Resa långt med häst

Bukefalos 30 år!

Hej!
Ny här i forumet och även helt rockie som hästägare även om vi ägt han i två år och dotterns stora passion är häst, och om har alltid varit bland hästar både på ridskola och bland våra nära vänner. Men det är en helt annan sak att äga en häst 😂
Nu är det så att vi ska göra en längre resa med våran häst, en resa på 70 mil. Transport är godkänd för längre resor. Men det viktigaste för oss är att han ska må bra och ha en så behaglig resa som möjligt. Är världens lugnaste iintransporten när vi kört ”kortare” sträcker som tre timmar, även när vi kört sex timmar tur o retur samma dag. Har han varit cool lugn o står mest o äter eller sover. Har läst på om allt jag kan hitta men vill ändå fråga er som har mer erfarenhet hur ni gör när ni reser långt 😊

Hur lång tid kommer resan ta?

Jag har åkt sju timmar som längst, med en ung häst. Kamera var guld värt!
Jag åker med fullt hönät och stannar för vattenpauser.

Det längsta mina hästar åkt har varit 65-70 mil. Jag valde då att anlita ett företag som körde lastbil. Den gången det var 70 mil var det tyvärr ingen övernattning i box (däremot 65 mil) vilket tydligt märktes på hästen. Han behövde flera dagar på sig att återhämta sig.

Om man kör själv behöver man föra körjournal, där man bland annat skriver in när man pausar. Jag har dålig koll på nya regelverket, vet bara att förr var det max 5 timmars körning utan att lasta ur hästen och pausa.

Kommer du över åtta timmar (lång transport enligt lagen) måste du ha kompetensbevis och vara godkänd transportör också, förutom transport godkänd för långa resor.

Man får köra utan att lasta ut men de ska ha tillsyn varannan timme (dvs stanna och kolla till hästen) om du inte har kontinuerlig övervakning (kamera).

Jag är kör privat så förstår inte varför jag ska göra köra kör journal. Aldrig hörde det av mina andra hästvänner som är vara att resa långt. Kamera finns i boxen till hästen, temperatur reglering och möjlighet till både vatten, hö, och mat. Han kommer även ha ”hästen” bädd med spån, alltså extra mycket så han har det mjukt. Förutom transport skydd så kommer han även ha kylstrumpla på benen

Kommer du över åtta timmar (lång transport enligt lagen) måste du ha kompetensbevis och vara godkänd transportör också, förutom transport godkänd för långa resor.

Man får köra utan att lasta ut men de ska ha tillsyn varannan timme (dvs stanna och kolla till hästen) om du inte har kontinuerlig övervakning (kamera).
Nej? Kompetensbevis gäller för ekonomisk verksamhet.
Du får köra över 8 timmar om du uppfyller kraven enligt Jordbruksverket. Sen kan jag tycka det inte är ok att köra över 8 timmar utan att vila på plats men det är ju en annan sak.

Har rest långa resor med tävlingshästar många gånger. Vi kör dom alltid nakna. Transportskydd osv i all ära men vår erfarenhet är att hästarna besväras mer än vad det hjälper. Börjar de dessutom glida så måste man ju få av dom på något sätt och det är kanske inte alltid så lätt längs motorvägen.
Tillgång till hö och stannar ca varannan timmer för att vattna.

Jag är kör privat så förstår inte varför jag ska göra köra kör journal. Aldrig hörde det av mina andra hästvänner som är vara att resa långt. Kamera finns i boxen till hästen, temperatur reglering och möjlighet till både vatten, hö, och mat. Han kommer även ha ”hästen” bädd med spån, alltså extra mycket så han har det mjukt. Förutom transport skydd så kommer han även ha kylstrumpla på benen
Skippa transportskydden. Boots räcker 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar