Reseryggsäck

Bukefalos 30 år!

Lumos_Nox

Trådstartare
Jag ska snart ut och resa i ca två veckor och vill gärna klara mig med bara ryggsäck och utan att behöva checka in bagage.

Reser nu med en sån här och klarat mig bra för mina veckoresor men behöver öka utrymmet lite.
Den är dock inte så bekväm för längre turer. Skulle önska ha bröst och midjeremmar på nästa.

Ni som kör "backpacking" light, har ni några förslag på bekväma ryggsäckar som fungerar att flyga med. Skriv gärna om ni flyger med den som liten väska eller kabinväska.

Jag har kikat mycket på de för de kommer upp som reklam på Facebook hela tiden men det gör också att jag blir skeptisk. Men de kanske är så bra som de låter?
Jag har haft en hemma, bara gott intryck. Anledningen till att jag (då) valde bort var materialet på insidan. Det är mjukt och ”luddigt” så avdelarna ska kunna fästa, och i kombination med dåvarande pälsmängder i mitt liv kändes det som att det kunde vara en pälsmagnet.

En vän som har den och hen är väldigt nöjd, särskilt med möjligheten till höftrem. Inte flugit med den såvitt jag vet, men vardagslivet, samsa träningskläder och jobbgrejer etc.

Själv har jag en liknande i ett no-name brand, men den har sjunkit ihop i strukturen. Funkar för ändamålet men skulle jag ut och resa med flexibelt handbagage hade jag valt Zeeksack idag. Tycker det är en stor fördel i att den står av sig självt och har många småförvaringar.

Har en Sån som jag är väldigt nöjd med!
Gillar i synnerhet att man kan öppna hela långsidan. Gör det mycket enklare att se vad man har.
Bärremmarna kring höft och över bröstkorgen gör det bekvämt att bära den även om den är tungt packad.

Måtten:
Bredd:31 cm
Höjd:50 cm
Djup:18 cm

Patagonia gör flera ryggsäckar som är hyfsat optimerade för flyg. Beroende på bolag så skulle tex en "black hole" på 45 liter kunna funka bra.

Att tänka med ryggsäck av de måtten är att den inte har proportioner för att bära bra. Rygglängden kommer bli besvärligt för de många, och det är otympliga mått att röra sig med. Men den packar bra. Jag använder en liknande (av sämre kvalitet dock) om jag måste få med så mycket som möjligt i kabin, men jag skulle aldrig klara en vecka eller mer med den begränsade vikt man har i handbagaget även om volymen är okej i vissa fall. :angel:

Har en Sån som jag är väldigt nöjd med!
Gillar i synnerhet att man kan öppna hela långsidan. Gör det mycket enklare att se vad man har.
Bärremmarna kring höft och över bröstkorgen gör det bekvämt att bära den även om den är tungt packad.

Måtten:

Bredd:31 cm
Höjd:50 cm
Djup:18 cm

Jag gillar också den, men 30 liter är definitivt inte mer än max 3-4 dagars packning för mig. Vet iofs inte hur mycket TS behöver.

Jag har flera ryggsäckar, både att ha som personligt föremål och som handbagage på hyllan.

I den sistnämnda kategorin har jag en äldre Eagle Creek (35 l) som kan byggas om till duffel bag samt den Osprey som @Catsu nämnde (26+6 l). Under sätet-väskorna är en Kånken laptop 13, en mindre och enklare Samsonite och en Ecohub. Kånken är väl 16 liter, de övriga ca 20.

Osprey 26+6 till att börja med har trendat i one bag travel-kretsar. Jag är inte helt frälst. Det är bra att man kan fälla ut extra plats. Laptopfacket tar ingen plats om man inte behöver det och alla Osprey har ju hög bärkomfort. Men sen är frontfickorna helt värdelösa när ryggsäcken är packad. Det undre är precis för smalt för att man ska få i en iPad. det finns inte direkt några extra fack/fickor. Midjebälte saknas och det tycker jag ofta behövs på ryggor över 30 liter. På nätet talas det om att den funkar som personligt föremål men den är (onödigt!) bred. Som sagt - inte frälst.

Min Eagle Creek är gammal som sagt, men har midjebälte och generellt högre komfort. Generellt ett bra märke och jag tycker 35 liter är en bra storlek. Kommer man upp över 40 känns det stort.

Av de tre små - Ecohub är utan tvekan den smartaste och rymligaste. Sväljer väldigt mycket, har de fack jag vill ha (nästan) och kompressionsremmar vilket gör att den får en slankare profil. Men den är lågpris vilket märks i bärkomfort och material. Samsoniten är nästan lika smart. Saknar ett mindre fack som Ecohub har och som jag skulle vilja ha samt har inga kompressionsremmar. Annars är de lika men Samsonite har betydligt högre kvalitet även fast den måste vara deras billigaste modell. Kånken behöver väl ingen närmare presentation.

Mitt nuvarande resesätt är att det är väska under sätet som gäller om jag inte behöver något extra (dykutrustning, litteratur, både dator och iPad). Jag har en extremt hopvikbar duffelväska som jag tar med om jag vill shoppa något för då checkar jag in den på hemvägen. Jag har även en flygkudde man fyller själv med t ex kläder.

Kolla Eagle Creek är ett förslag från mig.

Vet inte hur stor du behöver men jag kör med sådan här nu efter att ha "backpackat" i världen med både ryggsäck eller traditionell resväska.
Den jag har är dock något mindre än denna, 43L tror jag och annat märke. Går att hitta i alla storlekar. Älskar den! Allt i ett

Screenshot_20260323_122222_Chrome.webp

Jag gillar också den, men 30 liter är definitivt inte mer än max 3-4 dagars packning för mig. Vet iofs inte hur mycket TS behöver.
Nä, det stämmer. För kortare resor (på upp till just 3-4 dagar) tycker jag att det är skönt med en väska som inte är så stor, men som ändå är smart utformad.

Hade en regelrätt vandringsryggsäck men sålde den eftersom jag mer eller mindre aldrig använde den. Gillar inte stora ryggsäckar, tycker det blir otympligt och jobbigt på flyg.

Liknande trådar

• Vad har du för ryggsäck?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka