Bukefalos 28 år!

Resultat av överlåtelsebesiktning

Alltså jag har följt tråden och imponeras hela tiden över hur cool du verkar. Huset ser riktigt härligt ut, jag håller tummarna för att det ska gå vägen!

(Annars är du varmt välkommen ner till blåsiga Blekinge, i min kommun dras det fiber lite överallt för fullt just nu. :up:)
 
Jag försöker vara cool, men i morse var det inte kul. Var spyfärdig på väg till jobbet. Bara p.g.a. det här. Jag är liksom världsbäst på att måla fan på väggen. Nu känns det lite bättre.
Andas magiana, andas!!
Hade det varit kris o panik så hade nog byggnads redan varit ute o tittat på huset med tanke på att dom inte kunnat undgå ev.svartbygge på det huset,då du pratat med större delen av den avd.
Huset ligger i buschen,tillbyggnaden är liten och allt går att lösa.
 
Alltså jag har följt tråden och imponeras hela tiden över hur cool du verkar. Huset ser riktigt härligt ut, jag håller tummarna för att det ska gå vägen!

(Annars är du varmt välkommen ner till blåsiga Blekinge, i min kommun dras det fiber lite överallt för fullt just nu. :up:)

Jag känner mig inte så cool direkt. Tankarna far kors och tvärs i huvudet och jag försöker tänka mig in i olika scenarion och vad det skulle innebära och samtidigt försöka bestämma mig för hur jag ska göra, hur mycket jag är villig att ge vid olika scenarion och var jag kan kompromissa.

Blekinge låg faktiskt ganska högt på önskelistan, dock ej området närmast kusten. Södra Kalmar län var också intressant, men internetmöjligheterna var rätt kass där. Jag kollade bl.a. 4 hus för några månader sedan som hade samma mäklare och inget hade internet.

Andas magiana, andas!!
Hade det varit kris o panik så hade nog byggnads redan varit ute o tittat på huset med tanke på att dom inte kunnat undgå ev.svartbygge på det huset,då du pratat med större delen av den avd.
Huset ligger i buschen,tillbyggnaden är liten och allt går att lösa.

Tack :) Jag har precis varit på ett yogapass. Kändes bra :up: Nu ska jag försöka ta mig an verkligheten igen.
 
Det viktigaste är att få fram fakta, så du fattar dina (ekonomiska) beslut på korrekta grunder. Annars kan det bli väldigt galet längre fram.

Först och främst gäller det att få fram konsekvenserna av att/om det saknas bygglov. Olika kommuner är olika stränga, bara tre km från oss (en annan kommun) har de fått bygga om ett tak som vid nybyggnad inte blev exakt i de grader som angavs i bygglovsansökan. Helt galet, alla grannar ute på bygden har olika taklutningar så det spelade verkligen mindre roll mitt ute på åkern. Här grumsar de, men har inte tillräckligt med resurser för att utreda och vitesförelägga (mer än grannen som fått göra om fasaden då de inte hade bygglov för träfasaden de bytte till).

Om det går att ordna med fördyrat bygglov, är nästa steg hur utbyggnaden är gjord. Jag hyser inget större förtroende för byggaren som inte har klart för sig att det fanns bygglov eller inte, men ändå byggt. Jag hade därför utan tvekan gjort en fördjupad besiktning för att ha klara besked, nu när så mycket annat framkommit.

Att riva allt alternativt bygga om allt (med toalett involverad) är dyrt och krångligt, inget man vill börja sitt husägande som. Men var i alla fall säker på vad du köper.
 
Det viktigaste är att få fram fakta, så du fattar dina (ekonomiska) beslut på korrekta grunder. Annars kan det bli väldigt galet längre fram.

Först och främst gäller det att få fram konsekvenserna av att/om det saknas bygglov. Olika kommuner är olika stränga, bara tre km från oss (en annan kommun) har de fått bygga om ett tak som vid nybyggnad inte blev exakt i de grader som angavs i bygglovsansökan. Helt galet, alla grannar ute på bygden har olika taklutningar så det spelade verkligen mindre roll mitt ute på åkern. Här grumsar de, men har inte tillräckligt med resurser för att utreda och vitesförelägga (mer än grannen som fått göra om fasaden då de inte hade bygglov för träfasaden de bytte till).

Om det går att ordna med fördyrat bygglov, är nästa steg hur utbyggnaden är gjord. Jag hyser inget större förtroende för byggaren som inte har klart för sig att det fanns bygglov eller inte, men ändå byggt. Jag hade därför utan tvekan gjort en fördjupad besiktning för att ha klara besked, nu när så mycket annat framkommit.

Att riva allt alternativt bygga om allt (med toalett involverad) är dyrt och krångligt, inget man vill börja sitt husägande som. Men var i alla fall säker på vad du köper.

Jo, jag har förstått att det är olika i olika kommuner. I den här kommunen har jag fått höra om ett fall då en person byggde betydligt större än vad bygglovet medgav, men kommunen verkar liksom skita i det.

Jag har ju haft funderingar på att bygga nytt hus helt från början så ett halvt nytt hus kanske kan fungera det också :). Vi får se var det landar. Jag har inte fattat några beslut än (då beslutsunderlag saknas ;)).
 
Få det skriftligt från kommunen, mäklare är ofta hala typer.

Bra idé. Jag har frågat mäklaren om vem på kommunen det var som sa det. Jag har ju snurrat runt och pratat med hur många som helst på kommunen vid det här laget, så det är väl bäst om jag kan fråga rätt person direkt om saken.

Tillägg: Svaret kom fort som bara den. :)
 
Vad beslutar ni? Jag hade nog skrivit in i kontraktet att säljaren ombesörjer och bekostar bygglovet för svartbygget.

Jag har inte sett det skriftliga än, men bad mäklaren mejla över texten så jag kunde ta en förhandstitt. Det jag ska skriva på kommer med snigelposten och ska skickas tillbaka på samma sätt.

Muntligt har det sagts att säljaren ska ordna med bygglovet. Jag förutsätter att säljaren bekostar det också då jag inte gått med på något annat och att det står i vårt tidigare kontrakt att bygglov finns.
 
Nu har jag i alla fall fått tag i mejladressen till personen på kommunen som sagt att bygglovet kommer att beviljas, så jag har mejlat honom.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Följer med spänning och håller tummarna för att allt går bra i slutändan!...

19594d1371339101-summer-solstice-karma-popcorn-smiley.png
 
Yehaa! Jag har fått svar från byggnadsinspektören på kommunen. Han skriver:

"Ansökan om bygglov kommer att beviljas. Handläggningstiden är väldigt lång."

Jag har frågat om han har någon uppfattning om handläggningstiden. Är det 3 månader, 6 månader eller 1 år?
 
Se till att det ligger i kontraktet och både ombesörjer det praktiska och bekostar. Säljaren alltså.

Nu har jag också fått en text av mäklaren för tilläggsavtalet. Den lyder:

"Säljaren ska enligt överenskommelse se till att skriftligt bygglov finns för utbyggnad av vardagsrum/inglasat uterum senast på tillträdesdagen. Skulle bygglov ej beviljas har köparen rätt att häva köpet alternativt omförhandla priset."

Jag tycker det ser bra ut. Invändningar mot det?
 
För att de två avtalen är då inte avhängiga av varandra, vilket för mig hade gett en felaktig bild av förhållandena. För mig hade det varit ett krav att skriva in det i överlåtelseavtalet, då överlåtelsen grundar sig på bl a denna förutsättning.
 
Nu har jag också fått en text av mäklaren för tilläggsavtalet. Den lyder:

"Säljaren ska enligt överenskommelse se till att skriftligt bygglov finns för utbyggnad av vardagsrum/inglasat uterum senast på tillträdesdagen. Skulle bygglov ej beviljas har köparen rätt att häva köpet alternativt omförhandla priset."

Jag tycker det ser bra ut. Invändningar mot det?
Jag hade krävt att det stod som en klausul i köpeavtalet. Det måste ju iaf stå att avtalet är villkorat av tilläggsavtalet. i annat fall kan säljaren smita undan ansvar av både hävning och omförhandling. Det är det som står i överlåtelseavtalet som gäller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp