Bukefalos 28 år!

Retrievertråden

Era bästa tips på inlärning av stoppsignal?
Just nu tränar jag genom att blåsa min önskade signal när han sätter sig, det kan vara i olika situations, t.ex. vid mat, vid min sida, vid dörr innan utsläpp mm

Har ännu ej vågat prova om den verkligen sitter när han är lös
 
Era bästa tips på inlärning av stoppsignal?
Just nu tränar jag genom att blåsa min önskade signal när han sätter sig, det kan vara i olika situations, t.ex. vid mat, vid min sida, vid dörr innan utsläpp mm

Har ännu ej vågat prova om den verkligen sitter när han är lös
Ha lina på?
 
Era bästa tips på inlärning av stoppsignal?
Just nu tränar jag genom att blåsa min önskade signal när han sätter sig, det kan vara i olika situations, t.ex. vid mat, vid min sida, vid dörr innan utsläpp mm

Har ännu ej vågat prova om den verkligen sitter när han är lös
Jag brukar blåsa stoppsignal och då har hunden alltid stannat upp och tittat på mig och då har jag belönat antigen genom att kasta en boll eller gå fram och ge godis 😊
 
Era bästa tips på inlärning av stoppsignal?
Just nu tränar jag genom att blåsa min önskade signal när han sätter sig, det kan vara i olika situations, t.ex. vid mat, vid min sida, vid dörr innan utsläpp mm

Har ännu ej vågat prova om den verkligen sitter när han är lös
Har börjat träna in det med Toke med bra resultat. Gjorde mitt handtecken för sitt samtidigt som jag blåste i pipan och har sedan gått över till att bara blåsa i pipan. Sen har jag tränat på att gå direkt ifrån att busa och lattja till att sätta sig. Alltså snabb på/av-knapp. Full energi till tvärstopp. Har hittills fungerat väldigt bra men har lång väg kvar.
 
Har börjat träna in det med Toke med bra resultat. Gjorde mitt handtecken för sitt samtidigt som jag blåste i pipan och har sedan gått över till att bara blåsa i pipan. Sen har jag tränat på att gå direkt ifrån att busa och lattja till att sätta sig. Alltså snabb på/av-knapp. Full energi till tvärstopp. Har hittills fungerat väldigt bra men har lång väg kvar.
Tack för tipset
Den övningen har vi också provat lite, men just nu är han lite skeptisk till kamplek, beror kanske på att han byter sina tänder
 
@Rugge Jag är ju total nybörjare🙈 men tycker jag har fått bra resultat hittills på det och har sett en del instruktörer som använder den tekniken.
 
Era bästa tips på inlärning av stoppsignal?
Just nu tränar jag genom att blåsa min önskade signal när han sätter sig, det kan vara i olika situations, t.ex. vid mat, vid min sida, vid dörr innan utsläpp mm

Har ännu ej vågat prova om den verkligen sitter när han är lös

Jag hade fortsatt som du gör, och successivt och kontrollerat lagt in mer fart, som @Zacke skriver :)

Testa någon gång på promenaden emellanåt. Då brukar jag inte kräva att de faktiskt sätter sig, utan belöna bara för att de reagerar. Sedan lägger jag successivt in högre krav även där.

Jag hade också börjat att göra det i koppel.
Börja med att blåsa stopp och stanna själv.
Därefter blåsa stopp men fortsätta gå själv.
Gå nos-mot-näsa och blåsa stopp när du stannar.
Gå nos-mot-näsa och blåsa stopp medan du fortsätter backa.
 
Senast ändrad:
Jag hade fortsatt som du gör, och successivt och kontrollerat lagt in mer fart, som @Zacke skriver :)

Testa någon gång på promenaden emellanåt. Då brukar jag inte kräva att de faktiskt sätter sig, utan belöna bara för att de reagerar. Sedan lägger jag successivt in högre krav även där.

Jag hade också börjat att göra det i koppel.
Börja med att blåsa stopp och stanna själv.
Därefter blåsa stopp men fortsätta gå själv.
Gå nos-mot-näsa och blåsa stopp när du stannar.
Gå nos-mot-näsa och blåsa stopp medan du fortsätter backa.
Tack. Då fortsätter vi så 😊
 
Vi tränade vatten igår!
Så kul 🤩

Min träningskompis gjorde en karta över hur vi skickade. De var där lite tidigare och gjorde lite annat, så jag har modifierat linjerna lite 😁

Allt var utlagt i förväg och vi kastade lite störningar till linje 1 och 2, linje 3 och 4 var svåra nog utan störningar 🤪

Så nöjd med L, han gjorde det fint! Inte fläckfritt på något sätt, men i hand och lydig hela tiden 😃

IMG_8287.jpeg
 
Vi tränade vatten igår!
Så kul 🤩

Min träningskompis gjorde en karta över hur vi skickade. De var där lite tidigare och gjorde lite annat, så jag har modifierat linjerna lite 😁

Allt var utlagt i förväg och vi kastade lite störningar till linje 1 och 2, linje 3 och 4 var svåra nog utan störningar 🤪

Så nöjd med L, han gjorde det fint! Inte fläckfritt på något sätt, men i hand och lydig hela tiden 😃

Visa bifogad fil 125967

Vilka perfekta pölar att träna vid. :)
 
Vilka perfekta pölar att träna vid. :)

Ja, det är verkligen super att vara där! Det går göra hur tekniskt svårt som helst :)

Den vänstra är typ 250m lång och linje 4 var ca 80m rätt över. Tror den högra var knappt 150m lång. Så inte superstora avstånd, men tillräckligt svårt för oss 😂
 
Hur har ni tränat om när hunden börjat småtugga? Ibland även vägra släppa (här har vi börjat öva på olika sätt, som ändå fungerar bra, men tuggande t kommer vi inte riktigt till rätta med).
 
Hur har ni tränat om när hunden börjat småtugga? Ibland även vägra släppa (här har vi börjat öva på olika sätt, som ändå fungerar bra, men tuggande t kommer vi inte riktigt till rätta med).

I vilka lägen tuggar hunden? När den bär vid sidan? När den ska lämna av? När den plockar upp apporten?
 
I vilka lägen tuggar hunden? När den bär vid sidan? När den ska lämna av? När den plockar upp apporten?
När han ska lämna av. Han kan göra ett byte av grepp när han plockar upp den, men det är sällan, det är vid avlämningar som han tuggar, samt då att han börjat med att inte vilja släppa.
 
När han ska lämna av. Han kan göra ett byte av grepp när han plockar upp den, men det är sällan, det är vid avlämningar som han tuggar, samt då att han börjat med att inte vilja släppa.

Hur gammal är han?

Jag hade nog fokuserat på att bära apporten, typ i ett lugnt, kopplat fotgående. Hade sedan blandat avlämningar i koppel med att ta emot hunden utan att ta apporten alls, samt att röra apporten men utan att hunden ska släppa. Sedan bara klappa om och gosa, och sedan byta mot en godisbit.

Tugg i den situationen tror jag oftast beror på en konflikt i avlämningen (att han inte vill släppa tyder ju på samma sak), så jag hade helt enkelt försökt avdramatisera det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 241
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
84 429
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 133
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp