Jag har flera ryggsäckar, både att ha som personligt föremål och som handbagage på hyllan.
I den sistnämnda kategorin har jag en äldre Eagle Creek (35 l) som kan byggas om till duffel bag samt den Osprey som
@Catsu nämnde (26+6 l). Under sätet-väskorna är en Kånken laptop 13, en mindre och enklare Samsonite och en Ecohub. Kånken är väl 16 liter, de övriga ca 20.
Osprey 26+6 till att börja med har trendat i one bag travel-kretsar. Jag är inte helt frälst. Det är bra att man kan fälla ut extra plats. Laptopfacket tar ingen plats om man inte behöver det och alla Osprey har ju hög bärkomfort. Men sen är frontfickorna helt värdelösa när ryggsäcken är packad. Det undre är precis för smalt för att man ska få i en iPad. det finns inte direkt några extra fack/fickor. Midjebälte saknas och det tycker jag ofta behövs på ryggor över 30 liter. På nätet talas det om att den funkar som personligt föremål men den är (onödigt!) bred. Som sagt - inte frälst.
Min Eagle Creek är gammal som sagt, men har midjebälte och generellt högre komfort. Generellt ett bra märke och jag tycker 35 liter är en bra storlek. Kommer man upp över 40 känns det stort.
Av de tre små - Ecohub är utan tvekan den smartaste och rymligaste. Sväljer väldigt mycket, har de fack jag vill ha (nästan) och kompressionsremmar vilket gör att den får en slankare profil. Men den är lågpris vilket märks i bärkomfort och material. Samsoniten är nästan lika smart. Saknar ett mindre fack som Ecohub har och som jag skulle vilja ha samt har inga kompressionsremmar. Annars är de lika men Samsonite har betydligt högre kvalitet även fast den måste vara deras billigaste modell. Kånken behöver väl ingen närmare presentation.
Mitt nuvarande resesätt är att det är väska under sätet som gäller om jag inte behöver något extra (dykutrustning, litteratur, både dator och iPad). Jag har en extremt hopvikbar duffelväska som jag tar med om jag vill shoppa något för då checkar jag in den på hemvägen. Jag har även en flygkudde man fyller själv med t ex kläder.
Kolla Eagle Creek är ett förslag från mig.