Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Sv: Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Men åh glömde, måste jag hata alla Huskeys nu när jag blev biten förra veckan?
När jag fick lyfta upp skithunden i halsbandet för att han inte skulle bita de övriga hundarna som fick spelat på honom?
Och dessutom riskerade att bli biten i ansiktet?
De övriga fick total spelet på honom för att han först stod och skällde på en häst, sen bet en av småhundarna på fem kilo, och pitbullen på 20 fick tokspelet på honom pga att han gav sig på de små, men hon släppte för jag bad henne, jag tog över, jag blev biten- jag fick skiten av ägarna. :grin:

NÄDÅ, inte alls sur. :grin:
Ån nu så måste jag hata alla huskeys? nej nej kommer inte falla mig in, men kommer vara vaksam..

Den roligaste och tråkigaste fördomen jag själv möter är väl att mina hundar pågrund av att dom är små inte borde kunna ens vanligt sunt hyfs :cool: det kan vara roligt när folk är helt förundrade över att hundarna sitter när jag säger till dom :eek: men det blir liksom trist i längden. Mina hundar är definitivt inte några lydnadchampions, men vardagslydnad är absolut ett grundkrav enligt mig.

på kinesen får jag ofta frågan "fryser den inte?" -ehm, jo, det är därför han har kläder på sig :D dessutom brukar folk säga "en såndär kan inte gå så långt va?" precis som att dom inte pallar mer än en runda runt huset. Jag brukar svara att dom nog inte blir trötta innan mig iaf :p

Jag går inte i försvar. Jag ger dig svar. En vesäntlig skillnad!
Jag tycker det blir lite tjatigt om det här med att "men tjtn är faktiskt den bästa hunden!". Ingen har ju sagt motsatsen, coola ner lite. Vi diskuterar än en gång hur folk erfarat en del av rasen och att det tycker att det går fel åt på sina håll, inte rasen i sig.

Nu vet du nog inte vad du talar om. Har du sett grisar gå till attack? Hur många olika typer av grisjakter är du ute på under ett år? Jag gav dig en orsak till deras hårda sätt i gryten, behovet av en rejäl portion skärpa vid den typen av jakter vilket hundarna till stor del kan ta med sig ner i gryten.
Ja, jag har själv blivit attackerad av en gris. Konflikten är dock inte densamma över som under jord. Det är svårt att komma undan när man är x antal meter ner i marken i en trång gång där det dessutom är becksvart.

Det finns absolut en hel del TJTs som är för skarpa för grytjakt.. men att de skulle blivit fler kan man diskutera. Många raskännare hävdar just det motsatta. Faktum kvarstår,.. Det finns ingen annan terrierras som kan visa upp samma jämna kvalitét som just TJT varken ovan,.. eller under jord! Och de har mer av det som de allra flesta andra Terrierraser saknar. En rejäl portion skärpa som gör att de klarar av att leverera alla de krav man kan ha på en riktigt jaktbrukshund. Och det gäller även i grytarbetet.
Se mitt svar på första frågan.

Du ser inte alls vad jag ville påpeka för dig först va? Du beskrev hur hundar ska jobba på grisjakt. (att de bara ska ställa grisarna osv) Därav mitt svar till dig från första början! Och det svaret leder in på varför TJTs även i vissa fall blir för hårt gående i gryten.

Ta inte saker ur sitt sammanhang, jag skrev även detta i samma inlägg:

Det orsakar stress hos viltet och man riskerar att få en skadad hund eller ingen hund alls tillbaka. Det är inte helt ovanligt faktiskt och tyvärr verkar många grytjägare tycka att det är lite ball med överladdade hundar trots att det är opraktiskt.

Jag har redan förklarat för dig vad jag menade i det inlägget (jag generaliserade, för tysken ställer fortfarande gris) . Jag tar det en gång till. Det är skillnad på att flytta en gris och att vilja ta saken i egna händer och oskadliggöra viltet själv.

Att de är bäst även i gryten visar bla grytproven och att de fortfarande är en av de raser som används mest under praktiskt grytjakt Än en gång hänvisar jag till mitt svar i första citatet.

Jag är inte ute efter att bara lyfta fram rasens goda sidor osv. Jag har fortrande inte försvarat det många sagt om hur rabiata och galna de är men jag vill lyfta fram fakta. Fakta är att det inte finns andra raser som kan leverera detsamma som TJT kan. Och fakta är att de kan det just tack vare den stora portionen skärpan och deras förmåga som allroundjaklthund vilket inte heller andra raser kan. Som jag skrev,.. det ena leder i vissa fall till det andra.

Än en gång hänvisar jag till mitt svar i första citatet.

Jag har inte någonstans heller påstått att det inte alls finns överskaprna TJTs som inte lämpar sig för grytjakt men jag går emot det du påstår att det skulle vara ett stort växande problem i rasen.
Stort? Lägg inte ord i min mun. Jag säger att detär märkligt att fler och fler anser att det börjar bli ett problem, inget annat.

De "problemen" har alltid funnits,... och de "problemen" har i de flesta fall varit rasens styrka.
Ser man det som en styrka att hunden går in i närkamp med viltet istället för att göra sitt jobb ordentligt ska man inte vara jägare,man ska nog inte ha hund över huvud taget. Det är inte konstigt att folk tappar respekten för jägare när såna här kommentarer läcker ut och det är precis detta jag sitter och kritiserar. Otroligt tråkigt för de som bedriver jakten korrekt.

Det är ingen nyhet att folk i största allmänhet har otroligt svårt att se med kritiska ögon på sin egen ras, och ta åt sig av vad andra erfarar. Jag är skitnöjd med min schäfer och min terrier också, men jag trycker inte på gasen om någon kommer fram och säger att de inte träffat någon individ de inte gillat, och känner desto fler som inte heller gillar raserna pga någon del i mentaliteten som de tycker fattas. Nu gillar jag förvisso tyskarna, men ingen ras är perfekt eller ens näst intill det. Det finns alltid bitar i avelsarbetet som behöver granskas och eventuella uppfödare som behöver påminnas om vad det är för ras de föder upp. Att blunda och hålla för öronen är ingen lösning. Måhända att större delen av hundarna är klockrena, men blir du ändå inte lite fundersam när jägare tycker att det blir overload, eller tvärtom tycker att det är KUL när det bli overload på dessa hundar? Sedan vet ju inte jag om det handlar om individer som från grunden hade blivit mer balanserade i händerna på en annan förare, hamnar de hos någon som vill ha en rabiat hund är väl tysken perfekt att ladda upp! Problemet existerar ju ändå, om än hos förarsidan och deras val av jaktpartner.

Visst, det händer de som har borders också..men där har jag bara hört om någon enstaka olycka här och var, det verkar vara vanligare att tyskarna är mörbultade och viltet likaså när de kommer upp.

Än en gång, jag har till 90 procent pratat om grävling och räv, jag tycker att det har framgått efter det inlägget du hakat upp dig på. Sänk garden och läs! Ingen är ute efter rasen som sådan, man diskuterar bara ett problem som verkar ha eskalerat?

Du vet ju vad man säger om "jobbiga" hundar:

Stora hundar är ouppfostrade
Små hundar har personlighet

:cool:

Fast dina är inte ouppfostrade, dom har bara bättre saker för sig än att lyssna på dig :D:idea:

Att alla RR med ridge är dödligt sjuka och bara de utan är friska (tack BBC)
Knappast en fördom utan mera en okunnig generalisering liksom många andra "fördomar" som tas upp här.
PL

Baseras inte alla fördommar mer eller mindre på "okunniga generaliseringar"?!

/Swat

Men det är ju lite sjukt att göra sig löjlig över fördomen jag citerade ovan eftersom aveln på ridge är ett djurskyddsmässigt problem o mkt väl skulle kunna tolkas som ett brott mot djurskyddslagen.
PL

Men det är ju lite sjukt att göra sig löjlig över fördomen jag citerade ovan eftersom aveln på ridge är ett djurskyddsmässigt problem o mkt väl skulle kunna tolkas som ett brott mot djurskyddslagen.
PL

varför är det ett djurskyddsmässigt problem?

Därför att det finns en stark koppling mellan ridgen o dermoid sinus.
http://smadjur.slu.se/projekt/lasmer.cfm?call=projekt&id=45
PL

Fast där står ju inget om att själva ridgen är bidragande till det? Vet att det står någon annanstans men det är gammal info (från 2007 om jag inte missminner mig) och det har kommit nya fakta som visar på att ridgelösa RR har lika stor benägenhet att drabbas av DS.
Nicolette (som själv är RR-uppfödare) har identifierat genen som orsakar DS och håller på och forskar om att ta fram ett DNA-test så man inte ska para anlagsbärare med varandra.
Tanken är att detta test ska vara tillgängligt om några år.

Men frågan kvarstår, varför är det ett djurskyddsmässigt problem?
Valpar med DS antingen avlivas eller opereras - så något lidande för hundarna är det ju inte.

många
utvecklingsdefekter har, med stor sannolikhet, association till fyra gener (fgf3, fg4, fgf19 och
oraov1) som identifierats (slu) med avseende på dermoid sinus. De fyra generna är viktiga
gällande tidig fosterutveckling, samt uppkomsten av ridge och extravirvlar.
.......................
Pl

har jag sagt det? Läste du inte det som stod innan, att det ska tas fram ett gentest, eller valde du att ignorera det?
Jag är dessutom ganska väl insatt i NSH:s forskning i och med att jag har rasen själv så någon föreläsning om vad hon säger behöver jag inte.

Jag frågade dig varför det var ett djurskyddsmässigt problem som du påstod. Du kan väl svara på den frågan istället för att komma med motfrågor.

DS hos RR är f ö ett mindre problem än dövhet hos dalmatiners, S7L1 hos schäfer, diskbråck hos tax, hudproblem hos basset och shar-pei, grava ledproblem hos ett flertal raser t ex.

Är inte dessa isådanafall djurskyddsmässiga problem också?

Men nu är vi väldigt OT.

Har du inget annat att komma med än att peka på andra raser med ärftliga defekter.
Visst finns det flera raser med värre defekter men det är knappast någon anledning att förminska detta problem eller att förneka kopplingen till ridgen ( där har du uppenbarligen inte läst på!)
Nej vi är inte helt OT eftersom folk gärna förnekar existerande problem genom att kalla dem fördomar som i det här fallet.
PL

men ge dig någon gång.

Svara på frågan istället.
Du kommer med ett påstående men när man ber dig utveckla så bara hattar du runt frågan, kommer med motfrågor och säger att jag inte läst på? Väldigt seriöst.

Sen är jag tacksam om du inte ålägger mig åsikter jag inte har.
Helt uppenbart läser du inte mina inlägg när du har mage att påstå att jag förminskar problemet DS.
Vet inte varför jag ska behöva ta detta igen och tänker inte göra det utan ber dig läsa inlägg 71 raderna 4-6 igen. Klarnar det kanske?
Kan även tillägga om du inte förstod det att när man låter bli att para anlagsbärare med varandra så slipper man ju även defekten, men det förstod du - du bara låtsas vara dum för att försöka få mig att se okunnig ut.

Förnekar dessutom inte kopplingen till ridgen utan klargjorde bara att ridgelösa har lika sor benägenhet att få DS som de med ridge. Dock föds det ju bara en bråkdel ridgelösa per år så det är ju klart som korvspad att antalet RRR med DS är mindre än hos de med ridge.

Att påstå att alla RR med ridge är dödligt sjuka, vad är det om inte en mycket sjuk fördom?

Senast ändrad:

Vad vill du ha? Jag kommer aldrig acceptera att defektavel är ok bara för att man avlivar eller opererar (vilket du helt klart skrev!), djurskyddslagen accepterar det inte heller.
Kommer RR folket accetera att avla efter gentesten om det innebär en kraftig ökning av ridgelösa valpar?
PL

Du sa att valpar med DS var ett djurskyddsmässigt problem. För mig betyder det att djur lider vilket de ju inte gör om de inte lever. Gomspalt och matstrupeförstoring är ju isf ett lika sort djurskyddsmässigt problem. Dessa avlivas ju också - defekter uppstår då och då, det är ju bara att acceptera eller försöka göra något åt det (vilket vi gör genom forskningen).

Ja, i dagsläget har vi inget annat val än att operera eller avliva. självklart vill ju ingen ha DS-valpar men ingen vet ju idag hur/var och varför de dyker upp i en viss kull.

Jag tror inte att det kommer bli någon ökning av ridgelösa i och med det stundande gentestet. Det finns gott om ridgade hundar utan anlag för DS idag. Men OM det skulle bli det så får det väl vara så. En ridgelös hund må inte kunna ställas ut och bör inte avlas på men det är ju inget fel på dem fysiskt eller psykiskt bara p.g.a avsaknaden av ridge så vad är egentligen problemet tycker du?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka