Bukefalos 28 år!

Resultat av överlåtelsebesiktning

För att de två avtalen är då inte avhängiga av varandra, vilket för mig hade gett en felaktig bild av förhållandena. För mig hade det varit ett krav att skriva in det i överlåtelseavtalet, då överlåtelsen grundar sig på bl a denna förutsättning.

Jag hade krävt att det stod som en klausul i köpeavtalet. Det måste ju iaf stå att avtalet är villkorat av tilläggsavtalet. i annat fall kan säljaren smita undan ansvar av både hävning och omförhandling. Det är det som står i överlåtelseavtalet som gäller.

Ok. Det skulle ju innebära att hela den tjocka traven med dokument i köpekontraktet, i tre ex. dessutom, skulle behöva göras om, med signatur på alla sidor.

Det här nya avtalet är bundet till köpekontraktet via följande text:

"Till köpekontrakt ingånget 2015-11-03 avseende ovanstående överlåtelseobjekt avtalar härmed köpare och säljare om följande tillägg:"

Därefter tillkommer de två tilläggen vi gjorde. Vidare står när en återgång kan ske, hur det kan ske och vad som händer ekonomiskt (återbetalning av handpenning och inga skadeståndsanspråk).

Det finns också information om vilket objekt det gäller och namn, personnummer och adress på mig och säljaren.

I slutet ska det vara underskrifter av både mig och säljaren.

Jag ser inte riktigt hur säljaren ska kunna smita. Det här är ju också ett kontrakt och som är bundet till det första.
 
Jag kan inte fullt ut bedöma de juridiska följdverkningarna, utan vet bara vilka råd jag själv fått vad gäller tillägg till avtal och bedömningen vid en tvist.

En jurist kan säkert ge bättre och mer uttömmande råd här.

Att det skulle vara jobbigt i avseende att handlingarna skulle skrivas ut på nytt känner jag som en piss i nilen, det är ju ett av ditt livs största affärer...
 
Jag kan inte fullt ut bedöma de juridiska följdverkningarna, utan vet bara vilka råd jag själv fått vad gäller tillägg till avtal och bedömningen vid en tvist.

En jurist kan säkert ge bättre och mer uttömmande råd här.

Att det skulle vara jobbigt i avseende att handlingarna skulle skrivas ut på nytt känner jag som en piss i nilen, det är ju ett av ditt livs största affärer...

Jag kan bara konstatera att det är skitkrångligt att köpa hus. Man borde ju ha en jurist bredvid sig när man skriver avtal.

Har vi några jurister på Buke som vet bättre? Kanske @Tassetass har inblick i det träsket?
 
Jag kan bara konstatera att det är skitkrångligt att köpa hus. Man borde ju ha en jurist bredvid sig när man skriver avtal.

Har vi några jurister på Buke som vet bättre? Kanske @Tassetass har inblick i det träsket?

Jag vågar inte säga varken bu eller bä, faktiskt. Avtalsrätt har aldrig varit min största styrka eller intresse. :p
 
Jag kan bara konstatera att det är skitkrångligt att köpa hus. Man borde ju ha en jurist bredvid sig när man skriver avtal.

Har vi några jurister på Buke som vet bättre? Kanske @Tassetass har inblick i det träsket?

Jag skulle nog allra minst vilja ha en hänvisning på lämpligt ställe i det "stora" kontraktet om att det finns villkor i tilläggsavtal. Det borde gå att skriva dit på samma ställe på alla tre kopiorna och bevittnas av samma personer som skrivit på från början.
 
Jag skulle nog allra minst vilja ha en hänvisning på lämpligt ställe i det "stora" kontraktet om att det finns villkor i tilläggsavtal. Det borde gå att skriva dit på samma ställe på alla tre kopiorna och bevittnas av samma personer som skrivit på från början.

Jag jublar.

Inte.

Det innebär att jag måste offra en jobbdag och åka 50 mil (t.o.r). Jag bor ju inte precis i närheten av varken säljare eller mäklare.

Och frågan är hur rädd jag ska vara för att det skiter sig? Och vad blir konsekvensen om det skiter sig?
 
Senast ändrad:
Det är ju bara hur jag ahde gjort, men då visste jag ju inte om avståndet. Du kan ju kontakta en juridisk rådgivning och fråga. Tex Lawline,se ska ju vara gratis
 
Jag jublar.

Inte.

Det innebär att jag måste offra en jobbdag och åka 50 mil (t.o.r). Jag bor ju inte precis i närheten av varken säljare eller mäklare.

Och frågan är hur rädd jag ska vara för att det skiter sig? Och vad blir konsekvensen om det skiter sig?
Varför måste ni träffas? Kan inte köpehandlingarna skickas?

Formkraven när det gäller köp av fastighet är ganska hårda, bla. sägs i Jordabalken:

"3 § Bestämmelse vid köp som ej intages i köpehandlingen är ogiltig, om den innebär att
1. förvärvets fullbordan eller bestånd är beroende av villkor,
2. säljaren ej skall bära sådant ansvar som avses i 21 §,
3. köparens rätt att överlåta fastigheten eller att söka inteckning eller upplåta rättighet i fastigheten inskränkes."


Första punkten i 3 § ovan skulle kunna innebära att ert tillägg är ogiltigt.
 
Varför måste ni träffas? Kan inte köpehandlingarna skickas?

Formkraven när det gäller köp av fastighet är ganska hårda, bla. sägs i Jordabalken:

"3 § Bestämmelse vid köp som ej intages i köpehandlingen är ogiltig, om den innebär att
1. förvärvets fullbordan eller bestånd är beroende av villkor,
2. säljaren ej skall bära sådant ansvar som avses i 21 §,
3. köparens rätt att överlåta fastigheten eller att söka inteckning eller upplåta rättighet i fastigheten inskränkes."


Första punkten i 3 § ovan skulle kunna innebära att ert tillägg är ogiltigt.

Oups. Där satt den. :crazy:
 
Nu har jag fått svar från mäklaren. Så här skrev hon:


"Originalkontraktet var ju villkorat med besiktningsklausulen, de är det som menas med att köpet inte är fullbordat förens det villkoret är uppfyllt (besiktningstiden har gått ut).

Därför skriver vi ett tilläggsavtal!! Originalkontraktet är ju redan undertecknat så där kan vi inte ändra något."



Jag misstänker att hon tycker jag är jobbig. Helt okej att tycka det i så fall.
 
Nu har jag fått svar från mäklaren. Så här skrev hon:


"Originalkontraktet var ju villkorat med besiktningsklausulen, de är det som menas med att köpet inte är fullbordat förens det villkoret är uppfyllt (besiktningstiden har gått ut).

Därför skriver vi ett tilläggsavtal!! Originalkontraktet är ju redan undertecknat så där kan vi inte ändra något."



Jag misstänker att hon tycker jag är jobbig. Helt okej att tycka det i så fall.
Tycker nog du ska ta frågan med en jurist iaf.
 
Den här husaffären är kantad med snabba svängar och nu har det svängt igen. Gubben på kommunen har meddelat (via mäklaren) att något bygglov inte kommer att krävas för tillbyggnaden. Det vara andra regler som gällde då tillbyggnaden kom till, så då är det de gamla reglerna som ska gälla för tillbyggnaden. Han skulle skicka ut ett dokument inom några dagar där det intygas att bygglov inte kommer att krävas.

Phu... Jag som var beredd på en handläggningstid på 10-15 veckor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp