Retrievertråden

Bukefalos 30 år!

Då hade jag kört tennisbollar 😃

Jag lär mina unghundar att springa på ”blinda” direkt och hoppar över i stort sett hela memorydelen. Därför är det också där jag börjar. Använder helt nya, lysande tennisbollar som verkligen syns.
Börjar först med att rulla dem ifrån valpen så att de får ett intresse för själva bollen, och så fort de har det så lägger jag ut typ två stycken i förväg. Lägger dem på kortklippt gräs, så att de syns väl, och sedan ”skickar” jag valpen på dem :) först kanske på typ två meter, sedan successivt längre. Syftet med det är att jag vill bygga ett förtroende i min hand - pekar jag ut så finns det något där, bara du springer.
Det gör att t ex min nuvarande 7 månaders springer typ 70-80 meter på helt blinda redan, och då kan man liksom hoppa över memoryfasen och slipper lära av den sedan.

Detta gör jag lite växelvis med markeringar - jag vill hela tiden att hunden ska tycka att det är en fest så fort vi ska träna 🥳

Med röstkontroll menar jag att jag kan få hunden att stanna med bara rösten, samt att hunden lär sig förstå en röstkorrigering tidigt. Använder oftast inget särskilt ord, utan mest ”appappapp” i olika tonlägen. Är det en tvärnit som behövs, t ex om de råkar stöta upp en hare, är det en rejäl handbromsröst - är det att den unga valpen springer iväg från mig med bollen i mun är det en förmanande ton :)
Jag vill ha ett högt föremålsintresse hos mina hundar, och när de är unga får de busapportera och knalla hej vilt. Men med det i den ena änden, måste jag ha ett verktyg att dämpa intensiteten och rama in dem i den andra änden. Annars blir det för mycket av det goda :)

Det mesta av den unga tiden är ju inte träning, utan mer att forma beteenden man vill ha och forma bort beteenden man inte vill ha. Jag vill inte att valpen springer ifrån mig med föremål i munnen - då begränsar jag det redan nu. Jag vill att den ska tänka framåt när jag sätter ner handen - då formar jag det redan nu.
Tack så mycket för ditt utförliga svar!! :bow: Det är verkligen hjälpsamt!

Hoppar in i tråden för tänker att flera av er retrievermänniskor har erfarenhet 😊 Min jaktlabbe fick vattensvans i förrgår för första gången i sitt liv (hon är 11 månader) efter att ha varit ute i skogen i fyra timmar i ruggigt väder plus farit runt i vattenpölar.

Hur brukar ni göra om/när era får vattensvans? Minimalt med fysisk aktivitet tills det har läkt (min vill mest vila)/ koppelpromenader? Hur märker ni att det läkt, märks det tydligt?

För att förebygga det här i framtiden. Hur gör ni? Vår dam HATAR både sele och kläder men jag tänker att täcke kommer hon få vänja sig vid nu. Från vilken temperatur stoppar ni dem från bad (det var inte meningen att hon skulle bada i helgen men hon kastar sig ofta ner i diken osv)?

Jag brukar ge dem smärtstillande och/eller antiinflammatoriskt, beroende på vad jag har hemma. Sedan håller jag dem varma och rör på dem lite försiktigt med promenader :)

Så länge de rör sig under en promenad upplever jag inte att det blir några problem, och mina badar året runt. Täckar dem i princip aldrig under promenad, bara om vi typ grillar korv och är stilla länge under tiden.
Det viktigaste tycker jag är att torka dem så torra det går när man kommer hem, och att verkligen gnugga igång blodcirkulationen i rygg och bakdel. Täcke på när man är klar.

Jag har en fråga till er kunniga!

Om man ska köpa några dummies, hur många behöver man och behöver de vara av någon särskild färg?
Är total nybörjare här så tänker bara det mest basic för att kunna göra/träna lite mellan kursgångerna :)

Jag har en fråga till er kunniga!

Om man ska köpa några dummies, hur många behöver man och behöver de vara av någon särskild färg?
Är total nybörjare här så tänker bara det mest basic för att kunna göra/träna lite mellan kursgångerna :)

3-5 st, lite blandat 250-500 gr kommer du långt med :)
Hundar ser orange, rosa och rött som grönt, så vill du ha dummies som hunden ser väl skulle jag välja tvåfärgade eller andra färger.

Dagen har tillbringats på apportering och jaklydnadsträning. Vi blev färre ekipage än beräknat, vilket blev en megavinst för oss som kom. Mycket bra genomgångar, teori och sen individanpassad träning. Vi har massor att träna på, vilket jag visste. Lydnad och framförallt stadga. Men vi fick många bra tips och momenten nedbrutna till tydliga delträningar och mål, så nu är man lite pepp på träning igen. :)

Vi har jagat fasaner i dagarna två.
Så himla roligt att vara igång ordentligt med fasanjakterna igen!
L har fått gå hårt i helgen, eftersom M löper. Han har varit jäkligt olydig 😅 men herregud vad skönt det är med en stark, rutinerad hund på fasaner. Han har jagat skammat med den äran hela helgen, och det är guld värt! Han snarkade högt igårkväll och kommer nog inte snarka mindre efter idag :laugh:

56E5D600-AA3B-48B9-B616-B0DA69B107E1.webp

Vi har jagat fasaner i dagarna två.
Så himla roligt att vara igång ordentligt med fasanjakterna igen!
L har fått gå hårt i helgen, eftersom M löper. Han har varit jäkligt olydig 😅 men herregud vad skönt det är med en stark, rutinerad hund på fasaner. Han har jagat skammat med den äran hela helgen, och det är guld värt! Han snarkade högt igårkväll och kommer nog inte snarka mindre efter idag :laugh:

Visa bifogad fil 175818
Åh vad jag önskar att vi hade fasarner här, avis!

Jag tänker att jag frågar här även om det passar i shopping tråden. Jag letar efter en riktigt bra träningsväst för framförallt apporteringsträning. Optimalt skulle vara att den även passade för annan hundträning men det viktiga är apporteringen. Vilken väst eller jacka har ni för apporteringen (om ni har en)? Och någon väst eller jacka ni skulle föreslå?

Jag köpte Hurttas träningsväst ECO och har blivit mer än nöjd. Den har en rejäl ryggficka där man får plats med många dummies. Fickan är lätt åtkomlig för att få fram en dummies eller leksak. De stora fickorna fram är fodrade med galon typ, så man kan ha lite kladdigt godis utan att förstöra fickan. Gott om fickor med dragkedjor för mobil och nycklar m.m.

1763627870098.webp

Köpte faktiskt en annan vaxad väst som var mer "riktig apporteringsväst, men Hurttavästen har fyllt mitt behov så den har jag inte använt än.

Jag har denna :)
Älskar att den har handvärmarfickor i fleece för vinterbruk och nätad ryggdel så att man ändå kan ha den under sommaren. Rymliga fickor och vad jag skulle tro är den största ryggfickan på marknaden, utan att västen blir klumpig. Får plats med extra kläder, fåglar, dummies, täcken osv. Den är djup, så grejerna trillar inte ur även om man staplar på höjden.

Obs, möjligtvis lite partisk pga är åf ;) men den är grym!
35987F35-96E5-43BC-9E3F-46714CD21671.webp

Jag köpte Hurttas träningsväst ECO och har blivit mer än nöjd. Den har en rejäl ryggficka där man får plats med många dummies. Fickan är lätt åtkomlig för att få fram en dummies eller leksak. De stora fickorna fram är fodrade med galon typ, så man kan ha lite kladdigt godis utan att förstöra fickan. Gott om fickor med dragkedjor för mobil och nycklar m.m.

Visa bifogad fil 177233

Köpte faktiskt en annan vaxad väst som var mer "riktig apporteringsväst, men Hurttavästen har fyllt mitt behov så den har jag inte använt än.
Tack så mycket! Har tidigare haft träningsväst från Hurtta och varit nöjd med den! Får fundera då jag har tänkt än större ryggficka :)

Älskar att den har handvärmarfickor i fleece för vinterbruk och nätad ryggdel så att man ändå kan ha den under sommaren. Rymliga fickor och vad jag skulle tro är den största ryggfickan på marknaden, utan att västen blir klumpig. Får plats med extra kläder, fåglar, dummies, täcken osv. Den är djup, så grejerna trillar inte ur även om man staplar på höjden.

Visa bifogad fil 177234
Tack så mycket! Det är en sådan väst jag har haft i åtanke i och med kommande apporteringensträning. Får kolla in den!

Visa bifogad fil 177234
Uppföljnings fråga, har du denna väst i alla apporteringssammanhang? Alltså allt från träning, kurs, prov, jakt?

Den ser riktigt bra ut men dyrare än vad jag hade tänkt..Vill köpa men... 😊.

Uppföljnings fråga, har du denna väst i alla apporteringssammanhang? Alltså allt från träning, kurs, prov, jakt?

Den ser riktigt bra ut men dyrare än vad jag hade tänkt..Vill köpa men... 😊.

Ja, i regel 😊
Ibland på prov har jag en typ tweedväst i stället, beroende på om det räcker att se snygg ut eller om jag också behöver bära dummies/vilt :D
På jakterna har jag den oftast, men ibland har jag en liten gamebag i stället.
På de större jakterna bär vi inget vilt med oss, utan snörar och lägger upp och så kommer det folk och hämtar viltet med fordon. Har jag bara snören med mig tar jag ibland bara gamebag :)

Ja, i regel 😊
Ibland på prov har jag en typ tweedväst i stället, beroende på om det räcker att se snygg ut eller om jag också behöver bära dummies/vilt :D
På jakterna har jag den oftast, men ibland har jag en liten gamebag i stället.
På de större jakterna bär vi inget vilt med oss, utan snörar och lägger upp och så kommer det folk och hämtar viltet med fordon. Har jag bara snören med mig tar jag ibland bara gamebag :)
Tack för så utförligt svar! Får fundera lite till men den ser mkt bra ut :) .

Vad hr ni för tips mot kraftig underull?
Alba 9 år har fått väldigt mycket senaste året/åren. Om det beror på åldern eller kastrationen vet jag inte.
Hon själv lider inte av den. Men jag skulle vilja tunna ur lite. Rakade ett område över armbågarna idag, då jag hittade brun päls där under allt annat hår när jag duschade henne. Maskinen bara tuggade. Tog hundra år och resultatet blev sådär.

Vad hr ni för tips mot kraftig underull?
Alba 9 år har fått väldigt mycket senaste året/åren. Om det beror på åldern eller kastrationen vet jag inte.
Hon själv lider inte av den. Men jag skulle vilja tunna ur lite. Rakade ett område över armbågarna idag, då jag hittade brun päls där under allt annat hår när jag duschade henne. Maskinen bara tuggade. Tog hundra år och resultatet blev sådär.
Kan en underullskam hjälpa att tunna ur underullen?

Liknande trådar

• Svarstider kursanmälan
  • Småbarn och hundträning.
  • Stativ till mobil för att filma hundträning
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd