Retrievertråden

Knut är fin i hullet men vi ska bygga mer muskler 💪🏼
IMG_4530.jpeg
 
Slänger mig in i tråden då 😊

Har två goldengrabbar idag
Melker 7 år: tränar och tävlar NW, rally och lydnad. Ingen apportering, har aldrig lyckats väcka intresset. Helt ointresserad av belöning med leksak, endast godis.

Yoshi 17 veckor
denna lilla valp har verkligen imponerat på mig.
Så enkel, har väldigt mycket WTP och så mild utan att vara vek. Hoppas det håller i sig nu.

vi tränar små korta stunder, och han tycker det är så roligt. Vi har fått till ett fantastiskt fotgående redan. I skogen är han lös ganska mycket, så han kan sätta tempot på promenaderna, eftersom jag normalt håller ganska högt tempo med andra hunden. Yoshi håller sig fint nära mig, och kommer direkt på inkallning, både med visselpipa med också röst/visslingar.

Tanken är att börja med apportering och spår. Han bär gärna och kommer alltid och visar vad han har. Lämnar ifrån sig på ordet tack, och får såklart direkt tillbaks igen.

Har fått kontakt med en som kommer hålla apporteringakurs sen när han är gammal nog för det.

Visa bifogad fil 124331

Härligt 🤩
Det är så himla kul när man känner hur hundarna verkligen vill jobba tillsammans med en 🥰
 
Nybörjarfråga igen 🙈 när ni ger eran hund stoppsignal, har ni då tränat in att det är lika med sitt? Är det bra om hunden sätter sig om man blåser stopp under en tävling/jakt? Eller stannar eran bara och väntar på vidare instruktioner?
Har bara sett att tränare( har ju inte sett så många) lär in stoppsignal ihop med sitt och det ser ju smidigt ut. Men tänkte hur det fungerar i praktiken 🙂
 
Nybörjarfråga igen 🙈 när ni ger eran hund stoppsignal, har ni då tränat in att det är lika med sitt? Är det bra om hunden sätter sig om man blåser stopp under en tävling/jakt? Eller stannar eran bara och väntar på vidare instruktioner?
Har bara sett att tränare( har ju inte sett så många) lär in stoppsignal ihop med sitt och det ser ju smidigt ut. Men tänkte hur det fungerar i praktiken 🙂

Jag brukar lära dem att sitta på stoppsignalen när de är små. Sitter de så stannar de ju automatiskt :) båda mina har dock ett stående stopp som ”färdiga”, när de står stadigt och stilla på pipan så spelar det ingen roll för mig om de sitter eller står.
 
Jag brukar lära dem att sitta på stoppsignalen när de är små. Sitter de så stannar de ju automatiskt :) båda mina har dock ett stående stopp som ”färdiga”, när de står stadigt och stilla på pipan så spelar det ingen roll för mig om de sitter eller står.
Tack 🙂
 
Nybörjarfråga igen 🙈 när ni ger eran hund stoppsignal, har ni då tränat in att det är lika med sitt? Är det bra om hunden sätter sig om man blåser stopp under en tävling/jakt? Eller stannar eran bara och väntar på vidare instruktioner?
Har bara sett att tränare( har ju inte sett så många) lär in stoppsignal ihop med sitt och det ser ju smidigt ut. Men tänkte hur det fungerar i praktiken 🙂

Det är en smaksak tror jag och kanske beror det också lite på hur hunden är. På mina vuxna har jag lärt in det stående men valpen tänkte jag testa att lära in ett stittande. I "skarpt läge" tror jag det ligger låååångt bort för mina att sätta ner rumpan men jag tänker precis som @AraSlei är inne på att i inlärningsfasen är det ett enkelt sätt att få den att förstå att den ska stanna. Ett tydligt och konkret kommando, liksom. :) Och min valp behöver jobba MYCKET på sin impulskontroll och då tror jag en rumpa i marken kan vara lite till hjälp.
 
Det är en smaksak tror jag och kanske beror det också lite på hur hunden är. På mina vuxna har jag lärt in det stående men valpen tänkte jag testa att lära in ett stittande. I "skarpt läge" tror jag det ligger låååångt bort för mina att sätta ner rumpan men jag tänker precis som @AraSlei är inne på att i inlärningsfasen är det ett enkelt sätt att få den att förstå att den ska stanna. Ett tydligt och konkret kommando, liksom. :) Och min valp behöver jobba MYCKET på sin impulskontroll och då tror jag en rumpa i marken kan vara lite till hjälp.

Precis så tror jag med - att det ökar förståelsen för att stanna! För man kan ju inte springa när man sitter still :D

Ibland kan jag driva igenom ett sättande även på de vuxna, oftast när de blir lite springiga och behöver lugna ner sig och koppla på näsan. Men på t ex en jakt eller ett prov bryr jag mig inte, så länge hunden stannar och är stadig på pipan.
 
Precis så tror jag med - att det ökar förståelsen för att stanna! För man kan ju inte springa när man sitter still :D

Ibland kan jag driva igenom ett sättande även på de vuxna, oftast när de blir lite springiga och behöver lugna ner sig och koppla på näsan. Men på t ex en jakt eller ett prov bryr jag mig inte, så länge hunden stannar och är stadig på pipan.

Ah, det är ju en ytterligare anledning till att lära in ett sittande stopp ja, det har jag inte tänkt på! Att få dem att halvhalta lite i arbetet liksom. Smart!
 
Ah, det är ju en ytterligare anledning till att lära in ett sittande stopp ja, det har jag inte tänkt på! Att få dem att halvhalta lite i arbetet liksom. Smart!

Ja, jag tycker det funkar bra! Ibland kan man behöva sitta en liten stund och andas 😂

Jag lär in alla tecken från sittande också, så om något tecken strular ”ute i fält” så brukar jag också hjälpa dem att förstå vad jag vill genom att sätta dem på pipan och göra om tecknet. Då upplever jag att de kan få en liten aha! för att muskelminnet hjälper dem förstå uppgiften 😊
 
Vi var iväg och tränade i sockerbetor i tisdags - jäklar vad det är kul, och svårt :D jag är inte en toppenmarkör i vanliga fall, men i betor är det ännu sämre… Jag behöver verkligen steppa upp med min egna markeringsförmåga!

L gick riktigt fint, han är verkligen fin vid sidan just nu och börjar mer och mer kännas som en färdig hund. Han har bara varit i betor en gång tidigare, men jag tycker att polletten trillade snabbt och han förstod grejen med att stoppa näsan under blasten för att få vittring snabbt. Han, till skillnad från mig, markerar väl i betorna, så det var riktigt kul :)
Det var första gången för de instruktörerna, och jag är jättenöjd med hela upplevelsen.
På söndag kör vi en repeat!

6E1AFE04-16CB-45BB-810F-13BEBBFCD007.jpeg
 
Och ikväll b-provstränade vi och det gick så dåligt 😂 söket var bra, landmarkeringarna katastrof? Landdirigeringen okej, vattenmarkeringarna okej och vattendirren godtagbar.. Vad bra det känns att ha anmält till ÖKL-start 😅

När vi körde igenom ett provupplägg förra veckan kändes det super, men ja… denna gången var det en klar dipp :p tur vi har lite tid på oss.
 
Är så sugen på att börja med apportering, men vet verkligen inte i vilken enda jag ska börja. Vill hitta en bra instruktör/kurs i Skåne.
Känner till en, men ingen jag känner jag vill gå för.
 
Är så sugen på att börja med apportering, men vet verkligen inte i vilken enda jag ska börja. Vill hitta en bra instruktör/kurs i Skåne.
Känner till en, men ingen jag känner jag vill gå för.

Skåne är ju helt fullt med duktiga instruktörer! :) om du vill ha tips så skicka PM.
 
Är så sugen på att börja med apportering, men vet verkligen inte i vilken enda jag ska börja. Vill hitta en bra instruktör/kurs i Skåne.
Känner till en, men ingen jag känner jag vill gå för.
Jag har ju gått runt och önskat att jag bott i Skåne för det är där det verkar finnas många duktiga tränare och träningsmöjligheter 😁 så det kan du nog garanterat hitta någon bra!
 
Jag har ju gått runt och önskat att jag bott i Skåne för det är där det verkar finnas många duktiga tränare och träningsmöjligheter 😁 så det kan du nog garanterat hitta någon bra!
Jo visst finns här massor, men också många som kan sållas bort.

Du får åka mer hit på en träningshelg 😉
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
63 64 65
Svar
1 294
· Visningar
83 766
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 133
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp