Reservhingst

Han är väldigt vacker.. Jag trodde, av vad jag har läst mig till, att han gav ett temperament mer åt det peppigare hållet? Eller är han jämförbar med HH där?
Hoho jag har en 4-åring e LL och jag äskar henne högt men pigg och mycket griller i huvudet det har hon. ;) Betäckt med Bravour för övrigt och förväntas föla i juli.

Tillägg: Kan ju vara mödernet (Anart) som slagit igenom på min, så många avkommor e LL har jag inte träffat. Den andra LL-avkomman jag kommer på var en riktig cirkus som unghäst (stallägarna vägrade ta in/ut den ett tag vill jag minnas?)). Väldigt vacker och kapabel häst dock som senare gick 140-klasser med bra resultat.
 
Har två LL-avkommor. Båda är multitalanger med fin gång och bra hoppförmåga. Dom är riktiga arbetsmyror med bra temperament vilket är viktigt för mig som tävlande hobbyryttare. Bra grundinställning och coolhet i pressade situationer är något dom har gemensamt, annars skiljer dom sig rätt mycket åt faktiskt. Är iaf nöjd med mina LL-avkommor
 
Det låter som LL lämnar väldigt fina avkommor men frågan är om de är åt det godmodiga hållet? Bra tips ändå som jag ska kika vidare på @KickiH och @Panter .
 
Utveckla gärna. :)
Borde jag ha SO som etta istället? Eller borde jag inte välja HH? Vilken hingst tycker du uppfyller vad jag letar efter? Väldigt tacksam för åsikter. :)

Nej, du borde inte ha SO alls ;). Eftersom temperament är viktigt så är Hip Hop en solklar kandidat. SO spelar inte i samma liga enligt min bedömning.

Jag tror inte heller att du behöver en plan B. Hip Hop tävlar inte och har mycket god fertilitet.
 
Nej, du borde inte ha SO alls ;). Eftersom temperament är viktigt så är Hip Hop en solklar kandidat. SO spelar inte i samma liga enligt min bedömning.

Jag tror inte heller att du behöver en plan B. Hip Hop tävlar inte och har mycket god fertilitet.
Hahaha, tack för ärligt svar! ;)
Bravour är jag ganska förtjust i faktiskt och att det möjligen blir grövre gör mig ingenting, tvärtom. Storleken på HH är väl egentligen det enda jag har tvekat på (tills @Fiorano nämde myrslokar, nu nojjar jag lite över det också..:p Mitt sto är bara 161 cm. Hon känns inte liten men det beror nog på hennes hals och resning (som kanske inte framgår av bilden) Jag är 170 cm så mindre borde jag kanske inte ha? Fasen nu börjar jag tveka även på mitt första val!
 
Hahaha, tack för ärligt svar! ;)
Bravour är jag ganska förtjust i faktiskt och att det möjligen blir grövre gör mig ingenting, tvärtom. Storleken på HH är väl egentligen det enda jag har tvekat på (tills @Fiorano nämde myrslokar, nu nojjar jag lite över det också..:p Mitt sto är bara 161 cm. Hon känns inte liten men det beror nog på hennes hals och resning (som kanske inte framgår av bilden) Jag är 170 cm så mindre borde jag kanske inte ha? Fasen nu börjar jag tveka även på mitt första val!
Vad gäller Hiphop så tycker jag storleken slår åt båda håll annars verkar det stämma med dina önskemål. SO vet jag inget om. Bravour gillar jag men har sett ett antal avkommor som jag inte beskrivit som amatörvänliga. LL är helt klart totalt underskattad. Sett en hel del avkommor, snygga och i msv klass med amatörer. LL själv verkar ha bra skalle och ärva det till avkommor. Han verkar inte ge smått även om han själv inte är stor.
 
Jag är 176 och min lillflicka verkar ha stannat på 160 men jag tycker ändå inte att hon känns liten för att hon är bred i bålen. Jag tycker inte att storleken ska vara det som gör att du väljer bort Hip Hop om allt annat stämmer med dina önskemål. Jag funderar på att använda honom till lillflickan för att han har allt annat jag vill ha.

Åk gärna och kolla på årets treårstest för att få en uppfattning om vad olika hingstar ger. Min förening har på Strömsholm 20-22 maj. Jag har sett många fler tilltalande Hip Hop och Bravour än vad jag sett Sir Oldenburg, men det kan vara så att de är sent utvecklade och inte kommer till sin rätt förrän de blivit äldre.
 
Ett annat förslag är att titta på Crelido! Han trumfar Sir Oldenburg på de flesta punkter - förutom fertiliteten.

Håller med om at Crelido skulle kunna uppfylla dine önskemål, han brukar lämna trevliga, lättridna hästar med bra typ och bra gångarter. :up:
Sperman vi fick i 2014 var iaf jättefin, trots ca 12 timmar och en flygresa mellan tappning och seminering.
 
Håller med om at Crelido skulle kunna uppfylla dine önskemål, han brukar lämna trevliga, lättridna hästar med bra typ och bra gångarter. :up:
Sperman vi fick i 2014 var iaf jättefin, trots ca 12 timmar och en flygresa mellan tappning och seminering.

12 timmar är väldigt lite, det överskrids i 100% av alla skick inom Sverige också.
 
Varför inte Emmerton eller Ci Ci Senjor Ask? Den sistnämnda såg jag på hingstvisning på Eklunda 2014 och han såg väldigt okomplicerad och ridbar ut! Och snygg. Tror han fått bra avkommor i Sverige och DK.
 
Angående LL har jag bara känt en avkomma på närmare håll, väldigt snygg häst med bra hoppning och gångarter, men väldigt mycket energi och ganska svår.

En annan du skulle kunna titta på @Emiro är L'acteur, han lämnar både gång och hoppning och väldigt trevligt temperament vad jag har förstått.
 
Angående LL har jag bara känt en avkomma på närmare håll, väldigt snygg häst med bra hoppning och gångarter, men väldigt mycket energi och ganska svår.

En annan du skulle kunna titta på @Emiro är L'acteur, han lämnar både gång och hoppning och väldigt trevligt temperament vad jag har förstått.
Det ska jag göra, tack @Gabby_Ossi !
 
Han var jättefin @Gabby_Ossi men det stod att hans sperma inte fungerar på TAI tyvärr.
Däremot blir jag nyfiken på dina tankegångar angående gångartshingst på hoppsto. Jag hoppar inte alls och avkomman är tänkt som min dressyrhäst. Helst skulle jag vilja betäcka med en gångartshingst men har inte vågat eftersom många anser att det är bättre att välja en hopphingst med goda gångarter istället och eftersom jag är rookie i avelssammanhang så har jag gått på det. Men jag vill gärna ha fler tankar och åsikter i frågan! :)
 
Han var jättefin @Gabby_Ossi men det stod att hans sperma inte fungerar på TAI tyvärr.
Däremot blir jag nyfiken på dina tankegångar angående gångartshingst på hoppsto. Jag hoppar inte alls och avkomman är tänkt som min dressyrhäst. Helst skulle jag vilja betäcka med en gångartshingst men har inte vågat eftersom många anser att det är bättre att välja en hopphingst med goda gångarter istället och eftersom jag är rookie i avelssammanhang så har jag gått på det. Men jag vill gärna ha fler tankar och åsikter i frågan! :)

Oj, det hade jag nog förträngt :o

Jag skulle nog inte valt en ren dressyrhingst, men en dressyrhingst med mycket hoppblod och som även visat sig nedärva över medel (som t.ex L'acteur, Sir Oldenburg, Briar) kan nog fungera lika bra som en hopphingst som även ger bra gångarter/dressyrhästar. Blandar man helt är risken större att få en avkomma som varken hoppar eller rör sig speciellt roligt.
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Avel Jag råkade bli med welsh mountain i november förra året. Stoet heter Twyford Morgana RWM 538 e. Glenwood Drifter u. Twyford Minette ue...
Svar
6
· Visningar
2 929
Senast: Görel
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 744
Senast: Molekyl
·
S
Avel Hej! Jag har ett halvblodssto på foder e. Leuthen I-Cordon Bleu-Utrillo som jag skulle vilja betäcka, inte i år men eventuellt nästa...
Svar
19
· Visningar
2 244
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp