Bukefalos 28 år!

Resultat av överlåtelsebesiktning

DET var goda nyheter!

Då är det alltså tillbaka till frågan om utökad besiktning?

Jag har beslutat mig för att slopa den utökade besiktningen. Det finns inget som tyder på att det skulle vara något fel på väggen mer än att det saknas dokumentation på hur väggen är byggd.

Det är okej att kalla mig naiv. Jag räknar ändå med att bli överraskad av saker i det här huset som är byggt 1913, och delar av det är troligen ännu äldre.
 
Jag tycker inte att du är naiv! Jag upplever hus som levande varelser som ständigt åldras och påverkas av tiden, omgivningen och användandet. Det kan när som helst uppstå saker som man inte alls hade kunnat förutspå och som man helt enkelt får lösa efterhand, och det är du ju beredd på att det kan ske.
Vad roligt - då är det bara att invänta inflyttning då?! :)
 
Jag tycker inte att du är naiv! Jag upplever hus som levande varelser som ständigt åldras och påverkas av tiden, omgivningen och användandet. Det kan när som helst uppstå saker som man inte alls hade kunnat förutspå och som man helt enkelt får lösa efterhand, och det är du ju beredd på att det kan ske.
Vad roligt - då är det bara att invänta inflyttning då?! :)

Som läget ser ut nu så, ja, det är väl bara att vänta på inflyttning :).

Jag vet ju att saker kan hända med hus och nuvarande ägare har heller inte renoverat så kunnigt alla gånger. Jag påstår inte att jag är proffs på renovering men är intresserad av byggnadsvård och har läst mig till en del kunskap, så i en del fall hade jag gjort annorlunda mot vad nuvarande ägare gjort.

Det första som kommer att ske efter inflyttning är nedplockning av takpannorna. Under detta ligger det ju ett spåntak så det ska bli spännande att se det. Det kan behövas renovering på sina ställen. Några nya takpannor behöver jag också få tag på som passar med de gamla. Hur svårt/lätt det blir återstår att se.

Grunden/golvet är ett annat spännande kapitel. Golvet är tilläggsisolerat och det är inte det smartaste man kan göra med gamla hus på torpargrund. Det gör att grunden blir kall och risken för kondens ökar. Isolering av själva grunden är bättre, så att grunden hålls varm.
 
Grunden/golvet är ett annat spännande kapitel. Golvet är tilläggsisolerat och det är inte det smartaste man kan göra med gamla hus på torpargrund. Det gör att grunden blir kall och risken för kondens ökar. Isolering av själva grunden är bättre, så att grunden hålls varm.
Torpargrund med trossbotten är ursprungligen konstruerad så att värmen från spismuren driver ut fukten. Såvida man inte murar igen hålen i grunden...
En trossbotten i gott skick är inte kall.
 
Torpargrund med trossbotten är ursprungligen konstruerad så att värmen från spismuren driver ut fukten. Såvida man inte murar igen hålen i grunden...
En trossbotten i gott skick är inte kall.
Kan det vara så att TS inte vet skillnaden på trossbotten och grunden?!
En torpargrund kräver bra ventilation annars kan man få hussvamp,jag fick bassning av mitt försäkringsbolag för at jag stoppat isolering i mina hål:o
 
Torpargrund med trossbotten är ursprungligen konstruerad så att värmen från spismuren driver ut fukten. Såvida man inte murar igen hålen i grunden...
En trossbotten i gott skick är inte kall.

Om golvet isoleras så hålls värmen inne. Utanför blir det kallt. Ett kallt golv läcker värme och håller grunden varm. Men givetvis värms grunden även av värmen från en murstock. Jag bara undrar hur långt det räcker.

Kan det vara så att TS inte vet skillnaden på trossbotten och grunden?!
En torpargrund kräver bra ventilation annars kan man få hussvamp,jag fick bassning av mitt försäkringsbolag för at jag stoppat isolering i mina hål:o

Trossbotten är det som golvet ligger på och där isoleringen finns mellan bjälkarna. Murarna som håller upp huset från marken är grunden. Luftutrymmet mellan golv/trossbotten och mark, räknar jag också till grunden. Alla dessa delar hänger ihop.

Om det där med ventilation råder det delade meningar. Ventilationshålen kan faktiskt släppa in fukt också.

Några sidor som jag suttit och läst på:
https://www.byggahus.se/bygga/krypgrund
http://www.isodran.se/index.php/krypgrund
http://www.dinbyggare.se/tema/forbattra-torpargrunden-spara-stora-mangder-energi
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/crawl_space/Sidor/default.aspx

Nu finns det ju betydligt mer att lära sig och jag är inte fullt insatt i allt. Meningarna går också isär ibland.
 
Om golvet isoleras så hålls värmen inne. Utanför blir det kallt. Ett kallt golv läcker värme och håller grunden varm. Men givetvis värms grunden även av värmen från en murstock. Jag bara undrar hur långt det räcker.
.
Det jag fått lära mig är att murstocken håller så pass varmt att fukt inte kryper in. Utan det hålls tortt. Varför det blir bekymmer när man slutar använda vedeldning och murstocken i mitten är kall om vinter och höst.Det blir galet med ventilationshål i grunden och kall murstock.

Men jag är verkligen ingen expert. Du kan sannolikt få mycket mycket bättre råd från byggnadsvårdare. Du köper ett hundraårigt hus. Det finns experter som vet hur man gör. :)
 
Det jag fått lära mig är att murstocken håller så pass varmt att fukt inte kryper in. Utan det hålls tortt. Varför det blir bekymmer när man slutar använda vedeldning och murstocken i mitten är kall om vinter och höst.Det blir galet med ventilationshål i grunden och kall murstock.

Men jag är verkligen ingen expert. Du kan sannolikt få mycket mycket bättre råd från byggnadsvårdare. Du köper ett hundraårigt hus. Det finns experter som vet hur man gör. :)

Jag kommer definitivt ta hjälp av folk som vet bättre än jag själv. Kruxet är att bedöma vem man ska lyssna på. Från svenska byggnadsvårdsföreningen får man nog ganska bra råd ifrån skulle jag tro. Där kommer jag att bli medlem.

Eldstaden kommer i alla fall att användas även fortsättningsvis, dels för grundens skull, men också för att det är behändigt att både kunna värma huset med den och laga mat på den. Jag hade en vedspis i ett av de hus jag har bott i och älskade den. Den var mitt husaltare som jag knäböjde vid flera gånger om dagen ;).
 
Hur funkar det om man har ventiler där det kan komma in fukt? Värmer den grunden eller hur funkar den? Jag begrep inte riktigt det genom hemsidan.
Nu får du svar från en amatör: I min grund täppte de till en del ventiler för att det skulle fungera som tänkt.
Det kan dels bara vara avfuktare och dels avfuktare kombinerad med värmeslingor beroende på vilken grund du har. Om jag fattat det rätt.
 
Jag har beslutat mig för att slopa den utökade besiktningen. Det finns inget som tyder på att det skulle vara något fel på väggen mer än att det saknas dokumentation på hur väggen är byggd.

Det är okej att kalla mig naiv. Jag räknar ändå med att bli överraskad av saker i det här huset som är byggt 1913, och delar av det är troligen ännu äldre.
Det finns alltid överraskningar i gamla hus och du verkar så vettig o kunnig o medveten :up:

Vårt nuvarande hus är ännu äldre (mycket äldre) än så, delvis renoverat/utbyggt. Nu är jag nära släkt med förrförra ägarna=de som renoverade.

Vi besiktade inte alls. :cool:
En besiktningsman hade säkert kunna slita ut en penna eller två :p
Jag förstår också att det inte blev sålt, jag själv hade inte köpt om jag inte varit insatt i huset sen innan.

Jag tror det blir kanonbra det där! Hör kan vi också laga mat på vedspis, bara det liksom :D
 
Ja, jag hade det i ett hus jag bodde i en gång. Det är helt kalas att ha och användbart på flera sätt.
Ja, dessutom låter det så härligt.

En gång var jag på ett boksläpp med pressträff i en liten lokal på ett lokalt museum. Där fanns en vedspis med ljus och ljudband som föreställde en tänd spis. Jag slog av ljudet för att det skulle bli lättare att höra författaren berätta. En av journalisterna sa med ett leende att hon kom på sig själv med att tycka att det blev kallt då. :D Snacka om självsuggestion.
 
Jag vet inte helt exakt. Det beror på när nuvarande ägare hittar ett nytt boende. Senast 1/5 2016 ska hon vara ute, men förhoppningen är att det blir tidigare.
Oj. Är det vanligt att säljaren kan bestämma på det sättet?
Jag menar, till 1 maj är ju jääääättelångt för en flyttsugen köpare....

Du behöver väl inte betala något mer än möjligen handpenning innan dess?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp