Resetråden del 2

Någon som varit i San Sebastian? @niphredil kanske?

Jag har varit där :love:
Underbar stad med en matkultur att älska! Finns mysiga gator, fina stränder om det är den säsongen, mycket att se, utan att bli som typ Paris eller Rom där det är för många måsten.
Det är absolut en stad jag och min sambo besöker igen, och det är inte ofta vi känner så (vi föredrar att besöka nya ställen generellt).

Vi bilade längs med norra kusten i Spanien, helt underbart fint och mysiga små byar! En del av Spanien jag verkligen älskar, till skillnad från södra delarna.
 
Jag har varit där :love:
Underbar stad med en matkultur att älska! Finns mysiga gator, fina stränder om det är den säsongen, mycket att se, utan att bli som typ Paris eller Rom där det är för många måsten.
Det är absolut en stad jag och min sambo besöker igen, och det är inte ofta vi känner så (vi föredrar att besöka nya ställen generellt).

Vi bilade längs med norra kusten i Spanien, helt underbart fint och mysiga små byar! En del av Spanien jag verkligen älskar, till skillnad från södra delarna.

Åhhå precis sånt jag vill höra! Har också funderat på att bila där, då det verkar finnas mycket att se.
Bodde ni enbart i San Sebastian eller övernattade ni i byar/andra städer?
 
Någon som varit i San Sebastian? @niphredil kanske?
Gud förlåt, har helt missat att du taggade mig!

Jag har varit i Donostia/San Sebastián för några år sedan :). Det är väldigt vackert och otroligt god mat! Jättesnobbigt också, lätt snobbigaste stället i Spanien och med väldigt stort turisttryck på somrarna.
Åhhå precis sånt jag vill höra! Har också funderat på att bila där, då det verkar finnas mycket att se.
Bodde ni enbart i San Sebastian eller övernattade ni i byar/andra städer?
Jag skulle absolut rekommendera att ni bilar! Norra Spanien är otroligt vackert och det finns SÅ mycket att se, både naturmässigt och vad det gäller byar (pueblos) och städer. Hyr bil och åk runt helt enkelt :). Ni kan ju till exempel välja att åka längs med kusten eller att åka lite söderut mot La Rioja (inte långt ifrån Donostia). Det är en otroligt vacker region som är perfekt dessutom om man gillar vin :D.

By i La Rioja:
17991543_10154562671770875_3926459471022958772_o.jpg
 
Åhhå precis sånt jag vill höra! Har också funderat på att bila där, då det verkar finnas mycket att se.
Bodde ni enbart i San Sebastian eller övernattade ni i byar/andra städer?

Vi var ca 3 dagar i San Sebastian, sedan hyrde vi bil och körde väster ut. Stannade 2 nätter på vägen tror jag, stannade även i Santiago de Castella, sen fortsatte resan in i Portugal.

Finns många mysiga byar att stanna i lägs med kusten. Hade jag åkt dit igen hade jag gärna gått en dagstur längs med Pilgrimsleden :)
 
Vi var ca 3 dagar i San Sebastian, sedan hyrde vi bil och körde väster ut. Stannade 2 nätter på vägen tror jag, stannade även i Santiago de Castella, sen fortsatte resan in i Portugal.

Finns många mysiga byar att stanna i lägs med kusten. Hade jag åkt dit igen hade jag gärna gått en dagstur längs med Pilgrimsleden :)

Låter som ett bra upplägg! Hade ni bokat alla boenden innan eller tog ni det spontant? Var det lätt att hitta boenden?
 
Gud förlåt, har helt missat att du taggade mig!

Jag har varit i Donostia/San Sebastián för några år sedan :). Det är väldigt vackert och otroligt god mat! Jättesnobbigt också, lätt snobbigaste stället i Spanien och med väldigt stort turisttryck på somrarna.

Jag skulle absolut rekommendera att ni bilar! Norra Spanien är otroligt vackert och det finns SÅ mycket att se, både naturmässigt och vad det gäller byar (pueblos) och städer. Hyr bil och åk runt helt enkelt :). Ni kan ju till exempel välja att åka längs med kusten eller att åka lite söderut mot La Rioja (inte långt ifrån Donostia). Det är en otroligt vacker region som är perfekt dessutom om man gillar vin :D.

By i La Rioja:
Visa bifogad fil 25305

Ser underbart ut! Vi hade tänkt åka andra veckan i september (om det inte är allt för kallt då?) och älskar mat och god dryck så besök på vingård hade varit väldigt passande :)
Planen blir nog att flyga till antingen Biarritz med SAS eller till Bilbao med Norwegian och sedan ta en bil på flygplatsen som vi behåller hela veckan för att kunna röra på oss.

Annan mer allmän fråga till alla; är det någon idé att som total nybörjare boka in sig på surfkurs några dagar eller kommer det inte ge något alls? Har förstått att det är rätt svårt att lära sig surfa så några dagar-1 vecka kanske är alldeles för kort för en nybörjare...
 
En fråga till tråden; vart åker ni helst på ensamsemester i säg, 5-dagar?

Mest för miljöombyte, trevliga miljöer att strosa runt i, ett plus om det är lätt att lämna staden komma ut på landsbygd/skog för löprundor eller längre promenader.
 
Planen blir nog att flyga till antingen Biarritz med SAS eller till Bilbao med Norwegian och sedan ta en bil på flygplatsen som vi behåller hela veckan för att kunna röra på oss.
Det låter som en superbra idé! Bilbao är urtrevligt också och väl värt ett besök!

Angående temperaturen är jag osäker. Å ena sidan är det ju norra Spanien, å andra sidan är början av september en generellt väldigt varm tid i Spanien. Jag skulle tippa på att ni åtminstone borde ha omkring 20 grader eller så då :).
 
Låter som ett bra upplägg! Hade ni bokat alla boenden innan eller tog ni det spontant? Var det lätt att hitta boenden?

Boendet i San Sebastian bokade vi hemifrån.
Hyrbil ordnade vi på plats, och planerade vilka stopp vi ville göra längs med kusten :) Bokade boende efter hand, finns massor med fina B&B osv i de mindre städerna/byarna.
 
Det kan gå över, men just nu känner jag att jag måste åka till Sicilien igen i höst.

Men. Klimatet och allt det där.

Har någon koll på hur en rimligt enkelt kan boka tågbiljetter i Europa? Helst allt på ett ställe.
 
@marti130 Flyger du med Qatar Airways? I såna fall får du en otroligt trevlig flygning med suverän service och god mat.
Bara så ni vet... Anlände till Adelaide i går eftermiddag! Flygresan gick över förväntan men det blev inte mycket sömn. Tog igen det inatt då jag sov 11 timmar! Känner inte av nån direkt jetlag (än) så det känns bra. Det är typ 32 grader varmt...
 
Överraskade sambon på hans födelsedag med en weekend till Kiev. Vi gjorde Chernobyl, grottklostret, sofiakatedralen, massor av kyrkor, krigsmuseum och tunnelbana. Skulle varmt rekommendera en weekend hit!

Folket är otroligt trevliga, det var inte alls något som mina fördomar hade förutspått ;) Mysig stad, lugnt, skönt att strosa, lätt att hitta, otroligt billigt att äta ute och mycket blandat gällande arkitektur.
 
Åker till Israel (igen ;) ) nästa vecka, blir borta 10 dagar. Bokat in samma hotell i Tel Aviv som vanligt, men tänker hika runt lite, åka förbi Nasaret, Genesaretssjö och sådär. Plus lite vin-relaterat till Golanhöjderna.Tar också dagspromenader till Jaffa osv. Jerusalem hoppar jag nog denna gång då jag varit där så många gånger, även om det lär vara bra drag där under påsken.
 
Vill ha lite tips på ställen som är billiga att resa till och att bo på. Sol och bad. Inget Spanien eller Grekland eller liknande. Hur kommer man undan så billigt som möjligt?
 
Vill ha lite tips på ställen som är billiga att resa till och att bo på. Sol och bad. Inget Spanien eller Grekland eller liknande. Hur kommer man undan så billigt som möjligt?
Vad menas med "eller liknande"? Hela Medelhavsregionen?
Annars är väl t.ex. Albanien billigt gissar jag, tycks ha blivit "nya Turkiet". Jag har ingen aning om hur det är, men har bekanta vars tonåringar åker dit numer istället för typ Alanya.
 

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 865
Senast: ameo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 241
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Samhälle Här kan vi fortsätta diskutera valet!
54 55 56
Svar
1 103
· Visningar
40 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp