Retrievertråden

Jag passar och har trivts bäst med väldigt mjuka förarveka border collies som man mer får ’peppa upp’ så tänker att är det inte alltför extremt så är jag inte för orolig i den aspekten. Men har faktiskt knappt träffat labradorer annat än utställningsvarianten på närmare håll, bara någon enstaka och de har verkat trevliga och mer ’lagom’ än showlabben.

Men ska kolla lite MH, inte varit vanligt att göra det i någon ras jag haft tidigare.

Nej, mer extremt än så lär det inte vara :D
 
Jag passar och har trivts bäst med väldigt mjuka förarveka border collies som man mer får ’peppa upp’ så tänker att är det inte alltför extremt så är jag inte för orolig i den aspekten. Men har faktiskt knappt träffat labradorer annat än utställningsvarianten på närmare håll, bara någon enstaka och de har verkat trevliga och mer ’lagom’ än showlabben.

Men ska kolla lite MH, inte varit vanligt att göra det i någon ras jag haft tidigare.
Nä, så extremt är det nog inte! Men jag tycker det är stor skillnad mentalt på jaktlabbar och showlabbar :)
 
Hur gammal är han?

Jag hade nog fokuserat på att bära apporten, typ i ett lugnt, kopplat fotgående. Hade sedan blandat avlämningar i koppel med att ta emot hunden utan att ta apporten alls, samt att röra apporten men utan att hunden ska släppa. Sedan bara klappa om och gosa, och sedan byta mot en godisbit.

Tugg i den situationen tror jag oftast beror på en konflikt i avlämningen (att han inte vill släppa tyder ju på samma sak), så jag hade helt enkelt försökt avdramatisera det.
Gah! Ska ta fasta på ditt råd om fortgående. Har tränat in handtarget, att håller jag ut handen ska han komma in med dummyn mot den, men nu har han släppt två gånger, så jag har liksom böjt mig framåt för att mer ta emot den istället när han kommer in, varför gör man så dumma grejer…:meh:

Men han är iaf väldigt pepp och jag har lite nytändning i tränandet, så det känns kul iaf, och han är otroligt lättteänad (just nu), så även om det blir fel så känns det roligt!
 
Gah! Ska ta fasta på ditt råd om fortgående. Har tränat in handtarget, att håller jag ut handen ska han komma in med dummyn mot den, men nu har han släppt två gånger, så jag har liksom böjt mig framåt för att mer ta emot den istället när han kommer in, varför gör man så dumma grejer…:meh:

Men han är iaf väldigt pepp och jag har lite nytändning i tränandet, så det känns kul iaf, och han är otroligt lättteänad (just nu), så även om det blir fel så känns det roligt!

Handtarget är ju ett bra verktyg, men kanske ska du testa att köra avlämning och handtarget separat lite?

Jag tänker avlämningspositionen som en target, jag vill att mina hundar ska tänka att de ska sitta framför mig och nöter det jättemycket separat från att de är valpar. Inkallning - sitt framför. Så att de har en bild i hjärnan att det är så man avslutar rörelsen mot mig liksom :)

Om hunden kan lämna av och barq är slarvig hade jag sagt till den och gjort om. Men det förutsätter ju att den kan.
 
Handtarget är ju ett bra verktyg, men kanske ska du testa att köra avlämning och handtarget separat lite?

Jag tänker avlämningspositionen som en target, jag vill att mina hundar ska tänka att de ska sitta framför mig och nöter det jättemycket separat från att de är valpar. Inkallning - sitt framför. Så att de har en bild i hjärnan att det är så man avslutar rörelsen mot mig liksom :)

Om hunden kan lämna av och barq är slarvig hade jag sagt till den och gjort om. Men det förutsätter ju att den kan.
Ja, så vill jag ha det med, avlämning framför, och det HAR suttit innan, har haft paus på riktig träning sen januari, pga småbarn, och då verkar tydligen vissa saker helt flugit sin kos 🙈

Har kört handtareget separat också, men det var att jag sabbade det lite själv genom att vara snabb med att gå in för mycket i avlämningarna och tänka att han nu skulle släppa istället för att låta honom göra klart jobbet likosm.

Däremot var fotgåendet en bra ide som vi inte tänkt på innan, så vill gärna testa det sättet med!
 
Ja, så vill jag ha det med, avlämning framför, och det HAR suttit innan, har haft paus på riktig träning sen januari, pga småbarn, och då verkar tydligen vissa saker helt flugit sin kos 🙈

Har kört handtareget separat också, men det var att jag sabbade det lite själv genom att vara snabb med att gå in för mycket i avlämningarna och tänka att han nu skulle släppa istället för att låta honom göra klart jobbet likosm.

Däremot var fotgåendet en bra ide som vi inte tänkt på innan, så vill gärna testa det sättet med!

Hoppas det hjälper, du får rapportera sedan 😃
 
Jag arrangerar en a-provskurs denna helgen och första dagen igår blev så jäkla lyckad!
Var väldigt nöjd med Louie - allt blev verkligen inte perfekt men han är verkligen helt i hand nu och försöker göra allt rätt. Duktiga lilla hund 🥰
Jag har bara tränat i sockerbetor för de här instruktörerna tidigare, men är jättenöjd med gårdagen. De har verkligen levererat. Så bra!
 
När man känner sig iakttagen flera gånger under ett pass, och man tittar ner på detta ❤️ åh, vad jag tycker om min lilla hund! Och jag tror det är ömsesidigt 🥰

Vi har haft en toppenhelg där vi pratat och tränat mycket tekniska svårigheter, men framförallt vind, vind, vind. Är så taggad på träning nu, måste tvinga mig att låta honom vila lite innan vi kan köra igång igen efter denna minst sagt intensiva helg :laugh:

IMG_8456.jpeg
 
Får uppleva så mycket nytt med Toke. Som t.ex hur man bara kan stå och glo och känna sån lycka av hur ens valp ivrigt och så naturligt söker efter gömda dummies för att sen rusa med dom till mig. Jag är ju verkligen så ny på apporteringen och vet ju inte alls om jag gör något rätt, och än så länge är han ju bara bäbis. Men bara av att se hur naturligt det är för honom och hur lycklig han är av det gör ju att man bara vill lära sig allt för att kunna komma vidare och utvecklas med honom 🤩 har ju bara haft sällskapshundar tidigare så det är första hunden som jag får uppleva som verkligen gör något som den är avlad för. Härlig känsla verkligen att se det så tydligt redan hos en valp 🙂
 
När man känner sig iakttagen flera gånger under ett pass, och man tittar ner på detta ❤️ åh, vad jag tycker om min lilla hund! Och jag tror det är ömsesidigt 🥰

Vi har haft en toppenhelg där vi pratat och tränat mycket tekniska svårigheter, men framförallt vind, vind, vind. Är så taggad på träning nu, måste tvinga mig att låta honom vila lite innan vi kan köra igång igen efter denna minst sagt intensiva helg :laugh:

Visa bifogad fil 127301
Vad roligt 🤩
 
Ja, så vill jag ha det med, avlämning framför, och det HAR suttit innan, har haft paus på riktig träning sen januari, pga småbarn, och då verkar tydligen vissa saker helt flugit sin kos 🙈

Har kört handtareget separat också, men det var att jag sabbade det lite själv genom att vara snabb med att gå in för mycket i avlämningarna och tänka att han nu skulle släppa istället för att låta honom göra klart jobbet likosm.

Däremot var fotgåendet en bra ide som vi inte tänkt på innan, så vill gärna testa det sättet med!

Hur har det gått? 😃
 
Hur har det gått? 😃
Det gick sådär i veckan, men igår gick det super!! SÅ rolig träning! Plus att fotgåendet gick strålande med när han fick koncentrera sig på dummy OCH mig liksom. Sen körde vi lite markeringar, som också gick stålande, och belönade avlämningar med godis, sen fick han godis när de var mer korrekta, först var det bara när han kom in och varken tappade eller höll fast, sen blev han belönad med att han inte svajade runt mig och sen när han kom in och lämnade av bra framför ❤️
 
Det gick sådär i veckan, men igår gick det super!! SÅ rolig träning! Plus att fotgåendet gick strålande med när han fick koncentrera sig på dummy OCH mig liksom. Sen körde vi lite markeringar, som också gick stålande, och belönade avlämningar med godis, sen fick han godis när de var mer korrekta, först var det bara när han kom in och varken tappade eller höll fast, sen blev han belönad med att han inte svajade runt mig och sen när han kom in och lämnade av bra framför ❤️
Jag struntade alltså i handtarget helt och tyckte ditt tips gick jättemycket bättre, ska köra vidare såhär så får vi se! Tack!
 
Jaha, det blev inget med Ls parning pga en tikägare som inte hade riktig koll… Han ska ev para någon av hennes andra tikar längre fram i stället.
Det kan nog bli minst lika bra med någon av de andra tikarna, och så slipper jag fundera över om han blir påverkad av att para inför höstens prov :)
 
Jag blir helt virrig av det här att belöna avlämningar med godis. För mig känns det naturligt att träna så som @Johanna1988 gör med godiset. Men sen hör jag flera stycken som säger att man inte ska ge godis för då belönar man upp att dom spottar ut 🤔 men det verkar ju uppenbarligen fungera bra. Toke som bara är valp har hela tiden sprungit rakt in i handen på mig med det han hämtat så hur gör jag för att bevara det på bästa sätt?
 
Jag blir helt virrig av det här att belöna avlämningar med godis. För mig känns det naturligt att träna så som @Johanna1988 gör med godiset. Men sen hör jag flera stycken som säger att man inte ska ge godis för då belönar man upp att dom spottar ut 🤔 men det verkar ju uppenbarligen fungera bra. Toke som bara är valp har hela tiden sprungit rakt in i handen på mig med det han hämtat så hur gör jag för att bevara det på bästa sätt?
För min del funkade godis bättre för att han tycker att jobba är det roligaste som finns, dvs godis är inte bäst i världen för honom, han vill mer göra rätt = få belöning för det. Så jag TROR det har att göra med det, varför han inte släpper innan när han får godis. Plus att han är naturligt otroligt energisk, går lätt upp i stress, så belöna m ed leksak tex funkar inte. Sen belönar jag med godis när han sitter framför och håller i, alltså avlämning, godis. Jag tycker du kan testa!
 
Jag blir helt virrig av det här att belöna avlämningar med godis. För mig känns det naturligt att träna så som @Johanna1988 gör med godiset. Men sen hör jag flera stycken som säger att man inte ska ge godis för då belönar man upp att dom spottar ut 🤔 men det verkar ju uppenbarligen fungera bra. Toke som bara är valp har hela tiden sprungit rakt in i handen på mig med det han hämtat så hur gör jag för att bevara det på bästa sätt?

Jag belönar med godis först när de lärt sig att man behöver hålla först 😊 hållandet berömmer jag med röst, klappar och kel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
63 64 65
Svar
1 294
· Visningar
83 802
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 133
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp