Resa ensam jul/nyår

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt bra jul att ta ledigt på :)
Jag har alltid rest med pojkvänner/1bästis.

Men, jag tror det är en väldigt bra utmaning att åka själv! Och jag är ledig 23/12 - 3/1

Hatar julen/nyår och var borta i Vietnam för 2 år sen, fantastiskt.

Det bör vara billigt (ska tatuera mig i oktober)
Hyfsat nära då jag hatar att flyga långt.
Varmt? Inte Turkiet, men annars öppen för förslag!

Utgår från Luleå.
 

Inte så många ställen i Europa som ger värme just då, även om det inte är svinkallt direkt (+10-20°) Skulle vara någon av Kanarieöarna som kanske kan erbjuda lite mer sol och värme.

Sri Lanka är väldigt trevligt, ca 6h flygtid med direktflyg. Billigt och annorlunda med mycket att göra/se/upptäckta.
 
Det är jättenyttigt att resa själv och jag rekommenderar alla att göra det i alla fall en gång. Om man vill ha varmt och hålla sig till Europa så tror jag Kanarieöarna eller ev Maderia är enda alternativen. Det är väl inte väldigt varmt då, men runt 20 grader, kanske 25 någon/några dagar då.
 
Jag tänker att jag skulle farit till ett land som inte firar jul så allt inte stängs ner över juldagarna. Det är en dyr period att resa men i och med att du är själv skulle jag nog våga chansa på en sista minuten flygstol.

Egypten är varmt men om du inte vill till Turkiet är det snarlikt.

Dubai samma tidszon i stort sett men tyvärr ganska dyrt på plats.

Indien?
 
Så härligt o resa själv! Man träffar massa folk och är mycket mer "här o nu" enligt min erfarenhet. :D
Jag tippar ockspå på kanarieöarna. Ta en charter / sista minuten vettja, kan du få hel pension för 2-3 tusenlappar eller mindre t.om.

Kolla annars på södra spanien. Blandade priser o inte jättevarmt kanske men jäkla häftigt landskap osv.
 
Jag reser ensam så ofta jag kan, det är det bästa! Det är svårt med värme i Europa då, kanske Kanarieöarna kan ge lite värme.
Själv gillar jag Egypten så det röstar jag på. Annars finns ju Kap Verde, Dubai, Oman, kanske Gambia som inte är så långt iväg. Jordanien, Israel.
 
Väldigt bra jul att ta ledigt på :)
Jag har alltid rest med pojkvänner/1bästis.

Men, jag tror det är en väldigt bra utmaning att åka själv! Och jag är ledig 23/12 - 3/1

Hatar julen/nyår och var borta i Vietnam för 2 år sen, fantastiskt.

Det bör vara billigt (ska tatuera mig i oktober)
Hyfsat nära då jag hatar att flyga långt.
Varmt? Inte Turkiet, men annars öppen för förslag!

Utgår från Luleå.

Min pappa var på Madeira över julen för två år sedan. Han sa att det var som svensk sommar, runt 20-22 grader på dagarna. Lite kyligare på kvällen såklart.
Vad jag förstått så åker de flesta runt med bil på ön för att se och uppleva naturen. Finns mycket vandringsleder. Dock så sa både min pappa men också en kompis som var där i våras att viss vägar var riktigt läskiga att köra. Mycket kurvor i branter utan någon som helst skyddsanordning på sidorna av vägen.
 
Väldigt bra jul att ta ledigt på :)
Jag har alltid rest med pojkvänner/1bästis.

Men, jag tror det är en väldigt bra utmaning att åka själv! Och jag är ledig 23/12 - 3/1

Hatar julen/nyår och var borta i Vietnam för 2 år sen, fantastiskt.

Det bör vara billigt (ska tatuera mig i oktober)
Hyfsat nära då jag hatar att flyga långt.
Varmt? Inte Turkiet, men annars öppen för förslag!

Utgår från Luleå.

Jag säger Istanbul eller Prag, eftersom varmt inte var ett krav. Det är varmare än Luleå:)
 
Väldigt bra jul att ta ledigt på :)
Jag har alltid rest med pojkvänner/1bästis.

Men, jag tror det är en väldigt bra utmaning att åka själv! Och jag är ledig 23/12 - 3/1

Hatar julen/nyår och var borta i Vietnam för 2 år sen, fantastiskt.

Det bör vara billigt (ska tatuera mig i oktober)
Hyfsat nära då jag hatar att flyga långt.
Varmt? Inte Turkiet, men annars öppen för förslag!

Utgår från Luleå.
Hon vill helst undvika Turkiet.
 
Jag tror det kan vara ganska skönt att resa själv. Få bestämma allt själv, både resmålet, utflykter och mat.

vill du inte ha super varmt så kanske Lanzarote kan vara nåt?
 
Jag har en vän som brukar åka till Rom över julen. Hon tokhyllar det.
Jag har firat ett antal jular i Rom, varav en helt själv. Och jag skulle faktiskt inte rekommendera det om man inte är väldigt bekväm med att vara själv. På juldagen är staden mer eller mindre helt stängd och det blir otroligt tydligt att det är helg, att det är jul och väldigt många umgås med släkt och vänner. Det är inte ens jättemycket turister ute. För den som känner att hen har den minsta risk att "själv" istället blir "ensam" och det inte är uppskattat skulle jag inte rekommendera en jul på egen hand i Rom.

Själv ska jag åka till Egypten över jul. Nu åker jag till ett ställe där jag numera har vänner, men just den staden tror jag att man kan resa själv till och snabbt lära känna folk om man bor på "rätt" ställe. Där är ju julen något som inte är en lokal tradition och det är ganska skönt. Blandningar av julfirande från när och fjärran och inte så viktigt egentligen, utan en anledning till party typ.
 
Tack för alla svar!
Indien är jag jättesugen på, men dit skulle jag aldrig våga åka ensam.
Marocko har jag varit i, en dag. Vill inte tillbaka....

Men får se om det blir av, beror på hur dyr min tatuering blir...
 
Tack för alla svar!
Indien är jag jättesugen på, men dit skulle jag aldrig våga åka ensam.
Marocko har jag varit i, en dag. Vill inte tillbaka....

Men får se om det blir av, beror på hur dyr min tatuering blir...
Indien upplevde jag som väldigt tryggt o säkert att resa i som ensam kvinna (man betraktas som kastlös). Likaså delar av dåvarande Sovjet (nuvarande Ryssland o Vitryssland).

Jag har rest ensam i massvis av år o är fascinerad av hur orädd jag var, man kom mycket närmare invånarna än om man rest med sällskap.
 
Indien upplevde jag som väldigt tryggt o säkert att resa i som ensam kvinna (man betraktas som kastlös). Likaså delar av dåvarande Sovjet (nuvarande Ryssland o Vitryssland).

Jag har rest ensam i massvis av år o är fascinerad av hur orädd jag var, man kom mycket närmare invånarna än om man rest med sällskap.

Skriver under på allt (fast har inte erfarenhet av Sovjet). Längtar tillbaks till Indien!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 837
Kropp & Själ Här sitter jag och gråter igen...:( För 5 år sedan flyttade jeg till utomlands pga karriär, träffade min pojkvänn och flyttade ihop...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: Allavarlika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp