Retrievertråden

Vad fin hon är @machafuko ! Kul med en uppdatering :)
Har förstått att det varit lite struligt för er, men om jag minns rätt håller ni till i Stockholmstrakterna nu? Där finns ju massor med ambitiöst retrieverfolk, så ni kommer säkert snabbt på banan igen när du har ork :)

Känn ingen stress över viltet tycker jag, har hon redan visat att hon tar fågel utan problem så kan du gott låta det vila lite utan att få dåligt samvete.

Ja, det är inte att jag inte orkat träna utan mer att jag är inneboende tillfälligt och inte har tillgång till min viltfrys :D

Men flyttar nu i veckan och då ska det fyllas på med vilt, bara jag hittar haha. Till helgen ska vi träffa två kullsyskon och de ville ses och köra lite vilt så då blir det så. I övrigt känner jag ingen stress med det längre eftersom jag ser att intresset finns där. Gäller bara att stämma av emellanåt :D
 
Har ju velat som tusan inför nästa hund, men har nog landat i att det blir en labbe till, och inte en cocker som jag först tänkte.
Dels blev vi ju med wachtelvalp lite oplanerat :D och sedan får jag nog inse att jag inte hinner med att jaga med tre olika hundtyper helt enkelt.
Har spanat lite på en supertrevlig tik som jag jagat med, och kommer nog anmäla mitt intresse för en valp när det är dags. Ägaren kommer inte para henne ännu på något år, så det ligger en bit fram i tiden :) Han vill meritera henne ordentligt först, men som 2,5-åring har hon redan 1:a med HP i NKL, 1:a med HP i ÖKL och 1:a på KKL. Flera syskon är också startade med goda resultat, och ägaren är en toppengubbe som jag gärna hade haft som uppfödare. De var med på jakten igår, och jeeses. Vilken jäkla hund :D
 
Två markeringar som i en dubbelmarkering? Eller två totalt på ett pass?
Minnet känns ju hyfsat träningsbart, så det skulle ni ju säkert kunna förbättra! Förstår att linjerna kan vara svåra på en weim, de kör väl näsan i backen efter en stund.. Som en wachtel :p Har du någon användning av rent teckenarbete, typ stoppsignal och höger-vänster?

Jag ska eventuellt jaga med ett helt gäng weimaraners om ett par veckor btw :D
Men va?! Du måste skvallra om var:D

Ja, som i dubbelmarkering, hon minns kanske, en bra dag, två markeringar. Linjerna är svåra eftersom de revierar naturligt, så de vill helst inte springa rakt utan börjar bukta ganska fort, speciellt på ett blint skick.

Hon kan teckenarbetet hyfsat, går fint åt höger och vänster, men nån superprecision blir det inte. Ut är faktiskt svårast slår det mig nu, det borde vi träna mer. Alltså som att jag skickar henne ut, men så går hon för grunt och jag vill trycka ut henne mer. Avstånd överlag är ganska svårt med henne.
 
Ja, det är inte att jag inte orkat träna utan mer att jag är inneboende tillfälligt och inte har tillgång till min viltfrys :D

Men flyttar nu i veckan och då ska det fyllas på med vilt, bara jag hittar haha. Till helgen ska vi träffa två kullsyskon och de ville ses och köra lite vilt så då blir det så. I övrigt känner jag ingen stress med det längre eftersom jag ser att intresset finns där. Gäller bara att stämma av emellanåt :D

Det låter som att ni är fullt igång :D
 
Men va?! Du måste skvallra om var:D

Ja, som i dubbelmarkering, hon minns kanske, en bra dag, två markeringar. Linjerna är svåra eftersom de revierar naturligt, så de vill helst inte springa rakt utan börjar bukta ganska fort, speciellt på ett blint skick.

Hon kan teckenarbetet hyfsat, går fint åt höger och vänster, men nån superprecision blir det inte. Ut är faktiskt svårast slår det mig nu, det borde vi träna mer. Alltså som att jag skickar henne ut, men så går hon för grunt och jag vill trycka ut henne mer. Avstånd överlag är ganska svårt med henne.

Jag skickar PM! :D

Ja, det är klart - tänkte inte på att de revierar. Hos wachtlarna blir problemet med längre linjer att de kör näsan i backen och går på den i stället för på ögonen, likaså där framförallt på blinda skick.

Men då låter det ju som att linjer ut är något att träna på! Kanske även längre linjer på sidotecknen, kan tänka mig att det blir lite samma buktande där när det blir lite längre avstånd?
 
Det är så himla häftigt med unga hundar, hur de lär sig och utvecklas för varje jakt :love:

Floyd gjorde ett toppenjobb på en skammad and i en stor, ström och kall å igår. Den hade följt med strömmen typ 50m från nedslagsplatsen och krupit in under åkanten. Jag började tro att han kanske började bli för trött, det var sista fågeln för dagen och dessutom efter kvällssträcket, men han hade full koll och bärgade den så fint.
Hundar är fantastiska!
 
Tränat apportering på riktigt idag! (inte mina vanliga halvhjärtliga försök som det blivit det sista), hjälp vad roligt det är! OCH hon höll klaffen mer än hon tjöt idag! :banana:

Gammeltanten gjorde också bra ifrån sig, även om hon tycker det är så roligt när hon väl får köra nu, så avlämningarna är ju inte direkt klockrena om vi säger så :meh:
 
Vi körde lite sök och enkla linjetag i måndags, bara för skojs skull och som lite aktivering. Och Svansson hade definitivt roligt - dvs han gjorde precis som han ville. Han tog lite matpaus mitt i, spatserade runt och kollade läget, bytte apporter och drog några ärevarv :D (det är tur vi inte tävlar eller är med på jakter alltså :angel: )

För några helger sedan var vi på kurs, samma som vi brukar åka på varje år. Och tja, det var samma sak där - han har verkligen blivit egensinnig och förbaskat ljudlig med åldern. Men han är verkligen superlycklig när han får apportera och jobbar på fint när han får göra på sitt sätt, så mer än så kan jag ju inte önska mig.
 
Vi jagade lite änder igår :)
Floyd gick som stöthund - han tyckte eventuellt att det var den bästa jakten i hans liv :D
Att få springa hej vilt efter fågel och dundra runt i vatten och buskar, rena drömmen!
Tyvärr flög en del av fåglarna dåligt, han hämtade säkert 15-20 stycken som jag inte hittade några fel på och som vi släppte igen.
I tredje såten fick jag påminna honom om att man faktiskt måste lyssna på pipan även om man stöter fågel, men annars fungerade det över förväntan bra.
I sista såten apporterade vi mest, och där gjorde han ett superjobb på en skammad drake som flög ordentligt. Det gjorde susen att gå som stöthund i de första, han tog verkligen för sig mer på de skammade nu! Sista var en lite knixig såt med tät skog och fårstängsel, så han fick slita. Han fläkte loss en bit av en trampdyna på ena framtassen häromveckan (dock ligger det lite skyddat mellan tårna så att säga), och han markerade lite på det benet igår, så han får vila några dagar nu. Han har inte visat någon smärta från det innan, jag upptäckte det av en slump när jag klippte klorna, men förmodligen blev det lite för hårt slitage på den igår.
 
Hur går det för er med träningen? Någon som varit ute och jagat något? :)

Vi jagade lite änder igår, en liten sällskapsjakt med två vatten och ett kvällssträck.
Det var inte så mycket fågel, men vi hade lite flyt och stod på rätt ställen så han fick hämta en del ändå. I andra såten gjorde han jättefina sök, varav han hittade den ena anden där den krupit in långt in i en rishög.
Vi avslutade med en apport från båten, på en som hamnat långt ut i sjön. Han har aldrig apporterat från båt, men det gick fint :) Nyttig erfarenhet!

Till helgen blir det lugnt med jakt, men nästa helg är det kennelträff och träningsjakt i dagarna två :bump:
 
Har tränat lite på egen hand. Mycket kasta apport och hon ska sitta kvar, jag hämtar - variererat med att hon hämtar. Lite närsök - nu kan hon hämta en i taget när jag gömmer två i stället för att försöka bära båda på en gång.

I morgon ska vi träna för instruktör igen. Gissar att hon då som vanligt kommer gå upp i varv och glömma allt vad passivitet och stadga heter...
 
Glömde ju uppdatera lite från träffen med syskonen. Det var väldigt roligt och vi ser sååå många likheter i våra väldigt intensiva valpar.

Vad som var fantastiskt roligt att se var hur otroligt viltspontana samtliga tre var och att alla har ett riktigt bra greppande naturligt. Ofta upplever jag, när man pratar med vissa tollarfolk, att de beskriver sina hundar som viltspontana för att de idag i vuxen ålder tar allt vilt. Men att de som unga inte alls hade spontaniteten utan att man ha fått träna dem att ta vilt, det verkar liksom glömmas bort när hunden är äldre. Istället tänker man att "tar den allt idag så är den viltspontan". Trots att man kämpat med att få upp intresset tidigare. Det är inte riktigt så jag själv skulle tolka det kanske? :)

Det är därför så skönt nu att få se hur otroligt lätt hon tagit allt vilt hon testat. Nu har hon testat kaja, mås, and och kråka samt en till jag inte minns (att lära sig skillnaden på all dessa för en newbie är inte helt lätt hehe) . Ingen tvekan på något av viltslagen utan tvärtom är intresset otroooligt stort. :D
 
Vi har lite dåligt med motivation just nu, och den svarta är galet skendräktig så det enda hon har i huvudet är att leta efter en passande lya till sina imaginära småttingar. Jag tycker ju att en god mor skulle föda valparna hemma i lägenheten men hon är helt övertygad om att de skulle ha det mycket bättre under någon rotvälta i skogen. :up:

Den gula får hämta lite dummies då och då men annars får de lite vila från apporteringen tills motivationen infinner sig igen och de får finna sig i att fysa och gå skogspromenader en period istället. :)
 
Föra helgen starta jag & Asta, 14 månader, vårat första WT och vi fick ihop 79 poäng.
Så stolt å glad över Asta som skötte sig så fint.
Lite slarv på två stationer som drog ner poängen så den dagen de sitter kommer det Bli riktigt bra :love:

Och hon är även röntgad nu, A-höfter å 0 på armbågar :love: :D

Underbara lilla svarta hund :heart
cWiFUST.jpg


tI14WTV.jpg
 
Dagens träning gick sådär. Hon har börjat med att inte lyssna och dra en runda på rallyträningen och idag blev det likadant på apporteringen. Fast det var ju så klart ännu roligare att springa med en apport i munnen...
Sista gick ok, då körde vi väldigt kort avstånd så jag kunde ha lite bättre kontroll och hon tog bara en liten extra båge innan avlämning.

Hoppas det är åldern (hon är drygt två år). Nu blir det "back to basic", dvs kontaktträning och inkallning ett tag. Och matte måste försöka bli roligare.
 
6-månaders retrievervalp på språng. :D

Har äntligen kommit igång lite smått med apporteringen efter tandömsning och allt vad valplivet innebär. Otroligt nöjd med min lilla tjej som har en enorm arbetsvilja, stort fokus och bra fart för att vara så ung. Är supernoga med att inte dra upp henne för mycket i energi eller förväntan eftersom det redan finns mycket av de varorna i henne. Svårt att få bra bilder på henne i rörelse, men bjussar på några ändå :laugh:

noo9zdm.jpg


ms1Kp5P.jpg


9Yqdqci.jpg


f2OF7CJ.jpg
 
6-månaders retrievervalp på språng. :D

Har äntligen kommit igång lite smått med apporteringen efter tandömsning och allt vad valplivet innebär. Otroligt nöjd med min lilla tjej som har en enorm arbetsvilja, stort fokus och bra fart för att vara så ung. Är supernoga med att inte dra upp henne för mycket i energi eller förväntan eftersom det redan finns mycket av de varorna i henne. Svårt att få bra bilder på henne i rörelse, men bjussar på några ändå :laugh:

noo9zdm.jpg


ms1Kp5P.jpg


9Yqdqci.jpg


f2OF7CJ.jpg

Gud vad fin hon är! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
55 56 57
Svar
1 127
· Visningar
71 532
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 150
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp