Restips! (Bali? Sri Lanka?)

Kolla på Belize? Det är ett litet land, vi åkte landet runt inklusive öar på 2 veckor. Man kan också ta bussen till Mexico eller Guatemala. Stort korallrev, avslappnade människor, regnskog, segling. Vi tog en segeltur och tältade på miniöar i 2 nätter. Gick på fantastiska grottvandringar där man delvis simmar och besökte mayaruiner. Var dock där i mars så osäker på vädret i oktober.
 
@elefanten Tack för tipset! Jag googlade Belize och det ser ju helt enkelt fantastiskt ut! I oktober är det lågsäsong, en del regn och orkansäsong. Jag ska höra med min man hur han känner inför det :).
 
Om du har nåt annat tips, snälla snälla lassa på. Jag är väldigt öppen för förslag!


Du ville inte Afrika, men Etiopien är vackert annars och har ok väder i oktober. Utgå från Addis och åk inåt landet på upptäcksfärd till Aksum eller Lalibela?

Jag personligen har länge varit sugen på Vietnam, men inte fått tummen ur än. Dit kan Du gott åka och berätta om det var fint... ;)
 
@Singoalla
(Jag kommer absolut betala mer för bättre flyg, har sett Qatar-flighter på typ 16-17 timmar med stopp i Doha)

Nu såg jag att även @Singoalla skulle åka med Qatar, och det är inte säkert att det är relevant för såna långa flygningar, men jag fick i förra veckan info om att Qatar Airways har vissa restriktioner på vart de kan flyga, pga av lite ansträngda diplomatiska relationer. Det kan vara så att det bara är inom regionen, och inte alls relevant för dig, men tänkte mest bara flagga för att det kan vara nåt att hålla koll på (och hoppas förstås att det inte påverkar Singoallas resa snart).
 
Du ville inte Afrika, men Etiopien är vackert annars och har ok väder i oktober.
Ja, alltså Etiopien är jättevackert men jag vill inte till Afrika. Jag reser alltid alltid alltid till Afrika och jag vill se nåt helt nytt. Det går fetbort, fastän Etiopien är jättefint.
Jag personligen har länge varit sugen på Vietnam, men inte fått tummen ur än. Dit kan Du gott åka och berätta om det var fint... ;)
Åh ja, Vietnam har jag funderat på! Norra Vietnam ska tydligen funka i oktober, trots att det är regnperiod. Jag googlar vidare :up:.
 
@Praeterea Jag har koll på det, men tack ändå! :) Restriktionerna är inom Mellanöstern (och Egypten) vad jag har förstått.
 
@Breaktown Har du förresten varit där i oktober nån gång? När jag googlar runt lite verkar det varnas en jädra massa regn i oktober?
Jag har bara varit där på våren. Men känner folk som bor och jobbar på Sri lanka i perioder så jag kan absolut höra vad de säger :)

Följdfrågor:
När du har åkt, har du bokat allt innan du åkt då eller gör du det på plats? Vad bör man boka innan och vad kan man vänta med?
Vi har haft i princip allt bokat innan. Men det berodde inte på andra anledningar än att man måste ha det utan av andra anledningar. Har man specifika önskemål om vilka hotell man vill bo på är det bra att boka innan. Eller om man åker under värsta högsäsongen

Finns det såna vackra tempel att se i Sri Lanka? (har nån idé om att jag vill se exotiska tempel)

Finns det vatten i havet? :D Tror att man skulle kunna sysselsätta sig hur länge som helst med att bara titta på tempel typ. Ett av de mest spektakulära är Tandtemplet i Kandy, dit buddister från hela världen vallfärdar. Det heter Tandtemplet eftersom man där kan kika på Buddhas tand. (Eller om man ska vara kinkig så får man en gång per dag om man lyckas tränga sig fram, se när de öppnar en dörr till ett rum, där det ligger en låda, där Buddhas tand sägs ligga ;) ) Men templet är väldigt vackert och att ta del av allt är kanske mer intressant för en icke-buddist än själva tanden).

Hur enkelt/svårt är det att resa runt? Har du åkt vanlig "kollektivtrafik" eller nån form av långfärdsbuss?

Det här är helt klart en av nackdelarna med Sri lanka. Kollektivtrafiken är inte särskilt väl utbyggd och bussarna smått livsfarliga. Chaufförerna får betalt per påstigen passagerare vilket leder till att smockfulla bussar rejsar mellan busshållplatserna för att komma först.

Reser man runt på Sri lanka finns det väl två huvudalternativ. "Lyxvarianten" där man har en egen chaufför och bil. Väldigt vanligt och alla hotell har Drivers lodges där chaufförerna bor. Eller så kör man backpackervarianten då folk grupperar ihop sig med några som ska till samma ställe och hyr minibuss (med chaufför). Har inte provat själv men har förstått att det är väldigt vanligt. Att köra bil själv är inte att rekommendera om man inte är väldigt van vid liknande trafik.

Det finns ett tåg som går från Colombo upp i bergen till Nuwara Eliya. Är verkligen ett tuff-tuff-tåg men också verkligen en naturupplevelse. Man kan åka del av sträckan och ändå se natur i ganska många timmar.

Är det nån särskild nationalpark du rekommenderar? Eller en särskild trek? :)

När det gäller safari och sånt har jag bara varit i Yala. Höjdpunkterna djurmässigt är väl elefanter och leoparder. Ska vara den högsta koncentrationen av leoparder där men inte fick jag se någon för det :cautious: Massa andra djur också såklart. Bilarna får bara köra på vägarna och inte "jaga" efter djuren och kändes allmänt bra. Men jag kan inte jämföra med de andra.

Treks finns hur mycket som helst. Ett urval (och populära så detta lär du hitta på google också)
- Adam's peak. Är väl kanske inte en trek egentligen Man går upp under natten för att se soluppgången från toppen. För hur många trappor som helst. Det är massor med turister och massor med försäljare men ändå fantastiskt. Adam's peak heter det eftersom man på toppen kan beskåda Adams fotavtryck, eller Buddhas, eller Shivas, beroende på vem man frågar ;) (googlebild)

39286.jpg


- World's end. Är ett stup på många hundra meter i nationalparken Horton plains. Man ska gå dit tidigt på morgonen för att undvika dimman.

- Ella. Är en liten by uppe i bergen som är hur mysig som helst. Backpackermecka med barer, enkla restauranger och lite basepoint för olika vandringar. Man kan ta tåget hit. Detta är inte en googlebild utan utsikten från vårt hotellrum :D

ella.jpg


- Sigiriya rock. Är inte så mycket en trek det heller utan en sten man klättrar upp för. Många trappsteg även här. Uppe på stenen finns ett tempel och dit klättrade de även i forntiden, men utan trappor då.

Vill man sola och bada på sydkusten röstar jag på Mirissa framför de största turistorterna. Finns såklart många turister här med men är mer surfarmecka än barnfamiljeparadis :)

Har också skickat PM!
 
Vietnam eller Cambodia (stavas?) om du vill ha kulturchock men med absolut de vänligaste människorna!

Även Japan är helt otroligt men kanske lite långt att åka?

Om du vill till Bali så se till att du INTE spenderar mer än en dag i Kuta/Seminyak. Håll dig till landsbygden och människorna där är fantastiska!
 
Ja, alltså Etiopien är jättevackert men jag vill inte till Afrika. Jag reser alltid alltid alltid till Afrika och jag vill se nåt helt nytt. Det går fetbort, fastän Etiopien är jättefint.

Åh ja, Vietnam har jag funderat på! Norra Vietnam ska tydligen funka i oktober, trots att det är regnperiod. Jag googlar vidare :up:.


Nä du skrev ju icke-afrika explicit.

Men utöver Vietnam så är jag supersugen på Ecuador och Galapagos, där jag inte heller varit än. Har en elev från Peru som talar sig nästan gråtfärdig om Anderna och sin by uppe i bergen. Där finns ju också en massa spännande historia och mycket att upptäcka.
 
Kuba? Har några bekantas bekanta som skall resa dit sent i höst/tidig vinter. Två veckor skall dom vara där.

Tyckte dom sa att det kunde regna en hel del vid den tiden men att på rätt del av Kuba är det ändå uppåt 30 grader på dagen och 20 på natten.
 
@Breaktown :bow: :bow: :bow:

Jag kan inte tacka dig nog!!! För både inlägg och PM! Oavsett om vi kommer i väg nu eller inte så kommer jag att spara alla dina tips och råd för framtiden. Stort tack!!

Vietnam eller Cambodia (stavas?) om du vill ha kulturchock men med absolut de vänligaste människorna!
Vietnam har som du ser redan varit uppe i tråden. Kambodja är jag skeptisk till i och med regnperioden.
Även Japan är helt otroligt men kanske lite långt att åka?
Japan står med på vår lista! :)
Men utöver Vietnam så är jag supersugen på Ecuador och Galapagos, där jag inte heller varit än. Har en elev från Peru som talar sig nästan gråtfärdig om Anderna och sin by uppe i bergen. Där finns ju också en massa spännande historia och mycket att upptäcka.
Ja! Faktum är att såväl Ecuador som Peru har vi diskuterat! Just nu ligger dock Chile bäst till :).
Kuba? Har några bekantas bekanta som skall resa dit sent i höst/tidig vinter. Två veckor skall dom vara där.
Åh, min man är jätteskeptisk till Kuba så det blir det nog inte den här gången. Men ja, jag har hört mycket gott om Kuba :).
 
@Breaktown :bow: :bow: :bow:

Jag kan inte tacka dig nog!!! För både inlägg och PM! Oavsett om vi kommer i väg nu eller inte så kommer jag att spara alla dina tips och råd för framtiden. Stort tack!!


Vietnam har som du ser redan varit uppe i tråden. Kambodja är jag skeptisk till i och med regnperioden.

Japan står med på vår lista! :)

Ja! Faktum är att såväl Ecuador som Peru har vi diskuterat! Just nu ligger dock Chile bäst till :).

Åh, min man är jätteskeptisk till Kuba så det blir det nog inte den här gången. Men ja, jag har hört mycket gott om Kuba :).
Jag håller nog med din man. Är också skeptisk till Kuba :D
 
Det finns inte mycket att lägga till @Breaktown s utmärkta inlägg, men jag vill tipsa om några personliga favoriter.

Om ni kommer till Colombo MÅSTE ni ta minst en drink på Galle Face hotell, och titta ut över Indiska Oceanen. Underbart gammalt kolonialställe med vitklädda, barfota kypare som tassar omkring som deras företrädare gjorde för hundra år sedan. När jag var där (för nästan hundra år sedan) hade stället lagts i malpåse sedan Churchills tid, och väntade på att bli lyxrenoverat. Jag älskade den förfallna storheten, havsutsikten och GTn! Har hört att stället är tip-top nu, men en drink har ni råd med.

Utanför Galle Face, flög vanlig lankeser drake i havsbrisen, hoppas att de fortfarande har plats att göra det. Varning för havsströmmarna på västkusten. Det talades om hur halva det nigerianska cricket-landslaget på besök hade drunknat under ett bad när de ignorerat de späda lankesernas varningar.

Om de koloniala gigantiska hamnmagasinen fortfarande finns kvar kan man be en chaufför köra långsamt förbi, och föreställa sig hur det såg ut när te, tyger och kryddor skeppades ut på segelfartyg.

Sedan håller jag med @Breaktown om att det bästa sättet att resa (om man inte tar Nuwara Eliya-tåget) är att hyra bil med chaufför. Chauffören kan hjälpa er med mycket, och förklara varför saker är som de är, och hur folk tycker och tänker om han (alltid en han) pratar tillräckligt bra engelska, vilket många drivers gör.

Teplantagerna i de dimmiga bergen med tamilska hårt jobbande teplockerskor är också värda att besöka, som allmänbildning och för att det är så vackert.
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 099
Senast: Vallmo
·
Äldre Kan Buke hjälpa oss? Vi ska åka iväg i slutet av oktober i år och behöver hjälp att bestämma resmål. Jag vill åka till ett ställe som...
Svar
11
· Visningar
889
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp