Resa bort, stänga av kyl&frys?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej allvetande Buke.

Jag har en liten minifrys med ett litet frysfack och ska resa bort i sju dagar. Blir det någon el/miljö-vinst av att stänga av det? Eller hur länge ska man vara borta då?
 
Jag tror inte att man sparar el och pengar på att stänga av frysen. Förbrukningen kommer ju att bli stor när man sätter på den igen, och den måste komma ner i temperatur? Då tror jag att det är bättre att bara låta den stå på och hålla jämn temperatur i stället.
 
Men alltså. En minikyl med frysfack tar nog inte så mycket energi för att kyla ner igen om den varit avstängd. Man ställer ju in kalla varor i den (kan jag tänka mig) efter att man kommit hem och varit och handlat. Nä. Jag hade sett det som en avfrostning av frysfacket helt enkelt. :p

Hade varit kul att veta exakt, faktiskt. :)
 
Men alltså. En minikyl med frysfack tar nog inte så mycket energi för att kyla ner igen om den varit avstängd. Man ställer ju in kalla varor i den (kan jag tänka mig) efter att man kommit hem och varit och handlat. Nä. Jag hade sett det som en avfrostning av frysfacket helt enkelt. :p

Hade varit kul att veta exakt, faktiskt. :)
Då får du leta fram fakta om elkostnaderna på din faktura samt hur mycket kylen/frysen drar och börja räkna fram kostnaden !
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
684
Senast: tanten
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
318
Senast: VLMF
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp