt eller brukslinjer (du har ju själv en golden med blandlinjer) , och en med utställningslinjer. Jakten är ju inget som kommer att behöva avlas fram dock.
Det är skillnad på att HA linjer med jakt i och fortsätta på dessa och att helt random ta en hund som inte har ett dugg i sig och tro att man ska kunna få fram något ur den.

För att flytta just hundvana grisar krävs mer pondus av hundarna men samtidigt förstånd att hålla sig från grisarnas framsidor. Smarta hundar klarar sig lättare från skador och min erfarenhet är att ju skarpare de är desto mindre tid ger de grisarna att beräkna hundens eventuella svagheter vilket får grisarna att röra på sig fortare. Det är förvånansvärt vanligt att tveksamma hundar skadas under grisjakt. När det gäller grisjakt är det som sagt så mkt annat som påverkar och en hund som inte klarar av att trycka fram grisarna på jakterna är värdelös i väldigt många typer av marker.

Din poäng är alltså att det är därför så många tyskar blivit skadade under jakt?

Här syftade jag på hur de ska jobba som GRIShundar Jag vet skillnaderna mellan olika grythundar,.. men jag gav dig svaret på varför TJTs ofta kan bli för skarpa i gryten,.. nämligen att det bla är de bitarna som krävs vid tex större komersiella grisjakter. Det ena ger det andra...
Det är ju precis detta jag har tjatat om utan att det går fram. Jag tycker förvisso att det är för mycket skador på grishundarna också för att det ska vara en slump, grisar kan bita riktigt illa. Däremot ser jag grytet som en större problematik. Skickar man en övertänd hund på rovdjur långt ner i marken har man endera ingen respekt för viltet eller för sin hund.

Jag har inte gått in och försvarat rasen mot fördomarna för jag har inte med ett enda ord sagt något om att de inte kan vara så "galna" som en del beskriver de som här även om jag ofta ser motsatsen. Men jag ville förklara varför de oftare kan gå åt det lite "överkskarpa" hållet och jag ville påpeka lite kring det du skrev om grisjakt eftersom jag inte alls uppfattade det som en fördom utan som rena påståenden från din sida

Det är mycket riktigt inte fördomar, utan vad jag och fler erfarat. Att du sedan försvarar dem som utmärkta grishundar (jag håller till största del med men har redan förklarat vad jag tycker) förstår inte jag riktigt vad det har med annan jakt att göra. Du säger å ena sidan att de kan vara för skarpa på gryt, men å andra sidan är de typ bäst ändå. Jag tycker att det känns som att du bara försöker lyfta fram rasens goda sidor och att du blir lite "sårad" av kritiken som lyfts fram. Tyck du om dina tyskar, men förstå att många har erfarat att de börjar bli lite "too much" (och att man samtidigt kan uppskatta en tuffing, men det ska vara en tuffing med lite eftertänksamhet)

Och oavsett vad "en del anser" om TJTs i denna tråd så är det minst lika många som anser att TJTs blivit "lättare" inte minst socialt osv och det finns även de som anser att de blivit för mjökiga som jakthundar i vissa linjer. Också en sak jag ville belysa,..

Det är typ tre som sagt sin personliga åsikt om TJTn i den här tråden..Då finns det tre som tycker motsatsen? :D
Jag återberättar bara dels min egen åsikt, men ffa från spadjägare och till viss del grisjägare. Att du sedan börjar blanda in bitar som socialitet förstår inte jag? En hund kan vara skitsocial och relativt förarvek och ändå ha en sjuhelsikes kamplust och skärpa. Jag trodde att vi bara diskuterade skärpan/kampen. Utanför jakten har de tjt jag träffat varit gulliga och goa myshundar, men vad säger det om deras roll i jaktsammanhang? Nada!

Senast ändrad:

Som jag ser det så är det en fördom om man dömmer en hel ras efter att ha träffat någon enstaka individ! (Eller ingen alls utan bara läst om/hört om!)

Om man däremot träffat ett större antal hundar - låt säga 20 individer eller fler! - så har man ju en viss grund att bygga sina åsikter på! Tycker du inte?

Om jag hypotetiskt träffat 20 schäfrar:
* 10 av dem gjort fula utfall mot andra hundar på/vid sidan av planen
* 3 av dem har skrikt sej igenom hela träningspasset
* 3 har varit stressiga och kliat sej mer eller mindre konstant så fort de varit i passivitet
* 2 var extremt mjuka och "kuvade" och kröp för sina förare så snart h*n rörde sej hastigt eller höjde rösten det minsta
* 2 av hundarna var slutligen balanserade, trevliga individer som uppförde sej exemplariskt.

Med denna erfarenhet skulle jag inte kalla det en fördom att se schäfern som en ganska "kass" ras?
Skulle du?

Om jag däremot träffat en schäfer som skällt på grannens hund och utifrån det klassade alla schäfrar som skräp... Ja då anser jag att man dömmer för fort alt. är fördomsfull!

/Swat

Fast det värsta är väl att jag träffat hundratals schäfrar genom livet och de flesta har varit ungefär som du beskriver. Detta var dock för kanske 5 år sen innan jag hade hajjat att det fanns brukslinjer också...men jag har fortfarande förmodligen träffat fler tveksamma individer än tvärtom :rofl:

Varför går du så i försvar?

Jag går inte i försvar. Jag ger dig svar. En vesäntlig skillnad!

Ja, vi pratar gryt eftersom att jag snackat rovdjurskärpa hela tiden. Grisar kan förvisso göra skada de med, men är ändå tämligen klumpiga i jämförelse med räv och grävling som dessutom blir lättare provocerade av för mycket framfusighet. Jag dementerar dock fortfarande att det börjar komma fram individer och jack och TJT aveln som går för hårt åt, jag har själv träffat dessa jägare som gärna skryter om hur "självmordsbenägna" deras hundar är och hur mycket skador de fått. Tycker du inte att det är lustigt att folk träffat så många tjt's som blivit tuggade på? Att du öht tar upp de individerna som ÄR balanserade trots sin tuffhet förvånar mig, de har inte med diskussionen att göra.

Nu vet du nog inte vad du talar om. Har du sett grisar gå till attack? Hur många olika typer av grisjakter är du ute på under ett år? Jag gav dig en orsak till deras hårda sätt i gryten, behovet av en rejäl portion skärpa vid den typen av jakter vilket hundarna till stor del kan ta med sig ner i gryten.

Det finns absolut en hel del TJTs som är för skarpa för grytjakt.. men att de skulle blivit fler kan man diskutera. Många raskännare hävdar just det motsatta. Faktum kvarstår,.. Det finns ingen annan terrierras som kan visa upp samma jämna kvalitét som just TJT varken ovan,.. eller under jord! Och de har mer av det som de allra flesta andra Terrierraser saknar. En rejäl portion skärpa som gör att de klarar av att leverera alla de krav man kan ha på en riktigt jaktbrukshund. Och det gäller även i grytarbetet.

Naturligtvis kommer det att handla om vissa linjer. Tyvärr är det en del som vill ha westien till en knähund och kommer att fortsätta att verka för det.
Det blir som med alla andra raser då, en med jakt eller brukslinjer (du har ju själv en golden med blandlinjer) , och en med utställningslinjer. Jakten är ju inget som kommer att behöva avlas fram dock.
Det är skillnad på att HA linjer med jakt i och fortsätta på dessa och att helt random ta en hund som inte har ett dugg i sig och tro att man ska kunna få fram något ur den.

No comments... Har redan sagt att det är kul att ni försöker satsa på Westi som grytras.

Din poäng är alltså att det är därför så många tyskar blivit skadade under jakt?

Därför,.. vadå? Jag kanske är trött men jag ser inte riktigt vad du menar här. Jag har väl rätt tydligt beskrivit vad en TJT måste kunna leverera vid sidan av grytjakten och att det är en av orsakerna till att de behöver mkt skärpa i arbetet osv vilket de även tar med sig ner i gryten. Ja, där har du orsaken till stor del.

Det är ju precis detta jag har tjatat om utan att det går fram. Jag tycker förvisso att det är för mycket skador på grishundarna också för att det ska vara en slump, grisar kan bita riktigt illa. Däremot ser jag grytet som en större problematik. Skickar man en övertänd hund på rovdjur långt ner i marken har man endera ingen respekt för viltet eller för sin hund.

Grisar dödar och skadar illa ja. Det är ingen slump. Ju fler hundar som används desto bättre på att skada hundar blir grisarna. Håller med dig om olämpligheten att låta hundar som går för hårt fram i gryten jaga under de formerna.

Det är mycket riktigt inte fördomar, utan vad jag och fler erfarat. Att du sedan försvarar dem som utmärkta grishundar (jag håller till största del med men har redan förklarat vad jag tycker) förstår inte jag riktigt vad det har med annan jakt att göra. Du säger å ena sidan att de kan vara för skarpa på gryt, men å andra sidan är de typ bäst ändå. Jag tycker att det känns som att du bara försöker lyfta fram rasens goda sidor och att du blir lite "sårad" av kritiken som lyfts fram. Tyck du om dina tyskar, men förstå att många har erfarat att de börjar bli lite "too much" (och att man samtidigt kan uppskatta en tuffing, men det ska vara en tuffing med lite eftertänksamhet)

Du ser inte alls vad jag ville påpeka för dig först va? Du beskrev hur hundar ska jobba på grisjakt. (att de bara ska ställa grisarna osv) Därav mitt svar till dig från första början! Och det svaret leder in på varför TJTs även i vissa fall blir för hårt gående i gryten.

Att de är bäst även i gryten visar bla grytproven och att de fortfarande är en av de raser som används mest under praktiskt grytjakt.

Jag är inte ute efter att bara lyfta fram rasens goda sidor osv. Jag har fortrande inte försvarat det många sagt om hur rabiata och galna de är men jag vill lyfta fram fakta. Fakta är att det inte finns andra raser som kan leverera detsamma som TJT kan. Och fakta är att de kan det just tack vare den stora portionen skärpan och deras förmåga som allroundjaklthund vilket inte heller andra raser kan. Som jag skrev,.. det ena leder i vissa fall till det andra.

Jag har inte någonstans heller påstått att det inte alls finns överskaprna TJTs som inte lämpar sig för grytjakt men jag går emot det du påstår att det skulle vara ett stort växande problem i rasen.

De "problemen" har alltid funnits,... och de "problemen" har i de flesta fall varit rasens styrka.

Det är typ tre som sagt sin personliga åsikt om TJTn i den här tråden..Då finns det tre som tycker motsatsen? :D Jaha,.. ja, de är ju förstås en tydlig bild av verkligenheten... :angel:
Jag återberättar bara dels min egen åsikt, men ffa från spadjägare och till viss del grisjägare. Att du sedan börjar blanda in bitar som socialitet förstår inte jag? Det var för att det även nämdes om deras rabiata sätt vid sidan om jakten,... ;) En hund kan vara skitsocial och relativt förarvek och ändå ha en sjuhelsikes kamplust och skärpa. Jag trodde att vi bara diskuterade skärpan/kampen. Utanför jakten har de tjt jag träffat varit gulliga och goa myshundar, men vad säger det om deras roll i jaktsammanhang? Nada!

NU börjar det här citerandet bli lite för långt,.. får försöka minska det till nästa gång men jag tror som sagt att du inte riktigt förstod vad jag ville säga redan i mitt första inlägg. Nämligen att grisar inte alltid kan jagas med hundar som bara skäller på avstånd. TJT ska fungera som en sprängande/kortdrivande hund på vildsvin och till det krävs mer pondus vilket de även tar med sig ner sen under jord i vissa fall. Och inom TJT kretsar så är man i en del fall mer oroade för att man ska tappa den rejäla skärpa de ska vid grisjakt vilket det finns en viss risk för om de bara avlas som "mildare grythundar".

Men,.. kanske har det gått fram nu?

Men om du nu har läst den gamla tråden, så vet vi ju alla vad jag tycker om Schäfer..
Mjo, jag har blivit biten av alla i min närkrets.. vissa totalt utan andledning, vissa för att jag sagt till dem att de inte få hoppa/bita/jocka/bitaminhund/ blablabla .. *stor suck* och jo jag VET att det finns trevliga Schäfer också, synd bara att jag träffat alla rickspuckon.

ALLA, som har små golvmoppar, är latea och ensamma. :D
ALLA småhundar skäller!:D
(JO TACK JAG VET, (och i vissa fall även för mig själv blir det sant!!!!!!) och när jag försöker få "några" att förstå att mina små hundar skäller pga deras både små och stora skäller som jävla idioter bara man spolar i toan på natten, (*puh lång mening*) att det inte är mitt fel, jag blir SKOGSTOKIG när de skäller utan anledning.. mina hundar alltså.. (ja och deras med, som jag inte "får" säga till... )
*puh* me hate rätt mycket.. :angel:

Vinthundar, vill bara ligga under täcket när de är inne och ute är dom odjur som sticker? ( me would love to have one!)

Många bulldogg hundar är mördarmonster i fel hand? Men är inte det sant?

Frallor går inte ha i stallet för att de har kort nos? Eller?
(Själv har jag ju det men ändå?)

Dvärgpinscher har dålig mentalitet och jag har då inte blivit biten och sett ett allt för stort antal av dem som har dålig mentalitet.. :cool:
DP håller sig inom rasstandarden på utställningar, kan vi ta det som fakta? njae..:grin:

Ska sluta nu, ha det underbart allihopa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka