Retrievertråden

Bukefalos 30 år!

Hur tusan hittar man lämplig träningsmark? Jag vill träna min retriver på ett ställe där han kan få arbeta lös, ostört och där jag skulle kunna eventuellt träna med kallvilt. Som jag förstått det så behöver man markägarestillstånd för detta! Men hur hittar jag mark och markägare för retriverträning överhuvudtaget?

Känner mig vilsen i denna nya värld, jag är ung och bor i stan och har inga markägare-kontakter… Tar tacksamt emot alla råd man kan få! :)
Åk runt och spana in lämpliga marker och sätt sedan ihop något om dig själv och vad du vill med din hund och lägg i brevlådan till de fastigheter som skulle passa. Vem som äger marken hittar du på lantmäteriet och "min karta". En del kommer inte svara men någon som själv haft hund kanske skulle tycka det vore trevligt. Skulle någon gjort så är det inte omöjligt jag själv upplåtit mark för träning om det var lämpligt utifrån jordbruksdriften, när jag tänker efter har det faktisk hänt några gånger genom åren.

Tusen tack @AraSlei !

vi kämpar vidare med att bära fpgel och nu fungerar det hjälpligt i dubbla strumpor.. haha vi får arbeta bort det en bit i taget. det blev alltså inget vattenprov för oss men jag hoppas att vi har löst apportering av kallvilt till nästa säsong :) dummies går riktigt bra, boillar och runda föremål som rullar eller studsar är dock svårt, det är ju superkul att släppa dom och sedan jaga ifatt när det rullar iväg..

jag ska försöka arbeta upp en bättre förståelse i avlämningarna och lära in att hålla så får vi se var vi hamnar!

Tusen tack @AraSlei !

vi kämpar vidare med att bära fpgel och nu fungerar det hjälpligt i dubbla strumpor.. haha vi får arbeta bort det en bit i taget. det blev alltså inget vattenprov för oss men jag hoppas att vi har löst apportering av kallvilt till nästa säsong :) dummies går riktigt bra, boillar och runda föremål som rullar eller studsar är dock svårt, det är ju superkul att släppa dom och sedan jaga ifatt när det rullar iväg..

jag ska försöka arbeta upp en bättre förståelse i avlämningarna och lära in att hålla så får vi se var vi hamnar!

Vad kul att du ser resultat 😃

Ett tips för bollar kan vara att använda boll med snöre, så du har kontroll på dem 😃 då kan du träna ”håll fast” separat med bollen och samtidigt hålla i snöret.
Tror mycket kommer lossna när hon förstår konceptet med att hålla en apport! Och att den regeln gäller för allt man har i munnen, oavsett form eller ytskikt :D

Skulle önska lite råd vid beställning av dunmies. Jag får ju hem min jaktgolden valp på söndag :love: . Men vilka vikter ska man välja? Jag har två dummies sen tidigare, en på 500 g och en på 1000 g. Dessa känns dock lite tunga för en valp.

Vilken vikt är lämplig för valp och sen för unghund?
Vad är ett lämpligt antal dummies och då vilka vikter både nu och sen som vuxen hund?

Någon sida ni rekommenderade för dummies? Har sett några olika.

Skulle önska lite råd vid beställning av dunmies. Jag får ju hem min jaktgolden valp på söndag :love: . Men vilka vikter ska man välja? Jag har två dummies sen tidigare, en på 500 g och en på 1000 g. Dessa känns dock lite tunga för en valp.

Vad är ett lämpligt antal dummies och då vilka vikter både nu och sen som vuxen hund?

Jag hade såna minidummisar när min var riktigt liten. Och kan även idag använda dom för att träna typ närsök. Sjukt smidiga att få ner i fickan på promenaden😅 annars används absolut mest 250 grams och dom började jag med ganska tidigt. 500grams använder vi ibland också. Har tänkt köpa hem lite dummie-bollar också just för att få mer plats i fickorna när man inte har väst. Jag har alltid köpa på dummies.se och varit nöjd 🙂

Jag använder tennisbollar eller minidummies när de är pyttesmå, och sedan kör jag mest 250 gr. När jag börjar mer ambitiöst med de dolda linjerna kör jag stora dummies (i storlek, inte nödvändigtvis i tyngd) som syns väl :) använder nästan aldrig tyngre än 500gr.

Antalet är nog en smaksak. Man kommer väldigt långt på 10 dummies med en vuxen hund, och på 3-4 på en yngre.
Jag driver en webbshop där jag bland annat säljer dummies, så jag använder mest mina ”egna” :D

Kör ”mina” dummybollar för närsök, eftersom de är så mycket tyngre än de vanliga dummybollarna. De sjunker ner rejält i underlaget. Använder även en del små gummibollar på snöre för det ändamålet.

Jag hade såna minidummisar när min var riktigt liten. Och kan även idag använda dom för att träna typ närsök. Sjukt smidiga att få ner i fickan på promenaden😅 annars används absolut mest 250 grams och dom började jag med ganska tidigt. 500grams använder vi ibland också. Har tänkt köpa hem lite dummie-bollar också just för att få mer plats i fickorna när man inte har väst. Jag har alltid köpa på dummies.se och varit nöjd 🙂
Super, tack så mycket!
Smart med minidummies för närsök.

Låter bra. De dummies jag har var 250 g och 500 g, så bättre vikt än vad jag trodde.

Senast ändrad:
Jag använder tennisbollar eller minidummies när de är pyttesmå, och sedan kör jag mest 250 gr. När jag börjar mer ambitiöst med de dolda linjerna kör jag stora dummies (i storlek, inte nödvändigtvis i tyngd) som syns väl :) använder nästan aldrig tyngre än 500gr.

Antalet är nog en smaksak. Man kommer väldigt långt på 10 dummies med en vuxen hund, och på 3-4 på en yngre.
Jag driver en webbshop där jag bland annat säljer dummies, så jag använder mest mina ”egna” :D

Kör ”mina” dummybollar för närsök, eftersom de är så mycket tyngre än de vanliga dummybollarna. De sjunker ner rejält i underlaget. Använder även en del små gummibollar på snöre för det ändamålet.
Tack så mkt! Jag tänkte fel då de jag har är 250 g och 500 g.

Perfekt, då har jag något att utgå från! Smart med dummybollar som sjunker ner.

Å kul, vad heter din webbshop om jag får fråga? 😃

Årets andpremiär blev ganska sen för oss, men nu är den gjord! Första någonsin för M som skötte sig väl. Tyst, stadig och gjorde det jag bad henne om. Lite ohörsam på några stoppsignaler, men klart godkänt för att vara första gången 😃
L tuffade på som vanligt, lite stark och het början men skärpte till sig sedan. Nöjd med mina fina hundar!

IMG_9814.webp

Så nöjd jag är med honom 🥰
Framförallt, det som jag är mest stolt över och nöjd med är hans stadga och lugn när vi jagar. Han är ingen helt lätt hund att träna, han är mycket. Han spinner så lätt upp i varv. Det är mycket energi att styra rätt i allt vi gör, om det så är dummie-träning, rallylydnad eller promenader(han är ju dock helt fantastisk att jobba med just pågrund av att hans motivation att arbeta är så stor och aldrig tar slut). Men numera vid jakten då sitter han där och är dundertaggad och har stenkoll på allt men helt stilla, helt tyst, lös och väntar stadigt på signal när det smäller och fåglarna faller, timme efter timme❤️ när han får signal är explosiviteten där direkt🔥
Man får försöka tänka på de delar som faktiskt är riktigt bra och inte bara fastna i det som funkar sämre🙂
Jag minns att du skrev en gång @AraSlei att en bra retriever har is i huvudet och eld i tassarna. Jag tänkte då att det är inte min hund, han består bara av eld😅 men nu börjar jag faktiskt tro att han också kommer kunna leva upp till det en vacker dag😁
20250913_175308.webp

Andra andjakten för M igår, och hon fortsätter att vara helt cool. Har aldrig haft en så här lugn unghund förut :laugh:

Det damp ner en fågel bara två meter bakom oss, och även om hon så klart flög runt för att kolla på den var hon helt stadig och gjorde ingen tendens att knalla på den.

Hon fick en lång, fin markering som hon löste på ett föredömligt sätt. Fastnade i en gammal lega som var lite kortare på djupet först, men jobbade sig sedan ut och plockade hem sin fågel. Duktig liten!

L var också med så klart, och han var som ett barn på julafton. Det är så härligt med de mer rutinerade hundarna, som vet exakt vad som händer hela tiden.

att.qnqx69Q_F0z70RmLMb5ESEeUUBEYvbr2Y8LUkDfTBLo.webp

Tränade med Ms mamma och två kullbröder i helgen, vilket var superkul. M skötte sig bra och gjorde det jag bad om :) helt ny mark och allt blint, men hon löser sina uppgifter fint.

Hon är inte en superflashig hund, men är otroligt effektiv. Vi gjorde ett WT-upplägg som avslut, med tre NKL-stationer. Använde pipan en gång totalt på alla tre :laugh: ut, hämta, in. Inga konstigheter. Vi ska göra vår första start till helgen, så det var kul att testa ett upplägg innan.

I fredags jagade vi, och där fick hon en lite knixig markering som hon löste fint! Ganska lång, kanske 100 m, framför en skytt som fortsatte skjuta och över gamla legor där hon hämtat tidigare.
Så nöjd med min lilla gula, hon har verkligen lyft sig det sista!

När började ni introducerar dummies? Otis är ju 10 veckor nu och jag får erkänna att jag är lite osäker på när jag ska börja med det. Han är ju i en rätt så bitig period (såsom vapar är) så är lite rädd att han biter/gnager på dummiesen om jag introducerar den nu. Vill ju ha ett fins grepp.

Om någon även vill säga hur ni introducerar dummies första gången/i början så tar jag tacksamt även emot det :)

När började ni introducerar dummies? Otis är ju 10 veckor nu och jag får erkänna att jag är lite osäker på när jag ska börja med det. Han är ju i en rätt så bitig period (såsom vapar är) så är lite rädd att han biter/gnager på dummiesen om jag introducerar den nu. Vill ju ha ett fins grepp.

Om någon även vill säga hur ni introducerar dummies första gången/i början så tar jag tacksamt även emot det :)

Vad tänker du är syftet med att introducera dummies? Att direkt lära honom hur han ska hantera dem, eller generellt påbörja inlärningen av momenten?

Jag tänker att den första lärotiden handlar mest om att guida dem, och använder mycket tennisboll i början :) vill inte lära in onödiga ovanor med dummies.

Vill också ha vissa saker på plats innan jag börjar med dummies:
- röstkontroll, dvs att jag kan stoppa dem med rösten om de får för sig att köra lattjorejset
- inkallning, samma anledning som ovan

Förr var jag mycket mer försiktig, men nu lär jag dem hantera dummies genom att kasta dem. Vill ha ett högt föremålsintresse hos dem, men inte högre än att jag kan dämpa den med röstkontrollen.

Vi har startat i helgen!
Första gången på flera år som jag startar WT, och debut för M.
Inoff med 82p (17-17-18-10-20) och excellent är jag jättenöjd med, trots lite rookiegrejer som att släppa kastaren med blicken för att det tjoas på en hund på stationen bredvid osv.
Duktig liten gul!

Igår hade vi premiär på roughshooting, så det blev dubbel premiär i helgen. Även där skötte hon sig fint, gick bra fot och var cool vid sidan trots spaniels som jobbade framför oss.
I slutet av dagen var hon rejält mör vilket märktes bl a på efterlevnad av tecken ;) och på kvällen sov hon som en liten gris :laugh:

IMG_0068.webp

Vad tänker du är syftet med att introducera dummies? Att direkt lära honom hur han ska hantera dem, eller generellt påbörja inlärningen av momenten?

Jag tänker att den första lärotiden handlar mest om att guida dem, och använder mycket tennisboll i början :) vill inte lära in onödiga ovanor med dummies.

Vill också ha vissa saker på plats innan jag börjar med dummies:
- röstkontroll, dvs att jag kan stoppa dem med rösten om de får för sig att köra lattjorejset
- inkallning, samma anledning som ovan

Förr var jag mycket mer försiktig, men nu lär jag dem hantera dummies genom att kasta dem. Vill ha ett högt föremålsintresse hos dem, men inte högre än att jag kan dämpa den med röstkontrollen.
Syftet är främst för att generellt påbörja inlärningen av moment. Smart med tennisbollar! Jag vill verkligen inte lära in några ovanor och iom att han är så bitig (som valpar är) så känns det för tidigt med dummies. Valpen som är kvar hos uppfödaren har dock ett jättefint grep redan, men men... Tror tennisbollar blir bättre för oss att börja med.

Hur använder du tennisbollar? Lek, kastar dom, håller upp dom?

Låter mkt klokt att ha de delarna på plats först. Med röstkontroll, menar du då att de lyssnar på kommandot "stanna"?

Syftet är främst för att generellt påbörja inlärningen av moment. Smart med tennisbollar! Jag vill verkligen inte lära in några ovanor och iom att han är så bitig (som valpar är) så känns det för tidigt med dummies. Valpen som är kvar hos uppfödaren har dock ett jättefint grep redan, men men... Tror tennisbollar blir bättre för oss att börja med.

Hur använder du tennisbollar? Lek, kastar dom, håller upp dom?

Låter mkt klokt att ha de delarna på plats först. Med röstkontroll, menar du då att de lyssnar på kommandot "stanna"?

Då hade jag kört tennisbollar 😃

Jag lär mina unghundar att springa på ”blinda” direkt och hoppar över i stort sett hela memorydelen. Därför är det också där jag börjar. Använder helt nya, lysande tennisbollar som verkligen syns.
Börjar först med att rulla dem ifrån valpen så att de får ett intresse för själva bollen, och så fort de har det så lägger jag ut typ två stycken i förväg. Lägger dem på kortklippt gräs, så att de syns väl, och sedan ”skickar” jag valpen på dem :) först kanske på typ två meter, sedan successivt längre. Syftet med det är att jag vill bygga ett förtroende i min hand - pekar jag ut så finns det något där, bara du springer.
Det gör att t ex min nuvarande 7 månaders springer typ 70-80 meter på helt blinda redan, och då kan man liksom hoppa över memoryfasen och slipper lära av den sedan.

Detta gör jag lite växelvis med markeringar - jag vill hela tiden att hunden ska tycka att det är en fest så fort vi ska träna 🥳

Med röstkontroll menar jag att jag kan få hunden att stanna med bara rösten, samt att hunden lär sig förstå en röstkorrigering tidigt. Använder oftast inget särskilt ord, utan mest ”appappapp” i olika tonlägen. Är det en tvärnit som behövs, t ex om de råkar stöta upp en hare, är det en rejäl handbromsröst - är det att den unga valpen springer iväg från mig med bollen i mun är det en förmanande ton :)
Jag vill ha ett högt föremålsintresse hos mina hundar, och när de är unga får de busapportera och knalla hej vilt. Men med det i den ena änden, måste jag ha ett verktyg att dämpa intensiteten och rama in dem i den andra änden. Annars blir det för mycket av det goda :)

Det mesta av den unga tiden är ju inte träning, utan mer att forma beteenden man vill ha och forma bort beteenden man inte vill ha. Jag vill inte att valpen springer ifrån mig med föremål i munnen - då begränsar jag det redan nu. Jag vill att den ska tänka framåt när jag sätter ner handen - då formar jag det redan nu.

Senast ändrad:
Hoppar in i tråden för tänker att flera av er retrievermänniskor har erfarenhet 😊 Min jaktlabbe fick vattensvans i förrgår för första gången i sitt liv (hon är 11 månader) efter att ha varit ute i skogen i fyra timmar i ruggigt väder plus farit runt i vattenpölar.

Hur brukar ni göra om/när era får vattensvans? Minimalt med fysisk aktivitet tills det har läkt (min vill mest vila)/ koppelpromenader? Hur märker ni att det läkt, märks det tydligt?

För att förebygga det här i framtiden. Hur gör ni? Vår dam HATAR både sele och kläder men jag tänker att täcke kommer hon få vänja sig vid nu. Från vilken temperatur stoppar ni dem från bad (det var inte meningen att hon skulle bada i helgen men hon kastar sig ofta ner i diken osv)?

Liknande trådar

• Svarstider kursanmälan
  • Småbarn och hundträning.
  • Stativ till mobil för att filma hundträning
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat